Jeg puttet noe jeg trodde var en stein i akvariet, etter to timer var den borte! (side 4)

khm
Hun anbefalte ikke kampfisk siden de kunne spise på andre, og trivdes best med liten plass alene. Det med liten plass alene strides vel de lærde om, har jeg forstått. Hva tror dere om det?

De "lærde" strides ikke. Dette er bare noe dyrebutikkene sier for å selge de små koppene sine. Og fordi de da slipper å sette seg inn i hvilke arter som passer sammen med kampfisk. Og så er det selvfølgelig noen som er så hissige at de ikke kan ha selskap, men det betyr ikke at de vil ha liten plass. Dette er smarte og nysgjerrige fisker, som vil ha et stimulerende miljø.

Personlig syns jeg både neontetra og platy blir for store for karet ditt. Det går, men det ser mye mer "riktig" ut med mindre fisker. Neontetra blir som de fleste andre fisker mye større enn når de selges i butikk.

Finn ut hva ph og gh er i kranvannet ditt, så kan vi lettere anbefale fisker til deg...
Gh er hardheten i vannet. Noen arter vil ha høy, mens andre vil ha lav.

Ja, dette blir jo bare dyrere og dyrere, med alt man må kjøpe inn, må begrense meg litt tror jeg.
Gh kan du få butikken til å teste for deg, og så lenge du ikke skaffer deg fisk som skal ha andre verdier enn den i springvannet, så trenger du ikke kjøpe denne testen.
Synes litt synd i deg, stakkar, men det er en lærerik og gøy hobby!
Det blir nok bra til slutt, skal du se

Om du ikke har tester til å sjekke vannet selv, så kan du ta med vannprøve til butikken, så sjekker de for deg.

Jeg har nettopp kjøpt en flott rød kampfisk til 70l vår her
Ja, man kan bli litt matt....:-/

Det termometeret jeg fikk skal antakelig være innvendig, et klistremerke. Det er jo lett når akvariet er fullt av vann!
Tok ut litt vann på toppet, tørket glasset og prøvde å feste det der, klistremerket er jo nesten ødelagt allerede, men jeg ser såvidt at da viser vannet 22 grader selv om varmekolben faktisk sto på 28, for å sjekke. Da må jeg vel levere den tilbake, da. Flott.

Nå bør det snart gå min vei her, ellers havner det fort et akvarie på finn.no kjenner jeg. For et styr.
Inaktiv bruker
khm
Ja, man kan bli litt matt....:-/ Det termometeret jeg fikk skal antakelig være innvendig, et klistremerke. Det er jo lett når akvariet er fullt av vann! Tok ut litt vann på toppet, tørket glasset og prøvde å feste det der, klistremerket er jo nesten ødelagt allerede, men jeg ser såvidt at da viser vannet 22 grader selv om varmekolben faktisk sto på 28, for å sjekke. Da må jeg vel levere den tilbake, da. Flott. Nå bør det snart gå min vei her, ellers havner det fort et akvarie på finn.no kjenner jeg. For et styr.

det skal klistres på utsiden. Lim skal IKKE i akvariet. Disse Klister termometrene er dårlige å unøyaktige.
Selvfølgelig, begynner å bli vant til at det er feil type, ikke virker osv nå.
Har bestilt et glasstermometer.
Nå er det jo snart ikke plass til fisk, med pumpe, varmekolbe og termometer oppi der.

Huff, nå måtte jeg le litt. Det går nok din vei snart, skal du se. Og tenk hvor kunnskapsrik du er allerede
Nå har jeg vært i dyrebutikken igjen, og byttet varmekolba. Det var heldigvis ikke noe problem, og han var enig i at den jeg hadde ikke hørtes helt frisk ut.
Den jeg fikk nå er litt større, men det gjorde ingenting sa han. Håper det er sant.

Ja, du har rett i at jeg virkelig har lært mye denne uken, og i dag så tenkte jeg at jeg skulle teste eieren av dyrebutikken, og se hva han kan om fisk. Da i forhold til hva jeg har lært her inne.
Jeg spurte hva slags fisker jeg kunne ha i en 54 liter, og ikke veldig overasskende så svarte han at jeg egentlig kunne ha stort sett alle fiskene han hadde.
Han nevnte kampfisk, Platy, Gurami (Både dverg og vanlig), Barber, Sølvhai,Guppy også nevnte han Scalare. Jeg har lest her inne at Scalare må ha STOR plass, så der forsvant troverdigheten hans. Platy ble vel heller ikke anbefalt. De andre vet jeg ikke så mye om.. De hadde MASSE fisk i de små karene sine, og kampfiskene i rødvinsglass synes jeg synd på...De bor tydeligvis der, for de var i de samme glassene for en uke siden...

Nå har sanda i akvariet mitt roet seg, så nå ser jeg plantene, og det blir spennende når vannverdiene er ok, så jeg kan handle fisk.

Men, jeg lurer på om varmekolba må stå på nå som det ikke er fisk i karet?
Ja, der litt variabel kunnskap hos ansatte i dyrebutikker, dessverre….
sikker på at mange mener du kan ha fiskene i et kar bare så lenge det er stort nok til man får de oppi der.. :-S

Kommer ann på hvor varmt du har det i rommet, personlig ville jeg ha hatt den på bare fordi i tilfelle det blir for kaldt kan bakteriene dø. Dersom du har grei romtemperatur. Slik at du holder over 20-22 grader i vannet, skulle det ikke være noe problem tror jeg å ha den av frem til et par dager før du skal ha i fiskene. Kanskje noen andre vet dette helt sikkert.
Bør vel ha den på da, siden romtemperaturen nok kan bli for kaldt når jeg ikke er hjemme...Sommerfuglciklider var fine, men de trenger vel større plass...

Men, kan jeg ha Guppy og Kardinaltetra oppi 54 liter? Og kanskje en Ancistrus for alger?
Her står om Guppy: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=4274

Her står om Kardinaltetra: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=9101

Her står om ancistrus sp: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=3345

Ser ut til at du kan ha alle typene. Vet ikke hvor mange av hver da.. Har aldri hatt Guppy, men har hørt de formerer seg raskt..
Sommerfuglcikliden bør ha min. 75-80 l. De er fine da
Hadde jeg visst det jeg vet nå, hadde jeg kjøpt mye større akvarium, men det er jo litt seint nå, så da får jeg gjøre det beste ut av det jeg har.

Ja, jeg leste om disse fiskene, men tenkte det var lurt å spørre her først for å være sikker.
Akvariet har bare stått i 3 dager, så det er lenge til noen kan bo der enda, jeg bare undersøker litt på forhånd, siden jeg helt har slutta å tro et ord av det de dyrebutikkansatte sier
Ser den, fikk også kjempetrøbbel når jeg startet opp selv med akvarium. Men jeg kjøpte fisk og akvarium samtidig. Så sånn sett er du heldigere Man lærer jo etter hvert som man feiler og leser.
Ang. større akvarium, så er ikke 56 liter så ille å starte opp med. Er mye enklere jo større det er men, dersom du blir hektet nok kan du jo bytte til et større etter hvert, Man kan finne mye fint på finn.no Så det behøver ikke være så fryktelig dyrt Moro å følge med på hvordan det går
Inaktiv bruker
khm
Hadde jeg visst det jeg vet nå, hadde jeg kjøpt mye større akvarium, men det er jo litt seint nå, så da får jeg gjøre det beste ut av det jeg har. :) Ja, jeg leste om disse fiskene, men tenkte det var lurt å spørre her først for å være sikker. :) Akvariet har bare stått i 3 dager, så det er lenge til noen kan bo der enda, jeg bare undersøker litt på forhånd, siden jeg helt har slutta å tro et ord av det de dyrebutikkansatte sier:)


Du har jo mange muligheter til større. Bare sjekk ut Finn.no
Får ta en ting av gangen, akvariet mitt er kun en uke ungt
Du kan fint ha guppy, og du kan ha kardinaltetra, men ikke sammen. Guppy vil ha hardt og basiak vann, mens kardinalene vil ha bløtt og surt. Og personlig syns jeg at dette karet er for lite til at kardinalene vil komme til sin rett. Sats på Stjernedanio eller noe istedet; små, søte og vakre...
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap