Innkjøring med salmiakk (side 4)

Ok...da er det nok ikke noen krise med pH, Salmi øker pH en del. Men ikke la testene stå i prøveglassene, det skaper belegg i glassene.
Flott at du har fått ned temperaturen
Ja, skal prøve å unngå det
I forhold til PH var nok dette pga. salmi, ja. De neste dagene målte jeg PH til rundt 7,5 før salmi. For to dager siden falt PH fra 7,5 til ca 6,8 over natten. I går hadde PH falt til under 6, til rundt 5,5. Målte også No3 på søndag, og denne var da oppe et sted mellom 80-160 ppm. (Målte da NO3 for første gang)

Tok derfor i går et vannbytte på 50% før tilsetting av salmi. Som et resultat av dette gikk også ph tilbake til 7,2. Men det er vel kanskje en fare for at den vil falle igjen de neste dagene....

Jeg har ikke hatt så mye planter, men satte i går inn fire stykk ekstra. To stk. Echinodorus bleheri og to stk. Ceratopteris thalictroides. Regner med at det hjelper noe.

Alger er det nå noe mer av, men ikke allverden. Det som det har kommet en del av er svevealger. Det hjalp med vannbytte, men regner med at det øker fort igjen.

Har et uv-filter som jeg vurderer å sette inn. Kan det ha noen negativ innvirkning på prosessen?

Hvis du stadig får store pH-fall bør du heve KH en smule med natron.
Nei, UV har ikke noen negativ effekt på prosessen.
Hva slags UV har du tenkt å bruke ?
Har et deltec 10watt uv-filter. Brukte dette forrige gang jeg hadde karet oppe, og det fungerte veldig bra.

Hadde da en ekstra eheim 2026 som ble brukt til uv-filter og co2 reaktor.

Dette filteret (2026) har jeg nå tenkt å bruke i et 125 liters.

Så nå må jeg koble uv-filteret via hovedfilteret.

Evt. kjøpe en annen pumpe som kan drive dette og reaktor? (noen tips i såfall?

Vil absolutt ikke anbefale å kjøre UV plus reaktor p[ samme filter, nei. Med mindre filteret ditt er massivt overdimensjonert vil dette strupe turn-over for mye, og det blir også slitsomt for filteret. Det beste er selvsagt et ekstra eksternt filter som kan fungere som backup-filter samtidig som det driver UV og ekstern reaktor. Et enkelt Eheim Classic skulle være fnt til den jobben.

For stadium-2 UV-bestråling bør gjennomstrøningen ligge på 30-45 liter/watt, altså 400-500 liter /h. Om vi regner tap på 25% med noen medier i filteret, vil rundt 600 liter kapasitet være ok. Dette peker mot et Eheim Classic 2215. dette gir en fin turnover for UV på 1-2 ganger per time...ideelt.
Takk for info.

Jeg er enig i det du skriver. Tenkte kanskje å bruke hovedfilter til uv-filter en periode, men å investere i en pumpe/filter når reaktoren skal inn, men kan like godt få kjøpt dette nå, slik at hovedfilteret får stå i fred.

Men må det være et filter som brukes til uv-filer/reaktor. Kan ikke en "slags" sirkulasjonspumpe også brukes til dette? (Selvsagt mister en da muligheten for backup-filter). For eksempel Eheim Pumpe 1048 600 l/t. Eller brukes disse kun for ekstra sirkulasjon.



Neida, det går bra å bruke en pumpe også, men da får man jo en ekstra "kladd" i akvariet som ikke er så pen. Dessuten er forutsetningen for bra UV-bestråling at vannet er så rent som mulig for partikler, så vannstrømmen til et UV-filter bør faktsik gå gjennom et filter.

Er forresten i ferd med å installere et TMC Vecton V2 8W UV-filter til mallekaret mitt på 190 liter. Veldig parallelt til ditt Deltec. Dette skal drives av en Eheim 2222 som da også blir backup-filter.
ahh, akkurat, den pumpen må monteres inne i akvariet ja. Trodde den kunne stå på utsiden med slange inn/ut som filteret gjør.

Spørs om jeg heller skal bruke min 10 år gamle Eheim2026 allikevel, og heller kjøpe et nytt hovedfilter til 125 literen.

Mulig 2026'en er underdimensjonert, men har veldig god erfaring med denne fra sist, både ift. C02 i akvariet og klart vann ved bruk av uv-filteret.

Får tenke litt videre
(Noe må en bruke ventetiden på innkjøringen til

Har ellers bestillt denne fra Ebay: (Blir spennende å se om kvaliteten er ok)
http://www.ebay.com/itm/Co2-regulator-magnetic-solenoid-Two-Gauge-bubble-counter-planted-aquarium-/361363357197?hash=item5422ef3e0d:g:ficAAOSwHnFVzEwX
monterer du selv uv-filer pga svevealger, eller er det mer forebyggende?
Nei, svevealger har aldri hatt, og egentlig veldig lite alger i det hele tatt, og null sykdom. Jeg setter det inn fordi det har en helse-effekt i akvariet. Det er med på å oppretteholde et balansert redox-potensiale i vannet, og det vil ta seg av mulige patogener i karet (bakterier, parasitter) i tillegg til flytende algesporer.

Jeg syns Eheim 2026 er litt i meste laget til UV-filteret ditt...det blir litt for stor gjennomstrømning syns jeg. Har et ledig Eheim eXperience 350 som pumper 1050 l/h, men vil ikke bruke dette av samme grunn. Så det blir satt inn for å drive 120-literen istedet for 2222.
Da får jeg også ekstra god nytte av uv-filteret kjekt at noen har så mye kunnskap

Hadde ikke kapasiteten på 2026 foran meg tidligere, men ser nå at den er kraftigere.
Grunnen til at jeg tenkte den kanskje var underdimensjonert ift din anbefaling på 600 liter/time er at jeg ikke opplevde den som kraftig sist. Den mister nok en del kraft når uv-filter og reaktor kobles til. Ellers ser jeg at den har oppgitt 950 l/h pump output, men
650 l/h filter circulation. Hva er forskjellen?

Finner ikke eheim classic 2215 hos webzoo. Vet du om en plass dette selges til en overkommelig pris?
"Pump output" er rett og slett hvor mye vann motoren kan dra per time. Dette er imidlertid målt uten noem som helst motstand i form av slanger og filtermedier. Så "Filter circulation" er ment å indikere hvor mye vann som faktisk kan gå gjennom filteret når det er rigget med slanger og filtermedier og uten for mye slam. Ikke dårlig tippet at 2215 stemmer med passende sirkulason..

Joda, Webzoo har 2215. Men veldig dyrt, syns jeg. Aquamanias har den til bedre pris, og DillaPåDyr har den enda litt rimeligere. Personlig pleier jeg å handle fra Tyskland, så jeg ville kjøpt fra Garnelenhaus.
en liten oppdatering
Eheim 2215 er på vei. Har derfor ikke fått satt opp uv-filteret enda. Vannet er nesten ikke til å se gjennom. Regner med at svevealgene kommer pga. noe bunnlagsnæring har kommet over sanden ifm. planting.

Målinger i går kveld, dag 22:

NH4 - 0,25 (Har de siste fem dagene ikke vist 0, som testen viste uken før)
PH - 7.0 (Tilsatte natron for noen dager siden for å heve ph. Gikk 6 - 7,2)
NO2 - Over 1, antagelig langt over
NO3 - 80-160
Temp - 28-29 grader
KH - 1

Byttet 50 % vann, Temp 25 grader, tilsatte 8ml salmi
Antagelig er det en periode med lav pH og temperaturendringer som har gått ut over innkjøringen. Så dette må du passe godt på. Men ellers ser det bra ut. Jeg håper ikke nitrat var så høy etter vannbyttet ? I så¨fall bør du gjøre et bytte til på minst 50%. Det er også litt til hjelp mot svevealgene.

Hva slags bunnlagsnæring er det du bruker ? Det er neppe bare dette som har gitt svevealger...mulig du har hatt for mye lys eller for lang lystid ?
Du har nok helt rett i at svevealgene også skyldes en kombinasjon med lys.
Bunnlagsnæring fra webzoo: 136.0170 JBL Proscape 3 liter Beige.

Håper dette er bra næring, men er missfornøyd med fargen. Hvite små kuler, som minner om kalk på fargen. Ligger under sanden, men noe kommer opp ved planting og legger seg over sand.

Ift. lys er vel guiden oppdatert etter at jeg startet, men har 9-10 timer lystid med 4x54w t5. Alt for mye ift. behov, men utover sveve algene er det lite alger.
Jeg forsøkte å slå av det ene armaturet (2x54w), men da gikk det bare timer før det kom ?brunalger?, så slo derfor lyset på igjen.

Alle målinger gjort før vannbytte og før tilsetting av salmi.

Bakteriene som forbruker NH4 dannes "nokså" fort, så selv om ph/temp kan ha ført til at "nh4 bakteriene" er litt satt tilbake, tror du dette også går utover bakteriene som omdanner nitritt til nitrat? Altså at det vil gå lengre tid før No2 dropper? (Kanskje vanskelig å si), men følger nå guiden og måler NO2 daglig fra og med denne uken.
Da er nok svevealgene mest pga. lyset, ja. Mengden lys er kanskje grei nok, men lystiden er for lang. Dessuten hadde du en litt kjelkete oppstart med for mye ammoniakk. Går ut fra at du med svevealger mener at vannet er grønt ? 8 planter i det store karet er vel heller ikke så mye.

Vet ikke hvor mye ProScape du har brukt, og hvor tykt sandlag du har over. Nok sand er vesentlig for å unngå vanngrumling...men det skaper på den annen side fare at Biltema-sand kan bli for tett. Og AquaBasis hadde ihvertfall rykte på seg for å gjøre vannet grått.

Jeg har aldri brukt ProScape, men finner informasjonen fra JBL litt merkelig. De påstår at vannet blir bløtere, men ikke noe bunnlag gjør vann bløtere ! Så anbefaler de å bytte masse vann i begynnelsen, for at ikke vannet skal bli for mineral-rikt ! Disse to utsagnene tilsammen henger hvertfall ikke på greip.. Neste morsomhet er at vannbyttene skal tømme soilen for mineraler...hva er da vitsen med å sette dem til i det hele tatt ? Snåle greier...! I tillegg har soilen en påstått pH-senkende effekt (ihvertfall i starten), og det gjør at du må være ekstra obs mht. pH.
Vannet er mer grått/hvitt enn grønt.
Egentlig samme farge som jeg fikk ved forrige innkjøring.
Antok da at dette var svevealger siden det forsvant i løpet av timer med uv-filter på.

Vannet ble ikke hvitt/grått før etter en uke +.
Jeg tok da å klemte en kule for å sjekke konsistensen. Regner ikke med at så lite utgjør en forskjell, men det var litt merkelig tilfeldig. Myk som leire.

8 planter er ikke så mye, men ville ventet til det stabiliserte seg litt før jeg satte inn flere. Jeg satte inn noen for en uke siden, og disse ser helt fine ut, så kan sikkert få satt i bestilling flere planter nå.

Skal vurdere å senke lystiden til 7-8 timer, men venter til jeg får satt in uv. Får vurdere litt da. Pumpen kommer muligens i dag.

Edit: Har en pakke næring, og 4 sekker sand over. Så mener det skal være nok.
Da er det bakterier som er på gang, ikke alger. Fikk en mistanke om det, skjønner du. Mulig JBL putter noe greier i produktet, jeg vet ikke. Uansett, det stemmer nok at Deltec'n ordnet opp i dette...UV på det nivået dreper bakterier i vannsøylen (ikke i filteret). Tenker det ordner seg når Classic'n ankommer og du får satt opp Deltec'n.
Sånn mens jeg husker det : vær konservativ mht. filtermedier i den...du vil ha minst mulig restriksjon på vanngjennomstrømningen. Tre finheter med blåsvamp og filter-fleece på toppen burde gjøre susen...du vil likevel få et godt fungerende backup-filter.
Får håpe det
Takk for tips! Får se hva som ligger i esken når den kommer...

Da tror jeg at innkjøringen nærmer seg ferdig
Uv-filteret virket raskt, og vannet var klart et par dager etter at det ble satt på.

Målte 0,5-1 ppm NH4 frem til 31.1, tilsatte da noe plante næring, og dagen etter og frem til nå har jeg målt 0 ppm hver kveld, ca et døgn etter tilsetting av salmi.

Tilsetter 9-10 ml hver kveld.

Nitritt har jeg målt til over 1 frem til i dag. I går var testen utenfor skala, men veldig lyse rød, så antagelig rett over 1ppm. I dag målte jeg 0,05.

Håper jeg ikke er for optimistisk, men håper akvariet er klar i løpet av uken

Nå lurer jeg bare på om jeg bør få bukt med algene før fisk settes inn, eller om det vil gå seg til når jeg får byttet vann og fått ned nitrat verdiene?

Vedlegger noen bilder. Algene jeg har er vel ikke alger, men bakterier. Bga.
Leser at disse kommer hovedsakelig av dårlig vedlikehold og høye nitrat verdier.

Har fjernet BGA fra sanden et par ganger, men det kommer raskt tilbake.

Nitrat ligger nå mellom 40-80 pmm ettersom jeg kan lese av testen. Temp rundt 27 grader. Det ser ut til å være god sirkulasjon på bunnen i området, så jeg tror ikke det er problemet. Ph 6.6. Har den siste uken tilsatt litt co2 og litt forsiktig med plante gjødning.

Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap