Drett av kampfisk (side 4)

Ok Ja,hun er hvit/gul på selve kroppen/magen. Oppdaget i dag at finnene hennes får virkelig kjørt seg. Er jo snart bare en kropp uten finner. Men hun driver å sjekker ut reiret av og til. Hannen får også litt små juling.

Jeg var foresten så dum at jeg skiftet vann i dag. Raserte reiret hanns desverre,men han bygget det heldigvis raskt opp igjenn

Hvorfor kan ikke hunnen bare få klemt ut eggene i stedet for å bare stå å ta imot juling?? Ser jo grusomt ut egentlig all denne krigen. Men hun oppsøker jo bråk denne dama her.
Hun gjør vel hva hun kan for å kvitte seg med eggene hun! Det er hannen din som er litt teit...

Satser på at det ordner seg
Jippi. Seeeeee da

Tok dem på fersken i dag tidlig ^^

Se så stor mage hun hadde. Nå er den myye mindre ^^ Har satt henne i et eget kar med Esha 2000 etter at hun forsvannt fra reiret. Vil jo ikke ha henne død,så flink som hun har vært =)

Hvor lang tid tar det før finnene gror ut igjenn?
Og hvor lang tid tar det før hun kan legge egg igjenn?? Det er fortsatt litt egg igjenn i magen ser jeg,men siden hun stakk av etter rundt 45 min med egg legging antok jeg at hun var ferdig.
det tar vel en ukes tid... vent til hun er helt fin igjen før du setter dem sammen igjen om det ikke lyktes denne gangen
I dag har ungene klekket. Red devil klarer ikke å kontrollere alle ungene sine,så her svømmer de sin vei. Til hans store frustrasjon ^^

MEN,i følge svein sin nettside skal ikke disse klare dette før etter 2 døgn etter klekking?? Jeg ser plommesekken deres enda,men de svømmer rundt 5-10 cm i karet før pappa kommer og spytter dem i reiret igjenn.
What????

I dag er det kun 1 unge igjenn. Nå har jeg fjernet hannen,da jeg mistenker at han har kost seg i kveld. Har hatt nedi liquifry 1 men ser ikke ut til at lille yngelen vil spise.
Er det for tidlig??

Vil ynglene bli spist av corydoras eller er det kun kampfisken som har forsynt seg??
Tviler sterkt på at coryene er syndere her...
Men i følge "Sveins Dyreverden" skal man ikke fjerne hannen før etter 2 døgn. Mine klarte seg i 1 døgn før alle var borte bortsett fra 1. Jeg hadde rundt 20 haler i reiret :/
1 døgn ble i dag.

Men men. Får prøve igjenn senere en gang

Vil foresten den lille yngelen spise mine små Planaria som kryper på glasset? Har en god del av dem så hadde vært fint å fått dem bort =)
Var og fikk i meg en ny hunn i dag. Satte henne sammen med min andre hunn.
De går nå alene i min 110 liter.

Men hunnen som har bod der lengst jager den nye dama hele tiden.
Skal ikke hunnene være fredelige med hverandre ?????

Hun har fått egg mage igjenn,så kanskje det gjør henne mere aggresiv??


Håper på svar fort så jeg ikke finner den pene hunnen død :/
Hunner kan være ganske aggressive mot hverandre ja, særlig om en av dem har bodd der en stund...
Jeg har også opplevd at hoene ikke går sammen. Det er tydeligvis den største som er sjefen. Men som regel så går det seg til hvis karet er stort nok, og det er masse gjemmeplasser og planter.
Takk for svar

Jeg får se det ann. Skal slippe oppi red devil i dag, så håper på nye fiske bebiser

Men denne gangen fjerner jeg annen med en gang de er klekket .
Det er en gambel å ta ut hannen før yngelen er frittsvømmende også, men lykke til
Prøver meg på en ny metode i dag.

Nye yngler er nettopp klekket i løpet av natten og jeg har nå plukket ut hele 60 stk som jeg har lagt i et eget kar.

I følge sveins nettside skal man ikke bruke luft tilførsel før etter at de svømmer fritt,så håper de endelig klarer å overleve denne gangen ( gikk jo ikke så bra første gang ettersom alle ble spist opp). Temp har jeg på 25 C og ph 6.5

I dag døde forøvrig min utrolig pene dragonscale hann Jeg hadde opp hveranda døra for å nyte finværet ute. Glemte jo helt av den lille fyren som lå i akvariet

Så nå bør ynglene vokse opp,så jeg får opp lysten på oppdrett igjenn
Hvor lang tid tar det før ynglene sulter ihjel??

De klekket på fredag og på lørdag ble de flyttet til ny tank. Lurer litt på om de spiser det jeg gir dem eller om de sultestreiker. Det har jo gått 4 dager,så da spiser de vel det de får eller??
Den første gangen jeg oppdaget at jeg hadde kampfiskyngel var i et 30 liters kar som jeg hadde på skrivepulten så jeg skulle ha noe fint å se på. Der gikk det en hanne og en hoe og tenkte at hvis det kommer yngel så er det bonus. Dagene gikk og jeg så de bygget skumredet og lekte osv. Det samme gjentok seg flere ganger. Plutselig en dag så kikket jeg inn i karet og så mange små yngel som var ca 1 m lange og de hadde ikke blitt foret med noe spesielt for. Så de har da klart seg med det som de fant i karet. Det gjør de jo ute i det fri også. Tror det var 5 stk som gikk i karet sammen med sine foreldre til de ble for store.

Så jeg tror dine har større sjanse til å overleve hvis de hadde gått i karet. Det er ganske vanlig at de spiser eggene de første gangene.
Når de nå yngler så får de ikke annet for enn det foreldrene får. Så prøv heller å la de gjøre det i fred og ro for det blir engang sjø.
Min Julian som lekte med Åshild for tre dager siden nå driver og henter inn yngel som prøver å stikke av nå. Så det er ingen yngel til lunch enda. Så noen hanner er som skapt for dette mens andre trenger litt tid for å få det til. Så prøv bare å la de få ordne opp selv.
Jeg glemte å skrive at du holder deg mye til det Svein har skrevet om drett av kampfisk, men det er om den rene metoden og ikke om drett i familiekar. Jeg har sett han har skrevet at egg som faller ned finner de ikke igjen. Det er feil for mine kampfisker, når de er ferdig med leken så legger de seg litt over på siden i bunnen på karet og virvler med de små finnene de har på siden. Da virvler eggene opp, for de er så lette. Så spyttes de på nytt opp i redet.
Det samme gjør de med yngel som ikke kan svømme enda, de legger seg igjen ned på samme måten og da prøver yngelen og svømme opp til redet, men de blir i stedet puttet i munnen og spyttet tiilbake. Så hvis noen har blitt oversett og prøver å komme opp så kommer hannen eller hoa og henter de opp til redet. Dette har jeg selv sittet og sett på i noen dager nå. Og det er utrolig morsomt å se på.
Takk for svar Heidi

Ja,trodde Svein sin metode var "best".

Ang eggene,så er de i selskapskaret med foreldrene frem til de har klekket. Jeg ser at mine jegersnegler og reker er helt ville etter ynglene mine. Tror alle har blitt spist ( ser ingen ihvertfall). Men i min egen lille 10 liter går det 10 små søte barn å svirrer rundt De er bare sååååå søte

Jeg vil anta at de spiser maten jeg gir dem. Tror ikke små yngler klarer seg 2 dager etter at plommesekken er brukt opp. Så nå er jeg kjempe spent på å se hvordan de ser ut. Ble nemmelig krysning mellom CT og Dragonscale. Tror det blir stilig :P
Spiser jergersnegler og reker betta yngel? Det har jeg aldri opplevd. Har jegersnegler nå i karet hvor julian passer barna sine, så de har jeg ikke erfaring med. Men reker har jeg hatt i alle kara og spiser de betta yngel? Trodde det var omvendt at kampfisken kunne ta rekene?
Mine snegler og reker har ihvertfall festmåltid på de stakkarene som sitter klistret til glasset.

I tilegg har jegersneglene tydeligvis utviklet en jaktmetode for å få tak i eggene også. De henger opp ned i skum reiret og spiser. Stakkars pappa kampfisk biter og biter for å få dem til å slutte :/
Jaggu
Nå for tiden trengte Berthil blå litt pause da han er gammel og mest sannsynlig sliter med noe magegreier (buken hans er skamstor og han har problemer med avføringen). Jeg lot ham gå i 20 litern for å se om han kom seg litt før jeg ville avlive, og måtte da flytte den sinte Berthil rød over i 40 litern.. Han kan ikke gå med to damer, så Bertine blå fikk gå med Berthil blå... De har gått sammen i to ukers tid om ikke lengre, og siden Berthil blå ikke lager særlig med skumrede lengre, var det med sjokk at jeg i dag hadde tenkt å flytte på dem igjen og tok vekk isoporkoppen for å finne fisken. Der var skumredet med masse små, hvite prikker i midten av boblene!!!

Selvsagt gikk jo redet i oppløsning når jeg kom og rotet oppi der, men jeg fikk "skubbet" de fleste tilbake inn under koppen og lagt den på plass. Og flinke Berthil blå suste rundt som den flinke pappaen han er og hanket inn igjen de frittflytende eggene og spyttet dem elegant inn under koppen igjen...

Tenk om det blir kids av dette da Da hadde jeg blitt lykkelig

men ang. disse jegersneglene. Jeg har en ganske aktiv en som har tatt knekken på en bråte andre snegler oppi der... Tror dere den kommer til å ta yngelen og? Har ikke sett den gå på veggene i akvariet enda.. Kun på bunn...
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Jensen
Reklame for plussmedlemskap