- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- ADINA`s akvarium :) (side 4)
ADINA`s akvarium :) (side 4)
Postet 28.01.13 kl 13:28
Postet 28.01.13 kl 13:32
Postet 28.01.13 kl 13:35
Endret: 28.01.13 kl 13:36
AdinaHei Sander.. Så gøy! Håper du holder oss andre litt oppdatert når du begynner også.. så kan vi lære av hverandre ;) jeg vet at mange avler disse som driver med andre dyr også.. høner, fulger ol, .. de elsker vist melormer :)
Det kommer jeg til og gjøre.. Kommer til og følge ivrig med deg Alltid spennende med sånt. Må innrømme at noen av de dyrene jeg holder i noens øyne er litt ekle. Men bruker melormene til for til noen taranteller jeg har, samt et gekko par.. Ganske spennende det også, men på langt nær så moro som akvarie..
Postet 28.01.13 kl 13:37
Postet 28.01.13 kl 13:42
Endret: 28.01.13 kl 13:43
Gal
Kan være jeg er litt gal ja, det kommer jo helt ann på øyet som ser. Jeg ser jo på de "Normale" som gale.. Godt at det er flere som synes den slags er gøy.. Ja ganske gøy med gokkosene, de driver og leger egg hos meg, så har rett og slett tenklt og lage meg en ruger, og prøve få barn på dem. De er egentlig lagt ut for salg med alt utstyr.
Postet 28.01.13 kl 14:09
Da har melormene ankommet my place da kribler det i fingene og det bare å sette igang.. fysj .. de er ekle.. men venner meg vel til dette ååå.. romtempraturen jeg fant anbefalt var mellom 15-20 grader. Jeg har et kjellerom som passer bra. Legger i en liten skive gulrot i hver plastboks ikl havregryn og bittelitt mel.... jeg har en liten haug melormer i hver boks.. mulig jeg kan ha flere, men prøver meg fram. Legger med et bilde av melormens tre stadier: mark, puppe og bille!
Postet 28.01.13 kl 16:29
Endret: 28.01.13 kl 16:49
Da er melormene på plass og da er det bare å smøre seg med masse tålmodighet
Det lå noen som hadde forpuppet seg i posen.. jeg la de i egen boks.. usikker på om de er levende inni der, men gir dem en sjanse.. de var ikke spist på iallefall. Jeg har lyset stort sett av på det rommet de er.. tror ikke larvene bryr seg så mye.. tror de bare "er" liksom.. men vis jeg tar feil så er det sikkert noen med gode råd
Det lå noen som hadde forpuppet seg i posen.. jeg la de i egen boks.. usikker på om de er levende inni der, men gir dem en sjanse.. de var ikke spist på iallefall. Jeg har lyset stort sett av på det rommet de er.. tror ikke larvene bryr seg så mye.. tror de bare "er" liksom.. men vis jeg tar feil så er det sikkert noen med gode råd
Postet 28.01.13 kl 17:07
Endret: 28.01.13 kl 17:19
Postet 28.01.13 kl 18:41
Postet 28.01.13 kl 18:45
Da har jeg allerede gjort en liten forandring.. etter masse nyttig informasjon har jeg skåret bort nesten hele lokket.. det anbefales å IKKE ha lokk på boksen til larvene.. de kryper garantert ikke ut (håper d stemmer) Leste om flere som avler på disse og de anbefaler sterkt å ikke ha lokk til larvene. Larvene trenger god luftsirkulasjon, og det hjelper mot mugg ol.. så da prøver jeg d. Så kanskje er larveboksen tom imrg med masse larver på rømmen hi hi vi får vel sjåå Derimot når det blir voksene biller er det en helt annen sak.. de bør holdes i terra eller boks med små luftehull.. for de stikker.. :-0oo Det sto også at jo varmere jo fortere går prosessen fra larve til bille.. så jeg har boksene i vanlig romtepratur.. (når larvene bare skal brukes til for, og ikke er ønsket at de skal bli til biller så skal de stå kjølig...) Blir det kaldt nok så går de i en nesten dvaletilstand...dette blir jo spennende. Men skal d bli noe oppdrett her i gården så må jeg ihvertfall ha masse biller først Så nå skal de både få luftsirkulasjon og romvarme ) har også gitt de en bitteliten bit kiwi.. med skall.. det ble anbefalt og skal gi fuktighet til larvene.
Postet 28.01.13 kl 20:47
Endret: 28.01.13 kl 21:20
Postet 28.01.13 kl 20:50
Postet 29.01.13 kl 09:06
Endret: 29.01.13 kl 09:06
Ja det skulle jeg gjort her i huset. Ser for meg at jeg forlater larvebokser uten lokk om kvelden og står opp til 4 godt fornøyde katter over at de har urtydda disse fæle inntrengerne
Godt de har forholdt seg på plass i allefall første natta :P Har lyst til å prøve meg på en micro kultur etterhvert jeg. Men synes det høres så skummelt ut.Ogkan så lite om det. Så får se hva du gjør og hvordandet går og så bestemme meg deretter
Godt de har forholdt seg på plass i allefall første natta :P Har lyst til å prøve meg på en micro kultur etterhvert jeg. Men synes det høres så skummelt ut.Ogkan så lite om det. Så får se hva du gjør og hvordandet går og så bestemme meg deretter
Postet 29.01.13 kl 11:18
Tvillingmamma80Ja det skulle jeg gjort her i huset. Ser for meg at jeg forlater larvebokser uten lokk om kvelden og står opp til 4 godt fornøyde katter over at de har urtydda disse fæle inntrengerne :D Godt de har forholdt seg på plass i allefall første natta :P Har lyst til å prøve meg på en micro kultur etterhvert jeg. Men synes det høres så skummelt ut.Ogkan så lite om det. Så får se hva du gjør og hvordandet går og så bestemme meg deretter :D
he he ja jeg har katt selv.. så var litt redd han skulle forsyne seg.. men de var utenfor kattas rekkevidde.. Jeg syntes du skal lese om microkultur og bare prøve deg...! tror du finner endel info om det på nett.. spennende d vel Du klarer d sikkert...! Jeg prøver meg jo på detta melormgreine... har ikke gjort d før jeg heller.. men en gang må jo være den første Jeg legger d jo ut her, i håp om at hvis jeg er helt på jordet, så er det noen som forteller meg det
Postet 29.01.13 kl 14:56
Endret: 29.01.13 kl 15:29
Postet 29.01.13 kl 15:04
Postet 29.01.13 kl 17:47
Tvillingmamma80Ja jeg ble inspirert til å prøve. Så absolutt. Blir nok det når det er vær så det kan sendes igjen. Men var faktisk ikke noe for salg ute nå så sikkert mening ja:) Spennende med ny pumpe da. Hva slags pumpe til så stort akvarium? Men det er kanskje mer enn en pumpe? :D
Seio P1500 Super Flow Pump 5800 l/t det er fart i den Den brukes egentlig til saltvannsakvarium.. Fiskene liker det ihverfall.. de samles stadig forran pumpa og liker tydligvis å være i strømmen
Postet 30.01.13 kl 10:03
Endret: 30.01.13 kl 10:07
Postet 30.01.13 kl 10:11
Postet 30.01.13 kl 10:12