- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Førstegangs akvarist (side 4)
Førstegangs akvarist (side 4)
Postet 21.04.12 kl 22:38
Da er vi i gang!
Nå har vi vært å fått ordna ny "svamp" i pumpa og dynka den i filterslam. Bytta vann og målt No2, så nå er det bra verdier i vannet. Fikk også med 2 delfinciklider, to ancistrus og to crabro. Så nå blir det liv i karet her også. Pr nå står de i posene og tilvender seg karet og får litt og litt vann fylt over i posene. Så om ca 20 minutter svømmer de rundt i sitt nye hjem.
Tusen takk til Malawifan for hjelp, tips og fisk!
Bilde 1: Fiskene er i posene, klare til å flytte inn.
Bilde 2: Vi har målt No2 og byttet vann noen ganger, slik at verdiene har blitt ok.
Så fra nå av skal det måles verdier hver dag, og byttes vann 2 ganger i uken! Endelig er jeg i gang! Hurra!
Tusen takk til Malawifan for hjelp, tips og fisk!
Bilde 1: Fiskene er i posene, klare til å flytte inn.
Bilde 2: Vi har målt No2 og byttet vann noen ganger, slik at verdiene har blitt ok.
Så fra nå av skal det måles verdier hver dag, og byttes vann 2 ganger i uken! Endelig er jeg i gang! Hurra!
Postet 22.04.12 kl 15:29
Fiskene
Nå har fiskene utforsket sitt nye hjem en stund og det ser ut til at de trives godt. Har prøvd meg på å knipse litt bilder, men karet mitt er ikke rent nok på innsiden, så i morgen skal jeg kjøpe barberblader.
Det ble en times tid med støvfjerning i photoshop, men jeg er da ganske så fornøyd med tanke på utstyret jeg har tilgang til, lyset jeg har (bare 15w røret) og en ekstern blits.
Moro, og jeg skal utvilsomt ta flere bilder etterhvert.
Bilde 1: Delfinciklide yngel
Bilde 2: Crabro yngel
Bilde 3: Delfinciklide yngel
Det ble en times tid med støvfjerning i photoshop, men jeg er da ganske så fornøyd med tanke på utstyret jeg har tilgang til, lyset jeg har (bare 15w røret) og en ekstern blits.
Moro, og jeg skal utvilsomt ta flere bilder etterhvert.
Bilde 1: Delfinciklide yngel
Bilde 2: Crabro yngel
Bilde 3: Delfinciklide yngel
Postet 22.04.12 kl 22:49
No2 og dårlige planter
Nå sjekket jeg akkurat nitritt-verdiene igjen, og de hadde steget opp til 0.2 igjen. Så da var det bare å bytte 50 % av vannet, så kom det ned i 0,05. Hvis denne trenden fortsetter blir det mye vannbytter.
Fiskene så ut som de syntes det var moro med vannbytte. Svømte rundt omkring der vannet kom i karet igjen.
Plantene har plutselig begynt å bli litt pjuske. Jeg har CO2 tabletter og litt flytende plantegjødsel, men vil ikke tilsette noe før jeg vet om det er greit. Noen som vet om det har noen innvirkning på fisk og vann?
Fiskene så ut som de syntes det var moro med vannbytte. Svømte rundt omkring der vannet kom i karet igjen.
Plantene har plutselig begynt å bli litt pjuske. Jeg har CO2 tabletter og litt flytende plantegjødsel, men vil ikke tilsette noe før jeg vet om det er greit. Noen som vet om det har noen innvirkning på fisk og vann?
Postet 23.04.12 kl 10:58
Regner med at du hever vannverdiene siden du har fisk som malawi?
Dessuten, så lenge ikke NO2 var på null da du satte inn fiskene, så vil du måtte bytte masse vann fremover ja. :/
Sånn det går, var også mye fisk å sette inn på en gang, synes jeg.
Men håper at ikke vannbyttene tar knekken på deg og at det blir en fin læringskurve til neste karr.
Jeg har selv et akvarie som venter på fisk, det har stått med to filtere, ene var ferdig innkjørt, men jeg har brukt salmi for å kjøre inn det andre også.
Fremdeles har jeg ikke puttet fiskene oppi, selv om jeg sikkert kunne gjort det. Men jeg vil være 100% sikker på at ikke de dør eller noe annet, rett og slett fordi jeg er på jobb mesteparten av dagen og skjer det noe, så får jeg lissom ikke gjort noe med det da. :P
Lykke til da.
Dessuten, så lenge ikke NO2 var på null da du satte inn fiskene, så vil du måtte bytte masse vann fremover ja. :/
Sånn det går, var også mye fisk å sette inn på en gang, synes jeg.
Men håper at ikke vannbyttene tar knekken på deg og at det blir en fin læringskurve til neste karr.
Jeg har selv et akvarie som venter på fisk, det har stått med to filtere, ene var ferdig innkjørt, men jeg har brukt salmi for å kjøre inn det andre også.
Fremdeles har jeg ikke puttet fiskene oppi, selv om jeg sikkert kunne gjort det. Men jeg vil være 100% sikker på at ikke de dør eller noe annet, rett og slett fordi jeg er på jobb mesteparten av dagen og skjer det noe, så får jeg lissom ikke gjort noe med det da. :P
Lykke til da.
Postet 23.04.12 kl 18:20
Postet 23.04.12 kl 18:25
Etter råd fra akvariebutikken har crabroene nå fått seg nytt hje, og blitt erstattet med kampfisk. Det ser ut til at de blir min store glede
Nå har jeg altså de to delfinciklidene (skal ut når de blir større), to ancistrus, to kampfisk hunner og en kamfisk hann i 60 literen. Så har jeg en kampfisk hann i 20 literen som skal få et litt større kar i nærmeste fremtid og et par damer han også.
Kampfiskene er virkelig fasinerende å se på
Nå har jeg altså de to delfinciklidene (skal ut når de blir større), to ancistrus, to kampfisk hunner og en kamfisk hann i 60 literen. Så har jeg en kampfisk hann i 20 literen som skal få et litt større kar i nærmeste fremtid og et par damer han også.
Kampfiskene er virkelig fasinerende å se på
Postet 23.04.12 kl 22:54
Endret: 23.04.12 kl 22:55
Postet 23.04.12 kl 23:38
Postet 23.04.12 kl 23:58
Endret: 24.04.12 kl 00:00
Postet 24.04.12 kl 00:21
sessanHar du to kampfiskhanner i samme karret ?????!! OBS OBS - det er en grunn til at de heter kampfisk ! Disse slåss ! Og sikkert mer om det er en hunn sammen med dem. red: ser den ene er i en bolle, er det den ene hannen?
Hannene går ikke sammen nei. Han som går i bollen venter på et kar som er en mellomting mellom 60 literen og 20 liters bollen.
Postet 24.04.12 kl 07:38
KajaBMener ikke å kritisere, men jeg håper du er klar over at malawi fisk (Delfinene) og Kampfisk trenger forskjellige vannverdier og at det ikke er helt det store å holde de sammen, da blir det kompromiss den ene eller den andre veien :) Jeg ville omplassert Delfinene så fort som mulig :)
Hei. Delfinene skal nok ut ja. Må bare finne noen som vil ha de. Som ferksing har jeg falt på at det er kampfisk jeg vil ha, og ikke malawi. Så skal legge de ut nå i dag
Postet 24.04.12 kl 07:39
Postet 25.04.12 kl 00:06
Postet 25.04.12 kl 12:32
Bilder av fiskene
Nå har jeg fått bytta ut delfinene med to ancistrus til. I dag har jeg gjort et forsøk på å ta bilder av fiskene. Hannene byttet bolig for en liten periode, slik at jeg fikk tatt bilder av begge. Så Mr. Blå fikk utforsket hvordan det er å være alene fisk igjen og Flamme fikk være i det "store" karet sammen med jentene.
Ellers har jeg fått dråpetestsettet nå, så da går ting mye bedre. GH ligger nå på 4, PH på 7 og NO2 ligger på 0.05. Jeg bytter vann en gang om dagen i 60 literen (ca 40%) og 2 ganger daglig i bollen (40%).
Mater fiskene 3 ganger om dagen, og de får nå mygglarver og reker hver dag.
Bilde 1-3: Flamme
Ellers har jeg fått dråpetestsettet nå, så da går ting mye bedre. GH ligger nå på 4, PH på 7 og NO2 ligger på 0.05. Jeg bytter vann en gang om dagen i 60 literen (ca 40%) og 2 ganger daglig i bollen (40%).
Mater fiskene 3 ganger om dagen, og de får nå mygglarver og reker hver dag.
Bilde 1-3: Flamme
Postet 26.04.12 kl 21:29
Postet 26.04.12 kl 21:31
Postet 26.04.12 kl 21:32
Postet 26.04.12 kl 21:33
Postet 30.04.12 kl 15:44
Postet 30.04.12 kl 16:09