- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Heidi`s kjærlighet til snegler og fisker i ferskvann og saltvann. (side 4)
Heidi`s kjærlighet til snegler og fisker i ferskvann og saltvann. (side 4)
gratulere med en ny tråd da heidi,skal følge med den linken jeg,har det komet ut noe mere fra steinen din da?
ps denne likte jeg.Petrus var en stor Pleco som jeg reddet fra å bli avlivet. Eieren ville ikke ha den mer og sa han kom til å ta livet av han og da fikk jeg dårlig samvittighet og måtte bare ta han. Det var jo meg det da somvar den gamle eieren.har den flytta til lade eller.
ps denne likte jeg.Petrus var en stor Pleco som jeg reddet fra å bli avlivet. Eieren ville ikke ha den mer og sa han kom til å ta livet av han og da fikk jeg dårlig samvittighet og måtte bare ta han. Det var jo meg det da somvar den gamle eieren.har den flytta til lade eller.
Postet 19.05.12 kl 14:38
Postet 19.05.12 kl 15:02
Larserngratulere med en ny tråd da heidi,skal følge med den linken jeg,har det komet ut noe mere fra steinen din da? ps denne likte jeg.Petrus var en stor Pleco som jeg reddet fra å bli avlivet. Eieren ville ikke ha den mer og sa han kom til å ta livet av han og da fikk jeg dårlig samvittighet og måtte bare ta han. Det var jo meg det da somvar den gamle eieren.har den flytta til lade eller.
Nei Petrus flyttet til en privatperson som hadde kontaktet Dyrebutikken og spurt om de hadde store Plecoer, og da ringte Stein Birger til meg og så vips så var den borte....Den fikk et stort kar å gå i. Men jeg må si det var litt tungt å gi han ifra seg...Jeg blir så glad i de vettu.
Det har kommet masse ut av steinen, du får ta deg en tur så skal du få se. Masse blomster ,,men det er jo dyr og det fasinerer meg veldig. oppdaget en bitteliten hvit snegle men helt hvit kropp i dag. Har mange bittesmå som ser ut som sandsnegler men ikke alle er like så det kan bli en fin samling etterhvert tror jeg. Masse fine alger eller gress. Har noe som ser ut som blå fjær, de kommer flere plasser. Så det er så spennende. Så er det noen levende tråder som kommer ut fra et hull og enden kan man se leter etter mat. oSå trekker den seg inn igjen og da er det med masse sjøhare dritt på tråden.Så her skjer det noe hver dag. Klarer nesten ikke å rive meg løs fra det vettu, for oppdager noe nytt hver gang. Er spent på en oransje runding som blir større og større for hver dag, så lurer på hva det kan være. Har lyst til å gjøre om storkaret på stua til saltvann nå...men da klikker vel gubben.
Jeg skal ta meg en tur på Tam lade og se på saltvannskaret de har der en dag....
Nei, dette må du hive deg på Lars. Jeg lurer på hvorfor jeg ikke har gjort det før...
Postet 19.05.12 kl 19:12
Postet 19.05.12 kl 19:15
N-Broen[QUOTE=Heidi Ingdal]Nei nei det er 10 cm det skal være ..hutte meg tu....
Hihi, jeg som gleda meg til å se saltvannsbasseng
Ja det tror jeg så gjerne du gjorde ja.) Jeg kunne godt tenkt meg et saltvannsbasseng jeg hvis jeg hadde sluppet å betale for det og sette det opp. Jeg skulle bare sittet og sett på vettu...Men det finns faktisk sjøharer som blir veldig store så jeg var veldig spent da jeg leste om den ja, og veldig lettet da den ikke ble mer enn 10 cm.
Har oppdaget en liten snegle i dag som har helt hvitt skall med noen sorte flekker på toppen og kroppen er helt hvit...spennende.
Postet 19.05.12 kl 19:16
Larsernhar altid sett for meg att det blir så mye mere jobb med saltvann æ,så finnes det ikke like kule fisker,noe æ tror selv det da,vurdere skifte ut til rovfisker i det største mitt,nå,er jo så lei av scalarer,
Det finns jo enda kulere fisker i saltvann da....og alle de nydelige koraller og anemoner...sjøstjerner , snegler og eremittkrepser ....mye mer spennende enn ferskvann. Har man fått karet i gang og stabilt så tror jeg ikke det er så mye mer arbeid enn på et ferskvannkar. Bytter vann en gang i månden.
Du som er så teknisk interessert så måtte dette være noe for deg?
Postet 19.05.12 kl 19:20
I dag har jeg hentet alle mine nye snegler. Jeg har fått tak i 20 gule suller og der var det med en Arnold sulle som hadde fått yngel..HURRA. Det var akkurat det jeg hadde håpet på. Så fikk jeg tak i 20 oransje og nå skal alle sullene gjennom et saltbad for å sjekke de for igler.
Jeg fikk også lille speedy i gdag og han var mye mindre en jeg forestilte meg. En hårete liten skapning som skal få gå i 19 litern på kjøkkenet sammen med sullebabyer.
Så har jeg fått mine to saltvanns snegler og de er kule de...skal legge ut bilder etterhvert. Min første to beboere skal flytte inn i karet i dag. Håper de er snille med sjøharene mine og omvendt og at de ikke tar de blomstene som har begynt å etablere seg. Spennende. hva skal jeg sette inn neste gang?
Måtte bare ha en flott hannkampfisk og tre hoer i dag også. Bilder kommer etterhvert....
Jeg fikk også lille speedy i gdag og han var mye mindre en jeg forestilte meg. En hårete liten skapning som skal få gå i 19 litern på kjøkkenet sammen med sullebabyer.
Så har jeg fått mine to saltvanns snegler og de er kule de...skal legge ut bilder etterhvert. Min første to beboere skal flytte inn i karet i dag. Håper de er snille med sjøharene mine og omvendt og at de ikke tar de blomstene som har begynt å etablere seg. Spennende. hva skal jeg sette inn neste gang?
Måtte bare ha en flott hannkampfisk og tre hoer i dag også. Bilder kommer etterhvert....
Postet 22.05.12 kl 16:19
Postet 22.05.12 kl 18:12
Jeg har skrevet at noen av mine snegler har fått midtskill og sideskill. Her er bilde av to som har det. Den gule har sideskill og den blå midtskill. Dette kan komme av forskjellige ting, dårlige vannverdier, ujevn temp ved vannbytte og dårlige vannbytterutiner. Alt dette vil forstyrre syklusen deres.
Det siste er en blåneseyngel som jeg oppdaget etter at jeg hadde kommet hjem fra syden. Så liten og så søt....
Det siste er en blåneseyngel som jeg oppdaget etter at jeg hadde kommet hjem fra syden. Så liten og så søt....
Postet 23.05.12 kl 21:57
Her er noen bilder fra saltvannskaret. Midt på bildet ser dere en stjerneformet sak. det er vist en orm inni der og den trekker seg inn hvis den blir forstyrret.
2. Dette er også en orm som trekker seg inn i tuben når den blir forstyrret.
3. Har mange slike røde greiner som henger her og der.....de er jo så flotte men vanskelig å ta bilde i saltvann..hvorfor?
2. Dette er også en orm som trekker seg inn i tuben når den blir forstyrret.
3. Har mange slike røde greiner som henger her og der.....de er jo så flotte men vanskelig å ta bilde i saltvann..hvorfor?
Postet 23.05.12 kl 22:03
Postet 23.05.12 kl 22:06
Her er lilla Speedy ute og gjør seg kjent. Den lilla eplen likte ikke det lange håret til Speedy så han stusset av litt. Så på det siste bildet kan man se at det er litt kortere ved ørene...he he lurer på hva han er. Han har lange følehorn og det har ikke Piano og blånesene...Håper han vokser og blir litt større. han trives i alle fall i det karet. Han går frem og tilbake og henger i plantene og utforsker alt. Jeg er helt forelsket i den lille tassen.
Postet 23.05.12 kl 22:13
Postet 23.05.12 kl 22:18
Postet 23.05.12 kl 22:19
Inaktiv bruker
For noen flotte bilder av lille Speedy.
Han er en artig liten kar, flott klipp fikk han også, håper du klarer å finne ut av han. ;P
Han er en artig liten kar, flott klipp fikk han også, håper du klarer å finne ut av han. ;P
Postet 23.05.12 kl 22:25
Postet 23.05.12 kl 22:55
Jørg1 AKA SpockFor noen flotte bilder av lille Speedy. :D Han er en artig liten kar, flott klipp fikk han også, håper du klarer å finne ut av han. ;P
Ja er han ikke fin. Synd at de tar håret hans da. Han protesterte litt da den lilla ville klippe litt så ikke sikkert de prøver seg igjen. Håper han får ha det for da ligner han på et lykketroll....
1. Her er han til akklimatisering
2. Nettopp kommet i karet og ser litt forlatt ut stakkar. Men etter noen minutter så tuslet han avgårde...
Postet 23.05.12 kl 22:58
Hårklipp
Fysj å fy å tvangskløøpe stakkan, har vel samle på "håret" lenge
Postet 23.05.12 kl 23:11
Postet 23.05.12 kl 23:13
Postet 23.05.12 kl 23:22