Ninas akvariehverdag (side 4)

Både perleguramier og sae vil ha det mye bedre i større kar. Litt av en kabal du skal få til å gå opp nå
Ja, Sissimor, en h¤¤¤ kabal, skal jeg si deg.
Derfor prøver jeg nå febrilsk å stokke og stokke. Når kar nr 5 er oppe og går snart, ser jeg for meg en enklere oppgave. Noen av fiskene MÅ sorteres ut, ettersom lysten på corydoras vokser.
Mitt første prosjekt er å skaffe levendeføderne best mulig vannverdier. De har levd under forhold som akkurat går bra, men ikke bra nok. SAEne i 112L er knapt 2,5 cm store, og jeg tror de har det greit foreløpig. Guramiene har midt- og toppsjiktet helt for seg selv, så jeg trodde de hadde plass nok. Stokke - stokke på nytt. Her må tenkes!

Et par ting som bekymrer meg er den labeoen som ingen har vist intr. for enda. Den MÅ flytte. Så er glassmallene, kardinalene og botiane et kapittel for seg. Jeg er såpass kresen, at hvis de får det verre dit de kommer, da skal de bare være her til rett eier melder seg. Også skal her ut masse anc.sp., som jeg ikke har den ringeste anelse om antallet på. Muuulig leksparet (trioen) også flytter.. snufs!

Blauthjerta fostermor for fisk; dog noe misforstått snillhet.
For første gang har jeg matet med noe guffent, frosne røde mygglarver.. Hæslig! Men for en fest det ble i karene! Vill vest i matfatet. Lykke!

Utpå kvelden blir det stell, med fortsettelse i morra
Artigkaren
Her en av de to typene jeg ikke finner navn på. Jeg har spurt i forumet ID av fisk, så svaret dukker nok opp
Jeg har fått svar på hva slags cory det er; den på bildet er en corydoras virginiae, og den andre er orange stripe cory. Mysteriet løst!
Fest i akvariet når røde mygglarver (frosne) blir servert.. God helg!
Hei Britti, jeg så først nå at du har vært innom tråden min! Veldig koselig at du orket lese hele, det setter jeg pris på
" de 7 kugler"
Jaha, sier nå jeg!
Hva fikk jeg i "god bedring på forskudd-gave" mon tro? Skulderoperasjon i morgen, og det ble ingen blomster på meg i den forbindelse.
Jeg har fått meg en kampfisk!!
Og Kampus, som han heter, er noe av det mest fantastisk vakre jeg har sett!! Bilde skal komme ganske kjapt.
Helga har vært helt facinerende, nesten bare foran karet, med nytelse og overvåking. Så fantastisk livet under vann er!

Kampus er jo egentlig et strek i regninga, men også et puff i baken. Nå er fiskene som jeg har vært usikker på, avertert, og drar til nye hjem i neste uke.
Han har fått flytte inn i 112L, og det var utrolig å se når fargene dens endret seg fra nokså blass til sprakende rød og blå! Tenker overgangen fra dyrebutikkens 1 liters plastkopp, via en liten pose, til et passe temperert 112L kar ble stor for den.
Ny plan foreligger - et kar på ca 60L med bare Kampus, masse planter og røtter, og noen vakre bettadamer. Og den settes ut i live når armen fungerer igjen. Kar nr 6, m.a.o.... Alle planter som er til overs, tas godt vare på nå!

Det som har vært mest spennende, er hvordan den og perleguramiene tok i mot hverandres selskap. Jeg var i tvil, men der passet vannverdier og temp best. Guramiene ble svært nyshjerrige på nykommeren, morsomt å se hvordan de "tok" på den med de lange "trådene" sine. Og Kampus likte det sånn passe, men ble ikke sint. Nå har de tatt og følt på hverandre, og ser ut til å ha det bra ilag. Jeg er forberedt på at dette kan snu, og har en plan B hvis så skjer. Coryene og mini-saene bryr seg slett ikke om Kampus, og vise versa. Jeg håper idyllen fortsetter

Ellers er verdiene i karene bra. I dag puttet jeg JBL`s "de 7 kugler" i sanden i 122, 232 og 80L. Ett år til neste gang det trengs iflg. pakningsvedlegget.

Nå får assistenten overta i noen dager, mens jeg er på sykehus og får stelt den ene finnen min
Fin blogg, Nina3 ! =) Fine karr du har =) Blir gøy å følge deg fremover .
Takk for det, Hippocampus! Følger med deg også
Svinset bare innom igjen.

Fine kar har du
Liker stilen din.

Takk for det, Rolf. Jeg holder et øye med deg også, jeg.

Nå har ettermiddagen blitt brukt til delvannsbytter, og planting i 112L. Jeg har ikke målt vannverdiene i dag, de var målt forleden med topp resultat. Glede
Litt squash til lørdagsgodt for mine venner i det våte element. Det slår aldri feil!
Moro å betrakte fiskene når jeg "støvsuger" hos dem, de svinser bare i veien så jeg må dytte dem forsiktig unna. Jeg tror de har skjønt at det vanker noe godt spiselig etter rengjøringen... Det er i så fall det jeg har prøvd på, for jeg vil gjerne unngå vettskremte og stressede fisker hver gang det trengs stell.
Jeg skal prøve å legge ut noen bilder ikveld
Lørdagsgodteri
Noen bilder jeg har tatt ikveld. Nr 1 er kampus, min stolthet, nr 2 er en av bartefjesene som likte lørdagsgodteret, nr 3 er labeoen og en av pakistanbotiaen som for en aldeles sjelden gang poserer foran kamera.
Utrolig festlig at de kom på høykant... Tror PC`n min at det høyner underholdningsverdien, mon tro..? Nix, det gjorde ikke det. Grrr!!
Jeg prøver noen flere bilder, jeg. Er det fiasko denne gangen også, må jeg vente til i morgen og få assistenten min til å fikse det.
Nå fikk jeg vondt i nakken *S**
Ja, tenk, bare ett bilde kom rett veg. Skjønner det ikke, i mappa ligger de rett. Det blir lynkurs i snuing av bilder i morra!
Virkelig flott den kampfisken
Plantene
Nå skal jeg loggføre de fleste av plantene mine, og de jeg ikke har noe norsk kallenavn på lager jeg meg egne stikkord til, sånn at jeg vet hvilke de er.
Om noen av dere leser og ser at jeg har bommet totalt, stavet feil el.l., er jeg glad for å bli korrigert.

-Ceratphyllum demersum hornblad
-Windeløv
-Taxiphyllum barbiere javamose
-Microsorum pteropus javabregne
-Moseball el. algekule
-Pistia stratiotes flyteplante fra Terje
-Ferskvannstang
-Vallisneria gigantae bredbladet
-Vallisneria nana smalbladet
-Anubias barteri montert på røttene
-Egenia Densa vasspest
-Bacopa monnieri høy stengelplante med tykke blad
-Crinum thaianum løkplante, stor
-Hydroctyle leucocephala flyte- og bunnplante, ca 5 cm mellom "runde" blad
-Ceratoptiens pterroides ve. foran i 112L, samt litt i 15L
-Limnobium laevigatum flyteplante uten "hårete" blader
-Vesiclutana reticuluata en liten avlegger fra Hilde.
-Lemna minor andemat
-Echinodorus palaefolius kjøpt på Ebay
-Hygrophila polysperma hurtigvoksende, i alle kar, lukes særs ofte
-x-mas moss juletremose

Dette skulle tilsi en enorm jungel i alle fem akvariene, men her er stort og smått tatt med, og de er fordelt broderlig. Jeg ble veldig forvirret av javabregne og windeløv, mener jeg fant samme latinske navnet på begge. Jeg tror jeg har to sorter anubias, en med stor blad, og en med små. Begge er utvokst, men ellers lik bladfasong.
Jaja, det får være grenser for gransking tidlig på en søndags morgen.

En liten oppdatering på sen lørdagskvelds/natt planlegging:
Min ene Corydoras aeneus-dame er sprekkeferdig av noe jeg håper er egg. Jeg har funnet frem to isbokser og luftpumpa, og lest øynene røde og såre på en 5 år gammel tråd om coryyngel. Jeg har stilt noen spm. i forumet, brukt fortsettelsen på samme tråd, som jeg håper at jeg får svar på. Hvis jeg skulle være så fantastisk heldig å fa lek og egg, ja da skal jeg være klar! Avskallede artemiaegg og en "artemiapasta" er bestilt fra Webzoo, så de skal ikke sulte ihjel her.
Jeg lurer på om jeg skal flytte perlene for ei stund, jeg anser dem som de største eventuelle eggspiserne. Foretrekker coryene lek på spesielle tider på døgnet? Jeg håper dere erfarne corydrettere, vil gi meg tips. Jeg er usikker på hvordan dere plukker eggene opp av karet, siden de kleber dem fast på de rareste steder..?
Ynglekaret SKAL NÅ forberedes og innkjøres slik at eventuelle ungfisker (uansett sort) skal kunne flytte inn.

I mellomtiden forsøker jeg å trigge lek med frosne røde mygglarver, nøye overvåket vannkvalitet og friskt vann litt oftere enn vanlig. De blir vel bortskjemte... Men jeg har SÅ lyst på corybabyer! Kryss fingrene for meg, og ha en flott søndag!

P.S. Om de legger egg, og de ikke klekker el. at eggene blir spist, blir jeg glad for å se at de faktisk leker hos meg! Om de ikke leker i det hele tatt, får jeg prøve å legge bedre til rette en annen gang. (og da blir jeg bekymret for at Coryline kan sprekke så diger som hun har blitt.)

Coryline
Her er hun, tjukk og rund. (håper bildene kommer rett vei nå)
He, he... Så rimelig sprekkferdig ut hun der ja.
Corybabyer er veldig moro å få. Har to små aeneuser selv nå som barter rundt. Klart seg helt selv har de gjort. Har ikke andre fisker i karet så da er det vel litt enklere å klare seg. Trodde ikke det hadde blitt noe av egga, men plutselig oppdaget jeg de to der.
Kjærester
I dag har Kampus fått tre vakre damer i lag med seg. For et morsomt skue da posen med damene hang til akklimatisering; han ble oppmerksom må at det var kampfiskhunner i det øyeblikket de kom oppi!
Han "blafret" med gjellelokkene så de sto som en krage rundt hodet, alle slørene var slått ut i all sin prakt. Vi var redde her ei stund for at han var arrig, men siden disse tre kom oppi har han bare lekret seg og gjort seg til. Han er så fin i fargene som han aldri har vært!
Vi følger nøye med at ikke lutter glede snur seg til en slosskamp på liv og død...
Nå som flere fisker er flyttet og flere på tur til nye hjem, bevilget vi oss 2 albinocoryer som sen enslige bartebusten ble veldig glad for å se. Jeg har sett at den er blitt mer og mer for seg selv, og jeg har syntes så synd på den.
Perlene har flyttet, så nå er det kampfisker, 5 mini-saer, og 10 coryer i 112L. Noen synspunkter på antall fisk?

Nå har Anja (min yngste datter på 19 år) overtatt det nye karet, på 74 el 80L, det er 6-kantet så jeg har ikke orket regne på antall..
I kveld tar hun det med seg hjem, hun tar med innkjørt filter og mesteparten av vannet for sikkerhets skyld Hun har anskaffet seg en rålekker kampfisk i første omgang, det er en"de luxe" iflg zoobutikken, og den er helt sort. Er det sjeldent, eller..? Jeg har aldre sett en slik. Halefinnen er vifteformet.
Det blir egentlig greit med et kar mindre, 5 ble litt i meste laget, det kjentes i ryggen da vi hadde set ukentlige stellet i helga. I tillegg hadde assistenten plassert det litt slik at det ble vrient å komme til, og vi fikk en uheldig arbeidsstilling.
Det blir spennende å følge henne videre!

Ingen coryegg idag, men jeg og Emil minstemann har tatt et 20% kaldtvannsbytte og foret med røde mygglarver. I morgen skal de få smake frossen artemia, det blir nok glede!
Artemia falt i smak, ja. Det var ekstase i karet de sekundene godbitene varte.
Jeg blir så sur på meg selv når jeg gjør unødvendige bommerter. Denne gangen ble en bit squash avglemt i storkaret, og jeg fikk et ørlite utslag på NO2. .
Nå er API-testen ekstrmet fintfølende, og det er bare en lite skjær av blått, mot turkis, som det skal være. Enda langt ifra første verdi, som er 0.025, så vi snaker et snev.
Greit med 40% vannbytte, tenker det holder. Ny test i morra.
15% kaldtvannsbytte i 112L. Emil fikk lyslista si fra ebay i dag, den har luftesteinfunksjon, så den gir blå bobler. Tar bilder i kveld. Det er jo en riktig plantedreper, men med moderat bruk får det godtas. Underholdningsverdien til er stor for 10-åringen.. Dingsen er plassert i 26L, der endlers og to guppyhanner har sin bopel.
Nå er det foreldremøte på timeplanen! Ha en fin tirsdagskveld!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap