B|g1's juwel rio 180 med eheim filtrering og uv (side 4)

Og varmen holdt seg stabilt på 24,7 grader hele dagen (romtemp 23,8) mot "normale" 29-30 grader så nå kan den varme sommeren komme!
Stabilt vannverdier!
Kan ikke huske sist jeg foretok noe særlig med vannbytte. Mener det var 7 uker siden. Men nå som viften står på om natten for å senke temperaturen så medfører det at jeg må/bør fylle etter med 2 liter kaldvann daglig. Det blir litt ekstra med vanndamp når viften er i drift

Sjekket vannverdiene i dag og alt er perfekt. 0 nitritt

Har fått tak i vannslat (pistia) og røttene på de vokser veldig bra dag for dag. Noen av fiskene sover under disse flyteplantene. Litt kult å se på når moonlighten slår seg på

Fant plutselig en del fiskeyngel og det viser seg at disse kommer fra den ene platyen. Faren er blå og hunnen er rød, så er litt spent på hvordan de vil se ut. Jeg fanget 3 yngel som befant seg ved flyteplantene inn i et yngelbur.
Rengjorde filteret, fant masse reker
Rengjorde filteret for første gangen for en uke siden. Tok ut alt av filtermasse. Fant MASSE små rekebarn, tror jeg reddet de fleste

Nå har jeg tredd ei strømpebukse på begge vanninntakene som ser ut til å fungere veldig bra!

Vanngjennomstrømmingen er på maks og med en gang det fester seg litt alger på strømpebuksene så er SAE'ene der for å rengjøre Nå håper jeg at det blomstrer litt reker!

Har og fått 7 nye yngel, tror det er fra guppy. Så nå har jeg 3 platyyngel og 7 guppyyngel som trives yngleboksen sin.
Festet bakgrunnsbildet med vaselin, det ble så myyyyye bedre og lysere nå!
Flyttet akvariumet til en ny leilighet i dag. Jammen frister det å kjøpe 400L! Men med en leilighet på 60kvm så får jeg vel beholde den jeg har...

2 av klipsene som holder reflektorene på lysrøret knakk, noen tips til hvor man kan kjøpe de løst?
Eheim prefilter
Monterte prefilter i dag på begge innsugene
Gått til innkjøp av 3 viftereker De er veldig fredelige og gjør ikke så mye ut av seg...
Flott kar du har.

Har du 2180 filteret på full fart - eller har du strupet noe? Har selv et 2080 på vei som jeg skal bruke på et 222 liter kar - lurer litt på om det kan bli litt vel mye strøm i det.

Jeg så også de inntaksfiltrene i den andre tråden og bestilte noen slike også - det så jo veldig fint ut i ditt.
Takk
Kjører det på full fart! 2 utblås mot overflaten og 1 i sideveggen. På den måten kan fiskene svømme greitt midt i kåret.
Viftereke
Viftereken ligger og koser seg på utblåsningen
Den ene mallen har en tendens til å sutte på snegler... nå har han prøvd seg på jegersneglen... det ser ut som om han prøver å suge ut krabaten Han fikk en algetablett så ga han seg, hehe...
Kan du beskrive litt mer detaljert om hvordan du har modifisert skapet? Synes det ser veldig bra ut.

Lurer litt på å skaffe meg et Rio 240 og bruke samme filter som deg. Hvordan fikk du ordnet den ene døren til å dekke helt til den andre døren? Er skapets styrke beholdt?

MrSpock
Kan du beskrive litt mer detaljert om hvordan du har modifisert skapet? Synes det ser veldig bra ut. Lurer litt på å skaffe meg et Rio 240 og bruke samme filter som deg. Hvordan fikk du ordnet den ene døren til å dekke helt til den andre døren? Er skapets styrke beholdt?


Takk. Se vedlagte bilde.
Jeg bare skråstilte ene platen. har derfor bare hyller på høyre side.
Skapets styrke er beholdt, helt klart!

Men om du skal ha Rio240 er vel skapet stort nok?
Åja - det var jo genialt! Jeg trodde du hadde laget den ene døra større. Men ser nå at det ikke var slik.

Akkurat nå lurer jeg litt på å heller skaffe Rio 300 - det har dobbelt så mye lys som 240.

Får vente og se hva jeg gjør når jeg får utstyret - smart løsning du har der.
Mine guppyer dør... er det Oslovannet som gjør det?

pH er ca. 8...
amoniakk er 0
nitritt er 0
nitrat er ikke 0 men litt over
(Sera tester)

Skjønner ikke... vanntemp er mellom 25-29

Har nylig kjørt en 3dagerskur med esha 2000 og esha gdex.

De faste innbyggerne er reker, neontetra, svart neontetra, 3 maller og 3 siamesiske algeetera.

Jeg introduserte 3 Notropis chrosomus (rainbow shiner) og 10 neontetra.

Noen dager ettere døde 1 rainbow shiner og 1 SAE og jeg har mistet en god del neontetra.

Virus fra butikken? Har kjørt UV-filter i 5 dager men slo den av før medisinkuren.
Fant ut nå... bor i Oslo sentrum... her er vel vannet på 2,4 - 3,2 dH.... guppy "krever" 9-19 dH
BIG1
Fant ut nå... bor i Oslo sentrum... her er vel vannet på 2,4 - 3,2 dH.... guppy "krever" 9-19 dH


Tviler på at det er lav Gh, har samme verdier her - og Guppyene blir allikevel 2-3 år. Holder på å ordne korrekt Gh til de.

Mye dårlig Guppy på markedet - de er drettet alt for mye med inavl.
Som skrevet i denne tråden:
http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1013&thread_id=76741

Hadde trøbbel med sirkulasjonen... og det er ikke så rart.. skiftet den sorte plastikkdingsen.
Delenummer er: 7428830
Fra Eheim kundeservice:
The difference between the two parts is the material. The Output connector contracted and did not fit. This caused the disturbance in the flow.
Noen forandringer på utstyret...

UV-lys starter hver hele time og avsluttes XX:15.. Dvs at den stårpå 15 minutter hver time. Ser ut til å fungere bra.

Moonlight fra 11-13 og 22:00
Lys fra 13-22

Vifte til vannet fra 02-06
Litt stille her. Men alt er oppe og går og er i sin skjønneste orden.


Skal oppgradere til HeliaLux LED fra Juwel. Disse bruker mindre strøm og genererer forhåpentligvis mindre varme.

Skal og skifte ut UV filteret til noe mindre. 36W UV lys genererer en del varme.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap