Kampen mot nitrit (side 4)

Det var vel kanskje det jeg og tenkte, at de hadde skrapet seg borte i noe, men følger nøye med nå da..

Glemte å spørre om noe annet: Hvor ofte skal jeg ha i salttablett???
Du får følge med så lenge ikke fiskens atferd endrer seg, tviler jeg på at det er noe alvorlig.

Jeg siterer Frank Angell fra en annen tråd her inne:
Akvariesalt er slett ikke nødvendig. De eneste fiskene som har behov for salt i vannet er brakkvannsfisk, og saltvannsfisk. Men da er akvariesalt ikke veien å gå
De få gangene det kan være fordelaktig å ha litt salt i vannet, er dersom en har alvorlig sykdom i akvariet, eller langvarig No2-forgiftning.
Om du tar turen til Aremark kan du få guffe Fra ikke minde enn fire akvarier
Aneceline: Jeg la oppi 1 tablett i dag da jeg har hatt laaaangvarig problem med nitrit...
men da skjønner jeg at det ikke er nødvendig når karet forhåpentligvis er oppe og går

Tvillingmamma: Takker for det, skal se hva jeg får til så kontakter jeg deg igjen

Nå ligger det nye filteret mitt å går i en bøtte med akvarievann, som jeg har forsiktig vasket filteret fra den gamle i, tenkte å la det ligge over natten og sette det i karet i morgen sammen med det gamle...
Salt bruker jeg aldri. Det tåler jo ikke corydorasene særlig godt så det er uaktuelt her. Ellers vet jeg de som bruker det sier det hver gang det er vannbytte.
Og da var den ene algespiseren min død Det var den som hadde fått en mørk flekk på seg.... Tror kanskje det kan ha vært den langvarige nitritforgiftningen.. ille leit altså.. Vet ikke helt hvordan jeg skulle ha gjort det anderledes, har jo byttet vann hver dag, samt at de har sett friske ut..

De 2 andre er heller ikke så aktive nå, men lurer på om det kan være at jeg har satt oppi det nye filteret, sammen m det gamle, for makan til fart det er i det nye i forhold til det gamle, har skrudd utblåsingen inn mot glasset sånn at det ikke er så mye bevegelse i vannet..

Nitriten var på 0,4 føre vannbyttet og 0,2 etter..

Skulle dette gå helt gæli så skal jeg tømme hele karet på nytt, skylde alt sand,planter og dekorasjoner, og kjøre ny innkjøring, og denne gangen skal alt av målinger være tilfredstillende, og begynne med lite fisk av gangen...
Var veldig spent i dag om de 2 algespiserne mine fortsatt var i live, og joda det var de Siden nitriten fortsatt er høy så bestemte jeg meg for å ta opp rota og stenene og koke de, samt at jeg byttet 30 liter vann.. Tok også filteret fra den gamle pumpa og satte den i den nye..

Stakkars fiskene mine, de liker nok ikke at jeg holder på sånn hver dag..

Har også kokt og lagt ned i en liten potte sånn at de har et skikkelig gjemmested.

Etter 2 timer var nitriten gått ned litt ))

Nå har kællen endelig skjønt at det lønner seg å ha et større kar, så nå sjekkern om gulvet holder he he.. Skal ikke se bort i fra at vi snart får oss et 250-350 liters kar he he.. Jeg har jo fortalt han at det er lettere å holde et større kar nitritfritt...
Noen må stoppe meg her om jeg sier er feil, men jeg tror ikke det er vits å koke og skrubbe ting og tang i akvariet. Mye av de gode bakteriene ligger på steiner, røtter, inni planter osv, så når du gjør karet så reint blir det for reint mener jeg å ha lest. Vannbytter for å tynne ut "giften" mens tingene bare kan ligge og godgjøre seg. Et akvarie skal ikke være "rent" i den forstand.

mener det var noe sånt jeg leste på en eldre tråd. Noen som kan verifisere? :p
Så bra at mannen din er på "gli"! For vellykket oppstart neste gang, skal du ta i mot tilbudet om filtergugge fra Tvillingmamma. Jeg tror det er vel verdt turen, hvis du ikke må i fly, da.
Da vi slet som verst og ikke fikk bukt var det å starte helt på nytt som gjaldt. Kokte all grusen og fjernet ei rot. Vips så var ting veldig bra! Men vi hadde jo mista nesten alt av fisk og var enige om at de siste fikk slippe om det så ut som de ville lide. Kokte ikke fileret så klart. Men grussen vi hadde kokte vi. Mulig det er galt i følge boka, men etter lang tid med nitritt og massedød var det det eneste som funka. Skaffa også et kar på 128 liter og satte fisker over der etterpå sammen med pumpa og starta det andre helt på nytt.
Nina3
Så bra at mannen din er på "gli"! For vellykket oppstart neste gang, skal du ta i mot tilbudet om filtergugge fra Tvillingmamma. Jeg tror det er vel verdt turen, hvis du ikke må i fly, da. :)

Hehe, vi dropper fly Kællen min jobber i Fr.stad så kan jo egentlig møtes i område. Ellers er det rundt en time opp hit Så er ikke verdens veste kjøring om det kan redd karet og få et godt oppstart
Grapejuice
Noen må stoppe meg her om jeg sier er feil, men jeg tror ikke det er vits å koke og skrubbe ting og tang i akvariet. Mye av de gode bakteriene ligger på steiner, røtter, inni planter osv, så når du gjør karet så reint blir det [i]for reint[/i] mener jeg å ha lest. Vannbytter for å tynne ut "giften" mens tingene bare kan ligge og godgjøre seg. Et akvarie skal ikke være "rent" i den forstand. :) mener det var noe sånt jeg leste på en eldre tråd. Noen som kan verifisere? :p

Det er nok som du antar, bakterier fest4er seg til røtter og stener, samt selvsagt til grus/sand og selve filteret. Tar man vekk slike ting, tar man også vekk noe av bakteriefloraen.

Hovedsaken ved nitrittbekjempelse er vannbytter. Dessuten være sikker på at det ikke også er ammoniakk i karet. I så fall kan det være lurt å senke pH til under 7, ned mot 6,5 om man har fisk som tåler det. Da blir det mer overvekt av ammonium som er uskadelig sammenlignet med ammoniakk.
Da er jo det en utmerket ide! Jeg skal treffe ei i neste uke, som skal få ei flaske med gugge. Hun bor en times kjøring herfra, og det regner jeg med bakteriene klarer i en varm bil. (jeg traff henne her på forumet)
Takk for alle svar, og er ikke langt til Askim herfra he he, og fint om jeg kan møte mannen din på vei til jobb Tvillingmamma

Alle målingene er bra, bortsett fra nitrit, og vannbytte gjøres hver dag... Hvis nitriten ikke går ned , så lurer jeg faktisk på om jeg skal fjerne rota ( da vi fikk karet av en venn så ble den ikke kokt, bare vasket i rent vann )..

Skal uansett beholde karet om vi får inn et større

Får bearbeide kællen litt i kveld, vise han alle de fine kara som er til salgs her i Østfold..

Veldig fornøyd med den nye pumpa og endelig en varmekolbe som funker
Hege nybegynner
Alle målingene er bra, bortsett fra nitrit, og vannbytte gjøres hver dag... Hvis nitriten ikke går ned , så lurer jeg faktisk på om jeg skal fjerne rota

Jeg sliter med det samme, og lurer på det samme - om jeg skal fjerne rota. Følger spent med på tråden og håper du finner ut noe som kan hjelpe!
Mulig rota kan være problemet ja. Våres var det, mener vi kokte den etterpå da vi starta på nytt, men det er kællens bord så det må han prekas med for å høre om.
Og da var fisk nr 2 død

Nitritmåling før vannbytte var på 0,1 og etter vannbytte ( 20 liter ) var den sunket til 0,05.... Så det går jo den rette veien..

Da har vi ringt på noen akvarier som er til salgs, så får vi se om det blir noe nytt snart..

Hvis nitriten fortsatt synker, så tror jeg at rota har vært årsaken, og at etter den ble kokt gjorde vannverdiene bedre..
Da skal vi ut og titte på en nesten nytt 200 liters kar, og det jeg lurer på da er følgende:

Kan jeg bruke den sanda som er i 50 literen?
Siden det filteret som følger med ikke er i bruk, kan jeg da kjøre begge filtra sammen til det nye har fått kjørt seg inn?

Ja...

Lykke til med nytt kar
takk sissimor

Nå gleder jeg meg skikkelig
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap