- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Henriks corydorasblogg :):):) (side 4)
Henriks corydorasblogg :):):) (side 4)
Postet 24.12.12 kl 10:26
Postet 24.12.12 kl 10:27
Endret: 24.12.12 kl 10:30
Postet 24.12.12 kl 11:53
hmm... jeg får absolutt ikke det med zoomingen til. Jeg får vel kanskje spørre en jeg kjenner i klubben som har utrolig peiling på akvariefotografi.
Jeg har lest her inne på forumet at når man tar bilder av akvarier skal man ha på 400 ISO. Jeg prøvde da med 400 ISO, men da ble alt så mørkt at man så verken akvariet eller fisken...hmm...kanskje det var for lite lys i rommet? Kom gjerne med tips, men bare sånn info, jeg er utrolig lite teknisk.. Hehe!
På fiske fronten står alt greit til. Her om dagen oppdaget jeg at den minste av sp. blacken var blitt syltynn, ødelagte finner og til og med hadde mistet øyet på den ene siden av kroppen... . Var det fordi den kanskje ikke fikk i seg nok mat, scalarene er jo veldig grådige og gomler i seg det meste av næringsinnhold som ligger på bakken, eller kan det være være for at scalarene rett og slett har banket han opp. Ja, ja, jeg flyttet i allefall sp. blackene over i 30-literen.
Nå har scalarebebisene flyttet ut, så jeg flyttet c. nanus over i 90 literen får å prøve å få dem til å leke. Har ikke sett dem i stor aktivitet ennå. C nanusene mine er så utrolig sjenerte at jeg må nesten få til zoomingen før jeg får klart å tatt noen brukbare bilder.
Hos venezuelanusene er det kjempestor aktivitet, spesielt rett etter kaldtvannsbytte, men desverre ingen egg i sikte ennå. Prøver å få tatt vannbytte et par ganger i uka. Skal ta et vannbytte i alle kar idag, skal være hos pappa i en uke, så da blir det vel mamma som får stå for akvariestellet
Jeg har lest her inne på forumet at når man tar bilder av akvarier skal man ha på 400 ISO. Jeg prøvde da med 400 ISO, men da ble alt så mørkt at man så verken akvariet eller fisken...hmm...kanskje det var for lite lys i rommet? Kom gjerne med tips, men bare sånn info, jeg er utrolig lite teknisk.. Hehe!
På fiske fronten står alt greit til. Her om dagen oppdaget jeg at den minste av sp. blacken var blitt syltynn, ødelagte finner og til og med hadde mistet øyet på den ene siden av kroppen... . Var det fordi den kanskje ikke fikk i seg nok mat, scalarene er jo veldig grådige og gomler i seg det meste av næringsinnhold som ligger på bakken, eller kan det være være for at scalarene rett og slett har banket han opp. Ja, ja, jeg flyttet i allefall sp. blackene over i 30-literen.
Nå har scalarebebisene flyttet ut, så jeg flyttet c. nanus over i 90 literen får å prøve å få dem til å leke. Har ikke sett dem i stor aktivitet ennå. C nanusene mine er så utrolig sjenerte at jeg må nesten få til zoomingen før jeg får klart å tatt noen brukbare bilder.
Hos venezuelanusene er det kjempestor aktivitet, spesielt rett etter kaldtvannsbytte, men desverre ingen egg i sikte ennå. Prøver å få tatt vannbytte et par ganger i uka. Skal ta et vannbytte i alle kar idag, skal være hos pappa i en uke, så da blir det vel mamma som får stå for akvariestellet
Postet 26.12.12 kl 11:44
Nanus/napoensis
hei, merkelig at Nanusen er så veldig skye. Her i akvariegarasjen så får de jo bare ikke nok av oppmerksomhet, men noen tips for å få frem coryen :
sett de sammen med stimfisk i midtsikt(sånn som tetraer) I naturen betyr trygge tetraer at det er trykt rundt dem da tetraer er for for det meste av større fisk.
sett de sammen med annen cory som er tryggere.
prøv og sett plantene og røttene osv lengere frem i karet å sett lyset mot "baksiden" av karet.
det er osså flere ting du kan gjøre, men send meg en melding så kan jeg ramse opp
hyggelig at du likte fisken du "kjøpte" av meg ta deg gjerne en tur opp i løp av ferien
sett de sammen med stimfisk i midtsikt(sånn som tetraer) I naturen betyr trygge tetraer at det er trykt rundt dem da tetraer er for for det meste av større fisk.
sett de sammen med annen cory som er tryggere.
prøv og sett plantene og røttene osv lengere frem i karet å sett lyset mot "baksiden" av karet.
det er osså flere ting du kan gjøre, men send meg en melding så kan jeg ramse opp
hyggelig at du likte fisken du "kjøpte" av meg ta deg gjerne en tur opp i løp av ferien
Postet 26.12.12 kl 13:02
Endret: 26.12.12 kl 13:03
Det som står skrevet her inne om ISO er nok gammelt. Nye speilreflekskamera greier mye høyere ISO uten at bildene blir grovkornet, her får du nok bare prøvde deg fram opp mot og over ISO 6000 er ikke unormalt idag uten at bildet blir spesielt grovkornet. Det er først dersom en skal opp i store forstørrelser A1 og oppover som det er viktig å ha en så lav ISO som mulig. Som jeg også har sakt tidligere prøv å ta bilde uten å bruke filter det tar bort lys. Når det gjelder hjelp med zooming er det vanskelig å gi deg før jeg vet hvilket objektiv du bruker og hvilken nærgrense det har.
Postet 26.12.12 kl 13:10
Oi, nå var det lenge siden jeg har skrevet her. Fant endelig ut hvordan man zoomer inn. Jeg trodde at den ytterste ringen på linsa var zoomingen, men det var egentlig bare den fokusringen...ahh DUMME MEG!!!! Har i allefall tatt sykt mange bilder, og prøvd meg frem.
På fiskefronten går det fortsatt greit, men jeg har mistet et par c sp. black...hm?
Skal forresten på Oslo Storauksjon 26. januar. Var egentlig ikke ute etter noe spesielt, men bare for å se om jeg fant noe interessant.
Postet 18.01.13 kl 12:32
Endret: 18.01.13 kl 12:53
Postet 18.01.13 kl 12:35
Postet 18.01.13 kl 18:23
William Fhei, merkelig at Nanusen er så veldig skye. Her i akvariegarasjen så får de jo bare ikke nok av oppmerksomhet, men noen tips for å få frem coryen : sett de sammen med stimfisk i midtsikt(sånn som tetraer) I naturen betyr trygge tetraer at det er trykt rundt dem da tetraer er for for det meste av større fisk. sett de sammen med annen cory som er tryggere. prøv og sett plantene og røttene osv lengere frem i karet å sett lyset mot "baksiden" av karet. det er osså flere ting du kan gjøre, men send meg en melding så kan jeg ramse opp:) hyggelig at du likte fisken du "kjøpte" av meg ta deg gjerne en tur opp i løp av ferien :)
Hei William
Tror du at kanskje kunne sende det på face istedenfor, fordi pappa klarte å rote bort
e-postpassordet Hadde vært utrolig morsomt å få tatt en tur å se akvariekjelleren din Kan for det meste mandag- torsdag hvis det passer for deg. Utrolig snilt av deg å ta deg tid til å hjelpe med. Det setter jeg utrolig pris på Det går foressten veldig bra med coryene jeg fikk av deg. Alle seg friske og fine ut og ikke noen dødsfall
Mvh Henrik
Postet 21.01.13 kl 16:10
Fikk tatt noen virkelig bra bilder idag
Synes jo det er litt morsomt å ha et fint kamera som man kan få tatt virkelig fine bilder med. Forhåpentligvis får jeg lagt dem ut imorgen. Problemet er bare at jeg bare får bildene i stort format på pc til pappa, så det er jo litt vanskelig når jeg er hos
mamma...men,men det kan jo ikke bli helt perfekt hver gang
Hver dag går jeg å drømmer om en reol
Sliter litt med plassmangel på rommet mitt siden jeg har akvarier overalt.
F. eks. en reol med tre 85 litere...det hadde vært noe, men det måtte isåfall ha vært en billig brukt en. Så hvis det er noen som gjerne vil selge en reol med ca. de målene så er det bare å si ifra. Da får jeg vel gå å legge meg, skal jo tidlig opp imorgen
God natt!!!!
Synes jo det er litt morsomt å ha et fint kamera som man kan få tatt virkelig fine bilder med. Forhåpentligvis får jeg lagt dem ut imorgen. Problemet er bare at jeg bare får bildene i stort format på pc til pappa, så det er jo litt vanskelig når jeg er hos
mamma...men,men det kan jo ikke bli helt perfekt hver gang
Hver dag går jeg å drømmer om en reol
Sliter litt med plassmangel på rommet mitt siden jeg har akvarier overalt.
F. eks. en reol med tre 85 litere...det hadde vært noe, men det måtte isåfall ha vært en billig brukt en. Så hvis det er noen som gjerne vil selge en reol med ca. de målene så er det bare å si ifra. Da får jeg vel gå å legge meg, skal jo tidlig opp imorgen
God natt!!!!
Postet 23.01.13 kl 22:06
Søk litt på rubrikk iblandt, så vil du sikkert finne noe Fant en HER, men den var kanskje ikke så ålreit? Dobbelt så stor som du nevnte også, men du trenger jo ikke bruke hele
Kanskje du får den billig, også er den ikke så langt unna? Spørs hvor mye penger du vil bruke på det.
Anbefaler å søke "reol" i søkefeltet øverst til venstre på siden. Gå så under "Rubrikk". Der er det stadig noe som passer... og karstørrelsen du leter etter er grei å finne, populært antall liter.
Kanskje du får den billig, også er den ikke så langt unna? Spørs hvor mye penger du vil bruke på det.
Anbefaler å søke "reol" i søkefeltet øverst til venstre på siden. Gå så under "Rubrikk". Der er det stadig noe som passer... og karstørrelsen du leter etter er grei å finne, populært antall liter.
Postet 23.01.13 kl 22:23
Spennende med reol. Det drømmer jeg også om.Vet om enmedtre karsom muligens kommer for salg så jeg sa jeg var intr.Ville passet bra den Finn.no kan også ha noe av og til så anbefaller et søk der i ny og ned også. Er daglig på for å se om jeg finner meg noe jeg Men dårlig med hva jeg finner da :P
Bilder kan du redigere ned i str i paint eller lignende programmer. Litt jobb, men det er jo verdt det eller legget dem i photobucket og lime dem inn derfra. Da blir detgrei str uten noe annen jobb enn å føre over til photobucket
Bilder kan du redigere ned i str i paint eller lignende programmer. Litt jobb, men det er jo verdt det eller legget dem i photobucket og lime dem inn derfra. Da blir detgrei str uten noe annen jobb enn å føre over til photobucket
Postet 24.01.13 kl 19:38
Reol!!!!!!!!!
Hei alle sammen!!!!!!
Det har skjedd noe helt utrolig. Igår kjedet jeg meg littegrann så jeg gikk inn på finn.no for å se om jeg fant noe kult. Da så jeg at det hadde kommet en hvit akvastabil reol med 3 128 litere Det var akkurat en sånn reol jeg hadde sett for meg. I tilegg var det PC (Per Christian) fra Oslo akvarieklubb som solgte den. Ble så ivrig at jeg ringte PC før jeg hadde spurt mamma...hehe Etterpå skrev jeg et to siders brev som handlet om alt jeg elsker med mamma. Mamma ble så rørt at hun sa ja. Så idag skal jeg hente reolen Nå er jeg helt sykt GLAD!!!!!!!! Det går jo an å sette opp en skillevegg til de tre akvariene slik at det blir 6 akvarier istedenfor tre...da kan jeg jo ha enda flre coryarter Legger ut bilde idag...hvis det ikke blir for sent da
Det har skjedd noe helt utrolig. Igår kjedet jeg meg littegrann så jeg gikk inn på finn.no for å se om jeg fant noe kult. Da så jeg at det hadde kommet en hvit akvastabil reol med 3 128 litere Det var akkurat en sånn reol jeg hadde sett for meg. I tilegg var det PC (Per Christian) fra Oslo akvarieklubb som solgte den. Ble så ivrig at jeg ringte PC før jeg hadde spurt mamma...hehe Etterpå skrev jeg et to siders brev som handlet om alt jeg elsker med mamma. Mamma ble så rørt at hun sa ja. Så idag skal jeg hente reolen Nå er jeg helt sykt GLAD!!!!!!!! Det går jo an å sette opp en skillevegg til de tre akvariene slik at det blir 6 akvarier istedenfor tre...da kan jeg jo ha enda flre coryarter Legger ut bilde idag...hvis det ikke blir for sent da
Postet 28.01.13 kl 15:50
Hehe, jeg må nesten le litt også, for dette minner meg litt om den gangen jeg prøvde å få lov til å kjøpe min første reol Det ble starten på min Corygalskap. Skrev faktisk et "brev" jeg også, bare at jeg skrev en haug med argumenter for å få kjøpe reolen. Også gjorde jeg det litt morsomt da, for at foreldrene mine ikke skulle bli så sure. Hehe
Gratulerer Henrik! Har du noen spesielle arter du har kikket deg ut, da? Du må nok prioritere litt, for husk... selv om det er tre akvarier mer blir det FORT fullt når det er mye man ønsker seg...! Det vet jeg av egen erfaring.
Gratulerer Henrik! Har du noen spesielle arter du har kikket deg ut, da? Du må nok prioritere litt, for husk... selv om det er tre akvarier mer blir det FORT fullt når det er mye man ønsker seg...! Det vet jeg av egen erfaring.
Postet 28.01.13 kl 16:07
Hehe...ja du har nok rett, det gjelder jo å ikke kjøpe mer fisk en man har plass til Håper bare jeg kan få satt opp en skillevegg slik at det blir dobbelt så mange akvarie, og det betyr jo at jeg kan ha flere coryarter, men tror kanskje jeg blir nødt til å selge 60 og 90 literen min. For øyeblikket har jeg akvarier stående overalt på rommet mitt, så det skal bli deilig å få samlet det i høyden
Postet 28.01.13 kl 17:11
Postet 28.01.13 kl 18:06
Hei
Da har jeg hentet reolen og jeg er SUPER FORNØYD!!!!!!! Har fått fylt to av karrene med vann, sand, planter og et av dem med fisk, men det er langt fra ferdige. Fikk med tre store filtermatter som jeg har satt i enden av karret, og så har jeg tenkt å sette en powerhead på baksiden. Legger ut noen bilder av reolen og karrene
Da har jeg hentet reolen og jeg er SUPER FORNØYD!!!!!!! Har fått fylt to av karrene med vann, sand, planter og et av dem med fisk, men det er langt fra ferdige. Fikk med tre store filtermatter som jeg har satt i enden av karret, og så har jeg tenkt å sette en powerhead på baksiden. Legger ut noen bilder av reolen og karrene
Postet 05.02.13 kl 20:42
Endret: 05.02.13 kl 20:44
Postet 05.02.13 kl 20:52
Postet 05.02.13 kl 21:41