Mine første vannmålinger. (side 4)

Mulig det,men fri amoniakk opptrer i høy ph,og i lavere går den over i amonium. Jbl måler bare nh4 på den jeg bruker..
Tetratesten jeg har skal slå ut på begge deler iflg instruksen.
Så det,var bare usikker om det varforskjellige fluider for hver test,men hvis det er en test så er det jo ingen problem
Sprettfisk
Jbl måler bare nh4 på den jeg bruker..


Som allerede sagt : du tar feil. Akvariumtester måler summen !
For at du skal skjønne dette, får jeg sitere fra JBL's nettside her :
Frage : Misst der JBL Ammonium Test NH4 nur Ammonium NH4+ oder misst er auch Ammoniak NH3 ?
Antwort : Der JBL Ammonium Test NH4 misst neben Ammonium NH4+ auch Ammoniak NH3.

Greit ?
SilverShaded
[QUOTE=Sprettfisk] Jbl måler bare nh4 på den jeg bruker..


Som allerede sagt : du tar feil. Akvariumtester måler summen !
For at du skal skjønne dette, får jeg sitere fra JBL's nettside her :
Frage : Misst der JBL Ammonium Test NH4 nur Ammonium NH4+ oder misst er auch Ammoniak NH3 ?
Antwort : Der JBL Ammonium Test NH4 misst neben Ammonium NH4+ auch Ammoniak NH3.

Greit ?
Alltid greit og lære noe nytt,men når dem skriver Nh4 ,så er det ikke så rart at man går ut fra det.. At testene til akvariehobbyen ikke greier og skille,kan man jo ikke vite sånn uten videre.
Forstår du nå ?
NH3 og NH4+ er to sider av nøyaktig samme sak. Lærer man overhodet ikke noe om kjemi på skolen nå til dags ?
Har du da aldri lurt på hvorfor det ikke finnes en JBL NH3-test ? Vel, nå vet du hvorfor. Hvis testen bare målte NH4+, ville den jo være nærmest verdiløs for alle med medium/høy pH.

En annen liten detalj å være oppmerksom på når det gjelder vanntester : Når man tester for NO3, får man summen av NO2 og NO3. Dette fordi testen gjør det motsatte av nitritt-bakterier...den omdanner NO3 til NO2 først, og så måler den totalverdien.
Edit : Ergo er ikke en NO3-test pålitelig under innkjøring, når det er mye nitritt i karet...man får en unaturlig høy NO3-verdi.
SilverShaded
NH3 og NH4+ er to sider av nøyaktig samme sak. Lærer man overhodet ikke noe om kjemi på skolen nå til dags ? Har du da aldri lurt på hvorfor det ikke finnes en JBL NH3-test ? Vel, nå vet du hvorfor. Hvis testen bare målte NH4+, ville den jo være nærmest verdiløs for alle med medium/høy pH. En annen liten detalj å være oppmerksom på når det gjelder vanntester : Når man tester for NO3, får man summen av NO2 og NO3. Dette fordi testen gjør det motsatte av nitritt-bakterier...den omdanner NO3 til NO2 først, og så måler den totalverdien. Edit : Ergo er ikke en NO3-test pålitelig under innkjøring, når det er mye nitritt i karet...man får en unaturlig høy NO3-verdi.


At akvarietestene ikke greier og skille mellom Nh3 /Nh4 har jeg forstått,selv om det kunne vert to forskjellige tester,etter behov,så da er jeg ferdig med den saken. Greit og vite.Ang.kjemi,er du flink med forenkla løsninger. Lykke til med googlinga

Forenkla løsninger ? Tror du må utdype det der. Fakta er fakta i kjemi...noen ganger ganske enkelt, andre ganger mer komplisert. Har lite med google å gjøre, men når folk ikke godtar fagkunnskap er det fint at produsentens egne data finnes på nettet.
SilverShaded
Forenkla løsninger ? Tror du må utdype det der. Fakta er fakta i kjemi...noen ganger ganske enkelt, andre ganger mer komplisert. Har lite med google å gjøre, men når folk ikke godtar fagkunnskap er det fint at produsentens egne data finnes på nettet.

Sender inn prøver for test av Nh3, spesifikt i jobbsammenheng,så det er fult mulig og teste for det. At du sier akvarietestene ikke kan skille godtar jeg. Men det virker som du prøver og være litt mere kunnskapsrik enn du faktisk er. Derfor googel..
Ja, det er mulig å måle...men ikke for en enkel akvarietest.
Prøver ikke å virke som noenting, jeg...prøver bare å hjelpe de som har behov. Beklager hvis jeg jeg virker sånn på deg, men hvis min kjemi-utdannelse kan hjelpe folk syns jeg det er greit. Å føre side opp og side ned med de involverte kjemiske reaksjoner tror jeg ikke har noe for seg, da de fleste får svært lite ut av det. Derfor forsøker jeg å uttrykke meg slik at folk forstår "kjernen" i problematikken rundt vannkjemi og den praktiske betydning det har for folk flest i akvariehobbyen.
SilverShaded
Ja, det er mulig å måle...men ikke for en enkel akvarietest. Prøver ikke å virke som noenting, jeg...prøver bare å hjelpe de som har behov. Beklager hvis jeg jeg virker sånn på deg, men hvis min kjemi-utdannelse kan hjelpe folk syns jeg det er greit. Å føre side opp og side ned med de involverte kjemiske reaksjoner tror jeg ikke har noe for seg, da de fleste får svært lite ut av det. Derfor forsøker jeg å uttrykke meg slik at folk forstår "kjernen" i problematikken rundt vannkjemi og den praktiske betydning det har for folk flest i akvariehobbyen.


Og for meg betyr det at jeg har litt vann i en liten plastdings, drypper noen dråper i og får en farge - for meg er det å lese av fargen den største utfordringen siden jeg er fargeblind (men det får jeg hjelp til av guttungen, siden fargeblindhet hopper over en generasjon - genialt for å sikre hjelp innad i familien) - Testen jeg har slår ut med en farge om det er NH3 eller NH4 så da trenger jeg ikke å tenke mer på det eller andre kjemiske reaksjoner. Veldig greit. Fikk forresten NO3 testen i posten og skal også teste det i kveld.

Nettopp, frodeh...det er det "matnyttige" som teller når det gjelder akvariekjemi.
Kunne tatt med mye mer om temaet, men det som eventuelt er greit å vite er at NH3 er en gass, med stor løselighet i vann, hvor den danner en svak base. Som alle syrer og baser løses den i vann i sine ione-produkter etter visse lover/konstanter. Det interessant ionet her, NH4+, oppstår ved tyveri av et H+ ion fra vannet...så jo mer H+ ioner jo mer NH4+. Jo mer H+ ioner det fins, jo lavere er pH (dette er jo definisjonen på pH). Slik får vi den forenklede regelen at "ammoniakk er mindre farlig hvis pH er lav", fordi NH4+ er mindre "giftig" for fiskene enn NH3.
12.1 – dag 22 - første måling av no3 - nitrat
Måler:
PH: 8
KH: 10
GH: 16
NO2: 3,3 mg/l
NO3: 100mg/l
NH3: 3,0 mg/l
CO2: 3,0
Fikk NO3-testen i posten i dag, der fikk vi maks utslag med en gang. Siden NH3 er på 3,0mg etter at jeg hadde i salmi i går, så har jeg ikke i mer i dag.
Det er bare å konkludere med at snegler er hardføre typer, de kryper frem og tilbake i rekordfart og ser ut til å stortrives. Men så er vannet så hardt at skallene deres trolig blir instant fossil.
Dag 23 og 24
13.1 – Dag 23
Måler kun NO2 og NH3.
NO2 – 3,3mg/l
NH3 – 0,25mg/l
Gjør ikke mer i dag.

14.1 – Dag 24
Måler
NO2 – 1,6 eller 3,3mg/l – litt uenige oss i mellom. Jeg og min sønn. Fargen er ekstremt mørk, men han mener at 3,3mg/l er en lysere farge enn 1,6mg/l – jeg påstår at siden fargen er så mørk så må det jo være langt ute av skalaen… mens han insisterer på at det er 1,6mg/l –ikke like lett å lese av bestandig.
NH3 – 0 mg/l
Har i en teskje med salmiakk.
15.1 - dag 25
Måler:
NO2: 3,3 mg/l ingen tvil i dag.
NH3: 1,5mg/l
PH: 8,0
Hadde i en teskje med salmi i går, og den er allerede nede på 1,5mg/l venter til i morgen med å ha i mer nå.
Prøvde slamsugeren i dag bare for å teste litt, og det forsvant før jeg fikk sukk for meg, ca 7 liter som ble erstattet med 7 nye – ikke ideelt etter hva jeg har lest, men får ta med erfaringen og se hvordan det går videre. Det er en del trådalger, ikke svært mye, prøvde å plukke ut litt av de – men ikke lett å få tak på.
Blir en full runde med testing igjen i morgen. Tror denne loggen og læringen blir svært spennende å sammenligne når jeg gjør min neste oppstart . (Jada det blir større og nytt akvarium i løpet av høsten.)

I helgen kommer jeg til å kjøpe inn Rådasand og kommer til å bytte ut substratet når tanken har blitt innkjørt - for å se om det får PH'en til å gå ned.
Er ikke noem krise om du fikk byttet noen liter vann. Det er nok nitritt å ta av...
Men alt går jo etter boka, så alt er bra. Og ja, veldig lurt for fremtiden å måle hver dag og ha en logg med resultatene. Det var litt derfor jeg foreslo det...og nå kan jo alle andre ha en logg til å sammenligne med også.
Dette var en utrolig spennende tråd. Ikke minst det å følge deg fra starten av, alle verdier etc + det å få forklart verdier på en god måte. Joda, har jo pugga dette her, men føler meg dog ikke stødig. Men her var det så godt forklart hele veien at til og med min nåværende teflonhjerne klarer å henge med!

Blir spennende å se overgang til sand også. Sand i alle akvariene her og føler vel at verdiene ble mer stabile etter jeg kasta ut grusen. Om man ser bort i fra vannrøret som sprang lekk ved pumpehuset og laget MASSE klass for en stakkar
16.1 – dag 26
Måler:
PH 8,5
KH: 9dH
GH: 12dH
NO2: 3,3mg/l
NO3: 100mg/l eller mer…ut av skalaen.
NH3: 0mg/l
CO2: 0,8
For to dager siden hadde jeg i en nesten full teskje kanskje 3 ml. med salmi, det var nede på 1,5 mg NH3 i går og nede på 0 i dag. Akvariet klarer å konsumere en del ammoniakk nå. Har i 4ml med salmi i kveld – bruker sprøyte for å måle = full teskje til randen. Siden det har vært kaldt her har temperaturen falt til 23 grader i akvariet – skrur opp til 28 på termostaten og håper på å løfte det over 24-25 grader nå + fyrer i peisen for å få normal innetemperatur Nå har Nitritten vært skyhøy i en hel uke. Måler også springvannet for jeg er overrasket over at PH steg, siden jeg byttet 15 % av vannet i går. Springvannet er på 7,5.

PS! Jeg skal lage en samletråd av loggen min når jeg har gjort meg ferdig.
Målte NH3 kl 1730 - etter 4ml med salmi ligger den på 3,0mg/l - perfekt.
Veldig bra...sa jo du ville få det med NH3-mengde "i fingene" ganske fort.
Burde bli nitrat å spore ganske snart nå. Det er bra du får opp temperaturen !
Tipper at den grusen din er medskyldig når det gjelder pH (og KH/GH, seff). Blir nok enklere når du bytter bunnlaget senere. Og som sagt vil pH gå nedover når nitrat produseres.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap