Discus i akvastabil markii 530l (side 4)

Wow ! Imponerende at du har laget denne! Råflott!!

Ang mine altum så er de ikke veldig store enda, tipper den største er ca 15-16 cm høy med finner.

Planlegger å ha et par-tre viltfangede Heckel Diskus sammen med dem på sikt.

Skal se om jeg klarer å få lagt ut noen bilder her på forumet av altumene etterhvert. Slet litt med å få de til å spise i starten. Man spøker ikke med viltfangede ekte altum Men nå er de helt ville når de fores med frossen artemia.
Nydelig utført Finn Erik! Tenk hva en da kan utføre mtp grotter, huler osv

Skal si jeg fikk opp smilemusklene når jeg oppdaget bildet av fiskene jeg har bestilt i min favoritt-butikk... på din tråd!!! Oi oi oi oi

S
Takker for hyggelig tilbakemelding fra dere begge......

Ja de ser lekkre ut Simen, skal ikke se bort fra at en stim med de hadde blitt fint i karet mitt også. Syntes de ser finere ut enn cerrybarber.
Ja keramikk må jo fint kunne brukes til huler++ her er det kunn fantasien/kreativiteten som setter begrensningene. Får se hva en finner på etterhvert det er i alle fall et materiale med mange muligheter og bruksområder.
Nannostomus marginatus duger som snus for Discus og scalare he he he. I følge databasen her blir de ca. 3,5 cm. Men det finnes flere arter av dem som er større og sannsynligvis like vakre! Vet det er flere her inne som har sine favoritter blant de andre artene...
Heckel
Ble visst ikke "på sikt" likevel.... Hentet 3 stk 10 cm VF Heckel Rio Nini i dag
Gratulere morro !!!! Nå må vi få se bilder VF Heckel er kjempefine....
Akvariefotografering blir en ny del av fotohobbyen. D7000 funker helt fint den også selv om den ikke er like rå på høy ISO. Kan hende den rett og slett blir liggende nede ved akvariet. Den var likevel lite i bruk etter jeg kjøpte D800.

[External Image]
Måtte ha i noen slike for å hindre formering av pestsneiler

Sterbai ser nesten ut som et bombefly klar til avgang.. :o)
[External Image]

Ikke så rart at damene syntes Cory er en søt fisk
[External Image]
Kjøpte disse artige typene i dag. Blei fortalt at det var Borneo maller, at de spiste alger og skulle gå fint et et selskapsakvarie med discus. Når jeg kom hjem fant jeg ut hva det virkerig er:En karpefisk som heter Sewellia lineolata

Jeg har aldri sett slike før og syntes de ser svært så artige ut. Etter hva jeg har lest er det nok ikke noe problem å ha de sammen med discus, men de trives best med litt lavere temperatur og en del strøm i vannet. Det er en fredelig fisk som spiser det meste , men er ikke spesielt glad i alger. Så da så nå er det ikke noe stort problem men det bekrfter nok en gang at en skal ikke ta alt en hører i butikken for "god fisk" Alltid lurt å sjekke først. Skulle nok tatt et bilde med IPhone først.

[External Image]
Det blei ikke helt skarpt, men det var jammen ikke mye ro i den "Fykærn"

[External Image]

Fantastiske tegninger ikke sant?
[External Image]
VF1 Red Back Manacapuru Skalarene stortrives, jeg syntes de ligner litt i fasongen på Altum. De blir heldivis ikke fuldt så store, men kan vist få en høyde på godt over 20cm iregnet finnene. Gleder meg til de får noe mer rødfarge på ryggen

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Bilder
Flotte bilder du legger ut

Ang bilder av mine nye Heckel så ble det ikke aktuelt i dag i hvertfall. De var ikke spesielt fotogene eller interessert i mat første dagen i karet, men så tydelig tegn til bedring i trivsel mot kvelden - så i morgen håper jeg de spiser
Takker for det Amasonas.. :o)
Er du enig i at Red Back Scalarene ligner Altumen i fasongen?
Jeg har sett på discusbildene i tråden din, bilde nr.2 er det en viltfanget grønn tefe slik du har i avertaren din?

Fikk nemlig tilbud om å kjøpe 10 stk VF tefe i dag...... 12cm+
Tror det var i Fredikstad eller Sarpsborg, mener å huske at navnet Geir Stokke blei nevnt. Forstod det som at han dreiv sammen med en annen . Husker ikke helt navnet.

Er usikker på om det er helt riktig i mitt akvarie.... :o(
Enig i at red back scalarene ligner mer på altum enn de butikkscalarene gjør hvertfall Men altum har en mer høyreist kropp, rettere i pannen - også den karakteristiske knekken i nesa.

Avataren min er en avdød semiroyal blå,ukjent fangststed.

Ojsann, 10 grønne tefe hadde gjort seg i karet ditt det da! Pris for noe sånt da?
Bilder
Har lagt ut noen bilder i tråden min, så kan du se heckelen hvertfall. Altumene var ikke så fotogene i dag. Skulle absolutt stå å se rett mot meg,og da er de vanskelig å ta bilderav.

Heckelen spiser allerede. Godt tegn

Vet du noe om når du får dine discus i hus?
De ser kjempefine ut, syntes jeg så Altumen også. Fint kar du har passer til viltfanget.

Nei jeg vet ikke når det kommer discus i karet, er ikke like kjapp i trekkeren som deg. Tror nok at jeg holder meg til den opprinnelige plan og går for Stendker. Kan se ut som det ikke er like enkelt å få tak i gjennom den leverandøren jeg hadde planer å ta de fra. De har ennå ikke bestilt.
Snakket med Kjetil /Scadizoo i Lier i går, de skulle ha inn et nytt parti om en 14 dagers tid. Han skulle kontakte meg når de kom, så da får jeg bare vente og se. Det tar vel litt tid før de er avklimatisert også. Vil være sikrest mulig på at de er friske før jeg putter de i karet. Foreløpig får jeg bare smøre meg med tålmodighet og se hva som dukker opp, men ærlig talt, lengter jeg etter å få de i hus.....
Da har jeg også satt inn en stim i karet. Jeg var i utgangspunktet litt usikker på om jeg skulle ha og i tilfelle hvilken type, men etter en tur hos Thomas Askakvazoo i Sandefjord idag så blei all tvil satt til side. Han hadde et kar gående med ikke mindre enn 200 stk. Rødmunnstetra, når jeg fikk se hvor fint de stimte var jeg solgt. 36 stk. blei med meg hjem . Skal si det pyntet opp i karet. Lurer på om jeg kansje burde begrense antallet discus, kansj 9 stk. holder og heller kjøpe de litt større???? Får se hva som dukker opp.
Grattis med stim! Rødmunntetra er en meget vakker stimfisk, som stimer godt - og enda bedre stimer de når discusene kommer i karet. Ps, har du vært på dyrego Oslo city i det siste?? De har ca 40 stk flotte stendker inne. Pris kr 600 for fisk på 12-15 cm. Ser veldig fine ut. Snakk evt med Jim der inne.
Nei der har jeg aldri vært,men det høres spennende ut. Har bodd på Røa i nesten 7 år og jobbet på Lilleaker, men den gangen holdt jeg ikke på med akvarie og det var før Oslo city sin tid. Så jeg har aldri hatt gleden av å besøke noen zoobutikk der. Husker at jeg reiste ens ærend til Jan Holdt og besøkte noe andre der inne, men det må være ca.25 år siden. Får passe på å stikke nedom neste gang jeg besøker datteren og svirsønn, de bor ved St.Hanshaugen.
Hei Amazonas!
Har nå sendt en meil til Dyrego Oslo city med forespørsel/oversikt over hva de har av Stendker discus samt priser og bilder.
Da får vi se på respons og hvilken service de har og hvor ivrige de er til å selge :=) Det er trods alt ikke bare noen gyppier som skal handles.....
Tipper du får svar relativt raskt, og går ut fra at det er Jim som svarer deg. Han er en veldig trivelig fyr, med masse kunnskap - tenk om alle ansatte i dyrebutikker hadde vært sånn

Fordelen med å handle der kontra import er at du kan beskue fisken selv før du legger kronene i kassa. Det er en stor fordel spør du meg. Har handlet både på import, privat og i dyreforetninger tidligere. Har også vært hos Stendker og handlet fisk direkte der.

Som hovedregel syns jeg man gjør de beste kjøpene når man kan beskue fisken selv først.

Spennende å høre hva du velger. Og ikke minst, det er veldig hyggelig at vi igjen er en liten gjeng med nettaktive discus/altum akvarister. Dette har ligget dødt relativt lenge dessverre.
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap