Apistogramma i 720 liter (side 4)

Da jeg var nede og så til dafniene etter en god fôring i går kunne det virke som at de som gikk i myrvannet var minst aktiv.. Kan hende det ikke er så næringsrikt som først antatt. Jeg skal ta noen eksemplarer av hver med meg på jobben og se på næringsinnhold en dag.

Jeg får ta en runde med algeskrapen i ettermiddag. Er i utgangspunktet litt skeptisk til UV-behandling da dette slår ned alt av bakteriekultur. De hurtigvoksende bakteriene er ofte patogener som da får bedre sjanse til å slå rot.
Fint bunnsubstrat og plantevekst mulig?
drømmer om et slikt kar.
hva bruker du i bunnen og får du plantevekst? har et kar med rådasand men får ikke plantet til å vokse i den selv med gjødselpinner.. ?
Hei
I bunnen har jeg biltemasand 0,2-1,0mm korn. Av planter i karet har jeg bare to som er avhengig av bunnsubstratet, og det er sverdplantene og en annen som jeg fant i butikken som jeg syntes var fin
Eller har jeg bare javabregner og anubias som jeg har festet på steiner og røtter og hornblad som står i bunn, men hovedsaklig tar næringen fra vannmassene.

Jeg kjørte litt Ferropol og Happy-Life HappyCarbo (fantastiske navn disse produsentene velger - skulle tro det var en barnebutikk) i vannmassene under innkjøring for at plantene skulle få "litt tak" i akvariet. Sverdplanten og den andre "substratplanten" så litt brun ut etterhvert så jeg kjøpte også noen JBL næringskuler som jeg plasserte ved røttene deres. Da jeg løftet på en stein i nærheten av sverdplantene forleden dag var det allerede ganske mye røtter som hadde strekt seg under denne. Dette var vel ca 2 uker etter at jeg hadde i gjødselkulene (uten at jeg vet om disse røttene var på vei før eller etter jeg heiv oppi disse kulene) Forøvrig tror jeg egentlig bare at de var brun pga at de holdt på å bytte ut "drivhusbladene" sine med undervannsblader. Ser nå på sverdplanten at den har fått lange sverd i stedet for "skjelignende" blader tidligere.

Jeg har egentlig ikke peiling på planter, men tenker at logisk sett så må røttene ha en stødig tilgang på friskt vann med oksygen og næringsstoffer - altså ikke for fint substrat som pakker seg. Nå er jo dette substratet mitt ganske fint spør du meg og det virker som det gror greit, men det er fremdeles et ganske nytt kar så det vil vise seg hvordan det går etterhvert.
I dag hadde jeg med meg to beger med dafnier på jobben som gjengen på levendefôr-avdelingen fikk ta en titt på (jobber på oppdrettsanlegg som bl.a. produserer levende fôr til marin fisk).
Det ene begeret inneholdt dafnier fra myrvannsakvariet og det andre begeret inneholdt dafnier som er blitt fôret i en helt ren beholder.
Det så ut til at tarmen hos de som er blitt fôret var fullere enn den hos dyrene som lever i myrvannet, til tross for at det er mer partikler i myrvannet. Nå var det en stund siden jeg hadde fôret dafniene i de rene karene i tillegg så det kan tyde på at det lønner seg å fôre manuelt
Foreløpig holder jeg fremdeles en gjeng i myrvann i tilfelle de andre karene skulle kræsje før jeg finner en passende fôrmengde.
Godt å høre at jeg ikke går glipp av noe stort siden jeg ikke kan tilby dafniene mine myrvannet eller noe slikt. Har du noen formening om næringsinnholdet i disse kontra annet levendefor? Ser jo at Dafnier er veldig populært i karene mine med alt fra små levendefødere til mellomstore voksne sør amerikanske ciklider, mens artemiae går kun ned hos yngel og Corydoras.

Har tre 75l hvor det har blomstret skikkelig de siste dagene, helt enorme mengder der nå så det har vært mye luksusfor til fiskene i dag...
Levende fôr som dafnier og artemia er jo genialt med tanke på næringsinnhold da man kan se på dem som levende beholdere som man kan fylle med akkurat det fisken bør ha. Jeg ser for meg å sette meg litt dypere inn i ernæringsbehovet til de forskjellige fiskene og lage et anrikningsfôr til dafniene som de beiter på i 1-2 timer før jeg tilsetter de i akvariet. Gjerne en liten dæsj paprikapulver for å gjøre de ekstra fristende med tanke på farge.
Jeg er imidlertidig usikker på hvor mye næring det er i dyrene utenom det som ligger ufordøyd i tarmen.
I dag satt jeg inn 10 ottoer. De fant seg fort til rette og er i full gang med glass- og plantearbeid
Planen var også å kjøpe 10 øksefisk for å få noen fisk i overflaten også, men disse var foreløpig i karantene i butikken ettersom de nettopp var kommet inn. Henter 10 stk på tirsdag om de er frisk.

Hos apistoene har kakaduehannen begynt å svare gephyrahannen på tiltale og forsvarer steinrøysen sin. I dag så jeg for første gang et aldri så lite hugg mellom dem. Håper at dette ikke utarter seg og at de finner ut av det. Lurer også på om den ene kakaduehunnen egentlig er en liten hann...

Hos daphniene føler jeg at populasjonen ikke øker i den farten jeg vil. Har kuttet ut aktiv gjær nå, og bruker kun algepulver, da gjæren laget mye "gugge" i karene. Lurer midlertidig på om algepulveret er for grovt side jeg kan se partiklene i vannet. Har satt to flasker med gammelt akvarievann i stuevinduet for å dyrke svevealger nå; en med og en uten gjødsel.
Det er fremdeles en del jaging blant beckfordiene. I dag tenkte jeg å håve ut hannene og plassere dem i et oppholdskar for å se om hele miljøet roer seg litt ned.
Det var enklere sagt enn gjort...
Etter en god stund med håving fikk jeg tak i én bare for å bli så overrasket over dette at jeg pauset i ett millisekund slik at den svømte ut av håven igjen...
Fiskefelle neste..
Tenkte jeg skulle legge ut noen bilder av fiskene i dag og skryte over hvor fin farge de har fått siden de ble satt inn. Da jeg forstørret bildene på datamaskinen la jeg merke til at den ene ottoen hadde en del hvite prikker. Jeg studerte akvariet nærmere og mistanken ble styrket; min første omgang med hvitprikk er over meg..
Har hørt at eSHa exit er tingen å bruke da flere av fiskene ikke liker høyere temperaturer enn 26 grader (med tanke på temperatur-kuren).
Noen innspill?
Hvordan står det til med dine Apistoer TEB? Hadde elsket noen bilder også . Håper det har ordnet seg med de andre!

Simen
Ja, nå var det en stund siden sist oppdatering..
Ting har stått litt på hodet i det siste. Førstefødte har kommet i hus

I akvariet kjørte jeg en behandling i ca 1,5 uker til jeg så at prikkene var vekke og så et par dager til. Gephyrahannen ble i såpass dårlig form at til slutt hadde jeg ikke samvittighet til å holde ham i live mer. Foreløpig har jeg ikke anskaffet en ny da jeg skal lage ett territorie til først.

På den positive siden har "sjefens" dødsfall ført til at kakaduene har blitt litt mer aktiv på gytefronten. Spesielt den ene som har hatt et revir hele veien har prøvd seg et par ganger. Nå er det en stund siden jeg så yngel fra første kull, men man vet aldri hva som skjuler seg blant løvet på bunn
Hun har også lagt en dose til med egg, men jeg tror den batchen er vekke nå :/

Forleden dag tok jeg med meg en dose levende artemia hjem fra jobben. Disse har en størrelse på ca 0,3 mm og ble i minste laget for apistoene. Jeg og en kollega holder nå på å dyrke opp artemia i en egen tank. I fjor fikk han de opp i en størrelse på ca 1 cm

Nede hos dafniene har populasjonsveksten eksplodert etter jeg begynte å fôre med chlorella-alger. Jeg kan nå fôre annenhver dag med dafnier. Målet er å kjøre opp tankvolumet slik at jeg kan fôre hver dag om ønskelig. Apistoene og beckfordiene blir helt vill når de får dafnier og det virker som om de trigger godt til lek

Jeg kan legge ut noen bilder når jeg har ominnredet.
Først og fremst gratulerer..
Og bilder er nok ett must ja
Karet ditt har blitt kjempetøft TEB!!! Og grattis med utvidelse i heimen

S
Sier det samme som Simen =) Karet ditt har blitt kjempetøft! Og grattis med utvidelse i heimen
Gratulerer med 500 poengoppdrettet, og med flott kar!
Huff! Nå er det lenge siden sist. Jeg bor fremdeles på akvaforum, men har lagt litt på latsiden når det kommer til denne tråden

Det som har skjedd siste året er i korte trekk:
Mistet kakaduehannen, fikk inn en ny kakaduehann som var vf. Denne slaktet ned alle gephyraene bortsett fra en hunn som jeg klarte å få ut akkurat i tide.. En tøffing der altså..
Jeg kjøpte meg noen scalarer for et par mnd siden, noe kakaduehannen var ekstremt misfornøyd med virket det som. Han ble helt fargeløs, trakk finnene sammen og sluttet å vise seg. Trodde egentlig han var død, men så begynte jeg å finne døde scalarer noen morninger. Jeg tror sannelig at tøffingen har vært og "plukket" scalarer om natten, én etter én. Forleden dag da jeg tok et vannbytte fikk jeg øye på ham, da lå han nede i sanden mellom et par steiner og så rett og slett dødssyk ut. Jeg følte ikke jeg hadde noe annet valg enn å avlive han Kjedelig ettersom dette var en fisk med personlighet. Nå er det kun kakaduer som er født i akvariet igjen.

Ellers så har det flyttet inn en stim med marmorert øksefisk og noen små ancistruser. Det får heller våge seg om ancistrusene stjeler noen egg. Jeg ville ha litt mer variasjon.

Dafniene går sin gang nede i garasjen, hvor det snart skal komme et nytt tilskudd; meksikanske vannlopper. De er på vei i posten as we speak Litt større levende fôr og litt vanskeligere å fange. Ser for meg at dette vil gi en litt mer interessant opplevelse for fiskene.

Jeg har begynt å få øynene opp for planter og mulighetene det byr på i et selskapsakvarium. Har lyst å prøve meg på en bunndekkende plante i deler av karet og generelt en litt bedre plan med tanke på innredning. Har derfor bestilt en del ekstra T5-armaturer for å belyse noen områder litt bedre.

Til slutt skal det nevnes at jeg har installert et UV-filter etter et grøntvannsangrep som holdt på å ta knekken på både meg og akvariet :p

PS! Elendig kvalitet på bildene da linsen på mobilkameraet er blitt kronisk skitten.

Ommøblert litt i karet denne uken. Klargjort til bunndekkende planter i forkant samt trimmet de øvrige plantene
Utrolig interessant med planter også må jeg si.
For en givende hobby!

Bilde 1-2-3: Før-Under-Etter
Ommøblert litt i karet denne uken. Klargjort til bunndekkende planter i forkant samt trimmet de øvrige plantene
For en givende hobby!

For en givende hobby!

Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap