Småkar i reol (side 4)

Kan anbefale disse fra ikea.
Bruker 2 av disse som vanlig og blått på natta i småkarene mine. Samt i 190l.
Du kan velge om du vil koble 1, 2, 3 eller 4 i en, men anbefaler 2 skinner i hvert kar. Så til 6 kar trenger du 2 av disse.
De er ikke vanntette så jeg har brukt silikon i endene.
Inaktiv bruker
Blir veldig gult med så lav Kelvin, Prøv heller disse. bilde Side
takk for svar fra begge to...

Spock : mener du det er for lav kelvin på di led lysa jeg linket til,eller ikea lysene?
jeg har sett en annen akvarist her inne som har brukt den lyslisten med 3 led lys,og jeg synes ikke det ble gult lys ( personlig akvarietråd til Geir Solli ) (bildene øverst på side 2)

For å teste karene sånn, er det noe spesielt å tenke på hvordan de står?

Har to kar som jeg har lyst å teste, og har vurdert å sette dem på badegulvet i dusjen, men det er ikke i vater, tror du det har noe å si?

Blir spennende å følge prosjektet ditt
Inaktiv bruker
Jani Ferrari
takk for svar fra begge to... :) Spock : mener du det er for lav kelvin på di led lysa jeg linket til,eller ikea lysene? jeg har sett en annen akvarist her inne som har brukt den lyslisten med 3 led lys,og jeg synes ikke det ble gult lys ( [URLBLOCK1] ) (bildene øverst på side 2)

Begge har jo relativ lav kelvin. Jo høyere kelvin jo mer drar lyset fra gul til hvit så til blå.
Med en kelvin på 6000-10000 så bør det bli bra til plantene, men det er jo bare å prøve.
Er jo litt å tenke på med dette om lys og algevekst osv. :/ Er ganske forvirrende egentlig. xD
sessan
For å teste karene sånn, er det noe spesielt å tenke på hvordan de står? Har to kar som jeg har lyst å teste, og har vurdert å sette dem på badegulvet i dusjen, men det er ikke i vater, tror du det har noe å si? Blir spennende å følge prosjektet ditt :-)

jeg er ikke akkuratt den rette og spør på det punktet. men jeg tenker jo at karet da ikke vil stå helt bent og eventuelt få spenninger i glasset og feil fordeling av vekt når du fyller opp karet. så sprekke det.
du må neste se det litt ann sjøl,eller få bedre svar fra andre
Spock
[QUOTE=Jani Ferrari]takk for svar fra begge to... :) Spock : mener du det er for lav kelvin på di led lysa jeg linket til,eller ikea lysene? jeg har sett en annen akvarist her inne som har brukt den lyslisten med 3 led lys,og jeg synes ikke det ble gult lys ( [URLBLOCK1] ) (bildene øverst på side 2)

Begge har jo relativ lav kelvin. Jo høyere kelvin jo mer drar lyset fra gul til hvit så til blå.
Med en kelvin på 6000-10000 så bør det bli bra til plantene, men det er jo bare å prøve.
Er jo litt å tenke på med dette om lys og algevekst osv. :/ Er ganske forvirrende egentlig. xD

no shit sherlock! det e heilt utrolig forvirrandes egentlig.
er lumen og kelvin det samme?
den arbeidslampen du linket til,hvor mange kelvin er den på? står bare 1000 lumen. og kan jeg koble den til 220v eller 12v, og noge transformatora eller noge sånt?

blir det ikke bare lettare hvis eg går for det goda gamla tradisjonella t5 lysarmaturet inni reolen då heller?
då e eg i gang med og skru sammen alle delene til reolen. gjør det på gulvet inne i stuen. flott det!

her er midtbjelken på vei til og bli skrudd sammen. skal lekter på andre siden også.

[External Image]

og her er venstre side på reolen skrudd sammen

[External Image]
Kan svært lite om sånt, men kan vise hvor mye kar'ene mine lyser selv om jeg har sort grus og sort bakgrunn.
Det jeg også liker på disse er at man dem har blått lys så man får moon light effekt på kvelden
[External Image]

[External Image]

Ang planter og alger så spørs det jo hvordan planter du skal ha. Men plantene jeg har vokser fint og er ikke plaget med alger i disse kar'ene, men nå er det ganske lav kelvin iforhold til vanlig akvarie lys.
syns ikke det så gale ut i det hele tatt med ikealys i karene dine.
kansje det blir ein ide. men er ennå i tenkeboksen..
tusen takk for at du delte bildene av dine akvarier med meg. det var flotte akvarier du hadde.
Sånes det så veldig så fint ut med ikea lys faktisk.

Men hvordan får man evt festa disse fra biltema? Er det noe man kan legge oppå eller evt bygge inn i en kasse kanskje? Skulle gjerne hatt et slikt et til et av karene ja

Likte veldig godt reolen du har påbegynt. Blir dette bra tror jeg at jeg skal se om jeg ikke kan få lurte oss til en reol også. Litt usikker på om jeg skal velge 2 eller tre i høyden. Kanskje bare2 for å gjøre det enkelt for vannskifte etc for ho mor Siden jeg ikke er så høy liksom
Ett alternativ er disse LED-listene fra Ikea. 2700K 30 lumen tilsvarer ca 15w glødepære. en kan ha 7 lister på en trafo hvis jeg ikke husker feil.

Clas Ohlson har noe tilsvarende LED-listene. De har litt høyere kelvin, 3200K. De har også en blå list som kan brukes til moonlight. samme side som er linket til over.

Tvillingmamma80
Sånes det så veldig så fint ut med ikea lys faktisk. Men hvordan får man evt festa disse fra biltema? Er det noe man kan legge oppå eller evt bygge inn i en kasse kanskje? Skulle gjerne hatt et slikt et til et av karene ja ;) Likte veldig godt reolen du har påbegynt. Blir dette bra tror jeg at jeg skal se om jeg ikke kan få lurte oss til en reol også. Litt usikker på om jeg skal velge 2 eller tre i høyden. Kanskje bare2 for å gjøre det enkelt for vannskifte etc for ho mor ;) Siden jeg ikke er så høy liksom :D

ja ikke sant. synes ikke det ble så galt med ikea lys.

jeg hadde tenkt og lage en kasse i aluminium, som jeg skulle festet lysene inni. da hadde det blitt kasse og reflektor i et. som hedde stått oppå dekglasset.

takker. må bare få samlet karene dine i reol. det er jo så fint. blir jo et flott møbel tilslutt
jeg er ikke den høyeste jeg heller,men jeg har gardintrapp
Ingvald Arne Meland
Ett alternativ er disse [URLBLOCK1] fra Ikea. 2700K 30 lumen tilsvarer ca 15w glødepære. en kan ha 7 lister på en trafo hvis jeg ikke husker feil. Clas Ohlson har noe tilsvarende [URLBLOCK2]. De har litt høyere kelvin, 3200K. De har også en blå list som kan brukes til moonlight. samme side som er linket til over.

tusen takk for innspill.. skal ta det med i betraktning ved endelig valg av lyskilde til mine akvarier.
tiden sprang litt i fra meg i går,så jeg fikk ikke gjort alt sånn som jeg ville,men det kom seg ut over kvelden. fikk i alle fall skrudd sammen hele reolen,så den har fått stått og tørket videre til i dag,da jeg merket at det var fremdeles noe fuktighet igjen i noen av plankene. og det ble litt i det seneste laget i går uansett,så jeg hadde nåkk ikke hevet meg i malingen uansett.

her er første halvdel av reolen skrudd sammen...

[External Image]

her er hele reolen sammenskrudd og tilpasset,justert og i vater.

[External Image]

her er en liten detaljav hvordan jeg har innfeldt eg plastbelagt stålplate i sidene på reolen,da jeg valgte og ville ha tette sider.

[External Image]
var også innom den lokale blikkenslageren igjen og hentet 6 dekkplater. selvfølgelig uten og måtte lukke opp lommeboken.

[External Image]

var også innom en som driver med skilt og reklame,og fikk plukke med meg en liten kvadrat med sort folie. freebee!!

[External Image]

så ein liten tur tilslutt innom biltema og kjøpte magneter ( 60,- for 2 poser/20 magneter)

[External Image]
Den ble lekker. Hvordan farge skal du ha på den?

Når jeg ser dette så frister det veldig. Tror jeg må titte litt mer på dette ja Kan jo bli et fint sommerprosjekt eller til høsten dette.
Tvillingmamma80
Den ble lekker. Hvordan farge skal du ha på den? Når jeg ser dette så frister det veldig. Tror jeg må titte litt mer på dette ja ;) Kan jo bli et fint sommerprosjekt eller til høsten dette.

stay tuned..! males i dag,så bilder kommer i kveld eller i morgen
Inaktiv bruker
Tror nesten du bare må prøve deg frem med lysene, og finne noe som du liker og planter trives under.
Spock
Tror nesten du bare må prøve deg frem med lysene, og finne noe som du liker og planter trives under. :)

sitter enda i tenkeboxen.. men lysene blir handlet senest på lørdag. (er planen)
skal nåkk finne noe som vil passe godt til slutt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap