Mitt rekeakvarium + (side 4)

Bare noen bilder til av støvsugeren som koser seg på trerota. Nam nam
Fiskedød, håper på input
Hei.
Ut på dagen etter en liten tur ut av huset kom jeg hjem til en død otocinclus. Fanget den fort opp for å unngå gift i vannet etter død fisk. Og etter en film på sofaen var den ene kampfisk jenta mi dø =( Og ingen av de har vist noen tegn på sykdom eller noe slikt. De har svømt rundt som normalt.

Men jeg hadde fiskedød på min første otocinclus som et resultat av stress under flytting av hjem. Jeg var da rask med å bytte vann og gjorde en stor tabbe. Brukte lunkent vann. Tror det er derfor jeg har to døde fisker idag. Men nå har jeg ei lita kampfisk jente til og vil ikke hun skal lide samme skjebne. Men er redd hun ikke overlever natta om jeg lar en bøtte med vann stå over natten.

Noen forslag?
Alle verdier er helt som de skal forresten. Har også tatt ut ledningen på luftestenen i fall den gjør mer skade siden kampfisk er virvelløse.

Er i sånne stunder jeg ønsker å slutte hobbyen så jeg ikke tar livet av flere fisk =(
Hun lever heldigvis fortsatt, men det er bare såvidt. Hun henger i overflaten og klarer ikke svømme noe særlig. Når hun forsøker å svømme så synker hun bare. Tror fortsatt hun klarte å få i seg noe mat.

Nå er jeg på god vei til å tømme så mye jeg kan av akvariet og fylle i vann jeg fikset i går kveld.

Mens jeg skriver ligger hun med hodet på kanten av pumpa og hviler =/

Håper virkelig et par store vannbytter idag vil gjøre susen. Og om hun overlever, et stort vannbytte imorgen. Den skikkelige triste nyheten er at jeg reiser på kvelden imorgen. Og siden vi skal fly kan jeg ikke utsette det. Så håper virkelig dette fungerer.
Jenta mi er en fighter, men nå ser det ut til at hun ikke har mer å gi. Er på andre vannbytte nå..

Hun kviknet veldig etter første vannbytte og kom der jeg pleier å gi mat. Så prøvde å måte, men hun klarte ikke spise.

Nå ligger hun på bånn ved side av pumpa. Så dette ser mørkt ut =(
Beklageligvis overlevde hun ikke og hun så takk for seg i går kveld. Det vær utrolig trist.

Jeg lar foreløpig akvariet stå og surre til vi kommer hjem igjen 26juli så får jeg se hva jeg gjør da.
Hei
Er trist med fiskene dine....
Men et tips som jeg har brukt de gangene det haster er å koke opp litt vann i en vannkoker og tømt det ned i bøtta slik at det får blandet seg godt. på denne måten så blir temperaturen høyere på kortere tid

Med mindre du lufter vannet pga klor da, da hjelper ikke tipset mitt noe særlig..
Trist med fiskene Skulle akkurat til å tipse om å koke opp vann og blande i kaldtvannet jeg også. Ellers bruker jeg å bare bruke kaldtvann jeg. Ihvertfall i de akvariene med litt størrelse på.
Takk for fine tips. Det kommer godt med til neste gang

Eneste "positive" er at jeg slipper å uroe meg for fisken min når jeg nå er på ferie. Men ble jo så gla i disse jentene mine
Nå har jeg endelig klart og overtale min kjære til å hive ut klorestastivet til kattene (blir aldri brukt likevel, de sover i senga og klorer på sofaen=p )

Så da kan det godt hende at det står et hjørnaeakvariet hos meg neste mnd =D Et 129l =D Må bare komme hjem fra ferie så vi kan ta mål

Så nå går kanskje drømmen i oppfyllelse snart=)
Nå har jeg endelig klart og overtale min kjære til å hive ut klorestastivet til kattene (blir aldri brukt likevel, de sover i senga og klorer på sofaen=p )

Så da kan det godt hende at det står et hjørnaeakvariet hos meg neste mnd =D Et 129l =D Må bare komme hjem fra ferie så vi kan ta mål

Så nå går kanskje drømmen i oppfyllelse snart=)
Hei.
Lenge siden sist jeg var her nå. Det har skjedd null og niks her siden sist.
Men på torsdag var jeg ute og kjøpte refill til Ph, Kh, Gh og No2. Akvarievannet viste Ph 6,5 og No2 testen var gul og fin. Så det var jo positivt Det vil si at jeg bare kan skifte vann så jeg får en Ph på 7,0 også tester jeg Kh og Gh et par dager etter vannskifte.

Det som blir spennende nå er : Har endelig bestemt meg for å kjøpe Juwel rio 180 . Og hvis jeg er riktig heldig blir det en sen julegave til meg selv i januar. Litt lenge å vente, men min søster fyller 30år samt at det er jul. Så naturlig nok blir det prioritert først.

Dette blir veldig spennende og jeg har planlagt i 3år å skaffe meg et stort akvarie for å lage asiabiotop. Nå ser det ut som at drømmen ENDELIG går i oppfyllelse.

Men i forbindelse med større kar har jeg store planer om å tilføre CO2. Problemet mitt her er at jeg er elendig i naturfag (noe som er en stor ulempe med tanke på denne hobbyen generelt). Og jeg forstår lite av det som står vedrørende dette på forumet. Så om noen har en enkel måte å forklare meg essensen av CO2 tilførsel og hvordan jeg kan lykkes så er dere hjertelig velkommen til det Så fortsetter jeg å lese til jeg kanskje forstår noe etterhvert. Skjønte nå Ph, Kh og en del av de viktigste for en enkel akvarist etterhvert. Så kanskje er det håp denne gangen også.

Litt usikker på hva jeg vil ha i 17l denne gangen, evt om jeg bruker den til yngel når/hvis den tid kommer. Kjenner på hele kroppen at det er godt å ta opp hobbyen igjen. Ble jo en brå slutt før jeg dro på ferie og etter ferien var jeg syk. Så na har jeg energi og ork til å starte opp igjen. Var ihvertfall smart nok til å la pumpa stå og gå Og disse små sneglekrabatene mine har forsynt seg godt av de to plantene jeg hadde. Så de har bare hatt det godt

Forhåpentligvis kommer jeg til å dukke opp her litt oftere fremover.
So loong
Siden jeg selvfølgelig har blitt syk så har jeg ikke kommet så langt som å skifte vann i 17l.
Men har nå ihvertfall puttet kaldt vann i en bøtte med lokk. Har to lumske katter som helst drikker av alt annet enn skåla si. Blant annet akvariet som jeg har skrevet om tidligere.
Derfor har jeg endelig vært til innkjøp av bøtter med lokk. Tjoho. Da blir det nok vannskifte imorgen Har også puttet litt Gh salt oppi for springvannet mitt har veldig lav gh.

Nå har jeg lest og lest og lest om CO2 anlegg og forstår kanskje bitte bitte litte granne mer. Samt det at jeg kanskje ikke trenger det om jeg kjøper planter som trives i det lyset jeg har i akvariet. Så derfor blir neste oppgave å lese seg opp på hvilket lys som er i rio 180 og generelt om lys og lysrør og planter. Altså en STOR jobb foran meg. Men jeg HAR lært en ting, det er en sammenheng mellom hvilket lys man har og hvilke planter man har. Det BURDE vært en selvfølge sier du? Ja, det synes jeg også etter å ha lest det. Jeg BURDE ha klart å tenke meg til det selv. Men så er jeg samme jenta som ved første oppstart av akvariet ikke for alt i verden kunne skjønne hvorfor plantene døde før jeg fikk noe fisk oppi. Jeg hadde ikke skrudd på lyset til plantene! Doh.

Så med verken grønne fingre over eller under vann og en hjerne som tar fram et sort tykt teppe hver gang den ser antydning til naturfag/biologi så er dette en VELDIG krevende hobby. Og sikkert derfor jeg hele tiden avslutter den. MEN jeg begynner jo alltid opp igjen.. Hva kan jeg si, fisk og akvariumshobbyen har overtatt hjernen min.
Vannskifte
På tirsdag fikk jeg endelig tatt et vannskifte. Dessverre fikk jeg ikke vakuum i den dumme slangen så ble et tungvint bytte. Hadde tenkt å bytte mer vann enn jeg gjorde. Tok vel bare 20-25% Og hadde tenkt til å skifte 40-50%. Da hadde jeg fått opp Ph litt.
Verdiene ligger nå på
Ph 6,5-7,0
Gh 4
Kh 1,5

Ph ligger et sted mellom 6,5 og 7,0 jeg har bare Ph dråper mellom 5 og 10. Når 180l kommer i hus kommer også JBL sin Ph test 6,0-7,6. Målet mitt er å ha Ph på 7,0 siden det er det som er i krana her.

Det blir nok et vannskifte til før jeg blir borte i 2uker.
Da er jeg her igjen
Hei og hå!
Det skjer det endelig noe her. 180l juwel Rio akvariet står i gangen En for tidlig julegave. Så er det både fylt vann, plantet litt og funnet et par trerøtter til det. To mangrooverøtter jeg hadde liggende. Nitrittesten har vist gul i flere uker nå så er på tide med noe levende som svømmer.

Verdiene er som følgende:
Ph 7.0-7.5
Gh 8dh
Kh 1.5-2.0

Variabel Ph verdi skyldes at jeg enda ikke har skaffet meg JBL sin tester som jeg lovte i forrige innlegg. Det skjer imorgen. Skal ut på shopping Variabel Kh skyldes rett og slett at det var dårlig lys når jeg testet den. Testet de andre et annet sted med bedre lys. Nemlig i sminkelyset mitt

Forøvrig har jeg også byttet vann i rekekaret mitt uten reker. Verdiene vær fine, men det er ikke blitt vedlikeholdt så vannet var grusomt møkkete. Byttet mye av vannet så skal teste det igjen imorgen tidlig. Og nå er jeg på jakt etter reker! Se om jeg finner det også imorgen.

Siden lønningene tikker inn om en liten stund til og det ikke er kjempe overskudd på penger så må jeg prioritere. Så blir spennende å se hva jeg kommer hjem med imorgen

Slenger med noen bilder av oppstarten.
Noen bilder med de få foreløpige, stusselige plantene
Her har lite, forsåvidt ingenting forandret seg
Shopping!
Da jeg våknet idag målte jeg vannet i 17L igjen.
Ph 7
Gh 2,5 dh
Kh1 dh

Valgte å bytte vann igjen da det fortsatt var mye grums i bånn. Dette hjalp ikke da jeg nå bare har en altfor stor slange kjøpt fra Clas Ohlson til å bytte vann med. Skal prøve med en gammel strømpe for å se om det hjelper. Da får jeg ihvertfall ikke all sanda med meg i bøtta :p

Etter en tur i dusjen målte jeg vannet igjen (etter jeg hadde byttet) verdiene var de samme.

Var en tur på akvariemagasinet, der fant jeg absolutt ingenting av det jeg skulle ha. Det er dyrt og de har veldig lite. Noe som er veldig rart siden de har et enorm butikk. Dro derfor til lille butikken i Heggedal Jan Holt Akvarium AS/Webzoo. Der fikk jeg tak i en av tre planter jeg var ute etter. Hygrophila corymbosa stricta var utsolgt og Hygroryza aristata hadde de ikke. Men jeg kjøpte 3stk Cardamine lyrata.

Fikk også handlet inn pinsett og saks til stell av plantene. Og 2stk reflektorer Så nå blir det kanskje bra med lys. Fikk også med en brosjyre om scaping og fikk med meg noen gode tips Veldig flinke og hyggelige folk på wezooen

Fikk også med meg en 1-2 grow plante fra India (Pogostemon erectus) som ikke kunne stå så mye lenger. Han sa at om de plantene jeg ønsket å kjøpe var å få tak i 1-2grow anbefalte han å kjøpe det. Så fikk med denne for å prøve, det blir spennende.

Det ble kjøpt inn JBL sin Ph tester og den er prøvd ut.
180L Ph 6,9
17L Ph 6,6

Nå skal jeg lage en skisse for akvarie også skal jeg se her inne om noen selger reker i nærheten
Bilder
De 2forplantene mine, Lilaeopsis brasiliensis og en av Anubiasene er omplantet til 17L. Har også tatt ut keramikkpotten og flyttet litt på røttene.
Bilde 1: Mye vanntesting om dagen

Bilde 2: Sneglene flytter ut av akvariet.
Bilde 1: Cardamine lyrata står ensom i hjørnet. Det er fortsatt ganske stusselig i karet så den får seg nok en venn eller to.

Bilde 2: Det kommer ihvertfall 1stk Cardamine lyrata til i hjørnet her også. Og den lille busken mellom røttene er Pogostemon erectus, det var ikke mye igjen av den stakkars planten som kunne plantes, men det var mye røtter så håper på det beste.

Bilde 3: I det store mellomrommet mellom Anubiasene tentke jeg at jeg skulle plasere en stor redmoor rot.
Tilfeldig bekjentskap
© Rune Evjeberg
Reklame for plussmedlemskap