Costa noc (side 4)

Inaktiv bruker
Vannbyttedagen og jeg har endelig fått tak i vanndunk på 25 liter som jeg bruker for mellomlagring og lufting av vannet til karet.
Hvor lenge kan vann stå i en slik dunk med luftestein som bobler villig 24/7?

Dagens vannverdier som har vært stabile det siste halve året:
Ph - 5,5
NO2 - 0
NO3 - 50 (litt høyt og opp fra 25 forrige lørdag)
NH3 - 0
KH - 3
GH - 3
Temp - 24

Følger opp NO3 med daglige målinger fremover for å overvåke utviklingen!
Inaktiv bruker
Nytt filtermedie er bestilt, bare å vente på at det dukker i nærmeste fremtid.
Nytt oppsett i filteret blir som følger:
1. skuff Eheim Mech og grovfilter
2. skuff medium filter + finfilter
3. skuff Eheim BioMech
4. skuff Eheim Efhisubstrat Pro

Hver kurv er på ca 1,4 liter og skulle være nok filtervolum til et kar på 85 liter med 70 liter vann.
Dette skal vistnok være en bedre og mer effektiv bruk av filteret, men det gjenstår å se i praksis.

NB! Rekkefølgen på kurvene er i filtreringsrekkefølgen, det vil si at 1. filter er på bunnen der vannet kommer inn og 4. kurv er siste kurv før retur til karet.
Inaktiv bruker
Vannverdiene er fortsatt stabile og NO3 har gått ned til 25 igjen, var nok bare en topp, fulgte opp med dagilge vannprøver og den sank i løpet av to dager og har vært stabil de siste fem dagene.
Har fisket opp all andemat, kan ikke se mer i øyeblikket. Skulle det dukke opp mer er det frem med håven for å "fiske" litt.
Skal snart få ut noen bilder!

Noen som har tips til hva jeg kan bruke til rengjøring av reflektorene for lysrørene? Har prøvd med filtervatt og mikrofiberklut uten at det har hjulpet nevneverdig. Det har lagt seg et algebelegg etter en periode med luftestein i karet som har forårsaket spruting opp i reflektorene.
Inaktiv bruker
Da fikk jeg ebdelig tatt noen bilder, det ene kan man se andematen flytende på toppen, på det andre er det forhåpentligvis borte.
Inaktiv bruker
Nye planer for karet! Har planer om å fjerne en del planter og kjøpe inn noen nye og gjøre om i karet, men det får vente en stund til de nye filtermediene er ferdig innkjørt.
Det er godt å ha planer men får gjøre ferdig et punkt av gangen så det ikke tar helt overhånd.
Inaktiv bruker
Snart et døgn etter filteromgjøring! Vannet er klarere og det ER bedre sirkulasjon i vannet, gleder meg til neste omgang av skifte av filtermedier.
Inaktiv bruker
Hva vil skje ved utskifting av planter?
Har planer om å rydde i karet og fjerne alle planter og kjøpe inn nye planter og rydde litt. Siden planter er en viktig del av balansen i karet vil jeg gjerne fine ut hva som kan skje hvis jeg skifter ut alle plantene og går drastisk ned på antallet planter.
Nå er det ukontrollert urskog og veldig tettvokst (ca 80% av bunner er beplantet) med planter og dårlig med svømmeplass, vil ha mer svømmeplass og mindre rot.
De plantene som er i karet nå er for det meste vallisneria og noen echinodorus av diverse slag, samt et par gulrotgress.
Inaktiv bruker
Dagens gode gjerning! Vannskifte og opprydding i planter. Røsket ut alle planter og fjernet alle med antydning alger på bladene. Det ble plutselig tomt og jeg fikk plantet noen av vallisnerianene tilbake fri fra alger. Halverte plantenæringsdosen og håper på det beste. Slamsugde bunnen og vasket av alger på noen pyntegjenstander (selvfølgelig IKKE såpe), med skrubb og varmt vann.
Vannverdiene er stabile som vanlig og jeg er spent på hvordan det blir nå som jeg har fjernet så mye planter.
Ser ut som kommunen har begynt å tilsette klor i vannet, jeg fikk utslag på det i vannet fra springen. Hva er det beste middelet for å fjerne klor?
Jeg har tilgang til Tetra "Aquasafe" og Happy-Life "HappyCont" sånn umiddelbart.
Inaktiv bruker
Da var det også et bilde på plass!
Mye ryddigere og det blir ikke så mye å gjøre når jeg skal kjøpe nye planter.
Inaktiv bruker
Nye planter
Da er listen over nye planter jeg skal ha i karet klar:
1 stk microsorum pteropus. Tropica nr. 008
3 stk Anubias nana. Tropica nr. 101
1 stk microsorum "windeløv". Tropica nr. 008B
2 stk echinodorus bleheri. Tropica nr. 071
2 stk hygrophila polysperma. Tropica nr. 050
3 stk cryptocoryne wendtii. Tropica nr. 109E

Siden plantene skal bestilles fra Tropica har jeg også satt på varenummeret til Tropica, skal også gå til anskaffelse av en bit lavastein samt bytte ut den store treroten med et par mindre røtter.
Først er det skifte av filtermedier så er det plantenes tur, håper jeg er ferdig til sommeren med planene.
Grunnen til at jeg bestiller fra Tropica, er at jeg har vært uheldig med planter fra andre leverandører og har på kjøpet fått med en armè av snegler som har vært standhaftige og vanskelig å kontrollere.
Det er det samme med alger og snegler, en utopi å ikke ha noen av delene men ikke estetisk når de tar over all kontroll.
Inaktiv bruker
Da er det ikke sikkert at plantelista jeg har laget passer inn, prøver ut litt forskjellige planter i photoshop for å se hva det blir.
Vannskifte i helgen viste at alle prøver er stabile og de nye filtermediene gjør jobben (de som er skiftet), noen uker til så blir resten skiftet ut og da blir det spennende å se hva som skjer med vannverdiene.
Inaktiv bruker
Den store dagen er her og jeg har skiftet det siste av filtermedier i filteret. Nå er det ikke noe igjen av det originale fra TetraTec og bare nytt fra Eheim. Det var bare bare bioballene som var igjen så de ble erstattet med Eheim BioMech.
Var ekstremgartner igjen og klippet ned alt av planter og fjernet det som begynte å gro vilt.
Vannverdiene er veldig stabile det blir spennende å se fremover hvordan det blir med det nye filtermediet jeg fikk satt inn i dag. Regner med at det tar noen uker før det er skikkelig igang. Får følge med på vannverdiene en stund fremover i tilfelle det skulle skje noe utenom det vanlige.
Oppsettet i filteret er nå som følger:
1. keramiske rørbiter samt grov svamp (blåfilter)(mekanisk filtrering)
2. medium svamp og finfilter (blåsvamp medium samt filtervatt)(mekanisk filtrering)
3. Eheim BioMech (mekanisk og biologisk filtrering)
4. Eheim Efhisubstrat Pro (biologisk filtrering)

Det gamle oppsettet var som følger:
1. keramiske rørbiter (mekanisk filtrering)
2. grov svamp (mekanisk filtrering)
3. Bioballer (biologisk filtrering
4. Medium svamp samt finfilter (mekanisk filtrering)

Når jeg sjekket i dag var det ikke noe smuss i 3. og 4. skuff, ser ut som alt er fanget opp i 1. og 2. skuff, der var det veldig mye "gugge".
Blir spennende å se hva dobbelt opp med biologisk filtrering kan gjøre for vannet.

Nye planter kommer kanskje om noen uker, første prioritet er å få filteret fullstendig oppe og går for fult før noe annet gjøres med karet.
Fortsetter bruken av Tetra Aquasafe siden det fortsatt er klor i vannet fra springen.
Inaktiv bruker
Skiftet vann på lørdag og vannverdiene har holdt seg ekstremt stabile i snart et år.
I dag ankom nye vanntester fra JBL som skal erstatte de jeg har brukt fra Tetra siden de nå er tomme og gjør ingen nytte lenger.
Blir spennende å se hvilke forskjeller jeg finner mellom merkene.
Enda mer spennende er at ancistrusene ser ut til å ha barn på gang, de graver under ei trerot og passer veldig godt på at ingen andre kommer for nær innpå.
Siden jeg nå har fått gjort om alt av filtermedier har jeg fått det klareste vannet jeg noen gang har hatt i et akvarium og plantene vokser så de må friseres så godt som hver uke ellers vil de dekke for lyset ned i karet.
Scalarene begynner å bli for store for karet og siden det ikke blir noe større kar i overskuelig fremtid må jeg selge dem til noen som har større kar så de får større plass å boltre seg på.
Den største har fått et gyllent skjær og den andre mindre har fått skikkelig sølvskimmer.
Inaktiv bruker
Vannskiftedagen er her igjen og jeg bytter ut ca 30% av vannet.
Det som er mer spennende er å sammenligne vannverdiene med Tetra og JBL.


PH Tetra: 5,5
PH JBL: 6.0

NO2 Tetra: 0
NO2 JBL: 0

NO3 Tetra: 25
NO3 Jbl: 15

KH Tetra: 3
KH JBL: 3

Det var litt variasjon på verdiene selv om de er målt på samme tid og med vann fra samme sted.
Plantene vokser som aldri før og de må kuttes skikkelig ned igjen. På bare 14 dager har vallisnerian vokst fra noen få cm som jeg klipte de ned til og til nå hvor de ligger i overflaten og begynner å stenge for lyset ned i karet.
Inaktiv bruker
Rotedag igjen!
Hovedrengjøring i karet og vannskifte. Rensket opp i planter som vokser vilt, lurer på om jeg må redusere tilførselen av plantenæringen litt.
Vannverdiene har holdt seg stabile med unntak av NO3 som har skutt i været:
PH - 6
NO2 - 0
NO3 - 120
KH - 3

Lurer på hva som gjør at NO3 varierer så mye på så kort tid! For en stund siden var den litt høyere enn normalt, så falt den ned til normalen igjen for så igjen å stige helt vannvittig.
Kan det være skiftet av filtermediene for 3 uker siden, og de ikke har bygget seg opp til hva de skal være?
Kan det være for mye fisk i karet og filteret ikke tar unna nok? Vanskelig å tro akkurat det siden jeg har utvendig filter med filterkapasitet tilsvarende nesten 10% av vanninnholdet i karet. Vannsirkulasjonen er på ca 600 Ltr/timen (målt) 700 Ltr/timen oppgitt fra produsent.
Plantenæringen fra Tropica inneholder ikke nitrat så det kommer ikke derfra heller.
Nitrat er sluttproduktet av nedbrytingen av avfallstoffer. Høy nitrat er tegn på for sterk belastning i akvariet (for mye fisk, for mye mat) og/eller for sjeldne vannbytter. Løsningen er begrensning av mengden fisk/mat og/eller oftere vannbytter. Masse rasktvoksende planter kan hjelpe litt på ved at de forbruker noe av nitraten, men om mengden nitrat er veldig høy så hjelper det ikke stort med mer planter.

Nitrat bør ikke overstige 25-30 over lengre tid, og enkelte arter er ekstra ømfintlige og tåler enda mindre. Høy nitrat tar vanligvis ikke livet av fiskene umiddelbart, om det ikke er ekstremt høyt, men fører til økt stress, dårligere immunforsvar og dermed økt risiko for sykdom.

For lite filterkapasitet/dårlig innkjørt filter, vises heller på nitritt og ammoniakk-utslag og ikke på nitrat.
Inaktiv bruker
Har tenkt i de samme baner selv også, men får det ikke til henge sammen på en fornuftig måte.
Har masse hurtigvoksende planter (vallisneria) som må beskjæres hver uke, gir ikke mye mat og filterkapasiteten skulle være bra både med tanke på kapasitet og gjennomstrømming.
Likevel er det merkelig at jeg ikke har mer alger, nå som næringstilgangen er så stor. Alger har vært et STORT problem tidligere, men nå er det under kontroll.
Vannbyttet er ca 30% hver uke med luftet vann (70 liter vann i karet), 6,5 liter filterkapasitet og 600 l/timen sirkulasjon (Tetratec EX700 eksternt filter)
Har planer om å sette inn andre planter men har tenkt å vente noen uker til så jeg er sikker på at alle filtermedier er innkjørt. Har skiftet filtermedier over et par måneder og regner med at alt skulle være i orden om noen uker.
Får heller sjekke vannet flere ganger i uken en periode og se hva som skjer fremover.

Kom plutselig på noe, kan det ha noe å si at jeg bruker Aqua safe? Har brukt dette noen uker, siden jeg har målt klor i vannet nå på senvinteren?
Aquasafe har ikke noen særlig innvirkning på nitrogensyklusen.
Høye nitratverdier er et resultat av mye nedbrutt nitritt. Hvis mye alger har dødd i karet kan dette ha vært medvirkende. Men 120ppm er alt for høyt uansett, som Tante Astrid sier. Er heller ikke så sikker på at Vallisneria tar opp mye nitrogen direkte fra vannet, tror den mer bruker røttene.
En annen mulighet kan være at det er feil på testen rett og slett. Kan være greit å prøve ny test, eventuelt få testet på en zoobutikk, bare for å få bekreftet/avkreftet det.
Inaktiv bruker
Skal skifte ut nesten alle plantene fremover så det kan sikkert ordne seg litt der, men skal sjekke om det er feil på testen, men får ikke gjort det før i morgen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap