Sør-amerikansk biotop (side 4)

Limnobium er, i tillegg til Ceratopteris, kanskje den flyteplanta som tåler kondens best Smoit, men som nesten alle akvarieplanter "feller" den blader og kommer med nye tilpasset nytt miljø. Den kan jo ha vokst i kar uten topp, da trenger den "kondensblader" nå. Den er også såpass hurtigvoksende at det alltid vil være et gult blad eller tre, men i motsetning til for eksempel Pistia aldres den med verdighet
Så rart.. De begynte å bli slitne allerede etter 3 dager. Men uansett så har jeg kastet de fleste, det burde jeg vel egentlig ikke ha gjort. Men men. Stikker ikke hodet ned i bøtta for å lete etter dem :P
Nå har jeg prøvd å ringe rundt for å spørre om smykketetraen, og kun 1 av 3 har sagt at de kunne sende meg pris. De første hadde visst bedre ting å gjøre, de andre var hjelpsomme, og de tredje avviste meg på en ganske slem måte.. Hva er det med folk? Vil de ikke tjene penger? Ble skikkelig skuffa..
Feil tråd
Jeg har da ikke skrevet i feil tråd?
Var nok kanskje Linda som svarte i feil tråd

Ang korallrød smykketetra så er det mange som ikke er så møtekommende ettersom de kan være vanskelige å få tak i samt at dem koster flesk. Iallefall forhold til de vanlige artene.
Tror jeg ringte til ca 40 dyrebutikker i hele Oslo, Drammen og Akershus for å finne noen som ikke var fra Imazo og som ikke kostet 300kr stk. Noen av dem hadde nok en dårlig dag som jeg sier.. Grinete svar, mutt, kort eller de som nesten ikke vet hva som er foran og bak på en fisk Det er vel litt av vikar servicen man får rundt. (selv det ikke gjelder alle) Lykke til iallefall
Ahaa

Ja, jeg merket det.. Men de fra dyrego var hyggelige da, og skulle sende meg en mail med pris Men de er sikkert grisedyre.. Jaja. Kan hende jeg går for en annen tetra r som er litt mer vanlig, og litt billigere. Man har ikke akkurat penger som vokser ut av øra på en som student
Smoit
Jeg har da ikke skrevet i feil tråd?


Unnskyld! Måtte ut av pc'n litt faderlig fort, og oppdaget at jeg hadde lagt ut om tordenvær og Corylek i din tråd. Vet ikke om du får slettet innlegget?
Åja, sånt skjer! Får ikke slettet det, men det går helt greit Står jo bare "feil tråd"
Da har jeg vært på tur hos dyrego for å bestille planter. Det ble 5 gulrotgress og 2 hydrocotyle leucocephala.
Fikk også beskjed om at nannostomus marginatus var en vanlig fisk som de hadde inne stort sett hele tiden når det er sesong for dem, i tillegg til en annen. Mortenhaleri eller trifasciatus. Husker ikke helt hvem det var.
Og prisen på rubrocaudatus var mellom 250-300 per stykk. Så går nok for marginatus eller den andre.
Herlig service der! De vet hva de driver med for å si det sånn
Du kan jo sjekke denne lista her
Det er normalt hva butikkene kan få inn av fiske arter. De fleste har fra imazo, men det er en del som også tar inn fra andre steder. Prisene som står der stemmer ikke btw.
Som sagt tidligere så svinger prisene helt vanvittig fra butikk til butikk.
Takk! Da tror jeg det var morthenhaleri han snakka om, for det var visst en til 180-190 kr. Og de er jo kjempefine, så det passa jo fint
Ser nå at karet mitt visst er 240 l allikevel, hvis man måler på utsiden. Så det rommer vel 200l når man trekker fra sand, filter osv.
Har også kjøpt meg torv og noen plastkasser, siden jeg hørte at apisto liker torvfiltrering. Og fordi ph har vært på rundt 7 de siste dagene. Får nok senket den litt med catappabladene som jeg har bestilt, men tenkte det var greit med tanke på vannbytter. Så kan jeg bare ta oppi litt torvfiltrert vann, så det får samme PH
Svingende PH er vel ikke akkurat noe fisk foretrekker.
Også får man så fin svartvannseffekt av det!

Sitter og lurer på om jeg skal ha A. Baenschi sammen med Xingu, siden det står at de er såpass fredelige, og fordi jeg leste i et innlegg av TomC at man fint kunne ha 2 arter i et kar på den størrelsen. Men det blir først Xingu, også en annen etter hvert
Smoit
Ser nå at karet mitt visst er 240 l allikevel, hvis man måler på utsiden. Så det rommer vel 200l når man trekker fra sand, filter osv. Har også kjøpt meg torv og noen plastkasser, siden jeg hørte at apisto liker torvfiltrering. Og fordi ph har vært på rundt 7 de siste dagene. Får nok senket den litt med catappabladene som jeg har bestilt, men tenkte det var greit med tanke på vannbytter. Så kan jeg bare ta oppi litt torvfiltrert vann, så det får samme PH :) Svingende PH er vel ikke akkurat noe fisk foretrekker. Også får man så fin svartvannseffekt av det! Sitter og lurer på om jeg skal ha A. Baenschi sammen med Xingu, siden det står at de er såpass fredelige, og fordi jeg leste i et innlegg av TomC at man fint kunne ha 2 arter i et kar på den størrelsen. Men det blir først Xingu, også en annen etter hvert :)



Bare for å være litt pirkete, da jeg vet Tom C er nøye på navn =) Disse heter
Apistogramma sp "Xingu" Vielfleck, Assurini =) Så har du navn og lokasjon på dem =)

Bilde 1. En av huene som nå har yngler
Bilde 2. Pappa sp "Xingu" Vielfleck, Assurini =)
Hehe, takk for at du retter på meg Leif Skal huske på det i fremtiden
De er så flotte, de du har! Satser på at mine også blir så fine
Smoit
Hehe, takk for at du retter på meg Leif :) Skal huske på det i fremtiden ;) De er så flotte, de du har! Satser på at mine også blir så fine :)



Lærte av Tom C at arten etter sp i mellom "....." skal stå med stor bokstav også lol. Det vil si arts navnet. Har dukket opp en del nye yngler siste dagene her og i går kom det tittende frem nye cacatuoides, sp "Schwarzkehl" cf luelingi og det var en art til.

Ikke lett å holde oversikten på barne hagen bestandig hehe
Mye å tenke på her altså.
Skal si dine har fått fart på seg! Synes du nevner nye yngler nesten hver dag jeg Morro da
Smoit
Mye å tenke på her altså. Skal si dine har fått fart på seg! Synes du nevner nye yngler nesten hver dag jeg :) Morro da :)



Er lett for å komme yngler med 30+ kar i hus. Det er like gøy hver gang selv om arten har kange kull gående. Nå venter jeg mest på at apistogramma sp "Abacaxis" skal komme i gang. Har hatt dem siden dem var små yngler =)
Du har såpass mange ja, ikke dårlig!
Tar vel ikke lang tid før de også kommer med noen småtasser
Smoit
Du har såpass mange ja, ikke dårlig! Tar vel ikke lang tid før de også kommer med noen småtasser :)



Med 17 arter apistogramma samt et par andre arter trenger en noen kar. Som nevnt oppdaget jeg 4 arter med nye yngler i går. Gøy, herlig og inspirerende.

Vannbytter i dag og da koser jeg meg gjerne noen timer. Går som regel mer tid til kos, titting og kaffedrikking i kjelleren enn til vannbyttene hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Julie Nilssen
Reklame for plussmedlemskap