Rachel's akvarieverden (side 4)

Mini Fisk
[QUOTE=Truls O. Bjørhei]Flotte kampfisker. :)

Tusen takk Ble et pent kull dette ja Nå har et nytt kull med egg klekt, gul plakat hann med lilla metallic hue

Og i går ble disse kampfiskynglene frittsvømende Kjempe artig med bitte små streker som svømmer rundt, er jo såååå små disse. Ellers har det ikke skjedd så mye, formen min er ikke på topp. Har vært dårlig hele uka, men det er så mye viktig på skolen. Derfor har første prioritert vært å kommer seg gjennom skoledagen. Har skiftet litt vann i 10 l m/ de blå rekene og 60 l i går. Det har vært 2 kjappe kull med kampfisk egg i 60 l (gul veiltail hanne med gul hue), men hannen er så ung at han ikke passer på eggene godt nok. Ellers så skal jeg og pappa levere inn 20 stk L144 yngel til akvasia, får litt penger per stk Nå skal jeg slappe av med litt varm drikke og en date med DOC halspastiller :P Blir sikkert litt vann skifter i morgen, skal hvertfall prøve å skifte kjempe lite vann til kampfiskynglene

- Rachel
Kampfisk!!!
Da har nevnt kull med gul plakat hann og lilla/metallic kull fått litt størrelse De går i en 50l, og fråtser i seg kirsebærreker og mye mat. Noen har blitt så store at jeg vurderer å sette de i 120l, sammen med siste rest av forrige kull, er bare 3 igjen av de. Mange som ville ha blå kampfisk gitt, har solgt og solgt, men nå er det bare en igjen som skal selges

Holder på å selge ut alle grønne reker i 60l, skal ha orange sakura og svarte tigerreker der. Skal bytte pumpe i 120l, og ha en utvendig pumpe der. Så skal jeg putte alle kirsebærrekene der, og ha blue carbon rilli i 50 l

Har bare tre cory typer nå... Har solgt litt, men har c.green laser, og c. billinatus, og brochis splendels (kjøpte 5, men fikk 3 + 2 c.aeneus..) Har 2 lekspar med L144 og en lekstrio, så her yngles det Bruker 60l til å ha ynglene i, men begynner å bli fullt, kommer 30-60 yngel i hver kull! Det blir rundt 30 stk som vokser opp, har slitt litt med å få de til å vokse. Har vært innom Akvasia og levert 20 stk, de var interesserte i gule kampfisk

I 10l har jeg nå noen få små kampfisk yngel av den gule hannen, med lange slør og den gule hunnen. Og blue pearl reker, de har også ynglet litt i de siste.

[External Image]
[External Image]
[External Image]
Sol og vannskifter
I dag var nok en deilig dag, sol og blå himmel Var en del varmere i går, men sier ikke nei takk til litt sol. Har hatt piknik på plenen med tvillingsøstra og ei vennine.

Mens RBK fotballkampen sto på skiftet jeg vann igjen. Skiftet på 60l, 10l og 50l i går. Skiftet vann i 60l og 10l igjen i dag, fôrer godt opp i dem Vasket filtrene og skiftet 20l vann på 120l også. Etter det fikk 120l og 450l frossent fôr, det er godt det.

Så inni hula til L144 hannen i sted, der var det liv! Vet ikke om noen av de jeg satte der fra 120l hadde svømt inn i hula her eller om kullet var så stort. De hadde ikke plommesekk, så de er nok ute av hula om maks et par dager. I samme akvarium går det 2 kampfisker og et drøss med grønne reker, som er kirsebærreker...
Men det ble en del blanke/grønne som jeg har tatt ut og avlet videre på. Nå har jeg lyst å ha orangesakura reker her i stedet.

Så jeg holder på å selge ut disse rekene, solgte ti i går, 30 i dag og skal selge 40 stk til en annen neste uke De gikk unna gitt! Skal sende med alt til han som skal ha 40, da han pleier å kjøpe så mye av oss uansett. Så venter jeg vel 2-4 uker og tar ut de siste. Blir alltid igjen rekeyngel, så disse må vokse opp, så selger jeg de å. Vil være sikker på at det ikke er igjen noen reker, vil ikke at de skal blande seg med sakura rekene.

Av samme selger skal jeg kjøpe svarte tigerreker og carbon rilli Gleder meg, de skal stå i 50l, men der er det fullt av kirsebærreker. De skal jeg flytte til 120l, men må få satt igang utvendig filter i det karet først. Kirsebærrekene har blitt en fin og ganske så rød stamme De står sammen med 15-20 unge kampfisk, på ca. 2 måneder. Det blir sikkert spist noen rekeyngel, så skal flytte hele kullet til 120l, men da må jeg flytte de 4 kampfiskene jeg har der igjen. Blir en evig flytte runde dette.

Sommerfugelciklidene som står i pappa sitt akvarium la egg her en dag, men etter to dager var de borte. Det ser ut som de kanskje legger egg igjen i nærmeste framtid Det er muligens L200 som har spist eggene, de tre som står der begynner å blir oppi 10-13 cm nå Gruer meg allerde til de blir store monstre.

Skal gå å legge meg jeg, må på skolen i morgen. Mye lekser venter! På onsdag skal jeg snakke med presten og vise sammen med tre andre hva vi har lært. Så nå må jeg pugge Fader vår og trosbekjennelsen. Blir lite tid til akvarium, men får vel skvist inn vannskifte til et akvarium om dagen.

Natta da!

Bilde 1:Kampfiskhannen min, eget opdrett septemberkull

Bilde 2: En av kampfisken fra kullet i september (trur det er ei hue)[External Image][External Image]
Omvendt på bildene

Bilde 1: Kampfiskhannen min, eget opdrett septemberkull

Bilde2: En av kampfisken fra kullet i september (trur det er ei hue)

[External Image]
[External Image]
Wow! flotte fisk du har denne tråden må jeg følge med på
Axeria
Wow! flotte fisk du har :D denne tråden må jeg følge med på ;)

Takk

På tirsdag skulle jeg skifte vann på 60l og 10l, åpnet jeg skapet under 450l, der var det vann. Masse vann! Utvendig pumpa hadde begynt å lekke! Heldigvis hadde den ikke stått så veldig lenge, men det var vann under hele akvariumet. Og det er umulig å flytte/løfte på et så stort akvarium. Jeg og pappa fikk skrudd av pumpa, og tørket opp. Pappa så på pumpa og det var noen deler som var ødelaggt. Vi har bestillt de på webzoo, tok med to typer malle fôr. Har mye fra før, men ikke sånne med alger til L144 og L200 ene.

Skiftet vann på 50l, til kampfiskene på onsdag. De har blitt store, de har også begynt å jakte på rekene, så de 6 største kampfiskene fikk flytte til 120l i går kveld.

På torsdag skiftet jeg litt vann i 120l, og tok bussen til pappa på jobb. Han har nettopp satt opp et kar der å. Så ungene kan se på, alt av fisk og planter har vi tatt med Jeg kommer en gang i uken og hjelper han med å skifte vann osv. Får litt penger hver måned av det

Jeg må stikke nå, lillebroren min har bursdag, så her bakes det oreo brownie etter ønske fra han.

Slenger ved bilder av den vakre, gule kampfiskhannen min, døpt Solan

[External Image][External Image]
En klasse på skolen hadde loppemarked i dag, der fikk pappa tak i to akarium kjempe billig. En 30 l og en 50 l. Jeg fikk lov av mamma og bytte ut 10l med 50l, men det ble rart. Så jeg byttet ut 10 l med en annen 50-60 l jeg og pappa hadde stående. Så nå er det minste akvariumet vi har 50 l Ble noen fornøyde reker, L144 yngler og kampfisk yngler nå
Mini Fisk
En klasse på skolen hadde loppemarked i dag, der fikk pappa tak i to akarium kjempe billig. En 30 l og en 50 l. Jeg fikk lov av mamma og bytte ut 10l med 50l, men det ble rart. Så jeg byttet ut 10 l med en annen 50-60 l jeg og pappa hadde stående. Så nå er det minste akvariumet vi har 50 l :) Ble noen fornøyde reker, L144 yngler og kampfisk yngler nå :)

Edit: Fant ut at det karet jeg satte opp i går er helt likens som det som jeg kaller 50l, men begge er 60l. Så har 3 60 l og en 120 l. Minste karet er da 60 l, ikke 50 l
Alltid deilig å bytte ut mindre kar med større! Deilig følelse. Og FOR en flott kampfisk Solan er! Helt nydelig!
Grapejuice
Alltid deilig å bytte ut mindre kar med større! Deilig følelse. Og FOR en flott kampfisk Solan er! Helt nydelig!

Det er en nydelig følelse ja Takk, han er helt fantastisk flott, et kupp rett og slett

Har til nå bare surret rundt med akvariumene i det siste, skiftet litt vann her og der
Var på klubbmøte i Akvarieklubben i går, solgte alle grønn/blanke rekene mine. Skal ha orange sakura i det karet etter hvert. Ellers kjøpte jeg og pappa en pose guppy, de står nå i 160l som er på jobben til pappa. Jeg kommer med buss til jobben hans i gang i uka og hjelper han å skifte vann. Får litt penger hver måned av dette, gøy å få penger for å skifte vann da

Nå har jeg fri fra skolen resten av uka :P Blir vel konf. forbredelser til neste helg som er i fokus
Tok flere bilde av Solan
Han er virkelig ei sol!
Oi,oi,oi her er det lenge siden jeg har skrevet! Konfirmasjonen min gikk kjempe fint, fikk mange flotte gaver, god mat og fine taler. Etter konfirmasjonen begynte alle tentamenene og sluttprøvene. Etter alt styret med prøvene var jeg plutselig ferdig med 9.klasse De to første ukene av sommerferien passet jeg på en Lagotto (italiensk vannhund), og det var kjempe gøy. Jeg har aldri hatt kjæledyr før, pga. allergi i familien, men nå ønsker jeg meg virkelig en hund!
Dagen etter at hunden dro hjem, dro vi på ferie.

Kom hjem kl. 20 i går kveld, pakket ut av kofferten og rett på vannbytte. Har vært veldig varmt her de to ukene jeg var borte. Hadde satt på fôrautomat på alle karene utenom akvariet der det bare er 2 stk. L144 og noen sorte Sakura.

Må kanskje oppdatere på hva som er i akvariumene?

På stua:

*Juwel 450l (pappa sitt)
*Discus
*L200
*L144
*Black ghost

Juwel Lido 120L

*Kampfisker (egetopdrett)
*2 Sveddragerer (gir litt farge i karet)
*Neontetra
*Gulltetra
*10-11 Små scalarer (onkel sine, har de bare på oppfôring)
*L144 lekspar
*c. green laser
*2-3 Brochis spendels (kjøpte 5, men viste seg at 2 var c.aeneus, selger hadde dessverre ikke flere igjen..)
*2-3 albino ancistrus yngel

På rommet mitt:

60L:

*Lekspar L144
*Sort sakura

60L: (L-malle yngel kar)

*2 ancistrus super rot (ung fisk)
*L144 yngel
*5 stk. VF corydoras gold laser
*Blue Pearl reker

På rommet til broren min (betaler han får å få ha det der ;P)

60L:

*Kirsebærreker
*Bitte små scalare yngel (fikk egg av onkel, hadde ikke mulighet til å få de til å klekke, de klekkte her, men dro på ferie. Utrolig nok lever det minst 5 stk fortsatt som overlevde på avskallet artemiaegge (satte på en fôratomat, slappe bare ut bitte litt om gangen)
*En ukjente type grenmalle
*En vifte reke

Er ikke helt fornøyd med sammensettningen..
Trur jeg heller vil ha det slikt:

60L:

Corydoras gold laser
Sort Sakura

60L:

Malle yngel
Blue Pearl reker
L144 lekspar fra 120l

60L:

Kirsebærreker
Scalare yngel
c. Billineatus
Ancistrus red rot

120L:
Kampfisk
Sverddrager
Kardinaltetra (vil heller ha de enn neontetra)
c. green laser
Brochis spendels
Grenmalle
Viftereke

Må se litt på hvilken temp og ph de skal ha, måtte bare hive opp i fisk i forskjellige kar rett før ferien. Skjedde litt forskjellig og plustelig hadde jeg mye mer fisk en jeg hadde før ;D

Bilde 1: En av hannene fra kampfisk kullet, gammelt bilde (solgt)
Bilde 2: En av hannene fra samme kull, gammelt bilde (har hann fortsatt)
Bilde 3: En liten kampfisk yngel Også gammelt bilde
Mini Fisk
...Er ikke helt fornøyd med sammensettningen.. Trur jeg heller vil ha det slikt:

60L:

Corydoras gold laser (pH: 6-7,5 og temp: 20-25)
Sort Sakura (pH: 6-7,5 og temp: 18-28)

60L:

Malle yngel
Blue Pearl reker (pH: 6-8,4 og temp: 15-30)
L144 lekspar fra 120l (pH: 6,2-8 og temp: 21-27)

60L:

Kirsebærreker (pH: 6,3-8,2 og temp: 18-28)
Scalare yngel
c. Billineatus (pH: 6-7,5 og temp: 22-27)
Ancistrus super red (pH: 6-8 og temp: 20-30)

120L:
Kampfisk (pH: 6-7,5 og temp: 24-30?!)
Sverddrager (pH: 7-8 og temp: 20-28, men disse skal ha høy GH 9-19)
Kardinaltetra (pH: 4-6 ((litt lav for mine kar)) og temp: 23-27)
c. green laser (pH: 5,5-7,2 og temp: 20-25)
Brochis spendels (pH: 5,8-7,5 og temp: 21-28)
Grenmalle (Vet ikke hvilken type jeg har så...)
Viftereke (pH: stod ikke, temp: 24-29)

Må nok gjøre noen små endringer her.. Hmmm..

Har ikke kommet så mye lenger med planleggingen, det er for varmt ute til å tenke så mye :P Jeg skal vel bytte om litt fisk og slikt over helgen, da er det meldt litt dårligere vær.

Leger ved bilder av noen små scalare yngel ? Jeg har ikke scalarer, men det har onkel. Så når leksparet hannes la egg igjen, hadde han ikke plass til de Jeg fikk eggene og noen av de klekket faktisk. Alt gikk bra til jeg dro bort i to uker, da var de bare en uke gammel. Jeg satte på en fórer med avskallet artemia egg, og når jeg kom hjem var det faktisk 4-5 stk som forsatt lever og har vokst litt
Spennende med yngel da! Har for andre gang skaffet meg en enslig overlevende fra kampfisk og følger spent med fra dag til dag.
Truls O. Bjørhei
Spennende med yngel da! Har for andre gang skaffet meg en enslig overlevende fra kampfisk og følger spent med fra dag til dag. :)

Gøy med yngel ja Det er liksom det som er det mest morsomme med akvarium synes jeg, å se de vokse og bli flotte fis

Hadde tenkt å ha vannbytter i går kveld og i dag, men har grei å forstue hånda. Og jeg greide selvfølgelig å forstue høyre hånda (jeg er høyrehendt)
Får vel bare vente tålmodig noen dager, har jo heldigvis en pappa som også er veldig interessert i akvarium. Så han får overta stellet på de noen dager

Blir forresten flere oppdateringer og flere bilder, fant jo ut at det går an å poste fa mobilen. Jeg tar mest bilder med mobilen, da den har et ganske så bra kamera, men jeg orker ikke å legge bildene inn på PC bare for å legge de ut her. Og jeg synes det er bedre å ha oppdateringer med litt bilder i mellom
Har ikke skjedd så mye her hjemme, bare de vanlige vannskiftene og fôringer.
Har forresten kjøpt happy life plant, en plante næring jeg ser mange er fornøyd med. Hadde oppi 3 ml i alle 3 seksti litrene forrige fredag, så jeg må huske å ha opp i morgen.

Har solgt en del kampfisk hanner i det siste, det er kjempe gøy når folk som har kjøpt fisk av meg før anbefaler meg videre Har ikke mange hanner igjen nå, har 2-4 huer da

Har en flott helt hvit hann, som jeg tenker å beholde selv. Har lyst å prøve å få et kull på han utover høsten, sammen med ei hvit hue jeg har. Kan bli spennende å se hvilke farger ynglene får. Foreldrene til de hvite var gul (hannen), lilla/metallic (hunnen) og blå (hunnen).

Slenger med bilder jeg tok i går av min vakre Engel
Det har vært litt stille en stund, det er fordi jeg akkurat har begynt i 10 klasse. I år blir det travelt med prøver og forbedringer for eksamen. Har hatt ei lat uke, da skolen min er tatt ut i streik .

Var på akvarie møte i går, det var ikke så mye som interesserte meg. Kjøpte 5 nye sorte sakura reker, jeg har 10 fra før og tenkte at jeg kunne øke litt. Pappa ville absolutt kjøpe banjomaller, så det ble med tre hjem. Jeg er ikke noe fan av de, så hvis noen er interessert i tre små banjomaller, bare rop ut!

Holder på med litt flytting i akvariumene, mest maller som skal flyttes rundt. Har fått solgt alle tre albino ancistrus ungfiskene jeg hadde. Hadde de en stund så de fikk spist litt alger. L144 leksparet har fått sitt eget akvarium, bor med noen av yngel sine og blue pearl reker. Det er også en ung kampfisk hann der. Og han er et litt mysterium. Han er sort og blå i fargene, men det nyeste kullet mitt er ikke i de fargene. Men kullet før dette var u fargene sort og blå. Og jeg hadde en liten stund noen kampfisk i 450 literen til pappa. Jeg hadde ikke plass i de andre Akvariumene. Men de gislene jeg hadde oppi der forsvant. Jeg trodde de døde eller ble spist. Men nei da, de har kommet seg over bakgrunnen, som er tettet med blå filter, og lagt egg. Det verste av alt er at en a yngelene har overlevd og kommet seg over. Jeg finner ingen andre kampfisk er i det akvariumet, så det var vel bare den ene. Du kan tro pappa ble forundret da han skiftet vann til discusene sine og fatt en liten kampfisk.

Uansett; jeg har da bare 2 super red ancistrus i 120 literen, og de er ikke mer enn halv voksne, så her skal 2 grenmaller få flytte inn. Da må jeg ha en algeeter i 50 literen (som egentlig er 60 liter, men siden jeg har tre 60 litere, heter den 50 literen og en heter gamle 60 literen og ny 60 literen). Tror det blir sånn at jeg flytter noen av L144 ynglene oppi 50 literen.

Ellers prøver jeg å på corydoras gold laser til å legge egg. De får litt vannskifte i ny og ned og bare mygglarver til mat
Vet ikke om jeg har nevnt det, men får en liten måned siden kjøpte jeg noen halvnebb av min onkel. Dette er kjempe kule fisk! De går fint i akvarium med reker, som de gjør hos meg. De føder levende yngel, og den siste uken har jeg fått 16 yngel tilsammen! De er så kule, elsker denne fisken.

Legger ved noen bilder jeg tok nettopp her, da jeg tok en kontroll telling på ynglene. Fanget inn 5 stk 28.8, 3 stk 4.9 og 8 stk i dag. De sto bare i boksen mens jeg telte de. Ellers står de i en nettingsboks, siden foreldrene spiser ynglene sine. Hvis de voksne forsetter sånn, blir det vel fult av halvnebb her

Det er 1 hann og 3 hunner i voksen gruppen, så det kommer yngel stadig vekk. Derfor tenker jeg å flytte noen yngel til 50 literen, der det bare er corydoras og reker. Men det blir ikke flytting før de er litt større.
Siden sist har jeg rukket å bli 15 år! Jeg har hatt det litt travelt med skole og sykdom, men nå er jeg tilbake for fult! Bortsett fra lott feber, men det er ingenting paracet ikke fikser!

I går var jeg på tam lade og kikket, var på utkikk etter smaragd rasbora, og det hadde de. For noen nydelige skapninger, helt skjønne. De er selvlysende grønne og er så kule. Jeg måtte jo kikke litt mer, og falt pladask for c.pygmeasus, de er så små! Jeg må vel tilbake å ta med 10 stk i nærmeste framtid, de kostet rundt 434 kr for 10 stk, og smaragd rasboraene kostet 410 kr for 10 stk. Kunne ha tatt de med i går, men er usikker på hvor jeg skal ha de. Har en 60 liter med 6 c. Green laser og halvnebb eller en 120 liter med neon tetra, gull tetra, smaragd rasbora, kampfisk, 2 super red ancistrus og en rød grenmalle. Har masse andre fisk i det også, men de blir tatt med på akvarie møte.

Det står mellom de pymeasus eller noen otto. Trenger kanskje noen til å spise alger i 60 literen...
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap