Får ikke utslag på ammoniakktest! (side 4)

Ser helt greit ut, det der. Nitritt bør stige raskt nå til utenfor den målbare.
Resultat av dagens målinger:

NH3/NH4 = 2,0 mg/l
NO2 = langt utenfor skalaen (JBL)
NO3 = 80 mg/l
pH = 7,5

Tilsatte 1 ml Salmi for å øke konsentrasjonen av NH3/NH4. Hvor lang tid kan man forvente at det tar før nitritt begynner å synke?
Når jeg ser i mine logger her, så har det gått mellom 2 og tre uker fra nitritt gikk utenfor skalaen til den den kom innenfor igjen.
Takk for svar! Skal handle inn planter til akvariet neste uke, sannsynligvis noen anubias. Har den høye konsentrasjonen av NH3/NH4 og NO2 noen negative konsekvenser for plantene?
Legger ut resultatet av målingene for de siste tre dagene. Bakteriene som omdanner NH3/NH4 til NO2 har etablert seg godt og "spiser" nå bortimot alt av det jeg tilsetter av Salmi. Det er veldig interessant å observere prosessen. Regner med at innkjøringen er sluttført om litt over to ukers tid, noe som passer meg veldig fint.
Ser veldig bra ut Nå vil det være sånn en del tid...det meste av ammoniakken forsvinner på et døgn, men neste steg i prosessen er langt fra ferdig. Ikke la ammoniakk-forbruket lure deg til å tilsette mer salmi enn du pleier. Det er faktisk bedre å heller gå lite grann ned med ammoniakk-konsentrasjonen. Det er NO2 i hauger og lass for nitrittbakteriene å utvikle seg på !
Jeg skal ta det med i betraktning, satser på å holde konsentrasjonen av ammoniakk på et sted mellom 3 og 4 ppm
Har planer om å reise bort i noen dager neste uke. Blir da to dager der jeg ikke får tilsatt noen form for Salmi i akvariet. Hvordan vil dette påvirke bakteriene som omdannar NH3/NH4 til NO2? Er det noe jeg eventuelt kan gjøre for å hindre negative konsekvenser?
I dag reiser jeg bort en tur og kommer igjen på lørdag. Det vil si at jeg ikke får tilsatt noe Salmi på to dager. På grunn av dette tilsatte jeg i dag 3,0 ml Salmi, med andre ord litt mer enn jeg pleier å gjøre. Håper at prosessen ikke stopper opp når jeg ikke får tilsatt Salmi de neste to dagene.

Resultat av dagens målinger:

NH3/NH4 = 0 mg/l
NO2 = mer enn 1,0 mg/l
Det har ikke skjedd så altfor mye den siste uka. Ser likevel antydninger til at nitrit er på vei ned. Testen er ikke like blodrød som den har vært, men heller mer mot rosa.
Har også hatt litt problemer med proteinhinne i akvariet, men har flyttet filteret lenger opp mot overflaten for bedre bevegelse i vannoverflaten. Kan forøvrig ikke ha det slik på natten, i og med at akvariet står på soverommet og filteret bråker en del.
Hei! Det har ikke skjedd noen endringer i målingene siden forrige innlegg. Alt av ammoniakken jeg tilsetter blir borte i løpet av 24 timer, men nitrit er fremdeles umålbart. Dette til tross for at det har gått over tre uker med nitrit over 1 mg/l (legger ved et bilde)

Det største problemet den siste tiden har vært varmekolben (Jæger 50W). Jeg var varsom med å følge bruksanvisningen når jeg satte den opp, men den er helt på bærtur. Jeg har for øyeblikket innstilt kolben på 25 grader, men den varmer vannet opp til over 30 grader! Har prøvd å justere dette flere ganger uten hell. Har faktisk opplevd at vannet har blitt over 30 grader selv om kolben er satt på 22 grader. Varmekolben er påslått til vannet er over 30 grader og slår seg dermed av, når den kommer ned igjen til temperaturen den er innstilt på slår den seg på igjen. Dette har resultert i store temperatursvingninger i akvariet, noe jeg har begynt å merke på plantene som jeg skaffet meg for to uker siden.

Har innredet akvariet med noen stener og tre planter. Planlegger å kjøpe inn flere planter ganske snart. Legger ved et bilde.

Merker at jeg virkelig begynner å miste troen her. Skulle så gjerne ønske at nitrit hadde sunket nå. Kan temperatursvingningene ha noen effekter på innkjøringsprosessen? Trenger virkelig hjelp og setter stor pris på innspill fra andre her på akvaforum!


Ja, store temperatursvingninger er ikke så bra. For hver gang dette skjer, må bakteriene omstille seg. Jeg merket det senest her for noen dager siden, mens jeg hadde min Eheim 2222 gående en ukes tid i en 10-liters bøtte mens jeg rearrangerte karet den går i. Jeg puttet varmekolben fra karet oppi, og den fikset ikke det lille volumet tror jeg....den var innstilt til 24 grader der den kom fra. Så det ble over 30 grader før jeg fikk sukk for meg. Dagen etter...nitritt !

Hvis kolben ikke fungerer, hadde det nok vært lurt å bytte den ut. Etter egen erfaring er det bare 1 måte å stille inn varmekolber på :slå den inn når temperaturen faller over 1 grad under ønsket....slå den ut når den når riktig temperatur. Er litt jobb i begynnelsen å holde øye med dette, men det fungerer. Å tro på de markerte innstillingene har jeg sluttet med for lengst.

Hvordan er det med nitrat hos deg nå da ? Ta et 50% vannbytte, du....det retter seg før eller siden

Tusen takk for rask tilbakemelding, setter virkelig stor pris på det!

Da er nok temperatursvingninene årsaken til at det ikkje skjer stort i karet mitt, tenker jeg Jeg har kontaktet webzoo for å finne ut om de kan hjelpe meg med problemet, siden det var der jeg kjøpte varmekolben. Lurer virkelig på hva som egentlig feiler den. Skal jo gå helt fint å ha 50W varmekolbe i et 60 liters akvarium.

Jeg har nå byttet rundt 50% av vannet i akvariet og satt varmekolben på det aller laveste (18 grader). Håper jeg får en ny varmekolbe i hus om ikke altfor lenge, skulle gjerne blitt ferdig med denne innkjøringen nå. Har tross alt styrt med innkjøring i snart to måneder, mye kluss altså. Jeg har ikke målt nitrat på en god stund, så vet ikke hvordan det ligger an. Burde nok måle det i løpet av de nermeste dagene.

Det største problemet er at jeg har bestilt fisker som jeg skal hente neste helg. Var helt sikker på at innkjøringen var sluttført innen den tid. Ammoniakkbakteriene er hvertfall på plass, skulle bare ønske at nitritbakeriene også var det. Håper inderlig at det går seg til.
Det har skjedd mye siden sist gang jeg postet et innlegg her på akvaforum. Var ganske fortvilet siden nitrit ikke sank, til tross for at det hadde gått over 3 uker. På grunn av dette byttet jeg 50% av vannet, men nitrit var fortsatt langt over 1,0 ppm. Jeg byttet nok en gang 50% av vannet uten at nitrit sank. Til slutt endte jeg opp med å fjerne alt vannet fra akvariet, rense sanden og rengjøre filteret fullstendig.
Den defekte varmekolben hadde nok skyld i problemene, så jeg kontaktet webzoo som sendte meg en ny en.

Etter jeg mottok den nye varmekolben har jeg montert alt på plass igjen i akvariet, inkludert fileret. Temperaturen står nå stabilt på 28 grader. I og med at filteret hadde blitt grundig rengjort og stått tørt og ubrukt i to dager, var jeg 100% sikker på at alle filterbakteriene var så godt som døde. Til min store overraskelse ble absolutt alt av ammoniakken jeg tilsatte borte i løpet av 24 timer (tilsatte 2 ml) og nitrit har igjen skutt i været. Skjønner virkelig ikke hvordan dette kan ha seg, er det noen her som har en forklaring på dette merkelige fenomenet?
Hmmm....det akvariet ditt virker nesten forhekset At ikke nitritt går ned når du bytter så mye vann er umulig. Du burde faktisk teste på fortynnet akvarievann, for å få en riktig nitrittverdi. Du finner info om dette i brosjyren i testen.

Hvis filtermediene ikke tørket helt ut, kan en del bakterier ha overlevd. Hva var NH4-verdien etter at du tilsatte de første 2 ml Salmi ? Hva slags pH har du ?

Det virker som du av en eller annen grunn har store problemer med å etablere nitritt-bakteriene. På den annen side er disse mer sårbare, og de har tydeligvis ikke tålt ovrgangen. Det eneste du kan gjøre er å fortsette å holde jevnt NH3/NH4-nivå og følge med på nitritt.
Skulle nesten tro det selv, kan ikke huske hvor mange ganger jeg har klødd meg i hodet på grunn av akvariet
Jeg fikk vekk bortimot alt av nitrit etter jeg byttet ut absolutt alt vannet og vasket inventaret. Målte med både JBL og Tetra sine dråpetester og de gav akkurat det samme resultatet.

Jeg rengjorde filteret ganske grundig med kaldt springvann, i tillegg til at det stod helt tørt i to dager. Da skal det vel ikke være mulig at det er nok bakterier der til å omdanne alt av NH4 i løpet av ett døgn? NH4 etter å ha tilsatt Salmi ligger på 3 ppm, mens pH ligger på rundt 7,0 - 7,5.

Tror ikke nitritbakteriene var noe særlig etablert før jeg startet opp alt på nytt. Den defekte varmekolben gjorde slik at temperaturen svinget mellom 22 og 32 grader, noe som jeg er ganske sikker på at ikke var ideelt. Nå er derimot temperaturen konstant på 28 grader. For øyeblikket måler jeg vannverdiene en gang om dagen og tilsetter 1,5 ml Salmi for å holde NH4 bakteriene ved like.
I dag var jeg på kjemiekskursjon til det lokale vannverket, hvor jeg fikk vite at pH i kranen ligger stabilt på rundt 8.0 - 8.2. Dette er ikke ideelt for de fiskene jeg tenker å skaffe meg når akvariet er ferdig innkjørt. Har hatt problemer med å lese av verdien for pH i akvariet tidligere, og har derfor ved flere annledninger antatt at verdien er lavere enn den faktisk er. Konklusjonen er at jeg må få senket pH på en eller annen måte, men jeg er usikker på hvordan jeg gjør dette. Setter stor pris på hjelp og innspill!
Vent med å trikse med pH til innkjøringen er ferdig. Etterhvert som nitrogen-syklusen begynner å fungere, vil pH gå noe ned. Siden er det relativt enkelt å ta pH nedover ved hjelp av buffere (ikke pH-minus). Problemet er at da vil man også lve med relativt lav KH.
Tusen takk for svar! Da smører jeg meg bare med tolmodighet og venter
AMK
Tror ikke nitritbakteriene var noe særlig etablert før jeg startet opp alt på nytt. Den defekte varmekolben gjorde slik at temperaturen svinget mellom 22 og 32 grader, noe som jeg er ganske sikker på at ikke var ideelt. Nå er derimot temperaturen konstant på 28 grader. For øyeblikket måler jeg vannverdiene en gang om dagen og tilsetter 1,5 ml Salmi for å holde NH4 bakteriene ved like.


Som akvakulturstudent ble jeg litt nyskjerrig på denne tråden

Om du ikke allerede vet det så er det Nitrobacter sp. som står for omdannelsen av NO2-(nitritt) til NO3-(nitrat). Er ikke helt sikker på hvor sterk sirkulasjon du har, men en viktig faktor for disse bakteriene (og i det heletatt de fleste nitrogenfiskerende bakterier) er nok oksygen, da omdannelsen av nitritt til nitrat er en oksideringsprosess.

Optimal temperatur (for Nitrobacter) er 25-30 grader, pH 7.5-8.0 Leste også en vitenskaps journal om at jern skal visstnok også hjelpe på oksideringen til disse bakteriene.

Lykke til og håper du finner ut av det!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap