Logg for innkjøring med salmi-metoden, 180l. (side 4)

Ikke etter vannskifte, men kan sjekke. Før vannskifte var det utenfor skalaen.
Nitritt er fortsatt godt utenfor skalaen på testsettet. Håper virkelig det begynner å bli bra snart, spent på å få fisker i dette karet
Ettersom jeg kan se, er du på dag 20. I mine kar har nitritt falt et sted mellom dag 23 og dag 30. Når jeg sier "fallt", så mener jeg innenfor JBL-skalaen.
Ok, da er det lov å håpe på at det skjer snart da Har litt finisharbeid jeg tenkte jeg skulle ta når karet er innkjørt, for da må man vel ha ett bra vannbytte. Feste luftslanger, gni av trådalger og plassere ting litt finere.

Håper karet blir innjørt før jeg begynner på arbeid igjen over neste helg
Ikke regn med det....når nitrat faller gjenstår det enda en ukes tid før karet består testen. Da vil man ha litt nitritt hver dag... ikke mye, men nok til at det ikke er fiskesikkert. Skal ikke så store mengder nitritt til for å skad fiskene.
Da får jeg håpe madammen kan fortsette å følge med når jeg drar på arbeid, selv om hun blir alene med babyen.
07.09.14

14:30
pH:5,4
Nh3/Nh4: 1,2
No2: 0,1

Nå virker det som det begynner å skje ting

Tilsatte 7 ml salmiakk

15:20
pH: 8,4
NH3/Nh4: 3,2
Veldig bra...dette liker vi Men det er relativt mye ammoniakk igjen enda.
Ja det er det, mend et er første gangen jeg har kunnet måle No2 innen skalaen. Så det tyder i alle fall på at noe skjer
08.09.14

15.20
pH: 5,7
Nh3/Nh4: 1,3

Tilsatte 7 ml salmiakk

16.00
pH: 7,8
Nh3/Nh4: 3,5
Jepp, da er du inne i den fasen jeg snakket om...litt nitritt og ammoniakk hver dag. Varer sånn omtrent en ukes tid, er min erfaring. Men alt går jo etter oppskriften
Ja det føles endelig som det er ting som skjer

09.09.14

14.30
pH: 5,5
Nh3/Nh4: 2,2

Tilsatte 5ml salmiakk

15.15
pH: 7,3
Nh3/Nh4: 4
10.09.14

15.50
Nh3/Nh4: 2,2

Tilsatte 5ml salmiakk

17,20
pH: 7,2
Nh3/Nh4: 4,5

11.09.14

16.30
Nh3/Nh4: 1,3
No3: 0,1

Tilsatte 5ml salmiakk

18.00
pH: 7,3
Nh3/Nh4: 2

Tilsatte 4ml salmiakk

19.00

12.09.14

17.30
pH: 5,6
Nh3/Nh4:
No2: 0,05

Tilsatte 8 ml salmiakk

19.30
pH7,9
13.09.14

16.00
pH: 5,4

Tilsatte 8 ml salmiakk

17.00
pH: 8,3
Nå har du relativt store pH-sving, syns jeg. Kan være lurt å trå til med litt natron for å få opp KH...den er nok på null nå etter all syre du har tilsatt. Vannet blir da veldig ustabilt, som du ser. Løs opp litt natron i vann og prøv deg frem til du havner på pH 6-6.5 sånn midt i døgnsyklusen.

Ellers er det ikke langt igjen nå før karet er ferdig, ser jeg
Jeg må skaffe natron først da, tror ikke jeg har det i hus.

Får bruke det i morgen
Jeg hadde natron alikevel, og justerte pH'en litt med dette.

14.09.14

17.45
pH: 5,4

18.30
pH: 8,5

Har ett lite spørsmål. Jeg begynner på arbeid på Tirsdag morgen, og blir da borte. Men jeg blir ikke bort en hel uke, da jeg jeg har tatt fri ett par dager. Hva er best at jeg gjør da? Madammen tror jeg har nok å gjøre, om hun ikke skal begynne å måle og slikt. Men kan sikkert lure henne til å tilsette litt salmiakk. Hva tror dere er best? Jeg blir borte tirsdag, og til kveld onsdag. Så blir jeg borte igjen lørdag til mandag kveld. Skal jeg bare la det være, eller skal jeg be henne sette til litt salmiakk de dagene jeg er borte?
Hvis du ikke vil ta sjansen på å sette inn fisker, bør nok karet holdes ved like med litt Salmi daglig. Madammen klarer vel å måle opp 5ml hver dag og putte oppi karet ?? Skulle ikke være noe behov for masse målinger mens du er vekk, det kan du ta når du kommer hjem.
Salmiakk klarer hun ja, da går jeg for det. Så blir det vel fisker neste friuke. Regner meg det blir en tur til Terjes Tropefisk

Det er vel allerede mulighet for fisk? Bakteriene er vel der, eller er jeg helt på bærtur å? Når man har No2 pog Nh2 nede i nesten null etter 24 timer er man vel på maks kapasitet på filteret. Har allerede noen fisker som skal fra et annet kar og oppi dette, men tenkte å skaffe flere samtidig
Vel, filteret er nok ikke på max kapasitet. det bør det heller ikke være. Bakteriestammen innstiller sin størrelse etter hvor mye mat som fins, og maks kapasitet kan man si er under tung belastning (i forhold til filterstørrelse) og dermed ikke medieoverflate til mer bakterier. I et sånt tilfelle er man "på kanten" av hva filteret kan klare.

For å ikke få en sterk nedgang i bakterie-stammene kan det lønne seg å tilsette relativt mange fisk i første runde, men innen rimelighetens grenser selvfølgelig. Så kan man heller fylle opp litt mere etter hvert som man ser alt fungerer. Så å sette inn noen få fisker nå er kanskje ikke så lønnsomt. Og så lenge du fremdeles har litt nitritt er ikke filteret 100% til å stole på, etter min mening.

Tilfeldig bekjentskap
© Pål A. Hegland
Reklame for plussmedlemskap