- Hjem
- Forum
- Foto & Film
- Bilder til plantebasen. (side 4)
Bilder til plantebasen. (side 4)
Postet 29.08.06 kl 23:26
Postet 17.01.08 kl 22:31
Endret: 17.01.08 kl 22:32
Postet 17.01.08 kl 22:43
Postet 17.01.08 kl 22:56
Postet 17.01.08 kl 23:07
Postet 17.01.08 kl 23:12
Håvard Støre AndresenVi trenger bilder til plantebasen. Å ta gode bilder av planter er både lett og moro. Slik kan det gjøres: -Rengjør glasset -Sett kamera på stativ og finn motivet. Bruk god avstand og zoom inn. Da får du best dybdeskarphet. -Slukk alle lysene i rommet for å unngå refleks. -Fokuser et sted i forkanten av planten, slik at det nærmeste kommer i fokus. -Hvis du har manuelle instillingsmuligheter bør du ha lav iso og laaang eksponeringstid. Gjerne litt liten blender også Echinodorus uruguayensis Ikke ødelegg bildene i Photoshop. Bedre med for lite mekk enn for mye. Gode plantebilder kan tas med nær sagt alle typer kamera. Her holder det med kompaktkamera til 1000kroner. Bruk stativ. Du må være sikker på planteart og variant for at vi skal kunne bruke bildene. Hvis noen har noe å tilføye er det fint:-) Mem jeg skjønner ikke det med å sende inn til basene. Hvem sendes bildene til, f.eks. til plantebase, fiskebase o.s.v.? Og hvem bestemmer hvem som blir med? Har sett noen får medaljer for så og så mange bilder i basene.....
Postet 02.03.08 kl 20:04
Heidi IngdalMem jeg skjønner ikke det med å sende inn til basene. Hvem sendes bildene til, f.eks. til plantebase, fiskebase o.s.v.? Og hvem bestemmer hvem som blir med? Har sett noen får medaljer for så og så mange bilder i basene.....
Bildene havner i et slags skjult galleri hvor det skal 2 nei stemmer til for å avvise og 2 ja stemmer for å godkjenne et bilde. Det er kun bildeadministratorer som kan se de innsendte bildene og stemme. En sjelden gang gis det også fototips til dem som sender inn.
Hvis vi kommer over bilder i forumet vi vil bruke (med fotografs tillatelse såklart) kan vi legge dem inn i profilene direkte.
Postet 04.07.08 kl 02:17
Inaktiv bruker
duger dete bilde til plantebasen ?
dete bilde er av en ludwigia repens overvansform
dete bilde er av en ludwigia repens overvansform
Postet 24.11.08 kl 17:22
Endret: 24.11.08 kl 17:25
Hei! Jeg lurer litt på hvor lang tid ddet vil (kan) ta før bildet/bildene blir registrert i plantebasen og om man får beskjed pr. mail om de ble emd eller må man bare følge med på profilen til den planten man har lastet opp bilde til?
Bilde 1: Andemat
Bilde 2: Japansk Nøkkerose
Bilde 3: Anubias Barteri "nana" blomst
Bilde 1: Andemat
Bilde 2: Japansk Nøkkerose
Bilde 3: Anubias Barteri "nana" blomst
Postet 16.12.08 kl 21:44
Postet 16.12.08 kl 21:49
Nivået som forventes av bilder til plantebasen har blitt ganske høyt.... Her er noen tips:
-Rengjør glasset på begge sider
-Sett kamera på stativ og finn motivet. Bruk god avstand og zoom inn. Da får du best dybdeskarphet.
-Slukk alle lysene i rommet for å unngå refleks.
-Fokuser et sted i forkanten av planten, slik at det nærmeste kommer i fokus.
-Hvis du har manuelle instillingsmuligheter bør du ha lav iso og laaang eksponeringstid. Gjerne litt liten blender også
-Ingen internblitz.
-Rengjør glasset på begge sider
-Sett kamera på stativ og finn motivet. Bruk god avstand og zoom inn. Da får du best dybdeskarphet.
-Slukk alle lysene i rommet for å unngå refleks.
-Fokuser et sted i forkanten av planten, slik at det nærmeste kommer i fokus.
-Hvis du har manuelle instillingsmuligheter bør du ha lav iso og laaang eksponeringstid. Gjerne litt liten blender også
-Ingen internblitz.
Postet 16.12.08 kl 23:57
Postet 17.12.08 kl 21:36
Postet 07.01.09 kl 14:27
Postet 07.01.09 kl 20:38
Postet 07.01.09 kl 20:45
Postet 07.01.09 kl 20:49
Postet 08.01.09 kl 18:06
Håvard Støre AndresenBilder legges inn på de aktuelle profilene i basen. Plantene som fotograferes bør se sånn noenlunde etablerte ut og dominere bildet. Ta en titt rundt i plantebasen for ideer om komposisjon. Hva slags kamera og lys bruker du?
I fare med og virke litt amatør her, du kunne ikke gitt meg en link e.l til hvor jeg skal legge inn bildene? Skjønte ikke helt det der siden jeg ikke fant noe "endre-knapp" på profilen til planten.
Jeg bruker et lite digitalcam, HP Photosmart R837
Lyset er (desverre) 3 Biltema rør på 6500K og 1 Cool-white OSRAM.
Postet 08.01.09 kl 22:37
Inaktiv bruker
NorthHawkSkjønte ikke helt det der siden jeg ikke fant noe "endre-knapp" på profilen til planten.
Hvis du ser helt til venstre (i den grønne rekka) så er det en knapp som heter "endre info".
Postet 08.01.09 kl 22:58