Malawiakvarium (side 4)

Hørtes litt rart ut med det Juwel filteret ditt. Du har ikke fått dekket til innsugsrillene? Ikke de på toppen inn til filtermediene, men de lengre ned på den andre siden. Hvis du har steiner stablet opp foran disse vil det påvirke vannflyten til kammeret der hvor varmekolben sitter.
Jeg tror det hele kommer mye av salmi-innkjøring i kombinasjon med juwelfilter. Insuget i bunn har helt fri gjennomstrømning og det er god sirkulasjon. Allikevel gror det en del i denne boksen. Jeg har renset den en gang tidligere i prosessen. Da var det også lagt seg et type "algebelegg" i vannhinnen øverst i filteret. Når jeg tok ut varmekolben, kunne jeg også kjenne at den var glatt av belegget. Gule klumper hadde jeg også samtidig. Men etter rensen ble ting mye bedre. Så jeg regner med at hvis jeg renser litt snart igjen, og til og med skifter den fleecepaden øverst i filteret, så er mye gjort.

Det jeg sa med dødsoner ble kanskje litt feil. For vannet står absolutt ikke stille noe sted. Men som sagt, ;jeg liker ikke den boksen så godt Hadde man sammenlignet akvariet med et kontrollrom i lydsammenheng, tror jeg ikke den juwelboksen hadde blitt godkjent som diffusor hehe.. Jeg skal se om jeg ikke skal forsøke disse tiltakene i morgen
Dag 30 i salmi-innkjøring! Håper NO2 snart viser tegn til å bli spist opp. Det er godt jeg har tålmodighet, og synes at dette er gøy.

Nå har jeg ikke skiftet noe særlig vann de siste syv dagene. NO3 er derfor veldig høy hele tiden. Er det noe jeg "må" gjøre noe med? (Har ikke planter) Kan det ha noe å si for innkjøring?

Jeg har tilsatt ca.10ml salmi hver dag og målt 1.5. I går tilsatte jeg 14ml, som et eksperiment. Da fikk jeg 2, med godvilje. Men jeg var litt treg med målingen, så den ble tatt to timer etter tilsetting.
Nei, du "må" ikke gjøre noe med NO3. Men du "kan" Så lenge du dropper direkte innsprøytning av kaldt vann ! Du kan like gjerne til NO2 er stabilt på null...da blir det noen store bytter over flere dager.

Hva er NO2 nå ?

Kan ikke huske om du har nevmt det noe sted...hva har du som bunnlag ?
Jeg har ikke målt nøyaktige NO2. Men har spedd ut med elleve deler destillert vann for å kunne gange resultat med tolv. Men resultatet er allikevel litt rødere en maks(1). Jeg antar den er på 13.

Jeg byttet litt vann(30l) for noen dager siden, temperert selvfølgelig Har også handlet flere baljer for de store vannbytter som kommer.

Jeg vet ikke sikkert hva slags bunnlag jeg har. Det står bare akvariegrus 1-2mm. Jeg tror ikke den har noe kalk eller noe annet i seg.

I dag tilsatte jeg 10 ml salmi. Målte etter tre kvarter 1.5 med litt godvilje. Synes du det blir for lite, eller går det greit?
Litt lite er det nok, den kunne godt ha vært oppe på 2.5 - 3. Men på dette stadiet av innkjøringen er det ikke så farlig. Det er nok nitritt for de bakteriene å ta seg av, men ammoniakk-bakteriene minker nok noe i antall. Om det er nok av dem, er et spørsmål om hvor stor belastning du har planlagt når fisk skal settes inn.

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du ikke får mer ut av 10 ml. Men når nå jeg ser på akvariet ditt er det nok større vannvolum enn jeg/vi trodde. Og med "sultne" bakterier forsvinner det fort. Prøv å øk til 14ml salmi og mål etter 20 minutter, bare for å se.
Jeg skal øke på til 14ml i morgen, og måle etter 20min. Det er viktig for meg å sette inn alle fisk på en gang. Jeg tenker tyve fisk. Men det skal være ungfisk. Jeg skal ta kontakt med han jeg skal kjøpe fisk av nå til uken for å høre om han har fisken inne, eventuelt at han bestiller. Er det normalt å spørre om en form for "stamtavle", eller at det hvertfall står en beskrivelse i kvittering. Det er jo tross alt F1 fisk fra en bestemt lokasjon; otter point, som jeg ønsker.
Ja, det var det jeg syntes å huske, at du spesifikt ville ha inn alle fisk på en gang. Det var nettopp derfor jeg nevnte det.

Det finnes nok ingen "papirer" eller anetavle på fisk...man må gjerne stole på selger. Det man kan gjøre, er å be om å få se foreldrene, hvis det er en privat oppdretter, eventuelt bilder av dem. Er det en butikk, bør det gå an å få en kvittering som er 'stemplet' med hvilken type fisk du har kjøpt. Skjønt, jeg vet ikke om det har noen slags verdi i seg selv. Her må du nok utvise eget skjønn før du kjøper.
I morges fikk jeg vite at mens jeg sov hadde strømmen vært borte i en time :-S

Siden jeg har opplevd at vi har strømbrudd av og til der jeg bor, har jeg jo vært litt bekymret for dette. Men en time uten sirkulasjon får jeg håpe har gått bra. Må jo være optimist

Jeg har høyere NO2 enn tidligere antatt. I dag spedde jeg ut til å gange med 14. Testen slo ut over scala. Så det er over 14 i NO2.

NO3 er vanskelig og lese av riktig. Resultatene er såpass grumsete, men også fargen tyder på at nitrat er høy. Jeg har satt ut en balje med førti liter for å skifte litt i morgen.

I dag tilsatte jeg 15ml salmi. Målte NH4 2 med litt godvilje. Litt rart at jeg ikke får litt høyere utslag. Men det er jo litt vanskelig å lese verdiene når det er over 1.5, synes jeg. Kan det være noe med verdiene som at jeg ikke får høyere NH4? Kanskje jeg skal fortsette med 15ml daglig? Men i følge kalkulatoren er det litt for mye. Kanskje det holder med en 10/12ml?
Hvordan går det med bakteriene? Nærmer det seg fisk?
Åhhh... Jeg er standhaftig Tilsetter salmi hver dag og utfører målinger. Ammoniak er alltid helt spist opp dagen etter, så bakteriene som danner nitritt er det plenty av. Nitrat er det også så det monner. Nå har jeg skiftet litt vann igjen(temperert vel og merke). Men nitrat er fortsatt like høy. Men nitritt er dessverre fortsatt på topp. Mine tidligere antagelser er feil. Jeg har spedd ut ganger 20, og allikevel topper scalan uhu... Men jeg skal holde ut jeg Fisken får vente!
Dag 42 i innkjøring.

På tide å oppdatere, dog lite forandret.

Jeg blir litt misunnelig når jeg leser om den ene etter den andre som blir ferdig med salmi-innkjøring. Føler jeg kanskje kan sette ny rekord. Men jeg tenker mine uheldige kalde vannskifter, og strømbruddet jeg hadde halvveis i innkjøringen, ødela en del for meg. Jeg har tilsatt 10ml salmi hver dag. Det er nok litt lite. For i dag forsøkte jeg igjen med 15ml, og da målte jeg NH4 1.5 etter 25min. Men da gir jeg hvertfall ikke for mye. Jeg er veldig spent på NO2 målingene mine nå. I dag synes jeg den så litt lysere ut

Men jeg har et problem som jeg ikke har fått bukt på. Proteinhinnen i enden av akvariet, ved juwelfilteret er der fortsatt. Jeg har gjort mange tiltak for å få bukt på det. Jeg har jo stor sirkulasjon i karet, men har forsøkt med enda en pumpe. Da ble det reine bølgebasenget haha.. men hinna var der like fin. De siste uken/halvannen har jeg gjort rutine i å øse ut proteinhinnen. Da blir den jo borte, men kommer raskt tilbake. Da ser det ut som den kommer fra juwelboksen. Jeg har slamsuget flere ganger i kammeret med varmekolbe og i dag skiftet jeg fleecepaden øverst i filteret. Det hjalp ikke heller.

Vel.. vel.. det er ikke noe stort problem for meg. Men spørsmålet blir om dette kan være ødeleggende for noe? Kanskje det vil gi seg etter innkjøring? Jeg har ikke villet forstyrre filterene mine de siste ukene i redsel for å forstyrre prosessen. Kan det være fordi nitratmengen er så stor? Vannet ellers ser veldig pent ut nå
Hvis nitritt begynner å "lysne", faller den fort...så du skal se det skjer ting nå. Men si meg, holder du øye med pH ?

Nei, nitrat har ingenting med protein-hinnen å gjøre. Jeg skjønner ikke helt hvor den kommer fra, faktisk, siden den er så standhaftig. Du kan legge tørkepapir forsiktig oppå vannet, det suger opp hinnen. Og ikke bry deg om at din innkjøring tar litt lenger tid, som sagt vil dette alltid variere. Mine innkjøringer fra scratch har ligget på 35-40 dager...men jeg har ikke gjort kaldtvannsbytter,da.
Takk for trøsten Silvershaded Jo, jeg måler ph, kh og no2 hver dag. Ph har vært 7 på det laveste. Jeg har tilsatt en del natron. Kh har også sunket noen ganger, men den har jeg holdt på ca 3. Men jeg vil gjerne spørre om akkurat det. Når jeg nå forhåpentlig nærmer meg slutten av innkjøring. Vil du anbefale at jeg fortsetter med natron for å holde ph og kh. Jeg bør vel prøve å få verdiene ennå litt høyere tenker jeg, gh også. Kalk ser jeg ofte blir brukt. Malawisalt? Vannforbedringsmiddel bør jeg kanskje også skaffe før fisken kommer?

Takk for tipset med den overflateskimmern Lars. Den vil jeg absolutt vurdere å kjøpe. Den så veldig effektiv ut. Dessuten tror jeg den kan passe inn med vannsirkulasjonen hvis jeg plasserer den riktig
Godt å høre at du nærmer deg slutten, slik at du kan få begynt

For å holde Gh på rundt 10 benytter jeg Noraq gh/th +.
Ph kontrollerer jeg innimellom for å være sikker på at den ligger rundt 8,2. Jeg har Caribsea eco-complete substrat, og dette hjelper med å holde en stabil ph. Om jeg må bufre litt bruker jeg natron.

Vedr vannforbedringsmiddel så har jeg lest her inne at Seachem Prime er et vinnerprodukt. Har selv bestilt dette på eBay - men har i etterkant funnet at reefshop.no også selger dette.

Forstår ikke hva proteinhinna di kommer av, så der er jeg blank.....
Takk for det Thomas. Det er godt en har litt tålmodighet. Men jeg må jo understøtte Silvershaded sin påstand om at en lærer mye av det. Som nybegynner føler jeg at det har vært veldig berikende for meg. Jeg har et ganske annet bilde av "økosystemet" og nitrifikasjonsprosessen. Men jo.. det blir veldig fint når fisken kommer

Takk for tipsene. Jeg har ikke lyst til å bytte substrat nå. Det blir litt mye jobb med stenene og alt. Også synes jeg det ser veldig pent ut med det jeg har da. Så jeg får nok tilsette natron og kalk. Seachem som du anbefaler vil jeg også gå for. Det er jo produkt som jeg ser flere dyktige her anbefaler.
Ja, du kan godt bruke GH/TH+, den har bra sammensetning av kalsium og magnesium. Selv bruker jeg disse mineralene i flytende form (Easy-Life) hvis jeg trenger å sikre plantene næring. pH kan du greit stille inn med bikarbonat (natron). Dette er noe som blir en rutine ved hvert vannbytte...byttevannet bør tilsvare vannet i akvariet både i temperatur, pH, GH og KH.
Som vanntilberedningsmiddel er Seachem Prime utmerket.
Da skal jeg kjøpe gh/th+, og seachem prime. Jeg skal når det nærmer seg senke tempraturen litt, øke ph til 8, øke kh og gh, om ikke helt opp til 10 som du Thomas, så vil jeg komme en del høyere enn 3 som jeg har nå. Gh er vel faktisk på bare 2 nå.
Malawi liker hardt vann Cristopher, så du bør nok legge deg på rundt gh 10
Tilfeldig bekjentskap
© Torkild Olsen
Reklame for plussmedlemskap