Akvarium 200-300 liter (ferskvann) (side 4)

Spennende med LED, har det selv bare på noen mindre kar. Fungerer veldig bra. Men på de større har jeg bare lysrør, T5 og T8. Det er riktig det som sies at man bør bytte en gang i året - rørene taper en del effekt.

Men dette kan man ta høyde for. Hvis man velger å dimensjonere lysmengde slik at man ligger ganske høyt fra begynnelsen. Dette betyr som regel 4 og flere rør på et 200-600 liters kar. Dermed kan man la rørene lyse de de slukker av seg selv. Dermed vil man ligge på ca 70-90% opprinnelig lysmengde - men i og med at man overdimensjonerte - så vil man hele tiden ha bra lys. Rørene holder i flere år og dette vil lønne seg etterhvert. Jeg bruker denne fremgangsmåten på alle mine større kar - fungerer veldig bra.

Samtidig finnes det lysrør i mange fargetemperaturer slik at man kan teste seg litt frem. Juwel har en del egne størrelser på sine rør - litt dumt. Men de skaffes ganske rimelig på for eksempel Aquaristikshop.

Så et godt tips er å skaffe bra med lys. egen erfaring er at jo mer lys man har - jo mindre trøbbel med alger - bare man tilpasser lystiden og plantetyper.
SilverShaded
Nei, det er ingen produsenter som lager så store kar med Opti-white glass. Det største ferdigsnekrede er vel [URLBLOCK1] på 90x45x45 (182 liter). Større kar med Opti-white må spesialbestilles. Du har summert opp ganske bra. Move er et flott kar...og det stemmer at armaturene kan skyves på. Det er bare at [I]jeg[/I] syns det er jobbig ;-) I lokket til Vivaline er det garantert mulig å montere inn et ekstra armatur med to rør...da får dette karet like mye lys som Move med to T5-armaturer. Varmekolben av merket Trixie ville jeg byttet mot Jaeger. Filteret er bankers. Ellers ser ikke jeg noe mer du behøver å tenke på foreløpig.


Ok, da ser jeg bort fra dette med Opti-white glass.

Dilemmaet er vel egentlig om jeg skal gå for Move eller Vivaline.

Si at jeg går for move

Da må jeg i tillegg kjøpe inn dette utstyret:

- Selve karet koster 4576 inkl. frakt som servicepakke, samt at jeg da kan handle varer gratis for 457 kr.

- JÄGER VARMESTAV (264kr og gratis frakt)
http://www.zoopermarked.no/jger-varmestav-4011708361221

- EHEIM MODEL 2075 PROF 3 (2 160kr og gratis frakt)
http://www.zoopermarked.no/eheim-model-2075-prof-3

Totalt blir dette 7 000kr.

Evt. bord og belysning kommer da i tillegg.


Alternativet er Vivaline

Som inneholder:

- Kar

- Bord (Dette er en pluss)

- Eksternt filter
https://www.eheim.com/en_GB/products/technology/external-filters/ecco-pro-300

- Varmekolbe:
https://www.eheim.com/en_GB/products/technology/aquarium-heaters/thermocontrol-150W?eheim-fulltextsearch=4011708361207

- Belysning (2x T5 39W)
https://www.eheim.com/en_GB/products/aquariums/lighting/light-tubes-t5_freshpower_daylight_39W

Er det ikke mulig å bytte disse ut med (2x T5 54W)?
https://www.eheim.com/en_GB/products/aquariums/lighting/light-tubes-t5_freshpower_daylight_54W

Uansett, som det blir nevnt ovenfor, så går det ann å legge inn enda et lysrør om nødvendig.


Totalt 6736 kr inkl. frakt. (Akvarieboden på Ålgård)


Konklusjon? Jeg helder litt mot Vivaline.


SilverShaded
Baileys : Sikker på at det med Ecco Pro stemmer ? Webzoo sitt kommer med Eheim Classic 2213. Dette ble diskutert tidligere i tråden, hvor jeg mente det beste var å kjøpe et maken og kjøre med to.


Ja, har sett at Webzoo kjører med det oppsettet og en pris på nesten åtte tusen.... Men, pakken slik den er satt opp på Eheims hjemmesider er med EccoPro 300. Det var også slik det ble levert meg når jeg kjøpte det fra zooporten i september ifjor.
Jeg kjører dette paralellt med et 2075 filter og er veldig fornøyd.


Edit: ser nå at dette er endret til classic filteret på Eheims hjemmesider. Kanskje jeg bare var heldig i kjøpsøyeblikket.
SilverShaded
Baileys : Sikker på at det med Ecco Pro stemmer ? Webzoo sitt kommer med Eheim Classic 2213. Dette ble diskutert tidligere i tråden, hvor jeg mente det beste var å kjøpe et maken og kjøre med to.


Akkurat det du sier her er egentlig noe som kan være aktuelt hvis jeg ender opp med Vivaline. Da jeg i utganspunktet ønsker å starte med enkel og nyttig fisk som; Guppy, Ancistrus sp, Endlers, Corydoras, Sverddrage ol. Med tiden mistenker jeg at jeg vil oppgradere til mer spennende fisker som; Diskus, Scalare, Gurami, Ciklide ol.

Et filter vil vel være nok i første omgang, så får jeg heller kjøpe enda et filter når jeg oppgraderer senere.

Eller er jeg på vidda nå?
Når det gjelder fiskevalget ditt : Ikke hold coryer sammen med levendefødere. Guppy og sverddrageR skal ha hardt vann med høy pH, mens cory skal ha bløtt og surt vann. Velger du å gå over til andre fisker, som scalarer og ciklider, må vannet altså endres...disse skal også ha bløtt og surt vann. Hva har du i krana ?

Hvis du skal ha veldig liten belastning i karet fremover, kan du nok klare deg med det ene filteret. Men det er ikke ideelt. Eheim 2213 er et ganske rimelig filter, se for eksempel her. Garnelenhaus er billigere enn Aquaristikshop, sender til Norge og trekker fra tysk mva før sending. Koster en tusenlapp i Norge.
Baileys
[QUOTE=SilverShaded]Baileys : Sikker på at det med Ecco Pro stemmer ? Webzoo sitt kommer med Eheim Classic 2213. Dette ble diskutert tidligere i tråden, hvor jeg mente det beste var å kjøpe et maken og kjøre med to.


Ja, har sett at Webzoo kjører med det oppsettet og en pris på nesten åtte tusen.... Men, pakken slik den er satt opp på Eheims hjemmesider er med EccoPro 300. Det var også slik det ble levert meg når jeg kjøpte det fra zooporten i september ifjor.
Jeg kjører dette paralellt med et 2075 filter og er veldig fornøyd.


Edit: ser nå at dette er endret til classic filteret på Eheims hjemmesider. Kanskje jeg bare var heldig i kjøpsøyeblikket.

På hjemmesiden til Eheim så står det at det er EccoPro 300 som følger med på Vivaline 240

https://www.eheim.com/en_GB/products/aquariums/freshwater-aquariums/vivaline-240_walnut
SilverShaded
Når det gjelder fiskevalget ditt : Ikke hold coryer sammen med levendefødere. Guppy og sverddrageR skal ha hardt vann med høy pH, mens cory skal ha bløtt og surt vann. Velger du å gå over til andre fisker, som scalarer og ciklider, må vannet altså endres...disse skal også ha bløtt og surt vann. Hva har du i krana ? Hvis du skal ha veldig liten belastning i karet fremover, kan du nok klare deg med det ene filteret. Men det er ikke ideelt. Eheim 2213 er et ganske rimelig filter, se for eksempel [URLBLOCK1]. Garnelenhaus er billigere enn Aquaristikshop, sender til Norge og trekker fra tysk mva før sending. Koster en tusenlapp i Norge.


Ja, jeg har sett litt nærmere på dette med fisk. Hvilke fisker vil du anbefale til Cory? Har lyst til å prøve meg litt på egg/yngel. Fargerike og livlige fisker er å sette pris på.

Jeg har ikke testet vannet i kranen, men huset er helt nytt og moderne, hvis det skulle guide deg litt?

Når det gjelder filter så står det på nettet at EccoPro 300 følger med Vivaline 240. Se link i forrige post.
Uansett er det jo ikke noe problem å sette inn et 2213 ekstra, eller kanskje et eXperience 250. Jeg har eXperience 350 i min 190-liter og er veldig fornøyd med det. Kjøpte dette fordi det er veldig likt mitt gamle 2222-filter, som har ruslet og gått her siden 90-tallet. Det er igrunnen de utgåtte Pro 1 i ny tappning.

Det meste som ikke er levendefødere og vil ha surt/bløtt vann går sammen med cory, unntatt hissige ciklider, særlig dvergciklider.
SilverShaded
Uansett er det jo ikke noe problem å sette inn et 2213 ekstra, eller kanskje et eXperience 250. Jeg har eXperience 350 i min 190-liter og er veldig fornøyd med det. Kjøpte dette fordi det er veldig likt mitt gamle 2222-filter, som har ruslet og gått her siden 90-tallet. Det er igrunnen de utgåtte Pro 1 i ny tappning. Det meste som ikke er levendefødere og vil ha surt/bløtt vann går sammen med cory, unntatt hissige ciklider, særlig dvergciklider.


Har sett litt nærmere på fisk, hva tenker du om denne samlingen (PH og GK skal være innenfor):

Eksempel på handleliste:
2-4 Aphyosemion celiae - Killifisk (Livlig og fargerik, lever parvis)
1+2 Regnbueciklide (Vakker og fargerik, hunner må være flertall)
6-8 Corydoras (Livlig og nyttig, lever i grupper.)
1+1 Kampfisk (Vakker og treg, kan være aggressiv mot andre fisk)
2+2 Ancistrus/algespiser (Stilig og nyttig, fredelig fisk)

Evt:
4-6 Kulii-ål (Morsom og ”stygg”, lever i grupper)
8-12 Kardinaltetra (Stilig og vakker, lever i stim)

(ved "+" er det oppgitt antall av hvert kjønn, ved "-" er det oppgitt et totalt antall)

I dette tilfellet hadde det blitt aktuelt med sand som bunn, røtter, grotter og beplanting + flyteplanter. Satser på naturlig yngel og formeiring av de fleste artene i samme akvarie.

Passer fiskene sammen, er akvariet av en forunftig størrelse, utstyret bra nok?

Selv forstår jeg at kampfisken muligens kan bli noe vanskelig, samt at jeg med tiden mest sannsynlig må kjøpe enda et EccoPro 300 filter.
Ikke helt ideell, den listen. Corydoras og dvergciklider passer ikke så bra sammen, da de bebor samme område (bunnen) og ciklidene vil bli forstyrret av coryene (som over hodet ikke har peiling på hva revirer er). Det kan bli mye juling på coryene.

Killi er heller ikke så bra i et selskapskar, de går best i små artskar og bør ha en noe annerledes type oppsett med torv og flyteplanter.

Heller ikke kampfisk er så godt egnet i et selskapskar, men dette kan gå...det kommer litt an på hva slags personlighet de aktuelle fiskene har. Kampfisk krever dessuten vann med veldig liten strømming. Det er mange parametre å ta hensyn til, ikke bare at vannverdiene skal være "innenfor"

Kardinaltetra er forsåvidt en fisk som går godt med dvergciklider, de vil også ha ekstra surt vann (gjerne under 6 !).

Jeg ville nok foreslått en annen pen stimfisk i et såpass stort kar. Kanskje en gjeng rødmunnstetra ?
Etter revidering:
?
?
6-8 Corydoras (Livlig og nyttig, lever i grupper.)
1+1 Kampfisk (Vakker og treg, kan være aggressiv mot andre fisk)
2+2 Ancistrus/algespiser (Stilig og nyttig, fredelig fisk)

Evt:
4-6 Kulii-ål (Morsom og ”stygg”, lever i grupper)
8-12 Rødmunnstetra (Stilig og livlig, lever i stim)

Har du noen forslag til fisk som kan erstatte Ciklider og Killi (og kampfisk hvis den også må byttes)? Hadde vært kjekt med litt fisk som både var livlig og fargerik, og helst trives i midten og/eller øvre del av akvariet da det begynner å bli "fullt" i bunnen. Trenger ikke være fisk i stim eller gruppe, kan gjerne være noe større også.
Vet ikke riktig hvorfor du mener at coryer er nyttige ? Ellers syns jeg både coryer og 4 ancistrus er i meste laget på bunnen.

Jeg ville gjort noe sånt som dette med sand som bunnlag, pH 6.5-6.8 og rel. lav GH :
10 corydoras (alt.: 8 cory+ 5 kuhli)
1 ancistrus
15 rødmunnstetra
1 par perlegurami

Til dette bra sirkulasjon, men ikke for mye strøm. Helst en del planter, særlig bakover i akvariet og på sidene, og helst flyteplanter også. En rot og noen steiner, hule til ancistrus. Da har du i stor grad unngått konflikter og fått mye å se på.


Jeg tenkte at Coryen muligens var med å "ryddet" på bunnen, men det blir vel feil å kalle den nyttig, slik som Ancitrus, min feil

Blir det forresten mye med to ancistrus/maller?

Altså:
8 cory
2 ancistrus (hadde vært kjekt å fått yngel på disse også)
5 kuhli
15 rødmunnstetra
1 par perlegurami (Regner med at det da menes èn hann og èn hunn?)

Er det mulig å skape et miljø hvor alle disse artene trives og samtidig har mulighet for yngel, evt. hvilker kan jeg forvente av og hvilke ikke?

Btw, må antallet Cory være av akkurat samme type, eller kan jeg ha 4+4 av to forskjellige typer, evt. hvilke?
Coryene "rydder" i den forstand at de tar matrester i toppsanden. Det jeg mente var at de fjerner ikke alger slik som ancistrus (som mange synes å tro).

Tja, 8 coryer og 2 ancistrus går vel om ikke ancistrusene er for digre. Når det gjelder coryene, bør det være samme art...da behøver man ikke tenke på mulighetene for krysninger, og du får et mer helhetlig inntrykk. Det øker også sjansene for lek. Hvilken art du velger er opp til deg...bare ha et lite blikk på forskjeller i temperaturpreferanser.
Når det gjelder perleguramiene...1 par er et par (hann og hunn), ellers hadde det stått 2 perleguramier, hvis kjønn var uinteressant
SilverShaded
Coryene "rydder" i den forstand at de tar matrester i toppsanden. Det jeg mente var at de fjerner ikke alger slik som ancistrus (som mange synes å tro). Tja, 8 coryer og 2 ancistrus går vel om ikke ancistrusene er for digre. Når det gjelder coryene, bør det være samme art...da behøver man ikke tenke på mulighetene for krysninger, og du får et mer helhetlig inntrykk. Det øker også sjansene for lek. Hvilken art du velger er opp til deg...bare ha et lite blikk på forskjeller i temperaturpreferanser. Når det gjelder perleguramiene...1 par er et par (hann og hunn), ellers hadde det stått 2 perleguramier, hvis kjønn var uinteressant ;-)


Flott, da trur jeg at jeg har en bedre forståelse for hvilket oppsett jeg bør vurdere. Kunne du forklart litt nærmere hvorfor Killi fisk ikke var så bra sammen med resten? Synes de var veldig flotte på bildet.
Ja, killier er flotte, mange av dem. Men de kan være både aggressive og meget glupske. De kan kanskje sammenlignes litt med kampfisk når det gjelder sosiale ferdigheter De har også ofte ganske spesifikke krav til sine omgivelser. Jeg vet at noen akvarister holder dem i selskapskar,så kanskje noen vil protestere på dette. Men jeg vil ikke anbefale dette. Prøvde det en gang i en 250 liter, var ikke særlig vellykket...de angrep fisk med farger og litt lengre finner, som scalare.
Et poeng jeg mener du nevnte tidligere er at du ønsket muligheter for yngel i karet, med det forstår jeg at du ønsker yngel som kan vokse opp i karet uten noe særlig ekstra arbeid. Hvis det er viktig for deg så er det en del andre ting å tenker på har jeg erfart.

Corydoras er fullt mulig å få til å legge egg, men det er en del som spiser disse eggene, deriblant Coryene selv(noen gjør, noen gjør ikke). Slik at disse må som regel tas ut, og klekkes og fores opp utenom da Coryene ikke bedriver yngelpleie.

Ancistrus passer eggene og yngel en liten periode så de er lettere å få til i selve karet.

Dvergciklidene er enda bedre å passe yngel og jager alt som kan komme i nærheten og driver ganske utstrakt yngelpleie. Men fortsatt må en passe på at en ikke setter de opp i en umulig situasjon. Feks en flokk med større tetra vil fint kunne ta en del yngel da de jakter litt i flokk.

Det blir avveininger om hva som er viktigst for deg.
Arve Grude
Et poeng jeg mener du nevnte tidligere er at du ønsket muligheter for yngel [B]i[/B] karet, med det forstår jeg at du ønsker yngel som kan vokse opp i karet uten noe særlig ekstra arbeid. Hvis det er viktig for deg så er det en del andre ting å tenker på har jeg erfart. Corydoras er fullt mulig å få til å legge egg, men det er en del som spiser disse eggene, deriblant Coryene selv(noen gjør, noen gjør ikke). Slik at disse må som regel tas ut, og klekkes og fores opp utenom da Coryene ikke bedriver yngelpleie. Ancistrus passer eggene og yngel en liten periode så de er lettere å få til i selve karet. Dvergciklidene er enda bedre å passe yngel og jager alt som kan komme i nærheten og driver ganske utstrakt yngelpleie. Men fortsatt må en passe på at en ikke setter de opp i en umulig situasjon. Feks en flokk med større tetra vil fint kunne ta en del yngel da de jakter litt i flokk. Det blir avveininger om hva som er viktigst for deg.


Takker for info.

Nå er det slik at jeg har mindre akvarier som jeg kan bruke til yngel om nødvendig, men ingenting hadde vært kjekkere om det gikk naturlig i karet. Ikke alle vil overleve selvfølgelig, men om 2-3 gjør det så er jo det kjekt.

Hvis jeg forstod deg riktig:
- Ancitrus er enkel
- Corydoras er vanskelig pga. Rødmunnstetra og annen fisk vil jakte yngel
- Dverciklide er midlertidig lagt på is, men kjekt med tips.
- Hva trur du/dere om de andre artene jeg nå vurderer; Perlagurami, Rødmunnstetra og Kulii-ål?

Det er ingen krise om ikke alle gir yngel, men målet må jo være det.

Jeg har tenkt å ha en god del flytrplanter og annen beplantning (bak i akvariet og begge endene), samt røtter, grotter og andre gjemmeplasser på bunn.
Noen som vet hvordan støynivået er på disse karene?

Har sett litt på Eheim Proxima 250, fremfor Eheim Vivaline 240:
https://www.eheim.com/en_GB/products/aquariums/freshwater-aquariums/new-proxima-250_white_gloss

Hva tenker dere om disse akvariene? Er det Vivaline bedre egnet til fisk enn Proxima? Proxima er 100x50x50, mens Vivaline er 120x40x50 (BxDxH). Jeg har forstått det slik at Proxima er bedre til aquascaping pga. sin dybde, men gjør den mindre bredden det til et dårligere akvarium for fisk?

Planlagte fisker (kan selvfølgelig endres):
- Et par perlegurami (1 hann og 1 hunn).
- 6-8 Corydoras, hvilken type Cory har jeg ikke bestemt meg for enda.
- 5-6 Pangio Kuhlii.
- Et par Ancitrus (1 hann og 1 hunn)
- 12-15 Rødmunnstetra.

Hvordan vil Rødmunnstetraen stime i de ulike karene? Uten at jeg har erfaring så mistenker jeg at de vil stime bedre i et bredere kar?

Hva tenker dere om dette filteret (følger med i Proxima 250):
https://www.eheim.com/en_GB/products/technology/external-filters/new-experience350#faq

Er det bra nok til bruk som selskapsakvarie?
Tilfeldig bekjentskap
© Hege Ingjer
Reklame for plussmedlemskap