Plantene sturer - hvor starter jeg? (side 4)

Hydrocotyle. Ser at det finnes over 100 forskjellige arter av den hvorav noen variantet brukes som prydplanter i dammer og akvarier. Sikker på at du har den "riktige"?... At det er fort gjort å gå på en smell i akvariefloraen er i alle fall min smule erfaring. Fortsatt god bedring
Fikk forresten tak i en raus porsjon Hydrocotyle leucocephala (om det er den du har) av Torbjørn Jørgensen her på rubrikk for en tid siden, og den vokser hemningsløst. Plantene skyter i overkant utleggere/rotskudd langs hele stenglen. Har den så lenge oppkveilet i en bøtte akvarievann ute på terrassen med sirkulasjon + en anelse gjødsel i påvent av ledig plass for utsett i karene. Virker som en hardfør variant på meg siden lysforholdene ute i det siste har tapt seg noe naturlig nok.
Ja, jeg begynner å tro at du har fått en av de småvokste Hydrocotyle-artene. Høres ut som småbladet Hydrocotyle, nemlig H.sibthorpioides. Den vokser veldig sakte under vann, og har svært høyt lysbehov. Kjøp en posjon H. leucocephala fra Torbjørn og se om ikke det blir noe annet ?
Den ble bestilt som Hydrocotyle leucocephala fra dyrebutikken, og hadde veldig store blader da den var ny. Faktisk mye større enn jeg trodde de skulle være - da jeg plantet den syns jeg den var direkte stygg og uregjerlig, og ble veldig skuffet. Etter en stund smeltet de største bladene bort og/eller ble algebefengt og hullete, og i en kort periode ble planten mye mer tiltalende og liknet mer på det jeg hadde sett for meg. Men så gikk det bare nedover.

Det er fristende å prøve en fra en fra denne Torbjørn, men jeg vet ikke om det er noe vits i, den vil antakelig bare dø. Litt lei av å kaste penger ut av vinduet nå.
Saken er jo den at H. leucocephala er veldig tolerant når det gjelder lys...den vokser stort sett under alle forhold. Det er i første rekke derfor jeg tror det ikke er den du har. Både sibthorpioides, verticillata og tripartita er mer lyskrevende. Lys er den eneste fornuftige forklaringen jeg kan finne som årsak til at Hydrocotyle ikke vokser hos deg.
He ses den da den var i litt bedre form. Litt til venstre for midten.
Og her er enda et bilde av den. Kan det virkelig være verticillata da? Trodde ikke den dannet lange ranker, men mer sånne paddehatter/paraplyer? Den har jo også rundere blader enn min?

Jeg har hatt tripartita samtidig med leuco, men den skrantet så mye at jeg ga den opp, og det er nok lyset sin skyld, ja. Den har ganske annen bladform og -størrelse, og voksemåte enn leuco, så ikke til å ta feil av.

Sibthorpioides kan det ikke være, med mindre den kommer fra butikken med en bladdiameter på mer enn 6-7 cm...?
Oppdatering delgjødsling
Søndag: litt i underkant av 50 % vannbytte.
Mandag: målt ca NO3=4, PO4=0,4, Fe=0,1. N og P altså litt høyere enn da jeg gjødslet bare en gang i uka. Gjødslet opp til 10:1:0,6.
Torsdag: målt ca NO3=7, PO4=0,7, Fe=0,6. Dette er omtrent samme resultat som før forrige delgjødsling. Gjødslet igjen opp til 10:1:0,6 (dvs kun tilsatt N og P).

Ingen forbedring observert så langt. Gir vel dette opplegget 2-3 uker til. Litt irriterende å se forskjellen på dette karet og snegle-reke-karet, der plantene ser friskere ut, uten tilleggsnæring.
Hva slags lys har du i det karet, da ?
Der er det LED-lampa som fulgte med akvariet, denne her. Ifølge nettsiden for akvarie-settet er det den varianten med 8000 K jeg har. Lysstyrke 6 W.
Ja, det burde gi brukbar plantevekst i en 30 liter.
Som sagt tror jeg du må bite i det sure eplet og oppgradere lyset i 112-literen...36W i en 40 cm høy 112 liter (og relativt lang lystid) er ikke bra. Alt annet har nå blitt prøvd (gardiner, carbo, næring)...du burde hatt bedre plantevekst nå. Virker som plantene såvidt har nok lys til å holde seg i live, og at det derfor blir svært lite vekst.
Ja, jeg tror du har helt rett, og har allerede begynt å forberede meg mentalt på å modifisere/skifte ut...

Nå har jeg altså kjørt med 7 timer lystid siden jeg begynte å jobbe med denne saken, men er det fortsatt for lang tid, altså?
Normalt skulle 7 timer være helt greit, men i ditt tilfelle hjelper det bare på algene...plantene får så allikevel ikke det lyset de trenger, om du så hadde hatt en lystid på det dobbelte.
Kuledrøm
- denne Easycarbon, er den en slags "erstatning" for CO2-injeksjon? Ingen fare for CO2-forgiftning av fisk?

Tråden er over 70 sider lang, så jeg vet ikke om dette er besvart tidligere, men jeg tar sjansen likevel:
min erfaring med EasyCarbon er at jo, man kan få overdose. Jeg kverket ved et uhell en gjeng guppyer en gang da jeg testet ut middelet i et kar.
Da kan du umulig ha fulgt bruksanvisningen, Mona
Dessuten må man starte opp langsomt, som en tilvenning, med bare halv dose. Ellers er Easy-Carbo ganske så trygt, selv i 3X overdoese.
Det er Easylife produktet vi snakker om her, er det ikke? Det var det jeg gikk ut fra, men tok jeg feil beklager jeg.

Det er så lenge siden (år) at jeg ikke husker hva jeg gjorde, Silvershaded, men du skal ikke se bort fra at doseringen var riv, ruskende gal, ja :p
Husker som sagt ikke, men jeg brukte pipetter, tror jeg, for doseringen. Men det er jo mengden planter som avgjør hvorvidt det blir værende mye igjen i vannet av middelet, og dermed om det blir "brukt opp" eller ei før neste dose og neste-der-igjen dose has i. Tror det var det jeg stusset over, og lurte litt på. Samme mengde middel uansett mengde planter og plantetyper liksom? Jeg husker at jeg fulgte rådene til noen i en tråd på forumet, men jeg husker ikke bruksanvisningen.... tilsatte middelet daglig, iallefall, og det ble nok overdose i et moderat beplantet kar.

Uansett, jeg ville bare fortelle om min erfaring og at det KAN skje forgiftning ved bruk av det middelet. Jeg var nok litt slurvete og maks uheldig.
Jepp. Easy-Life EasyCarbo.
Nei, normaldosen av flytende carbo i karet blir omdannet/nedbrutt i løpet av 24 timer, uansett hvor mye planter du har. Ren kjemi. Men et viktig poeng er at carbo må tilsettes idet eller rett før lyset kommer på, slik at plantene kan nyte godt av det. Og jeg har faktisk aldri hørt om noen som har klart å forgifte fiskene vha. carbo, så lenge doseringen er blitt noenlunde fulgt. Mange bruker dobbel dose uten problemer. Har selv gjordt det i korte perioder, og aldri hatt problemer. Men sakte tilvenning er som sagt viktig. Og enkelte plantearter "smelter" i begynnelsen ved bruk av carbo, som f.eks. vannpest.
Jeg hadde nok ingen sakte tilvenning, men kjørte på full dose med engang. Kan iallfall ikke huske noen forsiktig tilvenning.
Jeg husker ikke om vi har vært inne på det før her, men:

Stemmer det at fosfat og jern ikke skal tilføres samtidig fordi det kan felles ut jernfosfat, som er mindre tilgjengelig? I så fall har jeg jo gjort gjødslingen feil hele veien.
Toverdig jern vil til en viss grad kunne reagere med fosfat-ioner. Men for det første er konsentrasjonene såpass lave at det blir lite utfelling. MEN, lager man seg en næringsløsning, går det garantert galt. Der vil konsentrasjonene gå langt over solubilitets-grensen, og man er garantert utfelling. Derfor skal man aldri tilsette fosfat til næringsløsninger.

Over litt tid vil jernet imidlertid oksyderes til treverdig jern, som er verdiløst for plantene. Treverdige jern-forbindelser er mye mindre oppløselige enn toverdige.

For det andre, og viktigst : For å holde jernet i løsning og toverdig form så lenge som mulig, tilsettes gjerne gjødselen (eller burde tilsettes) chelatorer. Dette er organiske forbindelser som binder metallet til seg og senker mengden oppløste Fe2+ ioner. Chelatoren vil så frigi jern-ionene litt etter litt, slik at de blir tilgjengelige for plantene. Dette er uhyre viktig uansett om vi snakker om akvaristikk eller landbruk, og brukes i vid utstrekning. Det samme gjelder for andre metall-ioner som er viktige for plantene, som mangan, sink, molybden og kobber.

Hvis man tilsetter jern-næring i akvariet og får en hvit sky, vet man at jernet i gjødslen ikke er chelatert, og slike produkter bør man ikke bruke.

Ut fra dette ser du at man godt gjødsle med fosfat og jern samtidig, så lenge de ikke blandes i samme løsning. En annen liten detalj er at tilstrekkelig med kalium i vannet øker løseligheten av toverdig jern.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Nicklas Iversen
Reklame for plussmedlemskap