Staygold's logg for innkjøring med salmimetoden! (side 4)

Dette skjer ofte når det begynner å bli skikkelig fart på nitritt-omsetningen. Denne prosessen produserer H+ - ioner som senker pH. Gjør en måling omtrent midt mellom tilsetnings-tidspunktene (altså 12 timer etter forrige tilsetning). Er pH da under 6.2-6.3, bland ut litt natron i vann og tilsett litt av gangen til du kommer opp rundt eller litt over 7.
Det var det jeg gjorde tidligere. Da jeg fant ut at den sank før jeg tilsatte Salmi, målte jeg etter og fikk en pH på 8. Når jeg kom hjem (30 min siden) i dag fikk jeg samme, lave målingen! Så da tilsetter jeg litt natron nå, så måler jeg igjen om en time.

Skal jeg da holde et øye med pH og tilsette natron etter behov hvis den går mot 5 senere i prosessen?
Jeg blander meg inn og svarer JA på ditt siste spørsmål Men prøv å unngå at pH går så lavt som til 5.
Ja, fortsett med dette...du vil nok se det samme hver dag. Men dette roer seg ned når nitritt begynner å falle for alvor. Det betyr altså ikke at dette er noe du vil oppleve senere i daglig drift...vi har vanligvis ikke den enorme nitritt-omsetningen som oppstår sent i innkjøringen.
Haha bare koselig at flere følger med

Skal prøve det, ja! Ble litt usikker på om det var noe rart med testen og ikke vannet... men fikk avklart at den ikke var for gammel eller ikke fungerende da pH økte til 8 etter Salmien. Målet er å holde pH på 7.5 da dette var verdien til akvariet før innkjøringsprosessen begynte, og dette har alltid vært verdien til akvariet før. Forhåpentligvis blir det lite problemer senere når prosessen går mot slutten!
pH-målet avhenger jo av hva slags fisk du har tenkt å holde i dette karet !
7.5 skal ikke være noe problem for gullfisk!

Nå målte jeg pH til 6.5 og tilsatte mer natron for å få den opp litt til.
Satser du på gullfisk i en 180-liter ? ?
Det var det som var planen fra starten av, ja. 2 gullfisk. Vet at vannvolum hos gullfisk er en stor diskusjon, og at mange mener de hører til i hagedam, men det skal ikke være noe problem å ha dem i en 180-liter med god filtrering og lite dekorasjoner. Hvis plass blir et problem, kommer jeg til å tenke på oppgradering.
Etter litt stopp er jeg tilbake igjen! Nå kom pakken med vanntestene og alt ser ut til å gå bra. pH har blitt testet hver dag og evt. endret på med natron tynnet ut i litt akvarievann før det ble tilsatt. I et par dager gikk den mye over på den sure siden, men har roet seg litt nå. Testet i dag med JBL, og fikk 6.4 så jeg tilsatte litt mer natron for å øke.

Det ble tilsatt 4 ml Salmi hver dag, noe som har fungert bra. Tilsatte 4 ml Salmi før jeg dro i dag (kl. 5) og når jeg målte for litt siden var den på 1.5 ppm. Tilsatte derfor 2 ml til.

Målte NO3 just for gags i kveld, og fant den på litt over 80. Tar nok et vannbytte i morgen for å få den ned.


Et par spørsmål!
-Det ene reagensglasset til pH-testen jeg kjøpte var knust. Derfor stjal jeg et annet fra en NO2-test jeg kjøpte. Skal jeg skaffe et ekstra glass, eller går det fint å bruke samme glass til flere ulike tester? (eks. pH og NO2). Har tenkt til å klage uansett, men bare lurer så jeg slipper styret med mange glass + at jeg gjerne ikke vil vente enda lenger med målinger da jeg må få en ny pakke.

-Rørene til det utvendige filteret mitt er dekket av alger på innsiden. Vil det ødelegge for bakteriekulturen hvis jeg tar med filteret til badekaret og vasker rørene, eller skal jeg vente med dette til etter fisken er innsatt når den tid kommer? Skal ikke skylle filtermedia, bare sjekke at det ikke er noe uønsket møkk i propellen osv. samt børste gjennom rørene.
Du kan godt bruke samme testglass, under forutsetning av at de rengjøres godt. Jeg pleier å bruke varmt vann og "skure" glassene med filtervatt.

Du kan godt rengjøre rørene, så lenge du ligger unna selve filteret.

Supert! Da satser jeg på det!
29/08 2015

19.30
-Ammoniakk: 0 ppm

Tilsatte 6 ml Salmi

21.00
-Ammoniakk: 4 ppm
Og hvordan står det til med NO2 nå da, tro ?
Puh! Travel dag!

Vannverdier før vannbytte (20.00):
-pH: 6.6, tilsatte en teskje natron
-NO2: fortsatt over skalaen
-NH3/NH4: 0 ppm


Tok et 60% vannbytte, tilsatte AkvaSafe, plantenæring og 7 ml Salmi etterpå. Måler vannverdier i morgen!
31/08 2015

-Ammoniakk: 0 ppm
-NO3: fortsatt høy, 80 ppm. Skal jeg gjøre noe med dette?
-NO2: fortsatt over skala
-pH: 6.4

Tilsatte 2 teskjeer natron
Tilsatte 7 ml Salmi
9du behøver ikke bytte noe mer akkurat nå, det blir så allikevel mange vannbytter senere for å få ned nitrat. Bedre å starte med vannbytter for alvor når nitritt begynner å falle ned på skalaen.
Ok! Noen spesiell verdi av nitritt, eller skal jeg bare begynne når den er tilbake på skalaen?
Ja, når du ser at verdien er inne på skalaen kan du godt bytte vann med et par dager mellom...det blir noen bytter før du er nede på akseptabelt nitrat-nivå.
Innkjøringen går som den går! Nitritt er fortsatt ute av skalaen, men har roet seg litt og er "mildere" i fargen enn den har vært før. Nitrat har øket til over 80 igjen og pH holder seg rundt 6.4-6.8. Har tilsatt natron ved behov for å øke den.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap