Frustrert over ulike råd i hver eneste butikk... (side 4)

Jeg trodde kanskje at "alle monner drar" i en allerede kritisk situasjon. Jeg har jo selv sett hvordan bruk av slam kortet ned innkjøringen fra sannsynligvis 4-5 uker til 8-9 dager - i tomt kar. Jeg har ikke tenkt på at det også kunne forurense (selv om det kommer fra et friskt kar). Takk for oppklaring, iallefall, var jo ikke meningen å foreslå noe ulurt...
Som sagt...det er veldig fint i tomt kar. Med fisker som allerede er i en stresset situasjon, er ikke filtergørr så attraktivt lenger. Du har jo selv sett hvordan det kan gå om man roter i slam. En innkjørt filtersvamp eller noe bio-medier hadde derimot vært til veldig god hjelp.
Ja, jeg ser den. Slammet i seg selv er jo avfall under nedbryting.
Nå føler jeg at jeg er oppe til eksamen i rådgivning på akvaforum, og at ståkarakteren henger i en tynn tråd, heheh...! :-O

Sorry Sissan, det blir mye rart i denne tråden din, men håper at summen av det blir et høyere kunnskapsnivå hos oss alle Nå skal jeg tape fast fingra før det kommer noe mer tull fra meg.
Hehe, tusen takk for alle innspill - da blir det ikke henting av noe som helst. Tror ikke venninna mi har samme filter som meg, og tør ikke fjerne svamper fra en glad amatør med risk for at hennes fisker dør.

Ellers har jeg nå vært på Biltema og kjøpt sand.

SPØRSMÅL 1: Kjøpte plastbalje på 65 liter til oppbevaring av fisk og planter under prosessen. Den stinker plast. Rengjør dere disse på noen måte før dere har fisken i? Kan jo ikke bruke såpe, men hva gjør dere? Må jeg evt. ha egne fiskebaljer kjøpt i fiskebutikken også? For ingen butikker jeg har vært i har slike.

SPØRSMÅL 2: Lavastein = ok, ikke sant? Kjøpte en slik i en dyrebutikk i dag, hun som jobbet der lovet at den var trygg.

....og der er det jo enda en historie som passer trådens tema...
Damen jeg møtte i dag (i en femte dyrebutikk, orker ikke gå tilbake dit jeg har fått dårlige råd før) mener jeg ødelegger for bakterieveksten ved å bytte så mye vann hver dag. Da tar jeg jo ut alle bakteriene, og da må jeg egentlig tilsette nye bakterier fra flaske hver dag også for å ikke stoppe prosessen. Dette var visstnok fotosyntese nesten. Dessuten mente hun det ikke var noe problem med pH 8,5 for platy og guppy - og heller ikke at det var noe problem at pH 7-vann ble pH 8-vann over natta. For øvrig er det helt naturlig at platy har like røde gjeller som min på bildet over her - alle hennes platy hadde også det. Og hennes hvite grus slapp ikke noe kalk...
Tror hun ble litt sur fordi jeg stilte oppfølgingsspørsmål - som "men i et kar uten bakterier, hvordan kan det plutselig komme mange bakterier over natta bare fordi jeg putter fisk oppi?". Fikk som svar at fisk i rent vann dør, og at uten fisk i vannet kommer ikke prosessen i gang... Hun hadde for så vidt prosessen inne - men mente visst at den bare tok noen dager hvis jeg bare sluttet med vannskiftene mine.

Ellers skal testene mine sendes i ettermiddag - er jeg heldig kan jeg teste onsdag, og er jeg enda heldigere er ikke vannet så ille som jeg er redd for.
Gleder meg VELDIG til innkjørt kar kjenner jeg - mye stress det her. Nå for eksempel, burde jeg egentlig ha jobbet - men så er det lunsj og jeg har bare jobbet med akvarium...
Fiskene trenger jo rent vann for og overleve.

Butikkansatte er ofte sånn som dette siden dem bare er ute etter å selge mer fisker dersom dem dør.
PS! Mange dyrebutikker har regelen 8dagers bytterett selv om fiskene er døde.
Kuledrøm : For noe sludder, er ikke noe eksamen her...ikke tape fingrene ! Du har virkelig blitt en dyktig akvarist på rekordtid

Jeg ler så jeg rister...den dyrebutikk-damen beviser jo hva vi har sagt : de aner svært lite om hva som går for seg i et akvarium. "Fisk dør i rent vann" er noe av det galeste jeg har hørt. Filterbakterier driver heller ikke fotosyntese. Filterbakteriene finnes jo heller ikke svømmende i vannet...de er avhengige av å sitte på faste flater, i filteret for det meste. Vannbytter fjerne altså ikke de gode bakteriene. Det fins andre bakterier og organismer i vannet, disse bryter ned fiskens avfallsstoffer fra sin opprinnelige form og til det blir ammoniakk (som så håndteres av filterbakteriene. Men disse er det nok av selv om man bytter 50% vann hver dag ! Vannbytter fjerner dessuten skadelige bakterier, som også kan finnes i vannet...sopp-, alge- og sykdoms-sporer, f.eks. Og det forundrer meg ikke at hennes fisker har røde gjeller Nå er jo gjeller røde i seg selv, men normalt ser man dem ikke. Når fisken har åpne gjeller og puster fort, har det sin grunn.

Plastbaljer kan lukte, ja. Det gjør tønna mi også, hvis jeg legger på lokket noen dager. Å skylle den godt burde holde. Bøtter lukter også hvis de står med lokk på. Tror ikke det fins noen spesialbaljer for akvarium, nei. Det vil alltid være en mulighet for utlekking av visse organiske stoffer fra plast-rør og -beholdere, men det er neglisjerbart i den korte tiden vannet er i oppbevaringskaret. Med sirkulasjonspumpe oppi der i tillegg, er dette ikke noen risiko. I så fall hadde nok fiskene mine dødd for lengst.

Lavastein kan inneholde en del jern, prøv å teste med magnet. De kan også være veldig skarpe, slik at fisk kan skade seg på dem.
Ok, Silvershaded - så lavasteinen bør ikke oppi der altså? Kostet bare 40 kroner, men er litt lei av å hive penger ut av vinduet kjenner jeg. Magnet skal testes...
Den SER ikke skarp ut - men det er poreveggene som gjør det kanskje...

Og siden jeg er under opplæring, må du gjerne bruke tråden min til et kort foredrag i 1) jern i vannet - mengde og hvor det kommer fra, samt 2) hva skjer med fisk som har vann med for mye jern...

Akkurat nå skulle jeg ønske jern brøt ned nitritt kjenner jeg, men er bare litt oppgitt, haha
Jeg anbefaler ikke lavastein til akvariebruk. Den er sylkvass, og fisk som egentlig tenkte å bare klø seg litt eller svinger borti steinen, kan risikere store blodige sår.
Hadde også gått til innkjøp av lavastein da jeg var fersking, men den ble ganske snart kastet ut.

Har du fri natur i nærheten av der du bor? Hvorfor ikke gå en tur langs en elv eller langs sjøen og samle deg noen pene, GLATTE steiner? Det er mest naturlig med glatte steiner under vann
Samler du i naturen, gi dem et raskt oppkok i en gryte før du bruker dem i akvariet for å drepe eventuelle parasitter som følger med.

PS! Det ser mest naturlig og harmonisk ut for øyet om du velger steiner i samme farge, og ikke blander "hummer og kanari"
mona o
Jeg anbefaler ikke lavastein til akvariebruk. Den er sylkvass, og fisk som egentlig tenkte å bare klø seg litt eller svinger borti steinen, kan risikere store blodige sår. Hadde også gått til innkjøp av lavastein da jeg var fersking, men den ble ganske snart kastet ut. Har du fri natur i nærheten av der du bor? Hvorfor ikke gå en tur langs en elv eller langs sjøen og samle deg noen pene, GLATTE steiner? Det er mest naturlig med glatte steiner under vann :) Samler du i naturen, gi dem et raskt oppkok i en gryte før du bruker dem i akvariet for å drepe eventuelle parasitter som følger med. PS! Det ser mest naturlig og harmonisk ut for øyet om du velger steiner i samme farge, og ikke blander "hummer og kanari" :)


Mener jeg leste et sted at man skulle være forsiktig med å putte naturstein i akvariet dersom man ikke var sikker på at de ikke ga fra seg ulike stoffer. Jeg kan ikkenoe om steiner, så derfor tenkte jeg at det var tryggest å kjøpe i fiskebutikk. DAAAHHHHHHH!

Da hiver jeg lavastein ut i shingelen sammen med all den fine kritthvite småsanden min - og får blokkas dyreste inngangsparti...

Og dropper inntil videre stein i akvariet. Orker ikke ut på tur akkurat nå - mer enn nok med vannskifter og skifte av bunndekke.
Det eneste jeg kan komme på ang. naturstein og forsiktighetsregler, er vel at man ikke skal samle stein det åpenbart er metall i (skinnende og glinsende, f.eks. kråkesølv o.l.) eller helt hvite stein, som kan inneholde kalk (som dermed trikser uønsket med vannverdiene dine).

Vanlige grå eller svarte eller brune steiner er helt ok. Man trenger ikke være redd for alt heller Det går helt fint å bruke naturstein man finner selv, bare man tenker litt på at de helst ikke bør se ut som beskrevet øverst.
Klokka 1815, vi er i gang. Førbilder. Får ikke tatt ut pumpe den sitter fast, jobber fort
(Derrr løsna visst tapen fra fingrene mine, ja... :'-D)
Yayy! Lykke til Ikke tenk mer på stein og inventar, du, det ordner seg etterhvert!
Kuledrøm
(Derrr løsna visst tapen fra fingrene mine, ja... :'-D) Yayy! Lykke til :-) Ikke tenk mer på stein og inventar, du, det ordner seg etterhvert!


Henter superlimen jeg. :P

Neida. Du er flink, Kuledrøm.
og kjenner jeg dette forumet rett vil du bli godt belært raskt om du (already happened to me) skulle si noe feil. lol

Sissan: Et godt råd til deg. Ikke ha det travelt med å få alt i akvariet pent og pyntelig akkurat slik du vil ha det med en gang.
1 ting om gangen og spør gjerne om råd her eller hos andre akvarieforum. Det lønner seg i lommeboken (feilkjøp) samt mye mindre arbeid og stress. Husk at alle feil du har gjort/kommer til å gjøre har mange i norge/verden allerede gjort.

Jeg kan nesten vedde på at alt akvariegreiene er litt overveldende for deg (er det for meg enda), gjerne vanskelig å huske alt... Skaff deg en liten bok og skriv en akvarie-logg/dagbok med måleparametre, hva du har gjort, hva du "dreit på draget" med og hva du lykkes med (og alt annet akvarie relatert du ønsker å skrive ned).
Veldig kjekt med en slik logg når du skal feilsøke problemer i fremtiden. Kanskje du har allerede har løsningen på et problem du kanskje får i fremtiden.
Veldig bra tips, Sharanu ! Jeg bruker et Word-document som jeg har laget til dette, med kolonner for dato/klokkeslett, all slags vannverdier, og hva jeg har gjort i/med karet. Veldig nyttig ! Ellers har jeg skrevne logger fra årevis tilbake, men de er litt mer jobbige å slå opp i.

Det var lurt, skal starte logg/dagbok når jeg får testene mine. Font med digitalt, da kan jeg legge med bilder også.

Akkurat nå er dette veldig overveldende, ja. Jeg angrer fryktelig på at jeg startet nå, og at jeg startet så fort ndet siste kom av dårlig rådgivning og at jeg tok for lett på prosjektet. Det at jeg startet nå når d skjer så mye annet er helt typisk meg, og noe jeg må jobbe med. Jeg mener - det HADDE vært lurt å vente med å starte et fiskehjem til jeg hadde fått mitt eget hjem på plass.

I dag for eksempel - nettopp da jeg kom inn med sand og akvariebytteutstyr... Da kom den nye senga jeg har ventet på. Så jeg måtte rydde soverommet og skru sammen en diger dobbelseng oppi bunndekkeskiftet.

Men begge deler er gjort (y)
Fra jeg skrudde av pumpa til jeg skrudde den på igjen, gikk det to timer - dobbelt så lenge som planlagt. Jobbet HELE tiden uten stans. Tok tre kvarter å tømme og vaske ut av karet, og lang tid å fylle det med riktig temp. Benyttet anledningen til å gå fra 26,5 til 25 grader også - skjedde naturlig i balja til fisken. Turde ikke kjøre varmekolbe oppi der, redd de skulle brenne seg.

Mallene mine er bare noen cm - de lagde et helvete da jeg skulle ha dem tilbake... Tre cm sort fisk i sort balje sent på kvelden? Yeyy. Og de er KJAPPE

Alle fiskene har utforsket nytt terreng noen timer, mye farting og seiling på strømmen. De fikk noe. Timer lys nå etter å ha blitt flyttet tilbake, har ikke hatt på lys før i dag. De har heller ikke fått mat i dag. Mallene har oppført seg som gale i det nye karet - mye svømming høyt og lavt, aldri sett dem så aktive før. Nå er de fleste falt til ro, en av guppyene ligger oppe i vannkanten, er litt redd for den. De andre ligger lenger ned. De har vært høyt og lavt i flere timer - så jeg håper det er fordi det er natta for dem.
Har kjøpt timer til lyset, men ikke orket å stille den inn enda. De skal få litt jevnere dager etterhvert. Vannskiftet i dag ble nær 50 %.

Hvor mye vann bør jeg skifte i morgen?
Bør de få mat i morgen?

Ahhhh sliten nå. Men glad for at storjobben er ferdig. Bare ryddinga igjen, men den får vente.
Bra jobbet
Du bør skifte litt vann i morgen, syns jeg...30% skulle duge. Og fiskene kan få litt mat også.
Håper du snart får testene, så det blir litt mer å holde seg til når det gjelder vannbyttene.
Det håper jeg også Silvershaded. Har mailkontakt med Aquamania nå, men om han ikke sendte i går tror jeg at jeg avbestiller og tvinger dyrebutikken her til å selge meg testene. Å bytte 30-40 liter vann i døgnet helt "i blinde" er så slitsomt at jeg heller får betale litt ekstra og krangle meg til testene lokalt.
Kjenner at jeg TRENGER stabile verdier i løpet av neste uke, så jeg kan dra på høstferie seks dager med barna. Men kommer ikke til å dra om det ikke er forsvarlig. Dvs. at jeg må komme i gang med testingen helst før denne helgen, så jeg er sikker på hva som skjer nedi der...

Skal uansett teste pH i dag - det blir spennende å se om den er på vei ned. Tok jo med meg 50-60 % av pH8-vannet i går, så jeg antar den ikke er på 7 enda, men bør være på vei ned.

Jeg har EN liten snegle i akvariet. Den er ikke kjøpt - fulgte med en plante. Den klarte å overleve gårsdagen. 5-6 mm stor - lysebrun. Er det den som spiser på plantene mine? I dag var et av bladene på de største plantene halvert - bare trådverket i bladet igjen. Kan det være sultne fisk?
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap