Robin`s Mini-WaterWorld :) (side 4)

Etter å lest opp og ned på Kuledrøm sin personlige tråd, samt gjort en del undersøkelser har jeg i dag holdt av noen Sør-Amerikanske Kulefisk. Har ikke kjøpt de, men skal tilbringe helgen å lese meg mer opp på de og bestemme meg innen tanken er klar til å sette inn fisk. Har sett alle rådene om å styre unna kulefisk som nybegynner, men om jeg bestemmer meg for å kjøpe så vet jeg at dette skal jeg få til.

Men jeg undrer meg litt at han jeg snakket med i butikken sa at de Sør-Amerikanske Kulefiskene går fint overens med andre fisk, men under artsbasen her så står det at jeg bør lage ett arts kar for de, men de kan gå sammen med noen bunnfisk som Ancistrus og Kuhlii. Så da er planen min å flytte Ancistrusene (2stk) mine over i den store tanken sammen med Kulefisken. Holde Platyene, Kampfisken og Neon Tetraene for seg selv i den minste tanken. Mulig jeg gir bort Platyene da siden den tanken er litt liten for å romme alle sammen. De som har fiskene mine på "hotell" opphold kan mer enn gjerne overta de. Og snegler har jeg tydeligvis nok av da jeg støvsugde den lille tanken (som før øvrig er til salgs her inne) fant flere dusin med små rakkere. Vet jeg hadde en stor snegl, men nå har jeg en haug små gremlings krypende

En kan faktisk bli litt dårlig av å se etter fisk, for en vil av og til ha alt Om noen har erfaringer ed den type kulefisk, og om de går sammen med andre vil jeg gjerne høre om det, for ville hatt noen flere arter i samme tank om mulig
Woohaa! Er det noe jeg ønsker meg av fisk, så er det Sør-amerikansk kulefisk... Hadde jeg hatt et større akvarium, skulle jeg hatt en stim med sånne. Jeg skal ihvertfall ikke være hyklersk og advare deg mot kulefisk...

Jeg har ikke erfaring med arten, men har nå hørt og lest endel. Det du skal være spesielt klar over med disse, er at du med stor sannsynlighet må bedøve dem og klippe tennene deres innimellom. De må ha mye "hard kost", og det kan bli vanskelig å få fram nok snegler - det har du sikkert fått med deg i tråden min SAP er visst ikke så vanskelige i matveien som særlig dvergkulefisk kan være, SAP spiser også grøntfôr, f.eks. malletabletter. Jeg har hørt om en SAP som var vegetarianer! XD De bør være minimum 4 stk, for de trives best i gruppe/stim. Det er sant at de går for å være den "snille" kulefisken, men kuler er kuler, og flagrende finner lar de seg nok friste av uansett, så det må unngås. Vil tro at de også kan sluke småfisk. Kuler er dessuten sterke personligheter, så man kan være heldig eller uheldig. Artsakvarium er nok definitivt best, men hadde det vært meg, hadde jeg faktisk tatt sjansen på å prøve dem sammen med andre fisk. Da bør man ha en god backup-plan, med mulighet for å flytte på fisk om det skjærer seg.

Hvis du er på fjesboka, kan du evt. melde deg inn i en ganske aktiv kulefiskgruppe og be om råd, det er flere der som har SAP. Her på Akvaforum er det fint lite å høre fra kulefiskfolk!

De har ett helt kar på Midtun Zoo i Åsane (Bergen) Ingen som har vist interesse for de enda sa de, og de har hatt dem i 3 uker, men jeg er ikke klar for fisk i tanken min enda, derfor hold jeg av noen i tilfelle jeg bestemmer meg for å gå for disse. Skal sjekke ut den siden ja. Og når det kommer til snegl så har jeg ett par dusin sandsnegler allerede gående og tilgangen fra den lokale dyrebutikken er god om det skulle skofte på mat.

Dette er noe jeg må tenke grundig og godt over, men flate for en kul fisk. Ble helt fasinert over dem da jeg var innom i dag for å inspisere dem
Ja, de er herlige, jeg så noen i Oslo for ikke lenge siden, og første gang jeg så en var i et "biotiopakvarium" på Universeum i Sverige - sammen med scalarer, faktisk. Tror ikke det er så lurt... SAPene er også ganske hyperaktive, og det er ikke alle fiskarter som takler det.

Du bør undersøke nærmere om sandsnegler er noen særlig god idé. De har nemlig veldig harde skall, og det kan skade nebbet til kulene. Jeg gir sandsnegler og Thiara winteri til mine, men dvergkuler pleier å bare suge ut det som er inni. De har ikke problemer med nebbveksten Posthornsnegler er fine til mat, du kan prøve å ale opp slike. De fins i flotte farger også - rød, rosa, blå, leopardmønstret... Man kan også gi musling, krabbeklør, kreps med skall, m.m. Og jeg ble fortalt av ei på forumet at hun hadde stein med rur på i akvariet, og så drev SAPene og gnagde på rura, og hun mente tennene ble filt ned på denne måten :-P Jeg syns det høres litt risky ut å ha rur i akvariet, de er jo skarpe som barberblad!
Ja nå har jeg lest meg opp en del, og det er riktig som du sier at sandsneglen ikke er det beste alternativet, det var dumt siden jeg har så mange. Men skal nok få rensket ut alle sammen og få fatt i noen andre snegler å avle opp.
Studerte fiskelisten til dyrebutikken, men det sto ikke den sneglen på listen deres. Får ta meg en tur innom i morgen å høre, ofte listen ikke er oppdatert. Jeg er 99% sikker nå at jeg kommer til å gå for denne fisken, skal prøve å sette den sammen med L-144.

Gjelder bare å bli ferdig med innkjøringen av tanken min nå, og det går veldig bra, spiser opp all salmien nå på 24T, så det styrker min teori at noe var galt første gang jeg prøvde, så min datter gjorde meg nok en tjeneste med å helle såpe oppi så jeg fikk startet på nytt :p

Og en vet at familien skjønner at en er blitt hektet på denne hobbyen når en får Vannprøve kit i bursdags gave Fikk JBL sin koffert med 12 tester i gave i går
Var innom å besøkte mine fremtidige kompisser i dag. Og pratet litt omkring dette med hvilken snegl jeg skal fore med, og hun annbefalte ingen andre enn sandsneglen, på fjasbok siden fikk jeg til svar å bruke ramshorn, pond eller apple sneiler, men hun på butikken kunne godt gi meg noen slike, men hun sa de hadde hardere skall enn sand sneglen. Og hun mater dem med sand snegler, frosne mygg larver og annen for med tygge motstand. Og det funker helt fint. Hun har selv hatt kulefisker og det har aldri vert noe problem å mate dem med sand snegler. Hater når jeg får forskjellig info... Som databasen på denne sidn sier at SAP ikke er stim fisk, og man trenger ikke mer enn 1, men alle andre sier minimum 3 eller 4.... Det viser vel igrunn bare til forskjellige erfaringer tenker jeg. Men jeg tenkte jeg skulle ha en annen type snegl i tillegg til sandsneglen. Kan man ha disse i samme tank, eller bør de være hvær for seg? Har plukket de sandsneglene jeg har funnet og hivd dem i samme tank etterhvært.
SAP er ikke det man ville kalle en typisk "stimfisk", men de liker å ha andre individer av arten i nærheten. Så man kan si de danner løse grupper. En gruppe på 6 er passende...mulig 150 liter er i minste laget.

I tillegg krever disse fiskene perfekt vann og strøm, så jeg lurer på om filteret i dette karet er så godt egnet.
Jeg trodde ikke det var noe tvil om at sandsneglen har det hardeste skallet?? Men det stemmer nok at folk har forskjellige erfaringer med fôring med disse. En del av bildet kan kanskje være hva slags vannverdier sneglene går i. Er GH for lav, blir skallet dårlig/skjørt. Jeg har hatt diverse snegler sammen i samme kar, og det fungerer egentlig ikke så bra. Virker som eggleggende posthorn, damsnegl og skivesnegl blir utkonkurrert av de levendefødende Thiara winteri og sandsnegl, for jeg tror disse spiser eggene til de andre. Jeg tror også vannet jeg har er for varmt til de eggleggende typene. Anbefaler FB-gruppe Snegledilla hvis du vil komme i kontakt med folk som selger div. snegler, fc posthorn.

Mitt inntrykk er at det er ganske bra enighet om at SAP bør være i grupper (de stimer i naturen), men skal ikke uttale meg bastant. Sjekk fx her. Du finner kanskje også endel info på pufferforum.com.

Husk å behandle kulefiskene for innvollsorm når du får dem. SAPene er garantert viltfanget, og har derfor ofte parasitter. Jeg har brukt Kusuri wormer.

Edit: Så Silvers innlegg over, og hun har et meget viktig poeng ang. filteret. Jeg vet ikke hva du har for slags filter, men det må være kraftige saker (stort filtervolum), for kulefisker griser noe voldsomt! SAP trenger dessuten mye strøm.
Vel jeg har jo som sagt tidligere ett Juwel akvarie nå, og vi ble enige om at det heter Rio 180, så da er det 180 i teorien, men jeg regner på 150 liter vannmengde nå under innkjøringen pga bunnlag, dekor og steiner. Filteret skal klare 600l/t står det i papirene. Men jeg har mulighet for å sette inn ett annet utv. filter om ikke så lenge som jeg kan låne (er i drift i dag), samt jeg har pumpe liggende til å lage strøm også.

Men jeg har en utspekulert plan som min kjære ikke vet enda. Det store karet på 450 fikk jeg ikke allikevel, men går for ett på 312liter med ett AM-Top 3338 filter. Det får jeg plass til Så da er planen min å kjøpe disse fiskene nå før de forsvinner, og de er relativt små nå. Går til innkjøp av den tanken, klargjør den, intallerer UV-Filter som jeg fikk av min far her om dagen, pumpe for å lage strøm, og så flytter jeg de over der når salmi innkjøringen er klar. Men da må jeg nok selge Juwel tanken min, ellers tror jeg min kjære hennviser meg til soffan ved siden av fiskene mine :p
Den fakta siden @Kuledrøm linket sier minimum 108liter tank om ikke mine matte kunnskaper streiket (120x30x30cm minimum), så da er jeg vel innafor mens de enda er små tenker jeg. Og min fremtidsplan er god som gull Vel, dette skal jeg få til. "All in" er mitt motto

Men der igjen sier den faktasiden litt annerledes enn databasen her på siden. Den sier PH 5,5-8,0 og tempratur 20-25`C, mens her er den mer innsnevret til PH 5,5-7,2 og tempratur 22-28`C. Er jo bare å legge seg midt i eller nedre grenser da, men likevel. Blir mye forskjellig info etter hvem du hører på, og hvor du leser..
Dette med filter har jeg gnålt om før, men tar det en gang til.

Hvis filteret ditt er oppgitt til å pumpe 600 l/h, er dette uten filtermedier og selvsagt også uten den naturlige "tetning" som det fort blir (særlig i et innvendig filter). I praksis pumper den kanskje ikke mer enn drøyt halvparten. Det vil si at vannvolumet i sirkulerer 2 ganger per time. I tillegg er det ganske lite filtermedie-volum i et innvendig filter. Til sammen gir dette mindre bra filtrering, særlig til søplete fisk.

Skikkelig filtrering bør sirkuler karvolumet minst 4 ganger per time, gjennom filtermedier med tilsvarende stort volum. Mer gjennomstrømming gjennom lite filtervolum gir ikke bedre filtrering...vannet får da for kort kontak-tid med filtermediene.
Som nevnt annet sted : de avvikende verdiene her kommer sannsynligvis av at fiskene lever under veldig svingende årstidsendringer. I regntiden flommer territoriet dens ut over i regnskogen, og dermed endres vannverdiene radikalt.

Du kan heller ikke direktesammenligne 120x30x30 med ditt...noen fisker trenger lengde fremfor høyde.
Ok SilverShaded jeg forstår. Men hva synest du om planen min da?

Over til noe annet; Innkjøringen min. Nå har det ikke gått 2 uker engang, og all salmien forsvinner på ett døgn, og målinger i dag på nitrat er 120mg/l noe ifølge guiden ikke er forventet før uke 3 (og jeg vet at ikke alle innkjøringer er like) Er det da annbefalt nå å ta ett 50% vannbytte før salmi tilsetting? PH er stabil på 7,5.
Planen er grei nok, den...men jeg vil ikke anbefale at du kjøper disse før du har bedre filtrering oppe å kjøre. Som sagt er disse veldig følsomme for vannkvalitet, og de er ekstra utsatt hvis de er viltfangede. Da tar det litt tid før de får immunsystemet i form igjen. Ville jo være synd å investere i disse for å se dem dø...

Jepp, du kan godt ta et 50% vannbytte hvis du har så høy nitrat. Sikker på at du leser av riktig...syns det var alt for mye etter bare knapt to uker. Hva er NO2 på ?
No2 er Off the scale. Ja jeg leser den riktig, (tror jeg) har litt fargesvakt syn, men min samboer ser det samme som meg. Slik som jeg tolker fargekartet til JBL så skal jeg lese av øverste linje siden jeg henter vann fra topp laget. (har ikke for vane å lese så mye bruksannvisninger) Men fargen matcher der som det står 120ppm på kartet vertfall.
SilverShaded
Planen er grei nok, den...men jeg vil ikke anbefale at du kjøper disse før du har bedre filtrering oppe å kjøre.

Veldig enig i dette. Tror ellers man regner ca 60 liter per SAP.
Lord-Robin
No2 er Off the scale. Ja jeg leser den riktig, (tror jeg) har litt fargesvakt syn, men min samboer ser det samme som meg. Slik som jeg tolker fargekartet til JBL så skal jeg lese av øverste linje siden jeg henter vann fra topp laget. (har ikke for vane å lese så mye bruksannvisninger) Men fargen matcher der som det står 120ppm på kartet vertfall.

Øverst er for saltvann, diskusen er ferskvann, og koien er hagedam.
Nei, da har du nok helt misforstått test-avlesningen. Øverste linje har ikke noe med hvor du tar vannet fra...det er for saltvann. Du skal bruke den nederste av de to skalaene.

Mannfolk og bruksanvisninger...hmfff
Kuledrøm
[QUOTE=SilverShaded]Planen er grei nok, den...men jeg vil ikke anbefale at du kjøper disse før du har bedre filtrering oppe å kjøre.

Veldig enig i dette. Tror ellers man regner ca 60 liter per SAP.

Men om jeg kjører det utv AM-TOP filteret sammen da? Det er ikke en fisk de får inn daglig liksom, max en gang i året om de er heldige.... Og jeg er så bestemt i knotten min nå, blir kjempe nedsig om dette ikke vil funke, men helt klart jeg vil ikke ta de om de kommer til å lide...
SilverShaded
Nei, da har du nok helt misforstått test-avlesningen. Øverste linje har ikke noe med hvor du tar vannet fra...det er for saltvann. Du skal bruke den nederste av de to skalaene. Mannfolk og bruksanvisninger...hmfff

Hahahahaha :p Jaja :s Kjente jeg rødmer nå :p Men da er den 80 da..... Likevel bytte vann?
Tilfeldig bekjentskap
© Jarle Fevang
Reklame for plussmedlemskap