For sterk pumpe? (side 4)

Bør jeg fortsette med daglige salmidoser fra nå av så lenge ammoniakken blir borte? Jeg får ikke tak i dråpetest på NO2 før i romjula så der er jeg litt blind fram til da.
Ja så lenge No2 er høy eller ustabil (eller uviss) bør du fortsette med salmi. Bakteriene må ha mat ellers dør de ut.
Takk for svar. Da fortsetter jeg med daglige doser.
Da har jeg fått tak i dråpetest til NO2 og PH også. Eneste som nå blir målt med strips er GH og KH da ingen av de to dyrebutikkene jeg var i i dag hadde det. Merkverdig at alle dyrebutikker ser ut til å ha en eller to av disse testene men ingen har alle.

Uansett. Her er målingen rett før dagens salmidose (23ml):

NH3/NH4: 0 mg/L (Dråpetest)
NO2: 0,3 mg/L (Dråpetest)
NO3: 50 mg/L (Dråpetest)
PH: 7,5 (Dråpetest)
GH: 6 (Strips)
KH: 6 (Strips)

Er det normalt at NH3/NH4 forsvinner hver dag mens NO2 og NO3 holder seg uforandret? Skulle tro det ville være litt opp og ned på de også.
Jada, det er ganske normalt, under de betingelser du har. NO2 vil ikke bli skyhøy fordi du tydeligvis har fått med en del filterbakterier fra din venn. Og når ikke NO2 blir skyhøy, blir ikke NO3 det heller. Men hold godt øye med verdiene...det kan brått komme overraskelser..
Takk for svar

Men vil dette si at jeg er et stykke lenger frem i innkjøringen en forventet? Kan jeg ha i fisk noe før en vanlig innkjøringsperiode tilsier?
Se, DET er det ikke mulig å svare sikkert på. Som sagt...overraskelser kan fremdeles komme. Så ikke regn med noe som helst. Når karet har ligget på stabilt null i nitritt i minst 3 dager...da kan vi snakke
Spørsmål: Ammoniakken forsvinner på under 12 timer hos meg nå, så det ser jo bra ut, men jeg har lagt merke til en blek oljeaktig hinne på overflaten. Den er ikke tykk eller slimete og jeg kjenner den ikke i det hele tatt når jeg stikker hånden i vannet og den er kun synlig rett under armaturet når lyset er på men den er der.

Og jeg har lagt merke til at det har blitt en del mer skum på overflaten langs kantene. Heller ikke mye men det har fordoblet seg de siste par tre dagene.

Er dette noe å bekymre seg over? Noe jeg burde gjøre?
Det mest effektive er å sørge for at utblåset fra filteret lager gode krusninger på overflaten.
I tillegg, pass på at du ikke stikker hender/armer i vannet uten at de først er skrubbet fri for urenheter. Huden har gjerne en del olje på seg, det er helt naturlig...i tillegg kan det være skitt og andre urenheter, som såpe, bodylotion, barberings-produkter o.l.
Takk for svar

Utblåset har vært et par cm under vann så det har ikke vært mye krusninger, skal justere det straks. Det med å skrubbe armer før man stikker dem nedi er jo egentlig innlysende...men jeg har likevel ikke tenkt på det, så takk.
Nei, det er mange som skriker høyt om at man ikke må bruke bøtter det har vært såpevann i....men tenker overhodet ikke over at de vasker hendene/kroppen med såpe (og bruker håndkremer og/eller bodylotion) og putter dem rett i karet..

Hvis du flytter opp utblåset til rett under overflaten og lar det stråle littegrann oppover, vil nok ting rette seg til. Krusninger i overflaten er dessuten meget viktig for vannets oksygenopptak fra lufta !
Har gjort noe dumt her nå.

Hadde i 50 kilo fin grus i formiddag. Jeg trodde jeg skylte den bra nok, men det hadde jeg nok ikke da all sikt ble borte i akvariet. Jeg vet at det ideelle er å tømme akvariet før man har i grus men jeg var redd for at det ville gå ut over innkjøringsprosessen. Jeg innser jo nå at alt støvet som har hopet seg opp i filtrer sikkert har gjort mer skade for den.

Jeg tok et 50-60% vannbytte som ikke så ut til å hjelpe i det hele tatt. Nå etter 8 timer så har det blitt merkbart bedre men er fortsatt veldig tåkete vann. Er dette noe som vil legge seg av seg selv eller må jeg bytte ut alt vannet? Og om et 100% vannbytte er nødvendig, hvor mye vil det ødelegge for innkjøringsprosessen?

Om det holder å la det legge seg så tenker jeg at det logiske er vel å ha filtre og sirkulasjonspumper av slik at vannet er rolig? Tenker jeg feil da?

Har tatt målinger og de så helt fine ut. Ingen forandring fra forrige måling.
Støvet vil forsvinne etterhvert. Og du kan jo ikke stoppe filter/sirkulasjon, da spoleres innkjøringen. Problemet er at masse slikt svevestøv vil tette filteret ganske raskt. Det kan også skade impelleren. Jeg foreslår at du lar alt være som det er til det meste er borte. Så bør du bytte ihvertfall finfilter/filter-fleece.
Er det det som ser ut som skumgummi? Bør jeg bytte det med en gang eller vente til innkjøringen er ferdig?
Skumgummi ?? Det er vel ikke skumgummi-patroner i et utvendig bøttefilter ? Nei, jeg mener det tynne hvite finfilteret som skal være øverst i bøtta.
Ikke bytt dette før støvet har lagt seg.
Vi snakker om samme filter iallefall. Jeg mente bare å huske at det så litt ut som skumgummi, men det er nok ikke det. Takk.

PS: Ved å bytte dette, blir jeg satt langt tilbake i innkjøringsprosessen? Kommer selvsagt til å gjøre det uansett, men bare lurer.
Nei, akkurat finfilteret er den delen av filteret som har minst betydning for bakteriefloraen, så det burde ikke påvirke prosessen så mye.
Begynner å se ut som noe nå. Er litt usikker på om jeg skal ha i flere planter eller vente å se om dette gror raskt nok.

Jeg tror også jeg kommer til å bytte ut den berømte Sicce Voyager sirkulasjonspumpen som var grunnen til at denne tråden ble startet. Den er for kraftig. Plantene i andre enden av karet sto og blafret kraftig og grusen ble sakte men sikkert måkt mot en side.

Vil den gjøre nytte for seg om jeg setter den på kortsiden slik at den blåser fra front mot bakvegg litt skrått? Filterutblåsene er på den andre siden og blåser skrått ut mot frontveggen så i mitt hode vil det danne en sirkulerende strøm uten at resten av karet får den fulle kraften til pumpen.

Noen som vet om det er mulig å dempe styrken? En slags dimmer på en måte kanskje?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap