- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Min Tanganyika-drømmeliste (side 4)
Min Tanganyika-drømmeliste (side 4)
Postet 31.07.06 kl 12:07
Postet 26.08.06 kl 11:50
Postet 26.08.06 kl 12:16
Etter lang tid med prøving og testing og mailen med Frank fant jeg ut at jeg skal slenge i vanlig butikk- natron.
Mistenker at det var noe feil med det pulveret jeg bestilte.
Har sendt mail til santron ang fisker, og håper virkelig og inderlig at jeg kan starte med fisk snart..
Jeg nærmer meg grensa til ren desperasjon her!! *river løs litt hår*
Postet 05.09.06 kl 10:25
Endelig!!
Var innom Jan Holt med vannprøve for å dobbeltsjekke verdiene, og kunne endelig kjøpe fisk!!
(Nesten jeg rundkysset Lars hihi)
Kjøpte ti cyprchromis leptosoma (Utinta flourescent)
De er veldig små enda, så kjønnsforskjellene er ikke helt avklart men jeg skal ende opp med fire hanner og seks hunner.
Får komme tilbake med evnt "feilbedømt" kjønn
De ser litt små og tuslete ut i en 420 liter, men de stimer og er snuskete (jada, jeg er en jente)
Forresten klarte katten å hoppe opp på det åpne akvariet i sted, han endte med våte poter og jeg tipper fiskene tenkte : "Vi har kommet til helvete!!"
Kjøpte også to nye lysrør, et med dagslys og et saltvannslys for å få den kjølige klare fargen.
Gleder meg til å få de på plass
Postet 13.09.06 kl 17:45
Gratulerer! Endelig! Det skal bli skikkelig gøy å se bilder! For de kommer vel?
Cyprchromis leptosoma kjempeflott fisk! En stim kunne jeg gjerne tenkt meg også. Hva kosta gjengen?
Saltvannsrør sier du? Hva slags? Jeg tror jeg må kjøpe nye lysrør i mitt kar, de har stått der siden mai 2004 og fargen er motbydelig gulaktig. Planter vokser som ugress, men ikke i høyden, kan det ha noe med lysrørene å gjøre? En kjøligere farge, kanskje litt blått hadde vært fint.
Cyprchromis leptosoma kjempeflott fisk! En stim kunne jeg gjerne tenkt meg også. Hva kosta gjengen?
Saltvannsrør sier du? Hva slags? Jeg tror jeg må kjøpe nye lysrør i mitt kar, de har stått der siden mai 2004 og fargen er motbydelig gulaktig. Planter vokser som ugress, men ikke i høyden, kan det ha noe med lysrørene å gjøre? En kjøligere farge, kanskje litt blått hadde vært fint.
Postet 13.09.06 kl 18:34
Hmm.. pris?
Det var det ja.. jeg kjøpte jo flere ting, og jeg drar bare kortet uten å se så nøye *flau*
Tror de kostet rundt 150 + pr stk.
Og har jeg kvitteringen? Nei. Jeg stoler tydeligvis totalt på mitt gode omdømme om noe skulle være galt.
Lyset heter Sera Blue Sky.
De er ikke noe særlig fotogene enda, de er så unge og farver nok ikke ut for om en mnd eller noe.
Men skal ta bilder når jeg får plantene i og de nye lysrørene
Postet 13.09.06 kl 19:00
Postet 13.09.06 kl 21:23
Postet 13.09.06 kl 22:02
Det var de, ja, enig med Malldrian Veldig flotte!
Egentlig burde jeg byttet kontinent fra Sør-Amerika til Afrika mht valg av fiskebestander med tanke på det håpløse vannet jeg har i vannkranen...
Burde egnet meg helt til Tanganyika (som er det eneste som interesserer meg om jeg måtte velge noe annet enn S-Amerika...), på grunn av den skrekkelige ph'en jeg har i kranvannet mitt! Da hadde jeg sluppet den evinnelige tuklingen med eikebarkekstrakter for å få ph ned fra håpløse 8.2 til min foretrukne 6.7.
Egentlig hadde jeg da bare behøvd å hive oppi noe kalkstein og noen skjeer med gh-pulver i blant med Tanganyika-fisk. Langt lettere, og mer "tilgivende" for fiskenes del om man får en grad feil. Det er litt verre å bomme en hel grad med hensyn til ph....
Egentlig burde jeg byttet kontinent fra Sør-Amerika til Afrika mht valg av fiskebestander med tanke på det håpløse vannet jeg har i vannkranen...
Burde egnet meg helt til Tanganyika (som er det eneste som interesserer meg om jeg måtte velge noe annet enn S-Amerika...), på grunn av den skrekkelige ph'en jeg har i kranvannet mitt! Da hadde jeg sluppet den evinnelige tuklingen med eikebarkekstrakter for å få ph ned fra håpløse 8.2 til min foretrukne 6.7.
Egentlig hadde jeg da bare behøvd å hive oppi noe kalkstein og noen skjeer med gh-pulver i blant med Tanganyika-fisk. Langt lettere, og mer "tilgivende" for fiskenes del om man får en grad feil. Det er litt verre å bomme en hel grad med hensyn til ph....
Postet 13.09.06 kl 22:10
Vi skulle byttet hus Mona, her er kran-Ph på 5.5 til 6.0
Kristian:
jeg har ingen algespisere foreløbig.
Har ikke lyst til å sette inn noen som ikke er fra Tanganyika.
Thor på Dahls i Moss snakket om noen maller som er i elver inn mot sjøen, og da vil jeg si de er "lovlige"
Skal sjekke ut det litt nærmere etterhvert.
Men jeg er overhodet ikke redd alger, liker det egentlig.
Så lenge det ikke er på glasset, men da har jeg jo algeskraper
Postet 13.09.06 kl 23:55
Postet 21.09.06 kl 21:03
Endret: 21.09.06 kl 21:04
Postet 21.09.06 kl 22:57
Postet 21.09.06 kl 23:05
Postet 22.09.06 kl 10:04
Postet 22.09.06 kl 10:56
Postet 24.09.06 kl 20:41
Postet 24.09.06 kl 20:45
Nye beboere :)
Som vanlig er lister vanskelige å følge... :P
En tur til Moss, og jeg kom hjem med disse.
Pluss to sjenerte gule compressiceps
En tur til Moss, og jeg kom hjem med disse.
Pluss to sjenerte gule compressiceps
Postet 02.10.06 kl 16:29
Endret: 02.10.06 kl 16:29
Postet 02.10.06 kl 16:30