Om "svar og råd" på forumet. (side 4)

Sertifisering er ikke noen god løsning. Å skille informasjon fra desinformasjon er en viktig ferdighet. Slik har det vært fra lenge før internett. Jeg har lest bøker om akvaristikk som er skrevet de siste 40 årene. De fleste av bøkene er gode, men inneholder mange feil. Uten disse feilene hadde det ikke engang vært mulig å skrive bøkene.

Problemet er ikke dårlige råd, men at noen faktisk har så dårlig vurderingsevne at de følger de dårlige rådene. Problemene akvaristen har med fisk og utstyr skyldes kun akvaristen selv. Til og med sviktende utstyr skyldes som regel feilbruk eller feilkjøp pga. dårlig dømmekraft. Den som opplever at pumpa stopper eller glasset sprekker opplever det selvfølgelig ikke slik. Vi skylder på noe utenfor oss selv.

Dem som føler at det er vanskelig å skille klinten fra hveten må bare skjerpe seg og lese enda mer for å kunne trekke riktige konklusjoner. Det finnes fortsatt bøker. Av og til går det galt men det lærer man også av.

Dette handler tross alt bare om fisk og akvarier. Jeg sier ´bare´ fordi dette ikke dreier seg om å få respiratorer og flymotorer til å virke. Akvaristikk er ikke viktig i ordets egentlige mening. En flymekaniker må ha fagbrev. En akvarist som gir råd til en annen akvarist trenger ingen dokumentasjon på sine ferdigheter.

Hvis vi opplever at det gis dårlige eller feilaktige råd i forumet griper vi uansett inn etter beste evne.
Har med stor interesse lest gjennom innleggene i denne tråden. Som nybegynner hadde det vært veldig greit med en sånn "ekspertliste", men jeg er egentlig enig i at det blir litt "feil". Selv har jeg vært aktiv i mange forskjellige forum opp gjennom årene, og nesten alle dem har listet antall innlegg hver person skriver. Det er det jo her også, men det som irriterte meg litt i starten var at man måtte inn på profilen for å se det. Personlig synes jeg det rett under avataren kunne stått f ex "Medlem siden" og "Antall innlegg". Jeg synes det gir en veldig fin pekepinn på hvem som er "gammel i gemet" og vet hva dem snakker om eller ikke. På den annen side, en person med 3 innlegg og medlem i en uke kan jo ha holdt på med akvarium i 30 år for alt vi vet.

Men den ideen om interesseliste synes jeg var veldig bra,men synes heller ikke det burde være en sånn "sertifisering"-ting.
Håvard Støre Andresen
Dem som føler at det er vanskelig å skille klinten fra hveten må bare skjerpe seg og lese enda mer for å kunne trekke riktige konklusjoner.


Helt enig! Som jeg har skrevet før, selv om jeg er nybegynner, er det opp til meg om jeg vil følge rådene jeg får. Og det er mitt ansvar å tilegne meg kunnskaper og trekke riktige konklusjoner.
"Medlem siden...." er greit å ha med, men faktisk synes jeg ikke dette er noe godt mål på hvor gode råd en person gir.

Hvor lenge man har vært aktiv på et gitt forum sier lite om erfaring - og på et ungt forum som dette vil det gi enda mindre mening.

Støtter forøvrig Håvard Støre Andersens forrige innelg
Hans Rune Bø
Jeg synes det gir en veldig fin pekepinn på hvem som er "gammel i gemet" og vet hva dem snakker om eller ikke. På den annen side, en person med 3 innlegg og medlem i en uke kan jo ha holdt på med akvarium i 30 år for alt vi vet. .

Nå er det slik at jeg har holdt på med akvarie i snart 30 år.
Men før forumene på internett må jeg innrømme at jeg rensket filteret for godt når jeg tok vannbytte og tømte akvariet for grus og vaskte gullende rent ol. ca. 2 ganger i året, når algene var så plagsomme at ikke fiskene syns. Feil lys ble også brukt. Satt mao. med et nystartet akvarie 2 ganger i året...trodde liksom det skulle være slik.
Faktisk mange uvitende holder på slik fremdeles...
Klarte somregel og regulere pH. med torv den gang også.
Filterbakterier (nitrifiseringsbakterier) hadde jeg aldri hørt om.
Hadde en pause på slutten av 90 tallet da leiligheten ble for liten..eller rettere sagt når kona dro formye møbler i hus
Startet opp igjen i slutten på 2004 og oppdaget at internett var en fortreffelig måte og finne ut av ting, via forumene og folkene som postet erfaringene sine der. Ble mange AHA opplevelser.

Vil bare si at det er ingen skam og spørre på ting dere lurer på. Det er det vi lærer av. Hvis svaret blir feil skal jeg garantere at kommentarer blir gitt fort.
Men ver ikke redd for å poste dine egne meninger. Her på forumet SKAL takhøyden være stor.
Husk at man lærer så lenge man lever.

Tror også at forumet er greit som det er, og dere må finne ut hvem som er greiest forholde seg til når noe blir komentert. Jeg har ikke tid til å være en ekspert på feks. maller ol. selv om jeg kan mye.

Mener at vi som moderatorer ikke skal sitte som eksperter på alt mulig, men moderere saker som ikke er i hendhold til retningslinjene.
Selvfølgelig svarer vi som alle andre på ting vi kan.
Tilfeldig bekjentskap
© U.H.
Reklame for plussmedlemskap