Killi-oppstart (side 4)
Postet 14.05.06 kl 20:04
Postet 14.05.06 kl 20:37
Postet 14.05.06 kl 21:42
Postet 14.05.06 kl 22:21
Mikkel =))
Hei, igjen !!
Du sier at killieggene mine skal tørke mellom 5 og 6 måneder, men jeg ble frarådet av både Svein A og Dag i klubben å la dem tørke så lenge.
Dag sa blant annet at hvis jeg lot eggene tørke i 5-6 måneder så ville de råtne, og det vil jeg jo ikke ha noe av =(
Ellers så sa Dag at jeg kunne legge torven i bløt etter 3 måneders tørke, for så å legge torven til tørk igjen. Deretter venter jeg en måned til og legger torven i bløt igjen. Slik fortsetter jeg. Det var det Dag sa at jeg kunne gjøre. Det betyr at hver måned jeg legger torven i bløt så får jeg ny yngel.
Svein A nevnte i tråden min på Nettakvariet at siden sommeren inntrer om ikke så altfor lenge med varme dager ville han at eggene bare skulle tørke i 3 måneder, og ikke 5-6 måneder.
Nå vet jeg ikke helt hvilket råd jeg skal følge her =((
Jeg regner med å høre fra deg Mikkel
Mvh Maren =))
Du sier at killieggene mine skal tørke mellom 5 og 6 måneder, men jeg ble frarådet av både Svein A og Dag i klubben å la dem tørke så lenge.
Dag sa blant annet at hvis jeg lot eggene tørke i 5-6 måneder så ville de råtne, og det vil jeg jo ikke ha noe av =(
Ellers så sa Dag at jeg kunne legge torven i bløt etter 3 måneders tørke, for så å legge torven til tørk igjen. Deretter venter jeg en måned til og legger torven i bløt igjen. Slik fortsetter jeg. Det var det Dag sa at jeg kunne gjøre. Det betyr at hver måned jeg legger torven i bløt så får jeg ny yngel.
Svein A nevnte i tråden min på Nettakvariet at siden sommeren inntrer om ikke så altfor lenge med varme dager ville han at eggene bare skulle tørke i 3 måneder, og ikke 5-6 måneder.
Nå vet jeg ikke helt hvilket råd jeg skal følge her =((
Jeg regner med å høre fra deg Mikkel
Mvh Maren =))
Postet 27.05.06 kl 16:33
Må visst handle et kar til slik at jeg får omplasser killi-hannen på en ordentlig måte, den tror alle grå fisker er hunner og er direkte usømmelig
Uff, enda et kar...triste greier gitt
Killi-yngelen vokser forresten bra, de får nå både tørrfor og artemia. Største er ca 1cm og har tydelige fargetegninger på kropp og finner, blir nok en hann. Når kan jeg registrere oppdrett?
Uff, enda et kar...triste greier gitt
Killi-yngelen vokser forresten bra, de får nå både tørrfor og artemia. Største er ca 1cm og har tydelige fargetegninger på kropp og finner, blir nok en hann. Når kan jeg registrere oppdrett?
Postet 03.06.06 kl 23:45
Mikkel ThorkildsenEnig. TV er oppskrytt! M
Hva er TV for noe ??
Uansett hva det er, tror jeg nok ikke at jeg liker det...
Karl Inge S - alltid spennende med et kar til
For å gjøre det enkelt, kan du også bruke en plastbakke (plastkasse).
Sikkert ikke det mest spennende for deg, da du ikke ser så mye til fisken, men den trives iallefall bra i en slik.
Postet 04.06.06 kl 00:07
Har egentlig en 19l på hold i butikken, men hvis man skal ha en liten pumpe til, og kanskje en kolbe ettersom det er kjølig i kjelleren er plutselig ikke spranget til et 60l sett så langt... og en 60l med pumpe, kolbe og lys kan jeg jo bruke til mye rart... kanskje jeg må ha flere killi-arter etterhvert, hvem vet
Postet 04.06.06 kl 00:25
Karl Inge SHar egentlig en 19l på hold i butikken, men hvis man skal ha en liten pumpe til, og kanskje en kolbe ettersom det er kjølig i kjelleren er plutselig ikke spranget til et 60l sett så langt... og en 60l med pumpe, kolbe og lys kan jeg jo bruke til mye rart... kanskje jeg må ha flere killi-arter etterhvert, hvem vet :-D
Hehehe
Den der hørtes kjent ut !!
60 liter?
Hmmm.. kunne fått plass til en trio aplocheilus lineatus gold i det karet der
Postet 04.06.06 kl 00:34
Postet 05.06.06 kl 00:38
Da er ladningen med Nigerianus yngel plassert bort
Har beholdt ene hunnen av første paret og en av mine egne hanner, den har utmerket seg hele tiden med vekst og farger.
Så har jeg kjøpt et aldeles knall par hannen er flott allerede, gleder meg til å se ham helt i form.
Og ikke minst-et par Gul Palettciklide
Killi-hannen er allerede i full gang med å innynde seg hos ALLE innbyggerne (de er jo grå, ikke sant? Ikke særlig kresne de Nigerianus-hannene altså
Her er et bilde jeg tok nettopp... over roten til høyre ser dere nigerianusen flørter litt diskre med ene ciklliden...hehe
Har beholdt ene hunnen av første paret og en av mine egne hanner, den har utmerket seg hele tiden med vekst og farger.
Så har jeg kjøpt et aldeles knall par hannen er flott allerede, gleder meg til å se ham helt i form.
Og ikke minst-et par Gul Palettciklide
Killi-hannen er allerede i full gang med å innynde seg hos ALLE innbyggerne (de er jo grå, ikke sant? Ikke særlig kresne de Nigerianus-hannene altså
Her er et bilde jeg tok nettopp... over roten til høyre ser dere nigerianusen flørter litt diskre med ene ciklliden...hehe
Postet 04.09.06 kl 23:21
Alt vel i dag morges.
Nigerianusene er foreløpig størst i karet og har totalt roen-hannen prøver seg på alt med gjeller
"kienke" paret er rolige men ser ut til å ha tilpasset seg fint, jeg prøvde å fore de men det var visst mer gøy å sile sand...
Lyretail-killiene er litt mer skeptiske, de er desidert minst i karet nå. Fikk myst litt på hannen igår og den er virkelig flott!!
Det spørs vel om evt killi-yngel klarer å vokse opp i dette karet, det blir egentlig hovedsaklig yngel på "kienke" som er målet, men killiene er jo flotte å se på da.
Noen tips ang foring av "kienke" eller "lyretail killi" jeg bør få?
Nigerianusene er foreløpig størst i karet og har totalt roen-hannen prøver seg på alt med gjeller
"kienke" paret er rolige men ser ut til å ha tilpasset seg fint, jeg prøvde å fore de men det var visst mer gøy å sile sand...
Lyretail-killiene er litt mer skeptiske, de er desidert minst i karet nå. Fikk myst litt på hannen igår og den er virkelig flott!!
Det spørs vel om evt killi-yngel klarer å vokse opp i dette karet, det blir egentlig hovedsaklig yngel på "kienke" som er målet, men killiene er jo flotte å se på da.
Noen tips ang foring av "kienke" eller "lyretail killi" jeg bør få?
Postet 05.09.06 kl 09:33
Karl Inge SSå har jeg kjøpt et aldeles knall par [URLBLOCK1] hannen er flott allerede, gleder meg til å se ham helt i form.
Hei, Karl Inge =))
Ja, det er noen vakre killier du kjøpte av meg på auksjonen i går.
Faktisk så har jeg yngel av dem gående i en 5 liters bolle akkurat nå men jeg har ikke peiling på hvor mange yngel jeg kommer til å ende opp med for jeg har plukket egg fra moppene deres 1 x i uka.
Killiene har jeg hatt gående i en bolle på 15 liter med 3 mopper og masse planterester som jeg har lukt vekk fra de andre karene mine.
I bollen hadde jeg verken pumpe eller varmekolbe.
Angående mopper så må du lage dem av syntetisk garn, ikke ull for det råtner.
Jeg har brukt syntetisk garn med mørk farge, for da er det lettere å se eggene når du plukker dem
Eggene putter jeg i en beholder med litt torv (uten tilsetninger) i, og eggene klekker etter 18-21 dager.
Her skal du få en link av meg som jeg postet på NA (Nettakvariet).
[URL=http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?t=1061046 ]http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?t=1061046 [/URL]
Har du noen flere spørsmål om dem så bare spørr i vei
Mvh Maren =))
Postet 05.09.06 kl 10:02
Tolker det nesten slik at akvariet er klart for killiene jeg
Som du ser på bildet er det kraftig beplantning i ene delen av karet, det er også endel overflate vegetasjon. Det er litt torvrester på bunn men dette forsvinner jo litt etterhvert i pumpen.
Karet er jo en videreføring av mitt Nigerianus-oppsett, enete jeg har gjort er å fylle på karet til toppen og sette inn en sten. Jeg har også vendt pumpen ut i karet for å øke strømmen litt, men dette er kanskje ikke nødvendig? De løs plantene (pistia stratiotes og hornblad) i karet gjør seg jo bedre med mindre støm...
Som du ser på bildet er det kraftig beplantning i ene delen av karet, det er også endel overflate vegetasjon. Det er litt torvrester på bunn men dette forsvinner jo litt etterhvert i pumpen.
Karet er jo en videreføring av mitt Nigerianus-oppsett, enete jeg har gjort er å fylle på karet til toppen og sette inn en sten. Jeg har også vendt pumpen ut i karet for å øke strømmen litt, men dette er kanskje ikke nødvendig? De løs plantene (pistia stratiotes og hornblad) i karet gjør seg jo bedre med mindre støm...
Postet 05.09.06 kl 10:10
Hei, igjen !!
Ja, selvsagt er karet ditt klart til et nytt killioppdrett. Jeg hadde jo helt glemt at hu har drettet P-82 oppi 70 literen
Du kan jo lage noen mopper, i tillegg til at de kan leke i plantene
Som sagt tidligere har jeg hatt de gående med 3 mopper; 2 mørkeblå og 1 brun.
Det er vell egentlig det samme hvordan du har pumpen
Men 1 ting er viktig med killier, og det er at du stenger alle åpninger, ellers vil du ende opp med tørrfisk !!
Killier er jo ekstremt glade i å hoppe ut av akvarier
Flere spørsmål ??
Mvh Maren =))
Ja, selvsagt er karet ditt klart til et nytt killioppdrett. Jeg hadde jo helt glemt at hu har drettet P-82 oppi 70 literen
Du kan jo lage noen mopper, i tillegg til at de kan leke i plantene
Som sagt tidligere har jeg hatt de gående med 3 mopper; 2 mørkeblå og 1 brun.
Det er vell egentlig det samme hvordan du har pumpen
Men 1 ting er viktig med killier, og det er at du stenger alle åpninger, ellers vil du ende opp med tørrfisk !!
Killier er jo ekstremt glade i å hoppe ut av akvarier
Flere spørsmål ??
Mvh Maren =))
Postet 05.09.06 kl 10:31
Postet 05.09.06 kl 10:41
Mat til "Fungene" :)
Ja, hvis du vil kalle dem "Fungene", så er det helt i orden for meg
Jeg forte "Fungene" med levende for i sommer, siden det er det de egentlig foretrekker, men jeg har også i den senere tid gitt dem frossene mygglarver (røde og svarte). Men de foretrakk røde mygglarver hos meg.
Jeg prøvde også å gi dem levende maur, men det ville de ikke ha
I tillegg har jeg gitt dem små larver som finnes i bringebær
Mvh Maren =))
Jeg forte "Fungene" med levende for i sommer, siden det er det de egentlig foretrekker, men jeg har også i den senere tid gitt dem frossene mygglarver (røde og svarte). Men de foretrakk røde mygglarver hos meg.
Jeg prøvde også å gi dem levende maur, men det ville de ikke ha
I tillegg har jeg gitt dem små larver som finnes i bringebær
Mvh Maren =))
Postet 05.09.06 kl 11:58
Endret: 05.09.06 kl 11:59
Karl Inge SJa disse "funge" jeg har kjøpt nå (enkleste navnet på de det da hehe) stiller de særlige krav til foret?
Hei.
Hva med å kalle arten for bivittatum? Det gjør alle andre, og dermed skjønner alle hvilken fisk det er snakk om. Funge er en lokalitet med spesielt fine bivittatum, men det kan jo være andre fisker fra samme lokalitet, og derfor er det ikke entydig hva det er tale om.
Populærnavn er egentlig unødvendig, siden de aller, aller fleste killifolkene faktisk bor utenfor Norge, og det aller meste av killies kjøpes i utlandet; internasjonale utstillinger, direkte fra oppdretter eller på nettauksjon (aquabid). I alle kataloger og oversikter brukes kun artsnavnene. Jeg ser at det i bøker/nettsider (á la Fishbase) vises til tyske og engelske artsnavn, Men jeg har aldri hørt dette brukt av tyskere eller engelskmenn. Artsnavnene er jo dessuten i mange tilfeller direkte oversettelser av det latinske artsnavnet, så hvorfor lære seg begge?
Når det gjelder lyretail/lyrehale har vel bortimot samtlige fisker i chromaphysemion-gruppen, elegansgruppen og calliurumgruppen en slik halefinne, og mange av disse har et engelsk populærnavn utledet av dette. Callliurum-gruppen inneholder bl.a. Aphyosemion australe, som på norsk en gang på 60-70-tallet ble kalt lyrehalekilli eller noe sånt (Arve?)). Sammen med cuba-rivulus (Rivulus cylindraceus) var det de eneste (tror jeg (Arve?)) som hadde norsk populærnavn. Men ikke i hobbyen.
En liten ting: har du bivittatum sammen med nigerianus (og palettcichlide? Jeg har holdt nigerianus sammen med et par chromaphyosemion spec., og nigerianushannen lot mye av aggresjonen gå ut over den andre hannen. Så ser du at finnene blir oppfliset, gi bivittatum-paret et eget kar.
Postet 05.09.06 kl 16:59
Postet 05.09.06 kl 17:05
Postet 18.10.06 kl 18:19