128l Sør Amerika/ Brasil-Amazonas (side 4)

Noen som kjenner til fredelige fisk som passer med guppy/corydoras/tetraer som spiser snegler? (Og er fra Amazonas bassenget) ?? Kjempeproblem med pestsnegler i karet....
Har hatt det samme problemet, men det er nok lite av det. Har hørt noen sier forskjellige ciklider kan finne på å spise snegler men det har ikke skjedd i mine kar enda iallefall. MEN på lang sikt kan eplesnegler være løsningen. De er sør-amerikanske og spiser eggene til andre snegler. Jeg har det og syns det funker. Knuser fortsatt noen pestsnegler med fingern men ikke på langt nær så mange.
Rød kurvciklide
Mine nye røde kurvciklider (takk, munda!) rensket karet mitt for posthornsnegler på ett døgn! Med en gang jeg slapp dem uti så jeg at de tok sneglene i munnen, tygde litt og spyttet dem ut igjen. Jeg trodde bare de skulle sjekke "hva er dette", men neste dag var det ikke en eneste snegle i sikte, og siden har jeg ikke sett noen, heller.
I tillegg er disse fiskene utrolig vakre, små og snille! Har både tetra og corydoras sammen med dem i mitt kar.
Etter at jeg kjøpte eplesnegler ble det fritt for pestsnegler, men posthornsneglene formerte seg fortsatt i vill fart.
Karet mitt er ihvertfall corydoras-froiendly... Er minst 3 klaser med egg rundt i karet nå!!!

Har tatt noen i en boks med hull i som flyter rundt, lagt i litt torv og lagt en brusestein oppi.... skal legge ut bilder senere.
Karl Inge S
Har slitt litt med å få tak i rette fisk og planter men nå kommer det seg. De stakkars 2 enslige guppyene mine skal nå få selskap av en liten stim [URLBLOCK1] Videre blir det litt mer planter, har forløpig lite. Skal få lagt ut bilde snart håper jeg. Videre planer: Dvergciklide (art ikke bestemt) Stim med otocinclus tetra, sannsynligvis kardinal flere endlers-guppy Kom gjerne med innspill :-)


jeg likte karet ditt! jeg skal ha et lignende selv, men bare med biltema sand. kjører du torv i filteret ditt, siden det er så brunt? eller er det bare røttene?
Hovedsaklig røttene, så har jeg oppi litt eikeblader. Og jeg bytter omtrent ikke vann, det også betyr litt.

Her er bilde av en av eggklasene, jeg har sett 3 klaser til nå-og jeg fikk fiskene mandagskveld

Også bilde av isboksen min.... tror dere det kan funke?
Kult! lykke til med eggene

Isboksen kan du vel bare ha utenfor akvariet vil jeg tro, bare skift vannet regelmessig (bruk akvarie vannet selvfølgelig) og ha oppi en luftpumpe. Dette funket fint hos meg iallefall, når jeg fikk corydoras egg for en stund tilbake.
Skal prøve litt forskjellig, vil ha et minikar snart tror jeg. Men fordelen med oppi karet er at det skiftes litt vann hele tiden
Blæh. Teite sneglene var på alle (4 faktisk) eggklasene, skrapte så mange jeg kunne over i isboksen jeg... var en hel brpte egg ihvertfall, men nå vil jeg bli kvitt pestsneglene... er det slemt å ha botiaer alene? KAn gå i rotekaret til vanlig.....
Og yngel er observert..... minst 2 foreløpig.....
Tellte 4 corydoras yngel i dag morges, idag må jeg vel nesten få de over i en ny boks tror jeg? Og sette igang artemiaen slik at de får mat imorgen....
8-10 yngel over i egen boks nå, artemian er på kok så får vi se, hadde vært morro å fått det til da
Karl Inge S
8-10 yngel over i egen boks nå, artemian er på kok så får vi se, hadde vært morro å fått det til da :-)


Blir spennende dette, men du behøver ikke koke artemiaen.., neida bare tuller.

Lykke til.

Mvh
Arild
Har hatt litt frafall dessverre, tellte 5 idag morges, men kan være flere i live. Sett 2 døde....

Begynner foringen etter jobb idag, prøvde litt igår men de virket ikke interessert.... bytter vann hver gang jeg er i kjelleren ved å tømme ut-tømme oppi vann fra akvariet.... burde jeg heller tømme ut vann og tømme rent vann fra springen oppi? Det er vel det Mona gjør, bytter til rent (temperert selvsagt) vann hver gang?
Du kan bruke akvarievannet dersom det er filtrert, ferskt og rent. Det har jo perfekt temperatur, og yngelen er sårbar overfor endringer i temperatur.
Du er sikker på at det ikke er nitritt e.l. i akvarievannet, evt nitrat?

Jeg ville vasket boksen i blant også, nå som du har begynt med artemia. Den forurenser nemlig en del, og det dannes et ekkelt, tynt og litt sleipt belegg i bunnen av boksen etter et par dager.

Kan hende jeg ikke bør påpeke det, men...eh...var det ikke du som ikke hadde særlig tro på vannbytter i akvariet, men bare fyllte på fordampet vann? Det bør du kanskje gjøre litt om på nå som du har yngel, altså bytte vann relativt ofte

Du kan gjerne påpeke det om du vil. I dette karet hvor begge corydorasgruppene mine leker har jeg ikke byttet vann mer enn en gang på 4mnd. Det gjelder forøvrig alle karene mine, og det går yngel i alle kar. HAr riktignok byttet/fyllt på endel vann i Afrika-biotopen men det var fordi jeg måtte endre litt på forholdene for nye fisk, ikke fordi vannkvaliteten var dårlig.

Vannivåene er helt fine.

Et par av yngelen så litt slakke ut samme dag de kom ut, antar det er de som har dødd. Skal bytte boks igjen imorgen og begynne med å bytte deler av vannet med rent temperert vann istedetfor å bare bruke akvarievannet. Er også mulig det er litt mye fart i vannet i boksen, er vanskelig å få til en mellomting i en isboks.... angrer på at jeg ikke kjøpte yngelkaret jeg hadde tenkt å kjøpe...
Var bedre enn jeg trodde tellte 8-10 igår, når jeg flyttet over nå var det 7stk+en som så sliten ut, akkurat som om den hadde rester av plommesekken???

SKal få artemia om en liten stund, de må bare få litt tid i det nye vannet først.
Nå når eg såg bildene dine av egg på glasset ble eg faktisk klar over at mine flekkete pansermaller har prøvd å yngle, uten at eg forstod ka det var... *sukk* Har ikkje sett sånne "rare klumper" siden tidlig i sommer.
Prøv med et vannbytte, det kan stimulere til lek. Og les trådene til Mona O for tips om hvordan du skal gå frem med egg, yngel osv.

Forte med artemia igjen nå og byttet litt vann med vann fra akvariet. Setter vann klar til imorgen tidlig.

Tellte over nå og kom til 10..... så det var nok mer enn 8-10 på tirsdag ja Håper noen klarer seg, er jo tidlig enda...
Bytter med kaldt vann en gang i uka, og forer med røde mygg 1-2 ganger i uka. Men nå er det bare tre igjen, mot fem tidligere, må se om eg ikkje får tak i et par til. Antar egentlig at kampfiskene og sneglene vil spise opp evnt egg som måtte dukke opp.
Tilfeldig bekjentskap
© Trude T.
Reklame for plussmedlemskap