Jippi, Indianergobyene har lagt egg =)) (side 4)

Hei, og god formiddag !!

Indianergoby-ynelen feirer snart 2 måneders bursdag, og jeg skal fange levendefor til dem i løpet av de neste dagene =))

Nå er mesteparten av Indianergoby-yngelen på størrelse med nyklekkede guppyunger. Dessverre er det helt vanlig at yngel i et og samme kull har forskjellig størrelse, og slik er det hos meg også.

Ved forrige opptelling hadde jeg 32 unger, men jeg er litt usikker om det er like mange ennå. Jeg får telle dem en dag når jeg har tid og gidder Samtidig får jeg måle og se hvor mange mm. de er blitt siden sist, eller har jeg gjort det før. Nå er jeg litt usikker her. Jeg er jo en skikkelig vims

Jeg har økt antall ganger jeg gir dem mat nå, for å få en raskere vekst. Tidligere har jeg gitt dem mat 7x i døgnet, men nå har jeg gått opp til 10x i døgnet ) Indianergoby-yngelen vokser utrolig seint, for jeg mener at jeg har lest det en eller annen plass.
Fortsatt gir jeg dem avskallede artemiaegg og Tropicals " Mikrovit Hi - protein ".

I dag skal jeg rense den innvendige pumpa, for det gjør jeg 1x i uken. Ellers skal de få et etterlengtet vannskifte som de sikkert blir glade for =)) Jeg tar å bytter sånn ca. 1/3 av vannvolumet. Det vil si omtrent 6,333333 liter, eller kanskje litt mer =)) Jeg får se hva det blir til

Ellers så er dei voksne Indianergobyene tilbake i 28 literen nå, men det ska jeg skrive i et nytt innlegg =))

Jeg takker og bukker til den moderatoren som fjernet trippelposteringen min her i denne tråden grytidlig i går morges !!

Mvh Maren aka Akvafreak =))

2 mnd dagen syns jeg du skal feire med å ta bilde av yngelen!! Se og få ut finger'n, Maren, og lån deg et kamera!! (Sikkert ikke bare jeg som er nysgjerrig!) Ellers skjønner jeg det kan være slitsomt med inianergobybebiser; fôring 10x døgnet!! ...puh.... når sover du??
Nå mine også lagt egg
Hei Maren.

Ville bare fortelle at jeg gjorde et nytt forsøk på mine indianergobyer på fredag. I dag morges, søndag, var det egg gitt. Skal bli spennende å se hva jeg kan få opp av de denne gang!

Mikkel
Grattis Mikkel !! + spørsmål =)
Hei, igjen !!

Gratulerer med Indianergoby-eggene, Mikkel =)

Ja, det var på tide Indianergobyene dine la egg igjen !!

Spørsmål:
1. Når la Indianergobyene egg sist ??

2. Hvor mange yngel vokste opp forrige gang ??

3. Hvor mange Indianergoby-kull har du hatt ??

4. Hvor mange Indianergobyer har du nå ??

5. I hvilket kar har eggleggingen skjedd ??

6. Hvordan har du innredet karet deres ??

7. Hvilke fisker bor med Indianergobyene ??

8. Stimulerte du leken på noen måte f.eks med spesialfor eller vannbytte ??

9.Hvor kjøpte/bestilte du Indianergobyene som du supplerte med for å forhindre innavl ?? Jeg ønsker å utvide stammen min skjønner du =)
Nå har jeg bare 1 hann og 2 hunner igjen av de 5 som jeg kjøpte på klubbauksjonen =(

Snart skal jeg flytte Indianergoby-yngelen min til de voksne. Hvor store (sånn ca.antall mm) var dine når du introduserte yngelen til de voksne ?? Dessverre har jeg ikke målt yngelen min, men jeg håper å få det gjort i morgen.

Jeg håper å høre fra deg =))

Mvh Maren =))
Det var mange spørsmål!!
Hei Maren.

1. Husker ikke. det er lenge siden. de du kjøpte på auksjonen var fra sist runde.

2. fikk ca 20 yngel opp. Jerg lot de kun gå i masse javamose i et kar på ca 20 liter. Matet de ikke med artmia el. Kun noen avskallede egg i ny og nå.

3. Har vel hatt 2 kull. fikk frem 1 yngel på den første. 2 dager etter klekking fikk jeg egglegging nr 2.

4. Har ca 14 fisk nå.

5. Egglegging har alltid skjedd i eget "oppdresskar". Dvs en ca 10 liters kar med grus, litt planter og et plastrør. Ingen pumper, lys etc.

6. se 5.

7. i det karet de lever i går de sammen med 1 stk kuhli ål, 2 ansistrus og 2-3 amanoreker.

8. gjorde ikke noe spesielt nei.

9. Jeg kjøpte mine hos Oasen Zoo. Han tok inn på min bestilling. Problemet for butikkene er at ingen kjøper de. Jeg har mista et par fisk jeg også, men da alltid rett etter gyting. Det tar nok ganske godt på for fiskene.

10. jeg målte de ikke, men Gobyene er ganske små i munnen. Tror nok det er andre fisk som er større fare en artsfrendene.

Synd du har mista fisk!! Jeg har ikke mista noen på lenge, men har 2 stk som har stagnert i veksten på ca 1 cm. Der har de vært i et års tid nå. Tenkte jeg skulle ta å hente levendefor i Vangen og prøve å fore yngel med silt vann derfra. Skal se hvor mye mat som er igjen i vannet etter siling. Ellers så har jeg ei stor hun og en flot than til, som skal få prøve seg på lek så fort eggene er klekt.

Mikkel
Tusen takk for mange fine svar, Mikkel =) + en liten forespørsel ;)
Hei, igjen Mikkel !!

Ja, det var mange spørsmål jeg kom med, hihi jeg vet Men jeg må jo komme med dem når jeg lurer på noe

Hva betalte du for Indianergobyene pr.stk ??
Tenkte jeg skulle bestille noen på Oasen, siden de har tatt dem inn før. Jeg skal spørre om de kan bestille til meg =)

Eller kanskje du vil selge til meg ?? Aller helst vil jeg ha 1 hann og 1 hunn. Har du noen/flere som du kan avse ?? Selv har jeg x antall yngel nå. Hvis du er interessert kan vi jo bytte også da =))
Hyl ut hvis du er interessert !!

Dessverre vet jeg ikke hvilket kjønn det er på yngelen min ennå, men Indianergoby-yngel har passert 1 cm iallefall. Et mer nøyaktig mål kommer jeg med i dag eller i morgen.

Har Indianergoby-yngelen din vært både gutter og jenter ??
Jeg prøver å finne ut hvilke faktorer som påvirker kjønnsfordelingen =)) Jeg har ikke funnet noe info på nettet iallefall =(

Merkelig at 2 av Indianergobyene dine har sluttet å vokse !! Jeg forstår ikke helt hvorfor ?? Ja, ta en tur i Vangen og fang levendefor til dem. De har godt av næringsrik mat
Nå er jeg på landstedet vårt, og på en tur var jeg innom noen pytter. Hihi, der var det jammen meg liv i vannet. Synd at håven min er i byn =( Jeg får huske på å ta den med neste gang.
På tirsdag/onsdag skal jeg jammen fange levendefor i Vangen til fiskene mine. Håper bare været er fint da

Lykke til med Indianergoby-eggene !!
Du kan godt bruke denne tråden til å informere om det nye Indianergoby-kullet ditt. Jeg har ikke noe imot det !!

Jeg håper å høre fra deg !!
Kanskje du lurer på noe ??

Mvh Maren =))
Hendelser hos Indianergobyene =)
Heia !!

Dette innlegget blir et sammendrag av hendelser som har skjedd hos Indianergobyene mine.
Dere får bare klage på meg, for det er ei stund siden siste oppdatering. Men når det er sol og fint vær så må man jo nyte det

For 4 1/2 uke siden flyttet de voksne Indianergobyene tilbake til 28 literen sin. Årsaken til at jeg lånte karet deres var fordi jeg skulle drette killiarten; Nothobranchius guentheri "Zanzibar".
I mellomtiden bodde Indianergobyene i 45 literen, senere i 54 literen.
Når Indianergobyene var tilbake i 28 literen oppførte de seg som om de aldri hadde vært vekke fra karet sitt. Merkelig !!

Mandag i forrige uke skjedde det noe trist hos de voksne Indianergobyene =( Under kveldsforingen la jeg merke til at den minste hannen ikke kom frem. Noe kom over meg, og i ren desperasjon begynte jeg å fjerne de små, runde steinene, skiferen og plantene. Det var da jeg oppdagde ham. Han var blitt klemt ihjel mellom 2, små skiferheller. Den stakkars lille gobyen var blitt drept av skiferen !! Nå er skifer bannlyst fra alle mine kar etter den tragiske hendelsen !!
Av de 5 Indianergobyene (2 hanner og 3 hunner) som jeg kjøpte på HAK's klubbbauksjon den 3/4 har jeg nå bare 1 hann og 2 hunner igjen. For å forhindre eventuell innavl hos Indianergobyene skal jeg bestille flere hos Oasen Zoo. =))

Søndag den 2/7 kl. 07.00 (ikke normalt for meg å våkne så tidlig) våknet jeg til et utrolig syn. Den største Indianergoby-hannen flørtet vilt med den største hunnen. Det skal også nevnes at de 2 gav meg det første Indianergoby-kullet =)
Hannen var i leksdrakt; tegningene på kroppen var tydligere enn vanlig, og hoderegionen hadde en brunlig farge. Hunnen hadde en lignende leksdrakt, men i tillegg var magen hennes gul.
Hannen dasket og dyttet hunnen oppe i det høyre hjørnet ved vannoverflaten. Slik holdt han på hele dagen, men når jeg skulle legge meg (ca. kl. 02.30) var forspillet over, og de hadde endelig kommet seg inn i hannens favoritt pvc-rør =)))))
Neste morgen kikket jeg engstelig inn i pvc-røret, og jeg håpte at de begge lå der fortsatt. Kanskje de hadde lagt egg ?? Men nei, det hadde de ikke =(((((((( Uansett lå begge der fortsatt Så sjansen for egg var der ennå
Utpå formiddagen sjekket jeg pvc-røret igjen, men verken hannen eller hunnen var der. Da var leksforsøket over for den gangen, men hannen har ikke gitt opp familieforøkelsen Han prøver seg på huene hver dag. Begge huene har fortsatt gule mager, og de er skikkelig rognfulle. Derfor regner jeg med at det snart kommer et nytt Indianergoby-kull. Når det skjer skal jeg "hyle" ut. Det skal jeg garantere dere !!

Onsdag denne uken bestemte jeg meg for å flytte yngelen til de voksne Indianergobyene. Mikkel Thorkildsen sa at siden gobyene ikke er så store i munnen var de voksne ingen trussel mot yngelen.
Flyttingen tok ikke lang tid, og selvsagt telte og målte jeg yngelen i samme slengen Jeg visste at det ikke var så mange yngel igjen, men jeg fant bare til 8 stk. Det var et lite sjokk. Det betyr at av de 32 som ble født, og de 8 som jeg nå har er overlevelsesprosenten bare 25. Men det er jo ikke sikkert at den kommer til å bli det i fremtiden. Tiden får bare vise !!
Når det gjelder lengden på Indianergoby-yngelen var de større enn det jeg først trodde =)) Med øyemål kom jeg fram til ca. 1.2 cm, men saktens var de større =)) Overraskende nok var de ca 1.7 cm store, og jeg trodde jo ikke mine egne øyne. Det betyr at den hyppige foringen, og den varierte maten har gitt gode og oppløftende resultater =))
Etter flyttingen tok jeg å puttet en dott med Javamose oppi 28 literen, sånn at Indianergoby-yngelen hadde noe å gjemme seg i hvis de voksne individene ble for nærgående.
Utseendemessig har Indianergoby-yngelen begynt å få tegninger på kroppen, men det første de fikk var den karakteristiske prikken på haleroten.
Når det gjelder hvilke(t) kjønn det er på Indianergobyen så må jeg nok dessverre skuffe dere. Jeg har rett og slett ikke peiling !!

Dette er vell det lengste innlegget mitt her på AF til nå

Takker og bukker alle de som følger med på denne tråden !!

Jeg gjerne også takke Mikkel Thorkildsen for rådene hans !!

Vil oppfordre flere til å skaffe seg Indianergobyer. Det er en fisk til å bli glad i =)

Mvh Maren aka Akvafreak=))
yngel er frittsvømmende
I dag var hannen og all yngelen ute av "hulen". Hannen ble fjernet i dag morges og jeg har begynt å tilføre masse vann fra "utedammen" min. Her bør det være masse liv av mikroorganismer da vannet har stått ute i hele år. Mye alger der i hvertfall.

Jeg er usikker på hvor mange yngel jeg fikk, og hvordan dette går da jeg nå skal være borte i 2 uker. Får vel sette karet i lyset slik at de får varme og god vekst for ting og tang?!

Etter sommeren skal et nytt par ut i lek, er planen da.

Mikkel
Jippi, Indianergobyene legger egg igjen =D=D
Hei !!

I dag morges da jeg våknet (kl. 10.30) oppdagde jeg at hannen og den største hunnen befant seg inni hannens favoritt pvc-rør.
Det må også nevnes at det var de 2 som gav meg det første Indianergoby-kullet.
Dessverre vet jeg ikke hvor lenge de har vært inni der, men når jeg la meg i går kveld (kl. 02.30) svømte begge rundt omkring i 28 literen.

Hunnen har vært inni pvc-røret hele tiden, men hannen har tatt seg noen turer utforbi for å jage vekk den minste hunnen, som er veldig nysgjerrig på lekingen inni pvc-røret.

Det har kommt masse egg i ettermiddag, og naturligvis er jeg i ekstase, for dette blir mitt andre Indianergoby-kull =)=) !!
Hvor mange egg som har kommt er ikke lett å si, men det må være flere denne gangen, for hunnen var kjempetykk
Eggene har blitt lagt oppetter pvc-rørets venstre tak/vegg-halvdel, ca. midt inni pvc-røret kan jeg vell si.

Indianergoby-ungene har jeg fanget, og de ble puttet i et fødekar så lenge. Ungene skal bare være der til i morgen, for da har jeg satt opp en 19 liter til dem.
Jeg har fortsatt 8 unger, og de har tydelig vokst =) Jeg får måle dem i morgen. Det gidder jeg ikke å gjøre nå !

Når hunnen og hannen er ferdig med lekingen skal jeg flytte hunnene, og den lille ancistrusen til 63 literen. Dermed får hannen hele 28 literen for seg selv. Hans eneste jobb fremover blir å passe på eggene, og ligge å vifte sånn at det ikke kommer sopp på dem.
Eggene fra forrige Indianergoby-kull klekte etter 9 dager, så da regner jeg med at de nye eggene klekker sånn ca. neste lørdag. Jeg gleder meg noe utrolig til det !!!

Oppdatering følger, of course

Maren =))
Jeg trenger trøst :'''( !!
Dagen begynte trist :''''(

I dag morges kikket jeg inn i 28 literen som står rett ved senga mi. Vell, tenkte jeg; merkelig at hannen er så tykk, og i morgenmodus funderte jeg ikke mer over det.
Men realiteten og oppdagelsen ble en helt annen da jeg matet fiskene mine. Jeg kikket inn til Indianergoby-hannen, og hva fikk jeg se der, jo eggene var søkk borte. Fy, f*** var det derfor han var så tykk tidligere. Hannen hadde visst hatt seg et skikkelig herremåltid !!
Å, jeg ble så sinna og lei meg samtidig.

Hvorfor i all vergen skulle han spise eggene da ?? Tankene svirrer i hodet mitt, for det må jo være en forklaring.
Kanskje eggene var blitt angrepet av sopp ?? Det er en mulighet.
Kanskje eggene ikke ble ordentlig "bestøvet" av hannen ??
Eller kanskje hannen rett og slett ble sulten ??
Vell, grunnen til at hann spiste eggene får bare bli ubesvart, for jeg vet jo ikke hva som har skjedd !!

Uansett får jeg flytte huene tilbake til hannen. Men en ting er sikkert, av de 2 huene så er det ei hu som er sprengfull av egg. Jeg får håpe at den hua og hannen vil legge flere egg snart.

Mvh Maren =))
Jeg vet akkurat hvordan det føles
Min fulle medfølelse.

Takker Mona o =)
Tusen takk for medfølelsen din =)

Det er ikke kjekt å oppdage egg som er søkk borte !!

Vell, det viktigste nå er å tenke positivt =)

Det eneste jeg kan gjøre er å vente på nye egg
Heldigvis har jeg enda en rognfull hunn.

Maren =))
Å, hva har skjedd hos Indianergobyene siden sist ??
Heisann, folkens =))

Ja, nå er det ganske lenge siden jeg skrev i denne tråden !!
Som en opplysning er en av mine 19 litere nå blitt Indianergobyenes nye og faste bopel =) Dere forrige hjem, 28 literen huser for tiden 3 L-066, som går der i karantene !!

Som dere sikkert husker åt Indianergoby-hannen opp eggene som kunne ha blitt mitt andre Indianergoby-kull =( Selvsagt ble jeg sinna når jeg oppdagde det, men siden jeg hadde enda en rognstinn Indianergoby-hunn så måtte jeg jo tenke positivt

Siden Indianergoby-hannen hadde fått smaken på Indianergoby-egg så tenkte jeg at det var lurt å skille huene og hannen en liten stund Vell, som sagt så gjort Hannen og yngelen fra det første kullet fikk bli i 19 literen, mens huene ble flyttet til 63 literen så lenge.
Indianergobyene ble boende slik i godt og vell 1 uke. I løpet av den perioden matet jeg Indianergobyene med masse frossentfor (røde/svarte-mygglarver og artemia).
Når den tiden var over ble huene flyttet tilbake til 19 literen.

Fredag den 4. August ble altså huene flyttet tilbake til 19 literen, og det tok ikke lang tid før hannen begynte å flørte med damene.
Aller hardest gikk det utover den minste hunnen. Det var hun som var rognstinn, men jeg hadde ennå ikke hatt verken yngel eller egg på henne før
Bare 1 dag senere, den påfølgende lørdagen oppdagde jeg at den minste hunnen og hannen endelig drev og lekte inni et at pvc-rørene =) Naturligvis ble jeg skikkelig glad da jeg oppdagde det
Nå kunne jeg vell endelig se fram til mitt andre Indianergoby-kull ??

Det må nevnes at fra lørdag til søndag hadde jeg niesen min, Victoria til overnatting, og det gjorde at jeg ikke fikk holdt skikkelig oppsyn med Indianergoby-lekingen !!

Søndag morgen gikk jeg og niesen min rett bort til Indianergobykaret for å sjekka at alt stod bra til hos dem. Med stor spenning kikket jeg inn i karet, og der så jeg den minste hunnen god og slank igjen "Da har jeg endelig fått mitt etterlengtede 2 Indianergoby-kull", tenkte jeg med god fornøyelse inni meg Men da jeg kikket inn i pvc-rørene så jeg verken Indianergoby-hannen eller mulige egg !!!! "F., f.." tenkte jeg, nå har det skjedd igjen !!! Men gjett hvem som kom imot meg med en god, og rund mage, jo Indianergoby-hannen. Da hadde han for andre gang spist opp sine fremtidige unger =(

Hvis Indianergoby-hannen fortsetter å spise opp eggene på denne måten må jeg høyst sannsynlig klekke de neste Indianergoby-eggene kunstig !!
Jeg hadde håpt å slippe akkurat det !! Men må det til, så må det til !!

Jaja, nå får jeg fortelle hvordan det går med Indianergoby-yngelen fra det første kullet
Alt står bra til hos dem =)
De har vokst siden sist, og nå ser de akkurat ut som foreldrene bare i litt mindre versjon
Jeg har fortsaytt 8 Indianergoby-yngel, og jeg er glad for at det ikke har vært flere svinn i ungeflokken !!
Jeg kan også med god sikkerhet si at jeg nå ser kjønnene på dem
Til nå har jeg 2 hanner blant yngelen, men hvem vet hva den virkelige kjønnsfordelingen blir tilslutt

Det er også på høy tid at jeg får registrert Indianergoby-oppdrettet i "Mine oppdrett" !!

Oppdatering følger såklart

Maren =))
Tilfeldig bekjentskap
© Trygve Buanes
Reklame for plussmedlemskap