- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 40)
Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 40)
Postet 16.04.07 kl 14:19
Bilder fra Corydoras-yngel akvariet
Noen bilder fra 45 literen med Corydoras-yngel
Det er ca 18 Corydoras davidsandsi, 8-9 Corydoras C-121 og et par små Corydoras metae.
Tok et realt røsk i akvariet deres for litt siden, fjernet nesten all javamosen som var så full av skitt. Lot bare et par små pjusker stå igjen. Slamsugde og satte inn litt ekstra filtrering for å få vekk alt bøsset i karet (det var skikkelig ille!). Nå ser det bedre ut. Og det ser ut som yngelen har det bedre også, så jeg mistenker at det var ganske høye nitratverdier her før opprenskningen... Det hadde dødd et par-tre yngel av C-121 i forkant av dette, og jeg mistenkte det var fordi karet ikke var særlig rent.
Finnes det egentlig noen yngel som er større sjarmtroll enn Corydoras? Næh!
Dette er en liten C-121. Iflg info jeg har lest av Ian Fuller, er ikke denne arten født med de karakteristiske "brune kinnene". Det er noe som utvikles, og dukker opp når yngelen er rundt 1,5 cm.
Det er ca 18 Corydoras davidsandsi, 8-9 Corydoras C-121 og et par små Corydoras metae.
Tok et realt røsk i akvariet deres for litt siden, fjernet nesten all javamosen som var så full av skitt. Lot bare et par små pjusker stå igjen. Slamsugde og satte inn litt ekstra filtrering for å få vekk alt bøsset i karet (det var skikkelig ille!). Nå ser det bedre ut. Og det ser ut som yngelen har det bedre også, så jeg mistenker at det var ganske høye nitratverdier her før opprenskningen... Det hadde dødd et par-tre yngel av C-121 i forkant av dette, og jeg mistenkte det var fordi karet ikke var særlig rent.
Finnes det egentlig noen yngel som er større sjarmtroll enn Corydoras? Næh!
Dette er en liten C-121. Iflg info jeg har lest av Ian Fuller, er ikke denne arten født med de karakteristiske "brune kinnene". Det er noe som utvikles, og dukker opp når yngelen er rundt 1,5 cm.
Postet 16.04.07 kl 17:03
Endret: 16.04.07 kl 17:06
Hei Mona.
Min (nesten) daglige tur innom Mona`s lille akvarierom.
Utrolig hva du får plass til, til tross for at rommet er ditt lille rom.
Takk for en masse flotte bilder av en masse flotte fisker.
Jeg koser meg.
Nydelig Guppy-han.
Corydorasbildene er jo utrolige. Nydelige skapninger.
Sneglene, et dyr som ikke normalt fasinerer meg, kjempeartige bilder.
mvh
Min (nesten) daglige tur innom Mona`s lille akvarierom.
Utrolig hva du får plass til, til tross for at rommet er ditt lille rom.
Takk for en masse flotte bilder av en masse flotte fisker.
Jeg koser meg.
Nydelig Guppy-han.
Corydorasbildene er jo utrolige. Nydelige skapninger.
Sneglene, et dyr som ikke normalt fasinerer meg, kjempeartige bilder.
mvh
Postet 16.04.07 kl 17:40
Haslana and fishesDette med akvarium kan du Mona!:-D Synd du fikk så lite mose, men får de godt stell vokser de vell til ja..!:) Ja forresten... hvor skal denne ene metaen gå da?? Jeg regner med den ikke kan gå med leksgruppen(??) eller trives den der den er nå??=D Og må bare si at du har helt rett når det gjelder bestilling av fisk!!(uheldigvis..;S) Bestilte en ancistrus dame på 10 cm til hannen min for over en måned siden, og de har vel hatt tre bestillinger etter dette?? Ikke en eneste stor ancistrus har hannen min fått å boltre seg med, også skal jeg liksom betale 300 kr for denne?!:S Ja systemet burde vert en del oppdatert her i Norge, men sånn er det.. Så til slutt: Vet du noe om den "nye" fisken som heter Galaxi Rasbora?? Ja, har søkt på den...og vet at det oppfordres til å kjøpe denne KUN for å drette den, men tror du det er mulig for meg å kjøpe noen?? De hadde noen utroolige eksemplar ute i byen!!:) (Er så heldig at jeg har HELE 3 DYREBUTIKKER nær meg!!:D**hihi**)
Føler meg litt oversett..*snufs*
Om du faktisk leser litt inni her så har jeg stilt noen spørsmål!
Om du ikke vet svaret så kan du heller skrive det Mona!
jaja...Fine bilder hadde du ihvertfall!(som alltid)
Og utrolig fine fisker!
(også som alltid!!)
Synes forresten at du burde prøve å drette Corydoras caudimaculatus,
det hørtes så uvanlig og spennende ut!
Lykke til videre!
mvh Maria
*vente på svar*;-D
Postet 16.04.07 kl 19:07
Postet 16.04.07 kl 19:09
Fòringstid hos de Røde Krystallrekene :-)
Jeg har gitt rekene en halv tablett av typen Wardley Algae discs, og knekt den i litt mindre biter. Veldig populært, da kommer omtrent alle sammen styltende i hui og hast for å sikre seg en bit. De modigste grabber en bit med klørne og stikker av med den, finner seg et sted høyt oppe og i sikkerhet for de andres sultne øyne.
Jeg har ingen anelse om hvor mange de er blitt her nå, men det er vel 3 kull i ulike aldere og størrelser her. Venter på at den ene hunnen snart skal slippe den tunge børen med mørkerøde egg hun har dinglende under buken også
Reker er fascinerende små kryp, de er skikkelig artige. Se bare på måten de spankulerer rundt i akvariet med de små stylte-bena sine
Jeg har ingen anelse om hvor mange de er blitt her nå, men det er vel 3 kull i ulike aldere og størrelser her. Venter på at den ene hunnen snart skal slippe den tunge børen med mørkerøde egg hun har dinglende under buken også
Reker er fascinerende små kryp, de er skikkelig artige. Se bare på måten de spankulerer rundt i akvariet med de små stylte-bena sine
Postet 17.04.07 kl 20:12
Endret: 17.04.07 kl 20:14
Postet 17.04.07 kl 20:12
Haslana and fishesJa forresten... hvor skal denne ene metaen gå da?? Jeg regner med den ikke kan gå med leksgruppen(??) eller trives den der den er nå??
Joda, den skal slippes oppi akvariet til de voksne etterhvert, den må bare vokse litt til først. Det ble forresten oppdaget en til av samme slaget der, så det er to av dem Men når de to blir store nok, så trives de nok aller best sammen med sin egen art
Og hvis du har lyst på en stim Galaxy rasbora, Haslana, så kjøp deg en stim Selv om man oppfordres til å drette dem, så er det ingen lov som forbyr deg å holde dem bare fordi du synes de er dekorative Så bare kjøp dem du.
Jeg har selv planer om å kjøpe meg en stim. Og siden det ikke finnes noe fiskepoliti som kommer og arresterer meg for at jeg ikke dretter dem, så tar jeg sjansen *he-he* Nei, men helt ærlig, jeg kunne tenkt meg å prøve, men jeg vet ikke enda. Kanskje jeg ikke får tid eller ork til det likevel, eller kanskje jeg ikke får det til? Da er det godt det ikke finnes noe fiskepoliti som kommer og tar dem fra meg igjen
Postet 17.04.07 kl 20:24
Endret: 17.04.07 kl 20:26
Fòringstid hos de Røde krystallrekene - flere bilder
Her er de tre siste bildene i serien.
Postet 17.04.07 kl 20:29
Endret: 17.04.07 kl 20:45
mona oOg hvis du har lyst på en stim Galaxy rasbora, Haslana, så kjøp deg en stim;-) Selv om man oppfordres til å drette dem, så er det ingen lov som forbyr deg å holde dem. Jeg har selv planer om å kjøpe meg en stim. Og siden det ikke finnes noe fiskepoliti som kommer og arresterer meg for at jeg ikke dretter dem, så tar jeg sjansen *he-he* Nei, men helt ærlig, jeg kunne tenkt meg å prøve, men jeg vet ikke enda. Kanskje jeg ikke får tid eller ork til det likevel.
Ja da blir det nokk en liten stim med det, om det er noen igjen der ute nå da
Du burde virkelig prøve Mona, det høres jo så spennende ut!
Postet 17.04.07 kl 20:29
Jeg plantet en knoll med Nymphea rubra (lotus) for akkurat en uke siden, den 11/4.
Fikk den pr post fra Singapore.
Bare to dager etterpå var det kommet opp en stilk. "Så kjapt? Ikke mulig" tenkte jeg, men holdt øye med den. Og joda, stilken utviklet blad, og det kom to stilker til.
Nå, etter en uke, har den skutt opp tre små stilker med blad, og i tillegg laget en utløper! Avleggeren (utløperen) har såvidt skutt opp to små stilker. Det synes ikke noe særlig på bildet, klippet vekk den ved et uhell, men det synes såvidt helt nede i venstre hjørne på bildet (to små spirer som stikker opp).
Dette var mye raskere vekst enn jeg hadde trodd, gitt Gleder meg til den blir større, med de imponerende flotte bladene den får.
Har gitt den et par gjødningstabletter i sanden rett under knollen, så den har noe å suge næring av.
(Mosene fra samme sending går det ikke fullt så bra med, men de vokser jo generelt en del saktere. Synes i grunnen alle mosene ser halvdaue ut.)
Veldig kornete og uskarpt bilde, men det ser lovende ut iallefall for denne planten
Fikk den pr post fra Singapore.
Bare to dager etterpå var det kommet opp en stilk. "Så kjapt? Ikke mulig" tenkte jeg, men holdt øye med den. Og joda, stilken utviklet blad, og det kom to stilker til.
Nå, etter en uke, har den skutt opp tre små stilker med blad, og i tillegg laget en utløper! Avleggeren (utløperen) har såvidt skutt opp to små stilker. Det synes ikke noe særlig på bildet, klippet vekk den ved et uhell, men det synes såvidt helt nede i venstre hjørne på bildet (to små spirer som stikker opp).
Dette var mye raskere vekst enn jeg hadde trodd, gitt Gleder meg til den blir større, med de imponerende flotte bladene den får.
Har gitt den et par gjødningstabletter i sanden rett under knollen, så den har noe å suge næring av.
(Mosene fra samme sending går det ikke fullt så bra med, men de vokser jo generelt en del saktere. Synes i grunnen alle mosene ser halvdaue ut.)
Veldig kornete og uskarpt bilde, men det ser lovende ut iallefall for denne planten
Postet 18.04.07 kl 15:43
Endret: 18.04.07 kl 15:45
Hannah Combo - digital håndholdt ph-måler og ledningsevne-måler
Ah! I dag kom den i posten! Herlig!
Min nye Hannah måler-penn, den måler ph, temperatur og vannets ledningsevne (microsiemens).
Denne har jeg bestillt i Tyskland, fra en ny nettbutikk jeg fant da jeg søkte rundt på nettet etter beste pris på denne.
I Norge har jeg funnet den til 2250 - 2400 kroner... ikke akkurat billig.
Men i Tyskland fant jeg den til 850 kroner
Her er den! For pennen, og 3 flasker kalibreringsvæske (to til ph og en til ledningsevne) har jeg betalt litt over 1200 kr (inkl porto)
Jeg har bare betalt litt over en tredjedel av prisen av hva den koster i Norge (for kun pennen, altså). Men det skyldes litt flaks også...*kremt*
Ikveld skal jeg kalibrere den og ta den i bruk. Jeg er spent på hvilken ledningsevne vannet her har, det har jeg aldri fått målt før. Kanskje jeg skulle begynne og ta i mot vannprøver fra folk pr post og ta en liten sum i betaling for å måle? *knis* (tuller bare!)
Den er skikkelig fin, jeg er lei av dråpetester og er så glad jeg har fått den nye i hus. Det har drøyd litt før jeg kunne bestille denne etter at den forrige ble ødelagt (gulv-kræsj...) for man må jo ha penger også. Men endelig kan jeg pakke bort dråpetestene igjen
Min nye Hannah måler-penn, den måler ph, temperatur og vannets ledningsevne (microsiemens).
Denne har jeg bestillt i Tyskland, fra en ny nettbutikk jeg fant da jeg søkte rundt på nettet etter beste pris på denne.
I Norge har jeg funnet den til 2250 - 2400 kroner... ikke akkurat billig.
Men i Tyskland fant jeg den til 850 kroner
Her er den! For pennen, og 3 flasker kalibreringsvæske (to til ph og en til ledningsevne) har jeg betalt litt over 1200 kr (inkl porto)
Jeg har bare betalt litt over en tredjedel av prisen av hva den koster i Norge (for kun pennen, altså). Men det skyldes litt flaks også...*kremt*
Ikveld skal jeg kalibrere den og ta den i bruk. Jeg er spent på hvilken ledningsevne vannet her har, det har jeg aldri fått målt før. Kanskje jeg skulle begynne og ta i mot vannprøver fra folk pr post og ta en liten sum i betaling for å måle? *knis* (tuller bare!)
Den er skikkelig fin, jeg er lei av dråpetester og er så glad jeg har fått den nye i hus. Det har drøyd litt før jeg kunne bestille denne etter at den forrige ble ødelagt (gulv-kræsj...) for man må jo ha penger også. Men endelig kan jeg pakke bort dråpetestene igjen
Postet 18.04.07 kl 18:57
Endret: 18.04.07 kl 19:00
Postet 18.04.07 kl 20:36
Postet 18.04.07 kl 21:48
Vann med lav ledningsevne er svært mineralfattig, slik vannet ofte er i Amazonas.
Noen bruker for eksempel en del RO-vann (spesialbehandlet vann fra et reversert osmose-anlegg som "filtrerer" vekk slike mineraler), for å trigge visse vanskelige arter til lek. Den spesielle Pterophyllum Altum for eksempel, og en del L-maller (leste om det i en av Janne Ekström's artikler en gang)
Vannets ledningsevne
Siterer noe:
"Konduktivitet eller ledningsevne er et mål for vannets evne til å lede strøm.
Ioner leder elektrisitet. Derfor har rent vann med få ioner dårlig ledningsevne. Måleenhet for vannets konduktivitet er mikrosiemens/cm (uS). Vannets motstand mot el.ledningsevne er det motsatte av ledningsevne og måles i megohm/cm.
Vannets innhold av oppløste mineralsalter øker konduktivitet og kan bety at vannet er forurenset med næringssalter."
Sitat fra en annen side:
"Godt drikkevann burde ha en ledningsevne [konduktivitet] på under 250 mS/m, noe som indikerer at samlet mineralinnhold i vannet ikke er uønsket høyt."
Noen bruker for eksempel en del RO-vann (spesialbehandlet vann fra et reversert osmose-anlegg som "filtrerer" vekk slike mineraler), for å trigge visse vanskelige arter til lek. Den spesielle Pterophyllum Altum for eksempel, og en del L-maller (leste om det i en av Janne Ekström's artikler en gang)
Vannets ledningsevne
Siterer noe:
"Konduktivitet eller ledningsevne er et mål for vannets evne til å lede strøm.
Ioner leder elektrisitet. Derfor har rent vann med få ioner dårlig ledningsevne. Måleenhet for vannets konduktivitet er mikrosiemens/cm (uS). Vannets motstand mot el.ledningsevne er det motsatte av ledningsevne og måles i megohm/cm.
Vannets innhold av oppløste mineralsalter øker konduktivitet og kan bety at vannet er forurenset med næringssalter."
Sitat fra en annen side:
"Godt drikkevann burde ha en ledningsevne [konduktivitet] på under 250 mS/m, noe som indikerer at samlet mineralinnhold i vannet ikke er uønsket høyt."
Postet 18.04.07 kl 21:48
Endret: 18.04.07 kl 21:50
DonaldHar du lest/hørt noe om den måler korrekt pH ved bløtt vann?
Jeg har forsøkt, men det er et enormt hav av info om dette der ute... og mye er på tysk
Denne pennen skal iallefall kompensere automatisk for effektene ulike temperaturer når man måler ph.
Ellers er det litt info om den her på engelsk
Postet 18.04.07 kl 21:56
Postet 18.04.07 kl 22:03
Postet 18.04.07 kl 22:57
DonaldJeg så Svein A hadde en Hannah-måler som han mente målte rett uansett hardhet. Mener han skulle sjekke dette nærmere. Hva var det som gjorde at du valgte akkurat denne? Ser at Hannah fører et utall forskjellige pH-målere. Jeg tror ikke du har bestillt på slump:-)
Jeg tok den som så best ut... tror jeg Valgte modell HI98130 Combo fordi jeg synes den virket best av de håndholdte modellene. Jeg har også sett flere andre akvarister med en del fartstid for å si det sånn som har akkurat denne, så da valgte jeg den. Strengt tatt kunne jeg vel greid meg med en ph-måler uten ms (ledningsevne) måler i, men jeg var så nysgjerrig... Har alltid lurt på hva vannet her ligger på, og hva jeg har i akvariene, så jeg ville ha en slik penn. En del akvarister opplyser faktisk om denne verdien også når de oppgir målte vannverdier ved lek på en del arter, har jeg sett.
Mange bruker jo f.eks. regnvann til å trigge lek på vanskelige arter, fordi regnvann har så lav ledningsevne.
Prøvde å komme inn på Hannah instruments sine sider nå, bl.a. tekn.spesifikasjoner for denne modellen (i .pdf format) for å gi deg en link, men hele pc'en låste seg.
Dette har jeg imidlertid funnet andre steder:
HI98129 Combo; EC - 0 to 3999 uS/cm; TDS - 0 to 2000 ppm with HI73127 pH electrode, 4 x 1.5V batteries and electrode replacement tool (HI73128).
HI98130 Combo; EC 0.00 to 20.00 mS/cm; 0.00 to 10.00 ppt with HI73127 pH electrode, 4 x 1.5V batteries and electrode replacement tool (HI73128).
Postet 18.04.07 kl 23:30
Satte meg ned på huk for å ta en nærmere titt i 28 literen med eplesnegler. De står nederst i den hjemmesnekrede lille reolen, så karet er nesten på gulv-nivå.
Trodde jeg skulle tippe overende da jeg så hva som hang oppunder dekkglasset nå...
De har klemt ut ikke mindre enn 8 eggklaser!
Det henger 8 babymais på rad og rekke bortover, noen store og noen små. Herregud, for verpe-gjeng...
Vel, vel, de lar jeg henge der. Det ser ikke ut til at de jeg tok ut vil klekke. Den ene er snart fire uker gammel, og den har fremdeles ikke klekket. Venter noen dager til før jeg hiver den...leste på Applesnail.net at man kunne "hjelpe dem ut" (småsneglene altså) ved å knekke babymaisen i to eller tre biter. DET gjør iallefall ikke jeg! *urk*
Med 8 klaser på rad og rekke, og nummer 9 som har falt ned og ligger på bunnen under vann, så har jeg vel nok sjanser...
Det er ikke lenge jeg har hatt eplesneglene samlet i eget kar, men de klemmer jo ut eggklaser på løpende bånd. Minst et par stykker i uka, men mer også. Noen har falt ned i vannet og er kastet, men de har sannelig lagt mange siden jeg tok dem ut og samlet dem i samme tank! De fòres jo spesielt nå, og ser ut til å sette pris på den økte matmengden, kan man si Før måtte de konkurrere med fisk, men nå har de alt for seg selv.
Har tilsatt litt gH+ i vannet deres, for å hjelpe på skallenes porøsitet. De største har blitt litt porøse.
Trodde jeg skulle tippe overende da jeg så hva som hang oppunder dekkglasset nå...
De har klemt ut ikke mindre enn 8 eggklaser!
Det henger 8 babymais på rad og rekke bortover, noen store og noen små. Herregud, for verpe-gjeng...
Vel, vel, de lar jeg henge der. Det ser ikke ut til at de jeg tok ut vil klekke. Den ene er snart fire uker gammel, og den har fremdeles ikke klekket. Venter noen dager til før jeg hiver den...leste på Applesnail.net at man kunne "hjelpe dem ut" (småsneglene altså) ved å knekke babymaisen i to eller tre biter. DET gjør iallefall ikke jeg! *urk*
Med 8 klaser på rad og rekke, og nummer 9 som har falt ned og ligger på bunnen under vann, så har jeg vel nok sjanser...
Det er ikke lenge jeg har hatt eplesneglene samlet i eget kar, men de klemmer jo ut eggklaser på løpende bånd. Minst et par stykker i uka, men mer også. Noen har falt ned i vannet og er kastet, men de har sannelig lagt mange siden jeg tok dem ut og samlet dem i samme tank! De fòres jo spesielt nå, og ser ut til å sette pris på den økte matmengden, kan man si Før måtte de konkurrere med fisk, men nå har de alt for seg selv.
Har tilsatt litt gH+ i vannet deres, for å hjelpe på skallenes porøsitet. De største har blitt litt porøse.
Postet 19.04.07 kl 15:15
Endret: 19.04.07 kl 15:20