Mine akvarier og sånt (side 40)

ja danmark er helt vilt på akvariefronten, men jeg klarer ikke vinden, det evige suset på danmark er til å bli gal av.
Nei gi meg sydenvarme.

Var med mamma og pappa til thailand for mange år siden, *lengte tilbake* og mens de andre lå rett ut i solsenga under parasollen og holdt på å svette ihjel, løp jeg rundt i hundre og storstrivdes.
Vi ble kjent med noen dansker der nede som da gjorde at vi ble kjent med en lokal familie, så var ferien over. To uker var bare altfor lite. Men vi trivdes godt den tiden vi var der, hang med de "lokale" på karaoke med nesten bare thaisanger, at vi fikk lov sier jeg.
Vi satt 4 stykker oppi en sånn moped med "handlekurv" på siden, å det var så morro. *savne*

Så alt som er varmt er tingen for meg, øgler og slikt er jeg heller ikke redd for, verre med insekter som stikker. Faktisk var myggen i thailand mye mindre plagsom enn myggen i norge. Iallefal de myggene jeg traff (jeg er en sånn alle mygg helst stikker), var bare å vifte litt med hånda så var de borte, bitte små var de å. Gekkoer så vi å, bare elsker de dyra der, veldig lyst til å ha øgler en gang, men da må jeg nok ut av norge ja
Haha, da er ikke Australia stedet for deg hvertfall, vi har såå mye mygg at det er helt sprøtt. De er ikke spesielt store, men de er mange og plagsomme og jeg sprayer meg med insektspray hver eneste dag, utenom i 6 uker om vinteren når det er for kaldt for dem. Og de sprer sykdommer også, det er mye snakk om 'dengue fever' for tiden, for den driver og sprer seg lenger og lenger sør mot oss.

Mygg elsker meg og jeg får skikkelig sinnsyk kløe i 3-4 dager etter et stikk.

Gekkoer har vi mange av, og finner litt større øgler innimellom også. Jeg synes de er skikkelig søte

Jeg har kjempelyst til Thailand Bare såvidt vært innom Bangkok på vei mellom Australia og Norge, men det er bare en 7 timers flytur herfra, så det er masse australiere som reiser dit. Hele sørøst Asia er ganske vanlig feriested blant australiere...

Thailand er et av de landene vi har på listen over steder vi må besøke 'en dag'..
Kikket nettopp på kampfisken min, og enden på halefinnen hans ser slitt ut, mellom finnestrålene. Finneråte muligens? Skal bytte vann i morgen og holde øye med det... Leste nylig en tråd her inne om å skjære av den syke delen av finnen, men det vet jeg ikke om jeg tør å prøve. Prøve å skjære i en sprellende fisk med sylskarp kniv lissom...

Googlet finneråte og det står at dårlig kosthold er en vanlig årsak. Jeg trodde at siden han får frysetørkede mygglarver og flakfor burde kostholdet være ganske bra, men flakforet begynner kanskje å bli litt for gammelt.

Jeg trenger ny slamsuger også, den jeg har kan jo ikke brukes til annet mens jeg medisinerer 90 literen og bytter vann annenhver dag. Ei bøtte til hadde også være noe.
Vi var i phuket, på kata beach. Akkurat passe stor strand, vi holdt til helt til høyre på stranda (om man ser fra sjøen) og eneste maten jeg orket spise i varmen var maten fra kata mama. Nydelig.

Tror jeg må koste på meg noen fotograferingskurs, har nemlig utrolig lyst til å reise verden rundt og ta biotop bilder. Vise fiskenes naturlige levested, slik at man lettere kan innrede akvariene "riktig"
Det hadde vært urolig kult med mer detaljer om hvor fisker kommer fra For mange fisker er det nærmest umulig å oppdrive bilder av deres naturlige miljø, så hvis noen hadde opprettet en webside med liste over lokasjoner man klikke hadde det vært veldig bra. Også kult hvis man kunne søkt på fisk og fått opp info om opprinnelsessjøen/-elven.
Galemor
Gekkoer så vi å, bare elsker de dyra der, veldig lyst til å ha øgler en gang, men da må jeg nok ut av norge ja :D


Det er en høring i mai, som skal ta opp om det skal bli lov med salg av reptil i norge, hun som jobber på zoo-1 her, sa at det mest sannsynlig ville bli lovlig.
Galemor
Vi var i phuket, på kata beach. Akkurat passe stor strand, vi holdt til helt til høyre på stranda (om man ser fra sjøen) og eneste maten jeg orket spise i varmen var maten fra kata mama. Nydelig. Tror jeg må koste på meg noen fotograferingskurs, har nemlig utrolig lyst til å reise verden rundt og ta biotop bilder. Vise fiskenes naturlige levested, slik at man lettere kan innrede akvariene "riktig" :D

Jeg må bare spørre galemor, hva betyr - redd doffen - som står nederst i innleggene dine? )
Plussmedlem
Mvjnz
Vet ikke om alle har bosatt seg i samme bydel eller hvordan de finner hverandre. Jeg har hvertfall ikke funnet noen nordmenn her..

Norwegian Club of Queensland Inc.
Bare å melde seg inn i klubben hvis du savner lefser, vafler, rosemaling og hardangersøm
Mvjnz
Kikket nettopp på kampfisken min, og enden på halefinnen hans ser slitt ut, mellom finnestrålene. Finneråte muligens? Skal bytte vann i morgen og holde øye med det... Leste nylig en tråd her inne om å skjære av den syke delen av finnen, men det vet jeg ikke om jeg tør å prøve. Prøve å skjære i en sprellende fisk med sylskarp kniv lissom...

Unskyld at jeg nok en gang dukker opp og skryter av ketapang-/catappablader, men de er fine til både å forebygge og til en hvis grad behandle finneråte.
Loomis
Det er for seint... [URLBLOCK1].


Derfor jeg har det, for at man skal tenke seg om, kanskje lese litt før man skaffer seg fisk. Redd ikke bare doffen, men alle de andre som oxo har det sånn. ;D
Det er en høring i mai, som skal ta opp om det skal bli lov med salg av reptil i norge, hun som jobber på zoo-1 her, sa at det mest sannsynlig ville bli lovlig.


Åh? Forrige gang jeg hørte at det skulle være høring ble det sagt at det mest sannsynlig ikke ville bli lovlig, men at det var jo et stort fremskritt at det var høring...

Norwegian Club of Queensland Inc.
Bare å melde seg inn i klubben hvis du savner lefser, vafler, rosemaling og hardangersøm


Hahaha, så det er slik de finner hverandre Lurer på om australiere i utlandet møtes en gang i uka for å gjøre australske ting... De som styrer websiden har litt å lære også...

Unskyld at jeg nok en gang dukker opp og skryter av ketapang-/catappablader, men de er fine til både å forebygge og til en hvis grad behandle finneråte.


Hehe, jeg har skjønt at disse bladene er nærmest uunnværlige hvis man har bettaer

Men er ikke helt overbevist om at det er finneråte ennå. Må få tatt et bilde så kan de som har mer peiling kikke på det.
Mvjnz
Leker litt med tanken på å lage en liten foss/bekk/hva man nå vil kalle det. Men finner ingen gode sider med oppskrift. De jeg har funnet går enten utifra at man allerede vet alt, eller så forklarer de alt kjempekomplisert og helt uten bilder slik at jeg ikke skjønner noenting. Men det er vel ikke verre enn å finne et eller annet som stikker opp av dammen og så pumpe vannet opp gjennom det og la det renne ned på andre siden. Men hva skal man bruke til slikt da... Steinene rundtom på eiendommen kan tydeligvis ikke brukes, siden de påvirker pH...


En kamerat av meg har laget en slik bekk av runde steiner (og sement) han fant i ei elv. Det ble utrolig fint Ikke komplisert i det hele tatt. Han pumper vannet opp med en vanlig sirkpumpe.
Så steinene ble festet sammen med sement? Hvordan unngår han at sementen påvirker pH? Kunne brukt silikon kanskje?

Vi bor faktisk bare et par hundre meter fra ei stor elv, så jeg kunne alltids se om det finnes noen brukbare steiner der

Jeg prøver fremdeles å finne et brukbart filter til dammen som ikke koster så altfor mye, men aner ikke hva jeg skal velge. Vil ikke bruke en formue på det, men samtidig må det være et filter som tåler grums og rusk i vannet uten å måtte rengjøres en gang i uka.. Og jeg ser ikke helt hvordan vanlige damfilter som selges på hagesenteret kan unngå å bli tettet helt.
Mvjnz
Men er ikke helt overbevist om at det er finneråte ennå. Må få tatt et bilde så kan de som har mer peiling kikke på det.

Jeg lurte litt på et par av kampfiskene mine, men fant ut at det var en syltynn kant med hvit farging ytterst i finnene.


Jeg prøver fremdeles å finne et brukbart filter til dammen som ikke koster så altfor mye, men aner ikke hva jeg skal velge.

Jeg har bare akvarier så dam er litt off-topic for meg, men du gjorde meg litt nysjerrig. Hva med å stable stein (evt punktlime steinene mot hverandre for at røysa ikke skal rase så lett. Og å kun støpe selve "vassdraget"/vannbanen med epoxy. Hvis du bruker en plastdunk som fyllmasse i røysa kan du lage teknisk rom inne i den.
Da har du en løsning som lett kan plukkes ned når du vil redesigne.

Ut i fra hva Google har å by på ser det ut til å være mange muligheter.
Fant nettopp den store nydelige ancistrusen min død Bøyd ryggrad, slik de to killiene hadde. Jeg trodde det var alderdom som tok livet av killiene, men siden ancistrusen fikk samme symptom må det være noe smittsomt i karet som sakte, men sikkert tar livet av alt.

Da jeg fisket ut den døde ancistrusen så jeg at den hadde såvidt begynt å få barter. Den eneste fisken i karet som jeg virkelig likte og var stolt av, død helt uten forvarsel

Kan noen fortelle meg hvilken sykdom dette er og hva jeg behandler det med? Jeg medisinerer for øyeblikket for hvitprikk, men brukte halv dose siden jeg har botia og ancistrus. Ingen av fiskene har hatt prikker på et par dager nå...
Jeg har bare akvarier så dam er litt off-topic for meg, men du gjorde meg litt nysjerrig. Hva med å stable stein (evt punktlime steinene mot hverandre for at røysa ikke skal rase så lett. Og å kun støpe selve "vassdraget"/vannbanen med epoxy. Hvis du bruker en plastdunk som fyllmasse i røysa kan du lage teknisk rom inne i den.
Da har du en løsning som lett kan plukkes ned når du vil redesigne.

Ut i fra hva Google har å by på ser det ut til å være mange muligheter.


Jeg kikket litt på det som kom opp i google, men å bygge selv ser ut til å være veldig tidkrevende og dyrt, selv for de minste. Så jeg er fristet til å enten bare gjøre som du sa over, eller kjøpe en ferdig dings til å putte i dammen.

Så takk for tips
Jeg er skikkelig deppa etter at ancistrusen min døde Den var jo så stor og pen og en av de fiskene jeg har hatt lengst. Fant den andre lille ancistrusen død i går kveld også, så nå er det ikke mye fisk igjen i karet. De som er igjen virker hvertfall helt friske, ingen tegn til hvitprikk heller, men medisinering og vannbytte skal gjentas en siste gang i morgen kveld.

Etter å ha spurt i sykdomsforumet og i et annet forum og googlet det, virker den bøyde ryggraden som et symptom på fiske-TB. Og det er den verste diagnosen noensinne. Det betyr at alle fiskene må avlives og alt av utstyr skrubbes med klor eller byttes ut.

Og siden jeg brukte samme bøtte til vannbytte i plastkaret med gullfiskene og danioene for et par dager siden vil disse måtte avlives også. Bøtta hadde stått tørr et par dager, så den var trygg for hvitprikk, men for TB skal det litt mer til å drepe bakteriene.

Jeg tror jeg skal prøve en kur med antibiotika, bare for å utelukke andre sykdommer før jeg gjør noe så drastisk som å avlive to kar med fisker.

Vi har blitt truffet av utkanten av syklonen Hamish, så det har regnet og blåst et par dager, så jeg får ikke gått til dyrebutikken. Hvertfall ikke uten å bli søkkvåt. I morgen skal det visstnok klarne opp igjen, så da kan jeg stikke og kjøpe ny slamsuger slik at jeg får byttet vann i de andre karene (tør ikke å bruke den som har blitt brukt i 90 literen), samt antibiotika.
Inaktiv bruker
hva med å vaksinere gullfiskene med en spræyte ??
Plussmedlem
Mvjnz
[quote]Norwegian Club of Queensland Inc. Bare å melde seg inn i klubben hvis du savner lefser, vafler, rosemaling og hardangersøm :)


Hahaha, så det er slik de finner hverandre Lurer på om australiere i utlandet møtes en gang i uka for å gjøre australske ting... De som styrer websiden har litt å lære også...
Tror ikke dette er så uvanlig når man har flyttet til et "fremmed" land.
I Norge har man bl.a. Australian Association Norway.
Her er et nyhetsbrev fra klubben. Australia Day ble feiret på Dr. Jekyll's Pub

Angående websiden til Norwegian Club...
Da har du jo en grunn til å melde deg inn
Rydde litt opp i denne, mener jeg...
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap