Elins lille hjørne (side 40)

Hmm... mine stinker ikke. Bare som en gjærdeig med litt for mye gjær

Eller så har jeg blitt vant til lukta hehe. Uansett lukter de ikke når lokket er på (pass på at det er et par-tre små hull i lokket).

Jeg ofret en slik sminkekost, men en malerpenser er perfekt også. Skraper bare av litt orm langs veggen når jeg skal mate. De er også fine til coryyngel, siden mikroormen synker til bunns
ja, jeg prøvde med en vattpinne ikveld jeg, syns ikke det funka så bra. så hvertfall ingenting, men det er jo så smått :p så da havner kost/pensel på handlelista :p
Hvor lenge har kulturen stått da?

Det tar rundt en uke før de virkelig begynner å klatre på veggene slik at du får tak i de

Min kan finne på å tørke ut litt, og da drypper jeg noen dråper vann på kulturen slik at den holder seg fuktig. Ellers strør jeg over noen korn med gjær en gang i uka, eller en gang hver halvannen uke, da ser det ut som de varer lengre før jeg må starte en ny

~~~~
Et bilde av en liten metae. To egg gjenstår å klekke, ellers er hele bunten ute av skallet.

Så forresten en i atro-karet som MÅ være en metae... ingen flekker på kroppen, men begynnende svart maske, og litt svart akkurat i finne-rota. Så søt! Jeg vil ikke forstyrre så mye, så jeg lar den gå der den går

[External Image]
kjøpte en ukes gammel kultur idag, og jeg kunne se det vrimle oppi der men, boksen hadde halveis vælva ett par ganger, så det var kanskje litt mye gugg oppetter veggene.. får prøve igjen når jeg har fått tak i kost har bare venusyngel for tiden, men kjekt å ha i tilfelle noe annet skulle finne på å formere seg :p

og det var da et nusselig vesen
Selvfølgelig en vanndråpe på glasset så bakparten ble borte. :p

Jeg har så mange søte her at jeg blir helt tussete

Venusyngelen vil gå amok over mikroorm, det gjorde hvert fall mine

Kanskje greit å prøve å få dytta gugga ned fra veggene, den bare ødelegger vannkvaliteten om den blir med opp i karet. Står boksen rolig, vil du snart se at det kravler oppetter veggene, og da er de enkle å få tak på (med kost hvert fall). Det er ikke store mengden som skal til.

Husker Mona sa en gang at hun leste om en som fóret opp cory-yngel på mikroorm. Han brukte mengde tilsvarende to knappenålshoder på 20 yngel! :o
Da er runden med fóring og vannbytter på ynglene tatt. Fant en død weitzmani Og helt uten grunn.. stakkars liten.

Til gjengjelt fant jeg enda en atro-yngel hos foreldrene, og så enda en som jeg ikke fikk tak i.

Og ikke nok med det! Men i karet med killi ser jeg to eller tre yngel! Og det er IKKE killiyngel... har bare en hanne :p

Yngelen har knall blå øyne og er knøttliten. Så jeg tror dette er P. Gertrudae yngel. Ja, for det er jo klart - da jeg prøver å få de til å leke, da skjer det ingenting. Men når jeg ikke prøver - da blir det yngel :p

Jeg vet da søren hva jeg skal gjøre... jeg er sikker på at killien kommer til å ta de om den får sjansen. Samtidig prøvde jeg altså å ta den forrige yngelen ut av karet og opp i en boks, og den døde dagen etterpå Vet ikke helt om jeg har kapasitet til flere yngel her heller akkurat nå... jeg slang nedi litt mikroorm sånn i tilfelle, og er de der i morra får jeg vurdere hva jeg gjør.
Blæh. Jeg presterte å søle ut hele ladningen med artemia i kveld!

Har gitt hele gjengen en runde mikroorm og la til en dæsj avskallet artemia i samme slengen.

Jeg aner et visst problem med å tilvenne coryene annet en levendefór, altså.

Jeg har jo mange muligheter..

artemia & mikroorm (dette har de fått frem til nå)

Men så leser jeg at mange begynner tidlig med andre typer fór, så det bør sikkert jeg gjøre også.

Har avskallet artemia og zoogro oppvekstfor blant annet. Det er vel disse to som er mest aktuelle.

Paleatusene drar seg mot 6 uker, og det er vel på høy tid at disse får noe annet enn bare artemia og mikroorm. Men, med to fóringer om dagen er det spørsmål om hvilken fóring jeg skal kutte ut, og hva jeg skal erstatte den med. Blir noe tankevirksomhet dette, ja...
Oi oi. Det begynner å bli lite egg i boksen min med artemiaegg til klekking. Sjekket tropefisk og de står oppført som tomme! Nei og nei, jeg må jo ha artemia!

vurderer å legge inn en bestilling likevel for å synliggjøre at det er behov1 Så får boksen bare komme når den kommer.
det er en anonse på forumet på 1/2 litersflaske som selges
ElinH
Jeg aner et visst problem med å tilvenne coryene annet en levendefór, altså.

Når jeg skal tilvenne Corydoras-yngel annen mat enn levendefôr, så pleier jeg å gi dem finknust diskusgranulat, som jeg har bløtt opp først (siden det sveller).
Det har alltid gått ned hos yngelen, selv om noen kan være litt mere sta enn andre så går det ned til slutt. Det tar stort sett ikke mer enn enten noen minutter, eller i verste fall en dag Jeg venter til yngelen er noen uker gamle, sånn at jeg er sikker på at de vil tåle å måtte sulte en enkelt dag om de ikke vil ta diskusgranulatet umiddelbart. Men hittil har alle artene jeg har drettet spist det enten på første forsøk eller i løpet av første dag.

For å gjøre fôringen kjappere til så mange små, kan du jo knuse en del diskusgranulat på forhånd, så tar du bare ut porsjoner. F.eks. hvis du skal bruke det om morgenen i full fart. Du kan jo bruke avskallede artemiaegg også, det er supert siden det er så næringsrikt.

Av en eller annen grunn har forsøk på å gi corydoras-yngelen rekepellets vært mislykket hver gang. Ingen jeg har forsøkt å gi det til, vil ha det som små.
Takk, Mona

Jeg håper liksom at de vil ta zoogro oppvekstfór jeg, da. Ser at Inger Anne har brukt dette på sine yngel, så det skulle jo være mulig. Av innholdsfortegnelsen ser dette ut til å være enda mer næringsrikt enn JBL discusgranulat:

zoogro:
protein: 58%
fett: 15%
JBL discusgranulat:
protein: 46%
fett: 6%

Jeg har lest en del (det er jo første gang jeg har klart å få yngelen til å leve utover de første kritiske dagene), og tror jeg har kommet frem til en grei "oppvekst-trapp" både når det gjelder kar og mat. Om noen gidder, er det lov å kommentere/korrigere dette:

fra klekkedag - 2 uker: isboks, 100% vannbytte daglig. mikroorm morgen, artemia kveld.

2 - 4 uker: 6 liter, 100% vannbytte daglig. mikroorm morgen, artemia på kvelden. Den tredje leveuka blander jeg avskallet artemia sammen med mikroorm hver morgen (første tilvenning til tørrfór)

4 - 6 uker: 11 liter, 100% vannbytte daglig. zoogro blandet med mikroorm morgen, artemia hver kveld.

6 - 8 uker: 22 liter. Første møte med luftfilter og sand/noe innredning, 50% vannbytte daglig. zoogro hver morgen, artemia hver kveld.

8 - 12 uker: 54 liter med innredning og vanlig filter, 30% vannbytte daglig. zoogro, evt. discusgranulat hver morgen, zoogro hver kveld. (nå er det altså slutt på artemia)

12 uker+: flyttes til 110 liter, 20% vannbytte daglig første mnd eller så, deretter rutiner som med voksne. zoogro hver morgen, kveldsmat på lik linje med voksne cory (tabletter, frosne mygglarver etc).

Vet ikke om dette er "overkill", eller feil på noen måte? Jeg vet at mange kjører på med sand og innredning mye før, men jeg liker å ha oversikt frem til de er så store at jeg ikke trenger lupe for å finne de igjen i 54-literen :p

Det er vel også et spørsmål hvor mange yngel på 6-8 uker jeg kan ha i den 22 literen... det er en del av mine som kommer i 6-8 ukers alderen samtidig, og med bare en 22 liter så har jeg muligens et problem?

Forøvrig har jeg vel kommet opp i rundt 100! yngel her nå, og alle weitzmaniene har klekket. Av 18 egg klekket 17, det siste mugnet helt så jeg fjernet det Jeg har nå 47 weitzmani her!
Tid for noen bilder igjen. Sliter med riktig fokus, og uskarphet, men - en ser da at det er nusselige yngel!

Bilde 1:
En weitzmani som har blitt hele 2,5 uke. Denne er fra det eldstre weitzmani-kullet jeg har (jeg har to yngre kull på tilsammen 30 stk).
[External Image]

Bilde 2:
To stykk metae som fyller 1 uke i morra
[External Image]

Bilde 3:
En av mine nydelige atropersonatus. Disse fylte 3 uker i går. Hurra!
[External Image]
Paleatusene har blitt vanskelige å ta bilde av etter at de kom i et lite kar med sand.

Men - i anledning av at de feirer 6-ukers bursdag i morgen måtte jeg prøve. Beklager bidekvaliteten...

Bilde 1:
To stykk, den ene er i ferd med å snu og stikke av fra meg og kameraet, så den er veldig utydelig. Kan i hvert fall se at de har runde og gode mager!
[External Image]

Bilde 2:
Tok med dette ene og alene pga yngelen som kan skimtes midt i bildet (litt til venstre for midten). Ikke så greit å se, men denne tassen er MYE mørkere enn sine søsken. Dette har blitt en liten favoritt for meg, rett og slett fordi den skiller seg voldsomt ut fra sine søsken

[External Image]
naww, søte småfisken =D
Ja ikke sant

Altså... jeg skjønner ikke bæret. 10. november så jeg to eller tre yngel i killi-karet. Jeg gjorde ikke noe mer med det, tenkte at disse er spist innen jeg våkner i morra.

Men nå tok jeg sprøyta med artemia og gikk bortom - mest for moro skyld. Og jeg ser FEM yngel der! Sprøytet nedi en god porsjon og tassene spiser til og med. Jeg fatter ikke hvordan disse sytrådene på 4 mm kan klare seg i et kar med en voksen nigeria killi hanne! Men det har de altså gjort i flere dager nå.

Jeg er i villrede må jeg si. Skal jeg ta de ut og fóre de opp eller skal jeg ikke. Sist jeg plukket ut en slik yngel døde den

Jeg vet ikke helt hva slags yngel det er heller. Det er klart at egg har blitt med på noen planter, men så var det å huske hvilket kar jeg hentet planter fra, da... jeg tror at dette faktisk er 5 p. gertrudae yngel. De har i hvert fall blå øyne de to største. Og de tre andre var både mindre og plassert værre så det var vanskelig å se.

Coryyngelen går det bra med, forresten De gasser seg med artemia nå. Jeg jobber hardt med å venne atroene og paleatusene til tørrfór, rettere sagt zoogro oppvekstfór. Har funnet ut at det kan hjelpe om jeg finknuser det (det er jo ganske smått fra før også, da), og blander det sammen med mikroorm hver morgen. Gjorde det i dag tidlig, og når jeg kom hjem synes jeg at det ikke var igjen så mye. Så forhåpentligvis venner de seg til mat som ikke hopper også
Det er virkelig gøy å lese hvilken "fruktbar høst" det har vært hos deg i år! Skikkelig artig. Misunner deg virkelig de Atropersonatus-ynglene, kunne ønske mine kom i leksmodus snart. De fikk forresten et kaldt vannbytte i dag, hehe

Jeg ser det er lek og egglegging her hos gamle travere som f.eks. C. weitzmani, C. panda, C121 og C. metae, men jeg gidder bare ikke plukke ut egg derfra nå. Jeg venter og venter på at noen nye skal sette i gang og forsyne meg med egg og masse oppdrettsjobb i vinter De jeg venter på er selvsagt Green Laser og C. eques, samt C. atropersonatus og C. oiapoquensis. C. Black har holdt opp med eggleggingen i det siste, men kommer det egg der vil jeg selvsagt ta dem ut.

Ian fuller fortalte han hadde green lazer hvor da en hadde mer blå stripe, han hadde oxo vanskeligheter med å drette dem. De vil liksom ikke leke, mest sannsynlig er det vel noe ute i naturen som trigger dem vi har oversett.
Ja dette er helt utrolig, Mona. Jeg holder enda på å fordøye alt som skjer her. Jeg venter naturligvis på C140, men når jeg ser hvor mange egg de kan legge så er det en liten bit av meg som håper at de hvert fall venter litt, til noen av disse ynglene har blitt større og mindre krevende.

Den ene paleatusdama ser forresten ut til å sprekke snart! Men 60 endlers (røft overslag) fungerer som p-pille enn så lenge. Paleatuskullet mitt er jo ikke så stort, bare et par og tjue, så jeg har bittelitt lyst til å hvert fall flytte henne og to hanner i morgen og se hva som skjer.

Tror jeg burde selge unna noen endlers også. Det tyter i yngel i 110 literen. Disse spiser jo ikke ynglene sine i det hele tatt, nyfødt og velvoksen svømmer side om side. Og da blir det mange!

Nå har jeg faktisk ikke plass til flere plastkar her. Jeg bruker altså den hjemmelagede "reolen" som holdt 2 54-litere før jeg fikk den ordentlige reolen til å plassere plastkar med cory yngel på.

I den "øverste etasjen" har jeg:
1 isboks med weitzmani klekket den 11.november
1 isboks med weitzmani klekket den 5. november
1 6 liter med weitzmani som klekket den 26. oktober
1 6 liter med de 4 aeneusene samt to kull metae (et som klekket 4. november og et som klekket 9.november)
1 11 liter med atropersonatus i.

I den nederste etasjen står den innredete 22-literen med paleatus, samt at jeg fikk plassert en 11 liter der som er tom nå. Mest for å sjekke at jeg fikk plass, i tilfelle jeg bråbestemmer meg og suger ut de små ynglene vekk fra killien i morra. Er bare redd for at en slik flytting vil drepe dem.
Evt. blir det helt sikkert behov for en 11 liter til coryene etter hvert :p

Nå er det relativt få yngel i hvert kar siden jeg ikke har fått noe massivt kull enda. Så sånn sett har jeg god plass i de eksisterende karene. Men jeg liker å holde kull og arter adskilt til jeg hvert fall kan se forskjell på ynglene! Dessuten er 1 ukes aldersforskjell mye når de bare er 1 - 2 uker gamle. Det vil ikke spille så stor rolle når de blir en 5-6 uker.

Jeg skal innrømme at jeg holder på å bearbeide atroene om dagen... Irriterer meg at jeg sitter her med 14 yngel ut av 114 egg. Det er 100 egg som gikk til skogen, det! Alt for mye. Men det var etter all sannsynlighet første lek. Og det ble jammen bråstopp også. Men, med tubifex, mygglarver og meitemarksticks på menyen, samt kjølige vannbytter satser jeg på at det skjer noe igjen snart
Jeg synes det ser ut som du har full kontroll og et meget godt fôringsskjema
Du er litt sånn som meg, du Jeg liker også å ha full oversikt over yngelen de første par månedene. Liker best å kunne se at alle er der, hvor mange de er, at alle spiser, og å vite det med en gang hvis noen sliter eller faller fra. Det ser man ikke i et innredet akvarium.

Hehe, takk Mona! Ja, jeg er nok litt "kontrollfrik". Liker å kunne telle over, sjekke at alle magene er oransje og at det står bra til. Så får det heller gå en drøy time hver kveld på vask av kar og bokser.

Tviler ikke på at folk har gode erfaringer fra å klekke/oppfostre i innredete tanker, men for meg passer ikke det. Kanskje litt fordi dette er nytt og spennende også. Men mest fordi jeg bare MÅ se at alt er i orden!
Tilfeldig bekjentskap
© Trude T.
Reklame for plussmedlemskap