Anders' akvarierom [NR. 1] (side 40)

Plussmedlem
Fy søren! Nå er det så full fart på Orange Laser at det kan vel ikke resultere i noe annet enn egg...? Opp og ned, hit og dit. Det er ganske artig å se på! Det er ganske god størrelse på dem, og de går jo i et lite akvarium, så de er veldig synlige.

Blir spennende å se, men jeg tror ikke jeg har lyst til å gjøre oppdrettsforsøk på disse. Men på en annen side selges de jo straks, antakelig i morgen, så da er det jo siste sjanse? (Hvertfall for "denne gang"...)

Jeg må gruble litt på det, men det er jo langt ifra sikkert at det faktisk blir noen egg! Men de er VELDIG aktive, da
Synes det er ganske normalt
Nesten hver gang jeg tenker på å selge noen coryer ,så setter de i gang med egglegging.Det er som om de sier ,se hvor flinke vi er ,ikke selg oss
Plussmedlem
TIL SØLVI:

Vi bruker jo samme blogg"leverandør". Akkurat nå sitter jeg og irriterer meg grønn og blå fordi jeg ikke får til en ting, og det er å legge til sånne sider. Jeg ville gjerne ha noen sider med info om artene mine, akvariene kanskje, litt om meg og sånne ting. Jeg vil nemlig begynne å bruke bloggen min litt igjen, og på en måte litt som en "hjemmeside" også, og da vil jeg ha litt diverse info der.
Problemet er at jeg får lagt til link til en side, hvis du skjønner, det kommer på bloggen og på venstre side står det da "Artene mine", og når jeg trykker der, skjer det ingenting! Ikke får jeg skrevet noe på sidene heller, jeg klare ikke redigere siden som er opprettet! Og jeg får dessuten bare lagt til én side.

Hvis du hadde orket å forklare meg, Sølvi, hadde jeg satt utrolig pris på det Jeg ser at du har fått det til, nemlig (Og jeg i min alder burde jo klart det! Hehe)
Håper du i det hele tatt forstod noe av det jeg skrev her i min frustrasjon over sånne ting jeg ikke klarer... hater sånt! Også må jeg beklage at jeg spør deg


Til dere andre: Beklager at jeg skriver dette i tråden min her, men det blir litt Off-topic iblandt... og det har jo igrunnen noe med akvariehobbyen og gjøre, også
Jeg skal si fra når bloggen er ferdig :p
Skal se om jeg klarer å forklare deg dette

Du går inn der det står "sider" og trykker på" ny side "da står det helt øverst "sidetittel". Her skriver du hva siden skal hete .Deretter skriver du i feltet under det du vil ha med her og så trykker du publiser.


Håper du får det til nå,hvis ikke så gi meg beskjed ,så prøver jeg å forklare på en annen måte .
Plussmedlem
Sølvi Gullaksen
Du går inn der det står "sider" og trykker på" ny side "da står det helt øverst "sidetittel". Her skriver du hva siden skal hete .Deretter skriver du i feltet under det du vil ha med her og så trykker du publiser.


Men hvor står "sider"...? Hvis jeg finner ut av det, bør jeg forstå litt mer! :p
På forsiden av bloggen din ,står det til høyre helt oppe(foran logg inn) utforming.Trykk på denne så kommer du til en oversikt med div. alternativer på venstre side. 3 rad ned står det" sider "på.
Plussmedlem
Slik ser siden hos meg ut...

Men nå vil jeg ikke plage deg mer, Sølvi, jeg tror jeg "driter i" hele greia og lager en blogg et annet sted i stedet...


[External Image]
Var litt vanskelig å lese hva som sto der men tror du er på rett vei.tror ike det blir enklere å blogge et annet sted. Jeg fikk ihvertfall beskjed fra en veldig flink blogger om at den var en av de enkleste å bruke,så ville prøvd litt til.

Skrev forresten at det var foran "logg inn",m3n det er selvfølgelig før "logg ut" da en må være pålogget for å få denne beskjeden. Men det går jeg ut fra at du skjønte .
Plussmedlem
Sølvi Gullaksen
Var litt vanskelig å lese hva som sto der men tror du er på rett vei.tror ike det blir enklere å blogge et annet sted. Jeg fikk ihvertfall beskjed fra en veldig flink blogger om at den var en av de enkleste å bruke,så ville prøvd litt til. Skrev forresten at det var foran "logg inn",m3n det er selvfølgelig før "logg ut" da en må være pålogget for å få denne beskjeden. Men det går jeg ut fra at du skjønte .


Ja, det går nok ikke å lese hva som står der, jeg ville bare vise siden. Regner med at den ser sånn ut for deg også...

Skal prøve meg litt mer frem, så får vi se Tusen takk for at du gadd å hjelpe meg forresten, Sølvi!
Hei

Begynte å lese tråden din for 2 dager siden Det er fantastisk alt du har fått til Jeg er ikke den første så sier det og blir sikkert ikke den siste heller, men plantene dine ser helt fantastiske ut Ja, plantene, fisken og akvariumet, ser rett og slett fantastisk ut Og så mye kunnskap du har Å den måten du skriver på er helt fantastisk Jeg leste raskt gjennom mange personlige tråder før jeg satt meg og leste den jeg synes var BEST. Nemmelig DIN. Selv om vi ikke har de samme fiskene uten om kampfisken, synest jeg det var interessant å lese det du opplever med hobbyen og dine erfaringer

Jeg har selv 2 70l men kun et i bruk skal bruke det ene til ynglet hvis jeg får Har hatt en slik periode der, jeg egentlig har lyst til å kvitte meg med alt, men nå får jeg ikke nok om å lære, lese om akvariumhold og fisk. Selv har jeg ikke så sjeldene fisker, mer av den vanlige sorten Men er fine de også Kampfisken er helt fantastisk selv har jeg en, som jeg skal prøve og få oppdrett på Men først må jeg skaffe noen hunner til ham Er en så fantastisk fisk sort dette så håper jeg får det til

Til slutt har jeg et spørsmål Ser at du bruker sand i alle akvariumene, selv har jeg grus Så det jeg lurer på er om det er lurt å bytte til sånn sand fra biltema? Eventuelt hva er fordelen med dette?

Ble langt dette Men, men
Anders K
[QUOTE=Sølvi Gullaksen]Var litt vanskelig å lese hva som sto der men tror du er på rett vei.tror ike det blir enklere å blogge et annet sted. Jeg fikk ihvertfall beskjed fra en veldig flink blogger om at den var en av de enkleste å bruke,så ville prøvd litt til. Skrev forresten at det var foran "logg inn",m3n det er selvfølgelig før "logg ut" da en må være pålogget for å få denne beskjeden. Men det går jeg ut fra at du skjønte .


Ja, det går nok ikke å lese hva som står der, jeg ville bare vise siden. Regner med at den ser sånn ut for deg også...

Skal prøve meg litt mer frem, så får vi se Tusen takk for at du gadd å hjelpe meg forresten, Sølvi!

Nei,min ser ikke helt sånn ut ,prøvde å kopiere den ,men fikk det ikke til
Plussmedlem
IngridG, tusen hjertelig takk for fantastisk fine ord! Jeg ble helt varm inni meg, jeg At min var den beste tråden av mange er litt vanskelig å tro, men... :p
Det må ha blitt litt jobb etterhvert å lese denne tråden, den har jo blitt ganske lang i løpet av den tiden jeg har skrevet i denne (siden juni 2011). Men utrolig hyggelig å høre at det var fin lesning!

Angående Biltema-sanden; jeg som holder nesten bare Corydoras elsker den! Den er fin i fargen, akkurat passe finkornet, og Corydorasene mine bare elsker den, de også De brøyter lykkelige rundt på matleting i den myke, gode sanden. Også skal de jo ha sand, da, for grus er rett og slett skadelig for de skjøre bartene deres! Blant annet på grunn av bakterier som samler seg opp i grusen og rett og slett etser vekk bartene deres. Ikke bra!
I tillegg er sand lettere å holde ren enn grus etter min erfaring. Dette er fordi "møkka" legger seg på toppen og ikke synker ned i bunnlaget. Da holder jeg bare slangetuppen litt over sanden når det trengs under vannbytte, så går slammet ut gjennom slangen. Enkelt og greit! Mye roter også Coryene opp, så det går inni filteret.
Grus er ikke så enkelt, for der legger slammet seg nedi bunnlaget, og man må bruke slamsuger som ikke får vekk alt. Og som nevnt, på grunn av at det ikke er like lett og få vekk, kan det altså dannes bakterier som er særlig farlige for bunnlevende fisk.

Biltemasanden er altså billig, praktisk, pen, god for alle fisk... jeg ser ingen grunn til å IKKE ha Biltemasand Men man må huske å kjøpe den grovkornede varianten, den finkornede blir vel nesten støv.

Det ble ganske langt, det også...

Jo, det synes jeg Har faktisk begynt å lese den gamle tråden din nå Løye å se hvor mange flere akvariumer du har fått Hva slags fiskesorter du hadde da osv Liker måte. Du skriver på, og hvor mye du bryr deg at fisken skal ha det bra

Vet av egen erfaring hvor vanskelig det kan være og få overtalt foreldrene dine Men så lenge man ikke gir opp får man som regel viljen sin til slutt Heldigvis)) Hadde egentlig bare et 70 liters akvarium og noen små boller som jeg til tider har hatt kampfisk i Er så forelsket i de kampfiskene jeg, haha Men så klikket lyset helt i akvariumet og fant ut at det egentlig var like billig og kjøpe et nytt brukt. Så fant jeg et brukt med varmekolbe og pumpe som var helt likt det jeg hadde Så nå har jeg bare det i bruk... Har egentlig gitt et løfte om å selge det jeg ikke bruker nå... Men men foreldrene kan ikke alltid få viljen sin, hehe Så har tenkt å bruke det til oppdrett Har delvis fått faren min med på det så satser på at det går bra

Har lenge vurdert å bytte til sand så skal gjøre det når påsken er over og Biltema har oppe

Tusen takk for svar, i forrige innlegg Men nå har jeg et nytt spørsmål, hehe Jeg har aldri brukt gjødsel til plantene. Har egentlig synest det har gått bra Men de vokser jo ikke så mye, men ser egentlig friske ut Men siden du har så flotte planter lurer jeg på om du bruker gjødsel eller ikke? Og hvor du kjøper plantene dine, i dyrebutikken eller på nettet? I så fall hvilken nettside bruker du? Har egentlig sjekket endel rundt omkring mens syns at det er så dumt siden frakt prisene ikke er så klare.

Takk på forhånd Ble hvis et langt innlegg dette o, hehe
Plussmedlem
Uff, ikke den gamle! Hehe :p Jeg har kikket tilbake i den selv. Jo, jeg ser at jeg har utviklet meg

Plantene gjødsler jeg sjelden... de klarer seg som de er. Det som vokser vokser, det andre prøver jeg i andre akvarier, for eksempel. Jeg er ikke særlig god på planter, og noen planter forundrer jeg meg noen ganger at jeg har fått til!
Når jeg gjødsler er det tabletter i bunnlaget. Jeg har ikke flytende gjødning for tiden, faktisk!
Nå har jeg også en del næring i bunnlaget plantene liker. Gammel fiskemøkk som kommer seg nedi er bra... plantene vokser best i et litt "vel etablert" akvarium, tror jeg.

Plantene har jeg kjøpt/fått forskjellige steder. Noen er kjøpt i butikk, mens andre (det meste) har jeg fått av andre akvarister, og plantene har formert seg. Noen få stiklinger blir fort mange

Akvariene er kjøpt forskjellige steder. Et par-tre stykker er kjøpt i dyrebutikk, mens de to reolene mine (3 og 6 akvarier) er kjøpt brukt av andre akvarister. Den med 6 akvarier ble kjøpt i våres Når man kjøper brukt sparer man en del penger, noe som er bra for meg som ikke er steinrik... dessuten får man ofte ting som er i veldig god stand. Ofte så bærer det jo noe preg av slitasje, men ikke noe av det jeg har kjøpt har vært for ille
Har ikke kjøpt på nett før, selv om jeg har hatt planer om det. Men utstyr og sånt derimot, DA tyr jeg til nettet! Mye billigere der.

Da tror jeg at jeg svarte på alt...

Tusen takk for svar

Må bare plage deg med en ting til jeg Hva gjør en med sanden før den tas oppi akvariumet? Og kan fiskene være oppi eller må de ut? Sikkert dumme spørsmål men aldri gjort det før ;P
Plussmedlem
IngridG
Tusen takk for svar;) Må bare plage deg med en ting til jeg;) Hva gjør en med sanden før den tas oppi akvariumet? Og kan fiskene være oppi eller må de ut? Sikkert dumme spørsmål men aldri gjort det før ;P


Fiskene og alt inventaret tar jeg alltid ut ved sandbytte. Sanden fra Biltema tømmer jeg bare rett oppi, trenger ikke skylling eller noe. Vannet kan bli litt tåkete en stund, men det gjør ikke noe.
Hei!

Har ikke vært så mye her inne i det siste..
Men må bare gratulere deg med ny reol!

Mvh Emil
Plussmedlem
Takk så mye, Emil Jeg er veldig fornøyd. Håper du snart er "back in track"
____________________________________________


I går på morningen ble jeg vekket av moren min i min dype søvn. Anders, Anders!

Kjøperen av Corydoras panda og Orange Laser var på døra! Jeg hadde visst forsovet meg noen timer... bra at jeg kjenner han som var her godt, ellers måtte vedkommende fått et litt merkelig inntrykk av meg :p
Så var det bare å få på seg fillene og rett inn på akvarierommet og fange fisk. Det er første gangen jeg har fanget Corydoras rett etter å ha stått opp! Kom ganske fort til meg selv, heldigvis Og bra var det at han som var her ikke hadde dårlig tid, så han tittet i de andre karene og stod og pratet imens jeg fanget fisk.

Så da dro altså de artene. Det var ca. 17 Corydoras panda og 10 Orange Laser. Det var litt vemodig å selge dem, og jeg kommer til å savne særlig skokken med Corydoras panda

Etter at akvariet var robbet i går, måtte jeg starte filteret og få inn litt innredning i dag. Filteret fikk jeg ikke starte igjen i går, skjønte ikke hvorfor, men orket ikke styre med det. I dag åpnet jeg det og så at det var masse sand rundt impelleren... ikke rart jeg ikke fikk startet det!
Jeg fant også ut det at siden jeg har så mye stein, ville jeg prøve å lage en liten "steinrøys" i stedet for det samme, gamle greiene på meg hele tiden Så jeg stablet stein i høyden. Tja, det ble da greit til slutt, og det skiller seg litt ut fra de andre akvariene. Jeg er bare litt skeptisk til at noen av steinene skal falle ned, men jeg tror jeg "sikret" det godt.

Skal forøke å få tatt et bilde snart, men vannet er litt grumsete enda. Jeg tror dette må bli artskar for en liten gruppe Corydoras, så steininnredningen kan stå. Det frister litt å flytte min lille gruppe med Corydoras pastazensis dit, egentlig, det er 6 stk. langsnuter. Men de er ikke så ekstremt store, så det burde ikke være noe problem for dem å være der. Men jeg er litt nøye med plassen jeg da, så... jeg må tenke litt på det. Eller så kan jeg jo forsøke å få de i lek der, slik jeg har planlagt! Får jeg til det, da skal jeg juble!
Plussmedlem
I går var jeg og moren min i Skien på møbelbutikk. Vi reiste derfra ca. 20 minutter før det stengte. Jeg fant ut at jeg akkurat kunne rekke Herkules Zoo!

Så vi suste innom der, og jeg løp inn for å gjennomskue akvariene. Jeg hadde funnet godbiter der før, og det var Corydoras eques. Jeg drømmer om å finne den der igjen
Jeg fant ikke Corydoras eques, men jeg fant en annen art jeg hadde lyst på; Corydoras melini! De er så fiine... men jeg har ikke særlig god råd for tiden, og jeg må fortsatt være streng med meg selv når det gjelder plassen, selv om jeg har dobbelt så mange akvarier nå som jeg hadde. Men jeg klarte å holde igjen og la være, men det var vanskelig. Jeg sa til moren min; kjør, FORT, så jeg ikke har sjansen til å gå inn igjen!

Men jeg har planer om en art som ligner på melini, da; Corydoras davidsandsi


Så da ble det å bruke 0,- kroner i går!
Så flink du var som klarte å gå uten å kjøpe! Blir veldig stolt av meg selv hver gang jeg også klarer det. Spesielt når det gjelder coryer og kampfisker...
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap