- Hjem
- Forum
- Bildetråder
- Tropheus Bilder (side 41)
Tropheus Bilder (side 41)
Postet 30.04.08 kl 17:34
Åh...knallfin!
Nå er altså kirizaen tilsalgs.
http://akvaforum.no/rubrikk.cfm?id=24677
Det er bare å komme med bud,eller kanskje noen har noe spennende å bytte.
Nå er altså kirizaen tilsalgs.
http://akvaforum.no/rubrikk.cfm?id=24677
Det er bare å komme med bud,eller kanskje noen har noe spennende å bytte.
Postet 30.04.08 kl 17:37
Postet 30.04.08 kl 17:54
Postet 30.04.08 kl 18:17
Jeg ville hvertfall ikke medisinert før du vet hva det kan være.. Men en god dose salt, 200g pr 50 liter, ville jeg ha startet med. Salt dreper diverse parasitter og forminsker smittefaren betraktlig.
Har du muligheten til å få tatt bilde av gjellene?
Det er umulig og si utifra noen setninger, men hvis alle er friske,raske og spiser ville ikke jeg blitt alt for stresset enda..
Har du målt tungmetaller (ammonium, nitritt og nitrat) ?! Det kan godt tenkes at det er her problemet ligger, men det virker rart at de skal være så fine i formen da..
Etter lange kranglerunder og lek pleier mine også å ha gjeldene mer ute, for å ta opp mer oksygen fra vannet..
Hvordan er sirkulasjonen i akvariet? Er hele overflaten i bevegelse?
Som sagt, dette kan være masse, men sett igang med salt, test vannet og sørg for å ha nok sirkulasjon i overflaten. Er disse tingene på plass, så hadde jeg senket skuldrene.
Mvh,
Kristian
Har du muligheten til å få tatt bilde av gjellene?
Det er umulig og si utifra noen setninger, men hvis alle er friske,raske og spiser ville ikke jeg blitt alt for stresset enda..
Har du målt tungmetaller (ammonium, nitritt og nitrat) ?! Det kan godt tenkes at det er her problemet ligger, men det virker rart at de skal være så fine i formen da..
Etter lange kranglerunder og lek pleier mine også å ha gjeldene mer ute, for å ta opp mer oksygen fra vannet..
Hvordan er sirkulasjonen i akvariet? Er hele overflaten i bevegelse?
Som sagt, dette kan være masse, men sett igang med salt, test vannet og sørg for å ha nok sirkulasjon i overflaten. Er disse tingene på plass, så hadde jeg senket skuldrene.
Mvh,
Kristian
Postet 30.04.08 kl 19:27
Vi merker utrolig stor forskjell på aktivitets nivået til fiskene når vi har sirk i overflaten! eller om den har sunket litt ned og bare sirkulere i midt sjikte i karet!
Men har vært inne på tanken å montere en ferskvannskummer eller rett og slett en powerhead med nåle impeller og blåse oksygen i vannet på natterstid! dette motvirker også phfall på natten og du trenger mindre KH buffer! oksygen motvirker nitrit! er vi blitt fortalt. og har lest litt om vann stabilitet.
gjellene på fisken våre er også litt opp å ned kommer litt ann på slossing lek osv!
Nå har vi faktisk lykkes med alle tropheusen vi har holdt, utenom lufubuen men de er litt små enda! yngel på alle sammen! vi har mistet 3 tropheuser,. 1 yngel og 2 hanner som ble mobbet ut!
Saffen og lene har dere lyst på de store kirizaene så slipper dere å ale opp de sinte dubbene? hehe får dere en super gruppe!
Men har vært inne på tanken å montere en ferskvannskummer eller rett og slett en powerhead med nåle impeller og blåse oksygen i vannet på natterstid! dette motvirker også phfall på natten og du trenger mindre KH buffer! oksygen motvirker nitrit! er vi blitt fortalt. og har lest litt om vann stabilitet.
gjellene på fisken våre er også litt opp å ned kommer litt ann på slossing lek osv!
Nå har vi faktisk lykkes med alle tropheusen vi har holdt, utenom lufubuen men de er litt små enda! yngel på alle sammen! vi har mistet 3 tropheuser,. 1 yngel og 2 hanner som ble mobbet ut!
Saffen og lene har dere lyst på de store kirizaene så slipper dere å ale opp de sinte dubbene? hehe får dere en super gruppe!
Postet 30.04.08 kl 21:03
kristian:
salt??? blir ikke det nesten salt vann da??? åssen type salt? med eller uten jod???
Betviler overhode ikke din kunskap på noen som helst måte kristian og vet at du sitter med rimelig mye kunskap men syntes bare at det høres så mye ut liksom hehe.
som sagt så står det en fx5 og blåser rimelig bra i overflaten. overflaten blir også brutt slik at det kommer til oksygen. har i tilleg en liten sirkulasjonspumpeså sirkulasjon er det ja. har sett det også for noen dager siden da. så de har hatt det en liten stund ja. men som sagt de spiser og svømmer rundt. er ikke noe late eller slappe da. spiser gjør de og.
evolution.. ska dere kvitte dere med alle fiskene no da?? hvor mange er det snakk om da? bare ikke 500l blir for liten da. og hva pris snakker vi om? blir vel store kvantums rabatter no da tenker jeg. hehehe
salt??? blir ikke det nesten salt vann da??? åssen type salt? med eller uten jod???
Betviler overhode ikke din kunskap på noen som helst måte kristian og vet at du sitter med rimelig mye kunskap men syntes bare at det høres så mye ut liksom hehe.
som sagt så står det en fx5 og blåser rimelig bra i overflaten. overflaten blir også brutt slik at det kommer til oksygen. har i tilleg en liten sirkulasjonspumpeså sirkulasjon er det ja. har sett det også for noen dager siden da. så de har hatt det en liten stund ja. men som sagt de spiser og svømmer rundt. er ikke noe late eller slappe da. spiser gjør de og.
evolution.. ska dere kvitte dere med alle fiskene no da?? hvor mange er det snakk om da? bare ikke 500l blir for liten da. og hva pris snakker vi om? blir vel store kvantums rabatter no da tenker jeg. hehehe
Postet 30.04.08 kl 21:49
Vi har lyst til og prøve noe nytt! Tropheus selfølgelig! som sagt så er 30 red cheeks bestilt de skal i karet til lunangwaen fåreløpig. så da må de bort! så 720 literen der har vi lyst til å kjøpe 15 til 20 viltfangete hunner av livuaen å ha i storekaret! Begge er vel ganske klar for en stor gruppe livua!!! altså en gruppe på rundt 40 stk.
skal selvsagt tilsette hunnene i den gruppen vi har fra før av!
Er 22 stk pris under 4500kr er ikke mulig men da har dere en utrolig stor flott og ikke minst stabil gruppe! kiriza er vist nesten umulig å få tak i sier kristian! men de krever rundt 500liter husk de er store! dere kan få med noe stein og! tenkte rundt 4000 for lunangwaen!
Kristian kan du skaffe livua, helst VF huer med størelse på altså over 9cm
ca 20 stk og hva blir prisen? de må ha minst like bra kvalitet som de vi har!
skal selvsagt tilsette hunnene i den gruppen vi har fra før av!
Er 22 stk pris under 4500kr er ikke mulig men da har dere en utrolig stor flott og ikke minst stabil gruppe! kiriza er vist nesten umulig å få tak i sier kristian! men de krever rundt 500liter husk de er store! dere kan få med noe stein og! tenkte rundt 4000 for lunangwaen!
Kristian kan du skaffe livua, helst VF huer med størelse på altså over 9cm
ca 20 stk og hva blir prisen? de må ha minst like bra kvalitet som de vi har!
Postet 30.04.08 kl 22:07
Endret: 30.04.08 kl 22:09
Spør dere igjen angående Aragonite sand.
Er denne sanden brukende til Tropheus? i tilfelle hvor store sandkorn?
Hvilke for typer bruker dere som dere kan anbefale?
Er denne sanden brukende til Tropheus? i tilfelle hvor store sandkorn?
Hvilke for typer bruker dere som dere kan anbefale?
Postet 30.04.08 kl 22:18
Vidar AlfeiSpør dere igjen angående Aragonite sand. Er denne [URLBLOCK1] brukende til Tropheus? i tilfelle hvor store sandkorn? Hvilke for typer bruker dere som dere kan anbefale?
bruker O.S.I Spirulina Flakes til våre tropheuser og tetra har også ett for som kan brukes. og bruker helt vanlig biltema blåsesand. myyyyyyyyyyye billigere det da.
Postet 30.04.08 kl 22:25
argonittsand er argonittsand. Hvilke str du bruker på kornene er helt opp til hva du syns er fint. Men det lønner seg å ha litt str på det (altså ikke timeglass-sand) pga masse sirkulasjon i vannet. Da blåser det all sanden bort i et hjørne.. Tropheusene våre filtrerer sanden i munnen etter mat, det gjør de i alle kar. Og vi har alt fra biltemasand,argonittsand, og kalkgrus. Ser ikke ut som om de bryr seg så mye om str på kornene
Vi bruker også O.S.I flakfôr. Anbefales
Unimati.dk selger de i 1 kilo-spann. Rask levering og billigpris. Ellers tror eg badat selger noe.
Vi bruker også O.S.I flakfôr. Anbefales
Unimati.dk selger de i 1 kilo-spann. Rask levering og billigpris. Ellers tror eg badat selger noe.
Postet 30.04.08 kl 22:57
Vidar AlfeiSpør dere igjen angående Aragonite sand. Er denne [URLBLOCK1] brukende til Tropheus? i tilfelle hvor store sandkorn? Hvilke for typer bruker dere som dere kan anbefale?
Jeg bruker selv Aragonite sand til mine to Tanganyika akvarier. Har veldig god erfaring med dette.
Ja det er dyrt , men jeg klarer og holde stabile vannverdier. Her i Bergen har vi veldig lav pH og hardhet (gh og kh) i springvannet.
Hvis jeg bruker vanlig akvariesand vil ikke jeg kunne holde tilfredsstillende vannverdier til Tropheus.
For 6-7 år siden hadde jeg Tropheus i 720 literen min. Brukte Råda sand som bunn substrat. Måtte tilsette store mengder med natron, gips og ph buffer for og oppnå ønskede verdier. Jeg klarte å oppnå pH 8,5, kh 15 og gh 10-15 . Etter to dager sank dette til pH 6,5-7 , kh 2-5 og gh 2-5 . Hadde faxe kalk i pumper også.
Ved å bruke argonite sand klarer jeg å holde stabile verdier uten å tilsette noe særlig. Før jeg tilsetter noe er ph 8,5-9 , kh 11 og gh 10-12. Til setter moderate mengder natron og gips ved vannbytter og da øker gh og kh med ca +- 5. Disse verdiene holder seg til neste vannbytte.
Hvis det ikke er så mange akvarier du skal sette opp vil jeg anbefale deg å benytte argonite sand. Koster litt , men du sparer deg for mye søl med diverse salter for å tilpasse riktige verdier.
Men først og fremst ville jeg ha kontrollert hvilken verdier du har på springvannet ditt. Har du høye ph,kh og gh verdier er det sikkert ikke nødvendig å legge ut mye penger på bunn substrat. Da kan du heller bruke disse pengene på fisk ;o)
Saffen:
Du sier at du kontrollerer nitrit ofte. Har du kontrollert ph, kh og gh verdiene ofte ?
Jeg hadde lignende problemer som du har nå da jeg hadde store variasjoner på de nevte parameter.
Når vannverdiene variere ofte blir fisken stresset og sykdom oppstår.
Siden vi bor i "samme" område er det mulig vi har samme utfordringer med "Tropheus vann"
mvh
Frode
Postet 30.04.08 kl 23:00
frode.
ja kontrollerer ph og gh ofte. og det er som du sier noe svingende ja. da sær ved vann bytte. så går litt gips med kan man si ja. og som sagt er også litt ny på tropehus område så alle metoder og råd for og holde mest mulig stabile verdier mottaes med stor takk. har kjøpt kh buffer på webzoo men ikke helt funnet blandingen med den og natron enda da.
ja kontrollerer ph og gh ofte. og det er som du sier noe svingende ja. da sær ved vann bytte. så går litt gips med kan man si ja. og som sagt er også litt ny på tropehus område så alle metoder og råd for og holde mest mulig stabile verdier mottaes med stor takk. har kjøpt kh buffer på webzoo men ikke helt funnet blandingen med den og natron enda da.
Postet 30.04.08 kl 23:07
EvolutionKristian kan du skaffe livua, helst VF huer med størelse på altså over 9cm ca 20 stk og hva blir prisen? de må ha minst like bra kvalitet som de vi har!
Det får ikke jeg tak i, hvertfall ikke nyimport.. Jeg vil også tippe at den gruppa dere har nå er en av få som fortsatt holdes i akvarier..
Husk, jeg måtte fly til danmark for å få tak i den dere har nå..
Situasjonen i congo er ikke stabil akkurat..
Postet 30.04.08 kl 23:12
saffenfrode. ja kontrollerer ph og gh ofte. og det er som du sier noe svingende ja. da sær ved vann bytte. så går litt gips med kan man si ja. og som sagt er også litt ny på tropehus område så alle metoder og råd for og holde mest mulig stabile verdier mottaes med stor takk. har kjøpt kh buffer på webzoo men ikke helt funnet blandingen med den og natron enda da.
Hvis det er høye svigninger så kan dette selvfølgelig være en grunn til litt abnormale gjeller.. Mens vi er inne på argonittdiskusjonen; Det er ikke mange boksene med buffer før du har tjent inn en pose argonittsand..
Jeg har kun brukt carib sea sand, som regnes for å være den beste agonittsanden. Jeg har alltid brukt den, og har alltid gode vannverdier. Som tidligere nevnt så fører Dyrego kjeden denne sanden, hvertfall her i Oslo. Jan Holt har også denne sanden, og kan ikke tenke meg at de sier nei til å sende noen sekker over fjellet..
saffen: Jeg bruker over 300 gram salt pr 50 liter når jeg kjører saltkur på tropheus.. Fungerer veldig bra, har ikke hatt noe fusk etter jeg begynte med det. Det er med helt nyimporterte fisk, rett fra tanganyika.
Mvh,
Kristian
Postet 30.04.08 kl 23:22
Evolution... Men har vært inne på tanken å montere en ferskvannskummer eller rett og slett en powerhead med nåle impeller og blåse oksygen i vannet på natterstid! dette motvirker også phfall på natten og du trenger mindre KH buffer! oksygen motvirker nitrit! er vi blitt fortalt. og har lest litt om vann stabilitet.
Hei Erik! Skal du gå tilbake til å ha bobler i vann. Det er min favorit løsning på oksigen og stabilitet til Ph. Løsningen min er det samme som dere hadde da dere hadde ulykke med luftslangen som lå lavere enn vannkanten.
Postet 30.04.08 kl 23:25
Nå skulle jeg ha funnet den artikkelen som målte faktisk oksygennivå ved bruk av diverse metoder!
Det som hvertfall kom fram i den, var at kraftig sirkulasjon i overflaten er den definitivt beste måten å mette vannet med oksygen. En skummer er sikkert ikke dumt det heller, men for de som har hatt saltvann vet at dette bråker noe inn i h..
Jeg skal prøve å finne denne artikkelen.. gooooogle...
Det som hvertfall kom fram i den, var at kraftig sirkulasjon i overflaten er den definitivt beste måten å mette vannet med oksygen. En skummer er sikkert ikke dumt det heller, men for de som har hatt saltvann vet at dette bråker noe inn i h..
Jeg skal prøve å finne denne artikkelen.. gooooogle...
Postet 30.04.08 kl 23:32
saffenfrode. ja kontrollerer ph og gh ofte. og det er som du sier noe svingende ja. da sær ved vann bytte. så går litt gips med kan man si ja. og som sagt er også litt ny på tropehus område så alle metoder og råd for og holde mest mulig stabile verdier mottaes med stor takk. har kjøpt kh buffer på webzoo men ikke helt funnet blandingen med den og natron enda da.
Jeg har Marmorjet sand. Sanden er kritthvit og har finkorn. Jeg bytter vann en gang i uken eller 2 uker, så jeg vet ikke om sanden klarer å holde på Ph-verdien lengre enn det. Men Phen har aldri sunket i karene mine. Jeg bytter hvergang ca. 100 liter vann. Tilsett deretter 4 måleskje med Kh+ og dermed har jeg Ph mellom 8,3 til 8,5. Sanden kan blir blåst bort som Vibsi beskrevet hvis du har utblåsing peker nedover.
Postet 30.04.08 kl 23:37
badat[QUOTE=saffen]frode. ja kontrollerer ph og gh ofte. og det er som du sier noe svingende ja. da sær ved vann bytte. så går litt gips med kan man si ja. og som sagt er også litt ny på tropehus område så alle metoder og råd for og holde mest mulig stabile verdier mottaes med stor takk. har kjøpt kh buffer på webzoo men ikke helt funnet blandingen med den og natron enda da.
Jeg har Marmorjet sand. Sanden er kritthvit og har finkorn. Jeg bytter vann en gang i uken eller 2 uker, så jeg vet ikke om sanden klarer å holde på Ph-verdien lengre enn det. Men Phen har aldri sunket i karene mine. Jeg bytter hvergang ca. 100 liter vann. Tilsett deretter 4 måleskje med Kh+ og dermed har jeg Ph mellom 8,3 til 8,5. Sanden kan blir blåst bort som Vibsi beskrevet hvis du har utblåsing peker nedover.
blander du kh+ med natron? eller bruker du rein kh+?
Postet 30.04.08 kl 23:48
Postet 30.04.08 kl 23:50