Tante Astrid´s undervannsverden (side 41)

Oi, hun er jo kjempefin! De er virkelig fine når de har farget skikkelig ut. Litt av en forskjell - skulle nesten ikke tro det var samme fisken

Hun og Leopold er et flott par
Ja, det synes jeg også. De står godt til hverandre

Må si at jeg aldri hadde trodd at hun skulle bli så fin. Har jo sett en del fine hunner på nett, men trodde de var slik pga at de var utstillingsfisk eller at det skyldtes selektiv avl. Clotilde er tross alt en helt vanlig slørfinne-dame fra den lokale dyrebutikken.
Har hun virkelig forandret seg så mye?? Er jo helt utrolig jo.
Ja, det er rene mirakelet God mat og gode forhold har nok gjort sitt også.
guttn
er det samme fisken


må si meg enig der, aldri i verden om jeg hadde gjetta det var samme fisken
Det var en flott dame, ikke rart han er inspirert og bygger reir
Ja, det er ikke fusk altså. Samme fisken på alle bildene
Hun begynner nok å få leksfarger Klarte ikke helt å se på bildet - er hun tykk i magen også eller?
Hunnene får vertikale striper når de er leksklare.
Nei, ingen tegn til slike vertikale striper eller andre lekstendenser. Hun er derimot god og rund, men så fôres de godt også. Hun har hatt denne fargen mer eller mindre konstant i flere uker nå.

Har du forresten fått med deg denne tråden, Liv?
Tverrstripene kommer når de er helt klare, men at de farger ut over hele kroppen og de langsgående stripene forsvinner er en god start

Den tråden var spennende, må ta en titt der ja Har oppdaga at de channoidesene ikke er så uskyldige og små som de prøver å se ut - de er noen rever til å fange småreker

Kampfisk hannen min vokter kull 2 allerede, klekt i dag - nye små sytråder i 96 literen Skikkelig produktive må jeg si. Første kull ser ut til å klare seg fint med rekene i 10 literen.
Høres ut som du har stort oppdrett på gang der, ja. Vet ikke om jeg tar meg det bryet. Mye jobb, og så skal de jo selges også. Har ikke noe i mot at de koser seg litt da, men regner med at stjernedanioene, eller foreldrene, sørger for å holde befiskningsveksten nede om søt musikk skulle oppstå
Kan vel ikke si det er så veldig planlagt storoppdrett, men rart med det når yngelen er der og du ser de blir spist en etter en..... da har en lett for å gripe inn gitt. Vet jeg kan få gitt dem bort på en dyrebutikk i byn om det skulle bli veldig mye yngel og vanskelig å få solgt. Får se hva jeg gjør etter hvert. Foreløpig er det bare noen sytråder med alienhoder.

Har også noen thomasi yngel gående i et annet rekekar. Må si de tok meg litt på senga gitt. Frittsvømmende yngel en uke etter at jeg hadde kjøpt dem. Det kaller jeg hurtigsjekking.
Hei. Må si det er utrolig hvor mye kampfiskfruen har forandret seg etter noen uker i akvariet ditt. Ho er virkelig blitt kjempeflott Ho får nok veldig godt stell hos deg. Blir spennende å følge med om det blir noen kampfiskebarn hos deg snart
Ja, tror nok ikke de klager på innkvarteringen
Om det blir noe yngel på de er mer tvilsomt. Leopold rekker akkurat å få et skumreir ferdig før neste vannskift. Da forsvinner det selvfølgelig og han må begynne på nytt. Ikke særlig sjans for at Clotilde lar seg imponere da, nei.

Stjernedanioyngelen er nå rundt 5 uker og endelig ser det ut til at den største begynner å spise avskallet artemia. Gleder meg til de blir så store at de spiser det meste slik at jeg får flyttet de over, og satt i gang med nyinnredning i dette karet. Hadde jeg nå bare fått litt energi slik at jeg får begynt med 60 literen også. Det går trått for tiden. Blir mye stillesitting foran pc-en. Koslig det også, men det er så mye mer jeg burde ha fått gjort. Om jeg skriver mye feil og kommer med merkelige ord så er det altså fordi jeg ikke er i form

Ser også ut til at jeg må avlive guppyen. Det er nok ikke bare antydning til bukvannsott lenger. Om det var ph-droppet som utløste det eller om den hadde kommet til å bli syk uansett, er ikke godt å si.
Hei Måtte bare fortelle at jeg har brukt eikebarkekstraktet du anbefalte ved to vannbytter nå og er kjempefornøyd. Det er utrolig drøyt i brukt og holder ph helt stabil. (Noe helt annet enn det JBL produktet jeg prøvde som var dyrt i brukt og hvor ph steg igjen etter kort tid.)

Oslo vannet har nå PH på ca. 7,7 men med kun 0,5-1 ml per 10 liter så holder akvariene mine seg kjempefint på 6,5 som de alltid har gjort
Ja, er veldig fornøyd med det produktet selv. Har prøvd et par andre som har gitt alger så nå holder jeg meg til eikebarkekstrakten fra amtra. Bra at det finnes en så enkel løsning for den som strever med feil vann. Til å begynne med var faktisk vannet i kranen helt perfekt til mitt, ehh...fiskenes, behov, men så endret vannverket rensemetode. Bra på ett vis siden de sluttet med klor, men så var det de endrede vannverdiene da :b
Det er det samme som har skjedd her også. Perkekt vann på ca. 6,5 frem til nå i september hvor det gikk opp til 7,7. GH har også gått opp litt, men kun fra 3 til rundt 4 så det har ikke så stor betydning. Humus er fjernet fra vannet. Så... fra å tappe i vei uten tanke for noe må jeg nå bruke tilsetninger hver gang - men med dette produktet så går det jo veldig greit Veldig greit når noen andre har vært gjennomd et før og fått testa ut.
Jo takk, de vannverdiene er det mange som sliter med. De nye rensemetodene er ikke snille for de som driver med Sør-Amerikanske fisker. Jeg bruker forøvrig Amtra eikebarkekstrakt selv, og er også fornøyd.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap