Mine akvarier og sånt (side 41)

Vaksinere vet jeg ikke om går an eller ikke, men noe som visstnok skal virke mot tb er penicillin som gies med sprøyte. Skal visstnok kunne gi antibiotika med maten også, men hvor man får tak i slikt aner jeg ikke.

Fant en side som sier dette:

Effectively, there is no sensible cure. The only way to cure the infected aquarium is to immediately remove infected fish as soon as they show any symptoms. Ideally all other susceptible fish should also be removed.

Once the fish became emaciated I had no luck saving them. Traditional tricks for curing diseased fish, such as adding salt and raising the temperature, are ineffective and in the case of the raising temperature may even be detrimental. The bacteria grow better in warmer water; their optimum temperature is 30°C. They have no problem with salt either; they can infect saltwater fish as well as freshwater.

I have read cases where treatment of the open wounds with penicillin ointment have effected a cure. As the disease is bacterial, antibiotics should work, but in general these are only available on veterinary prescription and injection of infected fish may be required, so such cures are hardly useful to the average aquarium keeper.


Og siden det er snakk om gullfisker og fisker jeg hadde tenkt til å selge uansett, tror jeg avliving er et bedre alternativ enn å bruke en formue på behandling, samt masse tid og krefter.

Jeg mener at alle fisker har samme rett til å leve og en syk gullfisk skal behandles på samme måte som en syk discus, men hvor skal man sette grensen og si at dette er ikke verdt det? Jeg vet ikke jeg...

Vet ikke hvor mye det hadde kommet til å koste, men botiaene og ildhalen vil jeg selge, hadde tenkt på det en stund før det brøt ut hvitprikk. Så si at jeg bruker $100 på behandling av alle fiskene, og deretter selger dem for $2 hver?
Angående websiden til Norwegian Club...
Da har du jo en grunn til å melde deg inn
Rydde litt opp i denne, mener jeg...


Hehe, godt poeng Men de bruker jo konkurrentens innholdsverktøy o_O Joomla er direkte konkurranse til typens m2cms..
Inaktiv bruker
uretferdigt vorfer er det ikke syklonen i norge =;-D

Hah, det tror jeg du skal være glad for De forårsaker mye skade og oversvømmelser, strømbrudd etc. Vi er heldige som bor så langt sør at vi kun såvidt ble truffet av enden av syklonen..
Mvjnz
Ja, jeg skjønner hva du mener. Hva er vitsen med å bo i et annet land hvis man skal leve som om man er i Norge lissom..


Klimaet, kanskje? Mange flytter pga klimaet, ikke pga de ellers misliker alt norsk, vet du

Men jeg er enig ellers - jeg ville ville droppet urnorske ting som 17. mai og de greiene der om jeg bodde i utlandet.
Jeg bodde forresten 1½ år i Stockholm på nitti-tallet, og jeg feiret det ikke da. Jeg vet at en bande nordmenn bosatt der feiret og stod i den dagen. Snakket om det på radio og alt. Alle spurte om ikke jeg skulle dra inn til sentrum "og være med på moroa" også. Skal ikke du også vifte som en gærning med flagget og blåse i fløyte, liksom.... :p
Jeg bare ristet på huet
Var en kjapp tur på dyrebutikken nettopp. Som jeg nevnte tidligere hadde jeg egentlig tenkt til å vente til været klarnet opp og gå til butikken, men så fant jeg ut at vi trengte kattemat, så jeg fikk typen til å kjøre meg.

Mens jeg var der likevel kikket jeg etter antibiotika til 90 literen, men fant ingenting som så ut som det kom til å virke. Enten er det ikke tilgjengelig i dyrebutikker, eller bare ikke i denne lille dyrebutikken.

Kjøpte en liten slamsuger slik at jeg kan bytte vann i de andre karene som ikke har tb/ukjent sykdom i seg. Har tenkt på det lenge at jeg burde ha en liten en til de litt mindre karene, men har ikke kommet så langt at jeg har kjøpt en før nå.

Mens jeg stod og skulle betale sa en av de som jobber der at 'vi har fått inn gule kampfisker, så du dem?' og jeg sa ja, jeg så dem (kikker alltid på kampfiskene for de er rett innenfor døren) og da sa hun 'jeg tenkte på deg da vi fikk dem inn og tenkte at du er sikkert interessert i en'.

For de som ikke fikk det med seg var jeg der for 2-3 uker siden og falt for en gul kampfisk, men den klarte å hoppe ut av beholderen sin og døde dagen etter, så jeg fikk aldri kjøpt den

Så det var litt artig at hun tenkte på meg Jeg kjøpte ikke denne gangen, for typen satt i bilen og ventet og hadde bedt meg om åvære rask, så jeg stikker tilbake om et par dager og håper de fremdeles har dem inne. Den forrige var der hvertfall et par uker, så det er forhåpentligvis et godt tegn.

Burde egentlig ikke kjøpe en kampfisk til, hvertfall ikke en hann, men jeg har en forkjærlighet for gule kampfisker, og spesielt hvis de er VT

Mens jeg venter på at været skal klarne slik at jeg kommer meg tilbake til dyrebutikken, kan jeg sette opp 15 literen som et walstad-kar kanskje. Jeg må se litt nærmere på det, muligens har jeg ikke alt jeg trenger for å kunne gjøre det skikkelig... Men walstad-kar skal visstnok være perfekte for kampfisker.
Klimaet, kanskje? Mange flytter pga klimaet, ikke pga de ellers misliker alt norsk, vet du


Ja, det er greit nok, men nordmenn forventer at alle innvandrere skal oppføre seg norsk og integrere seg osv, men man ser jo ikke mye til det hos nordmenn som bor i utlandet..

Husker en dokumentar for noen år siden om nordmenn som hadde bosatt seg i Spania. De bodde i blokk hvor alle var nordmenn unntatt ei dame som var spansk, og nordmennene diskriminerte henne noe voldsomt, hun skulle ikke få sperre av et lite område av felleshagen selv om alle nordmennene hadde lagt krav på sitt eget lille område, og de ville i bunn og grunn at hun skulle flytte ut slik at de slapp henne. Husker ikke alle detaljer, men de var ikke noe greie hvertfall.

Skal man flytte til andre land synes jeg man skal ha litt respekt for kulturen, og i det minste like kulturen man flytter til, slik at man kan forstå de innfødte og bli venn med dem og fungere normalt i jobb osv. Er det minste man forventer lissom...

Det har du helt rett i. Vi preker temmelig mye om integrering og alt det der her hjemme, men selv er det vel ingen som er så "tydelige" som nordmenn i utlandet.... både på ferie og som fastboende.

Jeg kunne virkelig tenkt meg å reise til Australia. Men kanskje best jeg lar være, for da har jeg sikkert ikke lyst å dra derfra igjen... :p
Hehe Jeg kjenner mange som reiste til Sydney og gikk på skole noen år og deretter flyttet tilbake til Norge. Er ikke alle som bare kan pakke sakene sine og reise fra landet, selv om de liker et annet land. Mange har familie og venner osv som de ikke klarer å være adskilt fra.

Og det er ikke sikkert du hadde likt den australske kulturen uansett. Jeg liker den veldig godt, men det er ikke dermed sagt at alle liker den. Og kanskje spesielt ikke nordmenn, siden de er litt reserverte mens australiere er totalt motsatt og skal prate med alle. Det er ikke alle nordmenn som klarer å totalt forandre holdning til andre mennesker og tilpasse seg. Noen liker å være reserverte også

Kanskje det er disse som danner norske gettoer i utlandet
Plussmedlem
mona o
..., men selv er det vel ingen som er så "tydelige" som nordmenn i utlandet.... både på ferie og som fastboende.

Nåja..
Amerikanere, tyskere...

Jeg synes ikke pensjonister og andre trygdede nordmenn i Spania er representativt for alle nordmenn.
Ei heller sånne sydenturister som "Charter-Svein" og hans likesinnede.

Hvis man har flyttet til et annet land i jobbsammenheng (eller av en annen årsak) så er det vel helt OK at man samles på nasjonaldagen for å feire denne.
Enten det er Australia Day i Norge eller 17. mai i Australia.
Disse menneskene har jo som regel passet og statsborgerskapet sitt fra "fedrelandet".
Hvis man har skiftet statsborgerskap så blir det selvfølgelig tåpelig.
Hvis man har skiftet statsborgerskap så blir det selvfølgelig tåpelig.


I motsetning til Norge tillater de fleste land dobbelt statsborgerskap, og da blir det vel ikke så tåpelig.

Synes det er litt smålig av Norge - "enten er du norsk eller så vil vi ikke vite av deg". Man kan til og med bli bøtelagt for å reise inn i Norge med et annet pass, dersom man fremdeles regnes som norsk av myndighetene.

Jeg vil gjerne bli australsk statsborger, fordi det er her jeg kommer til å bo i overskuelig fremtid og man må være statsborger for å stemme, men det betyr at jeg mister det norske statsborgerskapet mitt, noe som er tåpelig siden jeg er født og oppvokst i Norge, og det at jeg har bosatt meg et annet sted betyr ikke at jeg ikke liker Norge lenger eller ikke er knyttet til landet på noen som helst måte.

Så jeg har valget mellom å aldri få stemmerett og aldri enkel innreise til landet jeg bor i, eller jeg kan få alt det, men da vil ikke hjemlandet vite av meg lenger, og hver gang jeg besøker Norge vil passkontroll ta mye lenger tid pga jeg har et ikke-europeisk pass.

Ganske tåpelig egentlig.
Plussmedlem
Mvjnz
[quote]Hvis man har skiftet statsborgerskap så blir det selvfølgelig tåpelig.


I motsetning til Norge tillater de fleste land dobbelt statsborgerskap, og da blir det vel ikke så tåpelig.

Jeg skjønner ikke helt hva dette har med det jeg påpekte som tåpelig.
Jeg mener at det er tåpelig å feire en nasjonaldag til et land man ikke har statsborgerskap til lenger.
(Med feire mener jeg ikke som påskudd for en fest.)
Hvis du har dobbelt statsborgerskap så har du jo fortsatt "offisiell" tilknytning til "fedrelandet" og kan feire med god samvittighet

PS.
Det var vel ikke jeg som opprinnelig "ikke skjønte vitsen" med å feire 17. mai i et annet land
Jeg uttrykte meg kanskje litt dumt. La oss si at jeg feirer 17. mai her i Australia (noe jeg ikke gjør, men for eksempelets skyld sier vi at jeg gjør det), og så blir jeg australsk statsborger. Jeg mister dermed det norske statsborgerskapet mitt, men det var ikke mitt valg. Hvis det var opptil meg, ville jeg hatt dobbelt statsborgerskap.

Så selv om jeg hadde mistet norsk statsborgerskap, hadde jeg fortsatt å feire 17. mai. Hvis det var viktig for meg å feire det, ville jeg ikke sluttet bare fordi jeg ikke var norsk statsborger lenger.

Poenget var at selv om man ikke er statsborger, er det ikke nødvendigvis tåpelig å feire nasjonaldagen, og jeg tror at de fleste nordmenn som utvandrer ville valgt dobbelt statsborgerskap dersom de hadde hatt muligheten.
Plussmedlem
Da skjønner jeg hva du mener
Vi er egentlig sikkert ganske enige.

Personlig så ville jeg nok ikke ha feiret nasjonaldagen til gamlelandet hvis jeg hadde emigrert for godt og fått et annet statsborgerskap.
En fest, ja - kanskje, men ikke noen dypere feiring med flagg og annet.

Det med dobbelt statsborgerskap og Norge var jeg ikke helt klar over.
Jeg har jobbet sammen med nordmenn med dobbelt statsborgerskap, men jeg ser nå i ditt tilfelle så ville du ha mistet det norske passet.
Nei, jeg feirer ikke jeg heller. Feiret ikke noe særlig i Norge, så hvorfor begynne med det i utlandet..

Men jeg kan forstå folk som vil ha en fest med andre nordmenn som en liten feiring, hvis de feiret i Norge også.

Jeg vil aldri automatisk få australsk statsborgerskap. Australia deler ut permanent oppholdstillatelse til folk som har bodd her lenge, men statsborgerskap må man søke om. Australia bryr seg egentlig ikke om man er statsborger eller bare permanent bosatt, siden man har samme rettigheter og plikter uansett. Unntatt stemmerett da

Og passkontrollen er litt enklere ved innreise, men det er den eneste forskjellen.
Innlegg 8 i denne tråden kan kanskje være av interesse. Står litt i denne tråden også (fra innlegg 48).

Virker jo ikke som det har så mye hensikt å destruere, sanere og desinfisere når det er vanlig at smittet kan ligge latent i akvariene samt til og med innføres med kranvannet til tider. Det beste er kanskje å avlive fisker som ser syke ut og sette karet i karantene til det ser ut som om ting har roet seg.

Synes forresten ikke symptomene ligner helt på fisketub heller siden det da ofte er snakk om sårdannelser og lignende.

Les heller hva Frank skriver i denne tråden. Ser ut som om både innvollsorm og gyrodactalys er mer sannsynlig enn fisketub.
Mvjnz
Skal man flytte til andre land synes jeg man skal ha litt respekt for kulturen, og i det minste like kulturen man flytter til, slik at man kan forstå de innfødte og bli venn med dem

Tenk hvis australiere flest hadde hatt samme tankegang...
Synes forresten ikke symptomene ligner helt på fisketub heller siden det da ofte er snakk om sårdannelser og lignende.


Det var det jeg tenkte også da jeg leste om tb. Takk for linker

Tenk hvis australiere flest hadde hatt samme tankegang...


Australiere er nok ganske bråkete når de reiser til utlandet ja, men siden de ofte reiser til Asia merker ikke europeere så mye til dem Det er enkelte australiere som har dne holdningen at Australia er jo sååå mye bedre enn andre land og alle skal tilpasse seg oss, men det er langt fra alle. Australiere er mer europeiske enn amerikanske
Eg tenkte på australiere som bor i Australia
Aboer flest sitter nok ikke med en følelse av å bli behandlet med respekt av de "nyankomne" europeerne...
Ah Nei, abboene liker å gå rundt å kreve respekt og rettigheter, og europeere synes sååå synd på dem for australiere er jo så rasistiske. Men så bor man her et par år og skjønner at det er en grunn til at abboene ikke blir respektert. De fortjener det rett og slett ikke.

Det finnes seff unntak, men det er et faktum at abboene har mye høyere forekomst av alkoholisme og seksuelle overgrep enn den øvrige befolkningen, til en slik grad at abboene lever i gjennomsnitt 20 år kortere enn hvite australiere.

De får 50% mer sosialhjelp enn alle andre, noe de bruker mest på mer alkohol, de får gratis hus som de vanligvis herper, de får gratis biler osv. Likevel klarer de ikke å leve på en måte som gjør at andre folk respekterer dem.

Det er også faktum at i byer som har en stor andel abboer har de mye mer kriminalitet i form av innbrudd, og i slike byer har alle butikkene gitter foran vinduene, noe man ikke ser i noen av de store byene hvor det er færre abboer. Det er ikke rasisme, det er et faktum.

De abboene som lever på en normal måte blir like mye respektert som alle andre, men når de stadig er på nyhetene og klager over at de får ikke noe respekt osv, det blir bare tåpelig når man vet litt om dem.

Man kan seff spørre seg hvorfor abboene har så mye problemer i utgangspunktet, men at britene invaderte landet er vel ikke Australia alene om

('Abbo' regnes forresten som et nedsettende uttrykk om aboriginere her, men jeg bruker det kun som en forkortelse.)
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap