Liv's vannverden (side 41)

Ja, det var veldig hyggelig syn Helt klart en god start!

Her er nok et kjempehyggelig syn, liten babylotus - det er neimen ikke bare fiskebabyer som er søte ikke sant?
Makeover kar 2
Da har det klarna igjen i kar 2 jeg har mekka litt i i dag også. Fortsatt ganske tett med planter, men litt mer oversiktlig i alle fall.

1. Før
2. Etter
Sterbai egg Fått plukket flere blader med egg på. Dette blir kjempespennende. Veldig veldig veldig lyst på en håndfull cory yngel
Gratulerer! Morsomt at de også har satt i gang. Lykke til med de
Takk Dette blir kjempespennende. Aldri hatt cory yngel før Håper det er noen som klekker.
Sjakkbretten lager hule!!!!!!
O du salige! Som om det ikke er nok med røde kurvciklide yngel og sterbaier som har lekt i karet i hele dag så har sjakkbretthannen nå satt i gang et lite prosjekt med å lage seg en hule under en rot. Kan jo selvsagt være fordi han er lei av ståk og mas rundt seg fra de andre fiskene og vil skape seg en fredelig plett... ...... men det er jo lov å sånn helt utrolig veldig forsiktig håpe at det er noe annet...... Og disse som er knallvanskelig å få i lek (eg. ikke de enkleste å holde heller)
*kommer ikke til å få sove i natt*
Sjakkis i hula si
Måtte bare ta et par bilder av han i mørket, håper ikke blitzen forstyrra for mye. (Ser forresten at blitzbilder funker fint så lenge det er mørkt i akvariet )

Dette er første gang på de 9-10 mnd jeg har hatt disse fiskene at jeg har opplevd denne adferden så dette er spennende. Kjekk liten hule han har laget seg der Han har hengt rundt den rota noen dager allerede - noe som er uvant, men trodde det var pga kurvciklidene har okkupert den andre siden (i hovedsak - de flytter mye rundt med yngelen nå)
Klarte å laste opp uredigerte bildene, glemte at de redigerte havnet i feil mappe pga krysset midnatt
Sukk, i dag var alle røde kurvciklide yngelen borte - utrolig dårlige foreldre disse to - men kommer seg jo litt for hver gang heldigvis. Har en håndfull gående i yngelnett så jeg håper de klarer seg. Vannvittig liten yngel på disse fiskene.

Ellers vært ute og shoppa litt i dag, kjøpt meg jegersnegler, har dumpa 2 i hvert rekekar. De karene er overgrodd av dam- og skivesnegler. Utrolig kult å se hvor effektive de jagersneglene er

Kjøpte meg noen klovnkilli til (sorry Tante Astrid, dårlig samvittighet for at du har dem på ønskelista og sliter med å få tak i og jeg bare dropper innom og kjøper - livet er urettferdig) De er utrolig små og yngelige. Kosta eg. 66,- per stk. men fikk dem for 25 pga de var så ørsmå og tynne. Har dem gående i rekekar nå og forer godt med avskallede artemia egg. Ser de første jeg kjøpte har vokst fint bortsett fra den ene minste som nok har takket for seg. Ser det er i alle fall en av de jeg kjøpte i dag som også er i faresonen. Rart at de ikke venter til de er litt mer robuste før de sender dem til butikkene, men det er vel stor etterspørsel og de vokser kanskje sakte?

Ble også 2 Garraer, Garra Ceylonensis til 96 literen min. Håper de vokser sakte da de kan bli ganske store - gir dem vel bort når de blir rundt 10 cm tenker jeg. Utrolig søte fisk Spent på hvor gode algespisere de er.

Ser ikke noe mer "huleboing" hos sjakkis, så kanskje han bare lot seg rive med litt av de andre fiskenes lek.... kanskje jeg skulle skaffet han en dame til ...?

Fant også en fantastisk flott plante jeg har sikla på her inne på forumet, Japansk nøkkerose, nuphar japonica Den står som vanskelig, så jeg lurer på om noen har noen erfaring med denne og har gode råd. Satte ned en JBL kule ved rota da jeg plantet den (eller dem - det var 2 planter pakka som en, så jeg delte den opp)
Ingen problem med den jeg Får bruke ventetiden til å lese om andres erfaringer med fisken. Her er det en til som akkurat har kjøpt seg disse. Du har forresten rett i at dette er en fisk som vokser sent. Har vært rundt på nett og lest så mye om de at jeg ikke husker helt hvor jeg leste det, og hvor mange mnd det var snakk om, men de blir ihvertfall kjønnsmodne mye senere enn de fleste andre tannkarper.
Trodde ikke det heller da, men føles nesten litt kjipt å kjøpe når jeg vet du har så lyst på

Det forklarer nok hvorfor de selger dem så små, har ennå ikke sett klovnkilli av skikkelig størrelse i salg. De siste jeg kjøpte i dag mobbes av de større ser jeg så mulig jeg må flytte dem over til et annet rekekar til de får tatt igjen litt i størrelse. Vet du hvor gamle disse blir ca? Eg. litt skremmende at de heter annulatus
Det vet ikke jeg, mulig Astrid har funnet info

Det eneste jeg har funnet (husker ikke hvor, jeg har jo husk omtrent som en loff) er at navnet "annulatus" er misvisende; de er ikke anuelle arter og lever lengre enn et år.

Forutsatt at du setter på lystoppen etter vannbytte vel å merke... sukk.
hehe vet alt om det der ja, hatt øksefisk i mange år - eller kamikaze fisk som jeg brukte å kalle dem. Skjønte ikke hvor hardføre de egentlig er før jeg kom hjem fra jobb en dag og så katta (lenge siden så det var gamle katta) leke med noen på gulvet som var dekket av hybelkaniner (hm... må være en besøkende som har tatt det med seg) - det viste seg å være en liten øksefisk gitt. blåste bort det verste støvet (hm... hvorfor røper man seg alltid i sånne fortellinger) og slapp den uti. Den tok et par spiralsvømminger før den gjenopptok sin sedvanlige adferd. Det kaller jeg tøff fisk.
Annulatus har ingen ting med annuell å gjøre, men står for et fysisk trekk hos fisken, muligens bånd eller lignende. Vet jeg har lest det, men finner det ikke igjen. I alle fall er dette ikke en årstidsfisk, men kan fint leve 3 år og muligens helt opp til 5 år (om det jeg har lest på nett stemmer).

Er derfor ingen grunn til å grue seg enda og om du er like heldig med disse som med de andre du har så rekker du å få yngel på de før de blir så gamle.
Da skal jeg ikke bekymre meg for det Nå er de 4 småttisene tatt over i det andre rekekaret (hmmm.... lurer på hvor store rekeyngeltyver disse kan være, har gravid tigerreke som jeg absolutt ikke ønsker å miste yngelen på, altfor få igjen av denne arten - bare 4 voksne og 2 halvvoksne) Den ene av de nye klovnkilliene er skikkelig i faresonen. Den er så tynn at den har knekk i ruggen - sjelden et særlig godt tegn. Jaja, kan ikke gjøre annet enn å fore godt og håpe på det beste. Håper at de siste var hunner, fra forrige kjøp er det 3 hanner og 1 hunn. Kan bli slitsomt for den unge damen.

Yngel hadde vært kjempegøy, men får se om jeg får dem til å trives først. Alltid spennende med arter en ikke har noe særlig erfaring med. Kjøpte noen få klovnkilli en gang tidligere, men var da så dum at jeg satte dem i hovedkaret. De var nok på samme knuslete størrelse som disse og klarte seg ikke. klok av skade går de nå i rekekar. Om de blir gående der eller havner i Afrika etter hvert får vi se.
Tydelig at rekene likte "makeover" i karet. Ble vel for tett bevokst selv for dem. I alle fall to tigerreker som har kasta skallet i går/dag. Måtte ta et bilde av det, like fascinert hver gang når jeg ser føtter og alt. Ved siden av står en ung tigerreke med sine kule gule øyne
Jegersnegle i aksjon - fascinerende skapninger Lurer på hvor mange snegler de kan ta på en dag. Spiser de skallet og tro eller bare suger de ut sneglen?

En av de større klovnkilliene ved siden av
Vanntesting
Tar runden med div. vanntester i dag. Nettopp ferdig med å sjekke NO2 i alle kar, og heldigvis ikke noe utslag noe sted. Er ikke fornøyd med Tetra sin test som jeg bruker nå egentlig siden den bare indikerer om du er under 0,3 som jeg eg. syns er for høyt - i alle fall i lengden. Skal bruke opp denne så blir det annen type test neste gang. Syns Tetra sine tester er udrøye også siden det skal 7 dråper til - Sera f.eks. har 4 dråper på sin ph test uten at den koster særlig mye mer.

Ph bekymrer meg litt, ligger helt nede på 5 i 4 av karene, har egentlig ligget på 5-tallet en stund i de karene. På den annen side så lekes det hemningsløst i de samme karene så tydelig at fiskene tåler det. Jeg skulle imidlertid gjerne hatt dem opp på 6 tallet. Men ... liker ikke å klusse for mye med vannet heller. Huff... vanskelig!!!

Måler nå NO3 i alle kar, skal bli spennende å se. Ikke målt på veldig lenge.

- Ingen spennende målinger på nitrat heller. Rekekarene ligger under 5 (fatter ikke hva plantene i de karene lever av - de får ikke gjødsel heller) I de andre karene varierer det fra 5-10. Høyest i karet med alle penselalgene som var en klar 10-er.

Tror jamen jeg må sjekke GH og KH også når jeg er så godt i gang.
Det var minst like kjedelig

GH 2 i alle kar unntatt 1 som har GH 3
KH 1 i samtlige kar

Er ikke helt risikofritt å ha så lav PH og kun 1 i KH - dvs. ingen buffer. Men har nå gått bra så langt. Etter nyttår skal Oslo tilbake til det nye vannrenseanlegget og da stiger vel ph i kranen til i overkant av 8, i tillegg skal gh opp. Tror jeg lar det bare bero inntil det. Målte kranen nå og det er rundt ph 6, ganske så surt. De meldte 6,8 like før nyttår så det varierer enormt.
Og forøvrig så leker Sterbaiene i dag også Ser ut som det er en annen hunn i dag. Mindre og lysere enn den som holdt på i går. Utrolig gøy å se på.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap