Det var en gang et lite akvarium... (side 41)

Plussmedlem
Flink du er.... )))
Her var det masse flott lesning!

Men jeg må ødelegge gleden din litt: Splendens og Imbellis kan definitivt yngle sammen. I jakten på nye flotte farger på kampfiskene, så har de blandet inn både Imbellis og Smaragdina. Dette er opprinnelsen til "copper"-variantene blandt annet, så du kan jo få veldig pene barn da
Tusen takk for infoen sissimor
Moril tok altså ikke feil, han kjenner visst igjen kompatible damer når han ser de
Jaja, de går jo i selskapskar så det kan vel ikke bli oversvømmet med yngel der.

Så koselig at du liker lesingen, det er mer gøy å skrive om alt som skjer når man vet at andre følger med og deler ens gleder og sorger

Her er bilde av Moril som er godt i gang med redet sitt.
[External Image]
Og det er visst noe veldig tiltrekkende med akkurat denne gresstusten, halve nabolaget med reker sitter jo i den...
[External Image]

Snakk om å bli tatt på fersken i å spise planter, det holdt visst ikke med agurk nei [External Image]
Må bare legge inn litt ny-oppdaget info og rettelse her, det er ikke to imbellis-damer jeg har fått med hjem, det er en hann og en hunn!
Oppdaget ikke det i går for da var de så bleke begge to, men nå ser jeg jo at den ene har fargeløse finner mens den andre har røde finner med blått/turkis ute i kantene.
Dette er jo fredelig fisk, så hannen vil nok ikke plage noen, men jeg vet ikke helt med Moril, han kan nok bli grinete og vil ha hunnen for seg selv...

*litt mer grubling igjen*
Det behøver ikke bety mer enn at det er en sjef og en som trekker seg. Da er sjefen mer fargerik.
Oida, ja da er det jo ikke så lett å vite forskjell på de, eller om det er forskjell...
Jeg har flyttet Moril nå da, han skremte jo vettet av begge imbellisene og de 6 galaxyene som ikke turte komme frem og spise engang...
Nå går han i karet med endlers-yngel og jeg tror det skulle gå bra, han viser i hvertfall ingen interesse for de små enda, men han har begynt på et nytt skumrede bak pumpa her også da, så han har tydelig ikke skjønt at dame-selskapet er vekk

Her er han i sitt nye hjem, det er den siste akvastabilen jeg satte opp hvor sp.black egentlig skulle gå, men jeg tror kanskje jeg skal beholde det sånn her og heller finne et annet kar til de...
Jeg er egentlig ikke særlig fornøyd med dette karet, bakgrunnen liker jeg, men det ble galt når de rosa plantene kom inn, men Moril passer jo perfekt her fargemessig
[External Image][External Image]
Nå har jeg oversikten på sp.black ynglene, det ble å bruke forstørret tellebilde fra i går hvor jeg markerte en og en med rød tusj og deretter la jeg til antallet som var igjen, de er nøyaktig 112 stykker

Jeg ser tydelig at de trives i større kar for nå er de høyt, lavt og overalt med ivrige barter. Nå tør jeg å fôre litt kraftigere også, siden det er større vannmengde og kraftigere filtrering.
Tenk så artig om alle disse hadde vokst opp, det kaller jeg en skikkelig flokk

Enda et bilde av en black-yngel, litt over 3 uker gamle er de nå.
[External Image]

Også et av en bie-reke, jeg har funnet to av disse døde bare siden helgen så jeg er litt bekymret....men det kan jo være tilfeldig. Ingen forandringer i vannverdier i hvertfall.
[External Image]

Og en vakker liten Eques
Ikke så mye nytt om disse, de ligger stort sett ved glasset og venter på mygglarver og hunnene kan snart trille bortover.. [External Image]
Herlig med yngel da

Hadde du bodd litt nærmere så hadde det vært morro å kunne kjøpt en gruppe av deg om du skal selge noen etterhvert De svarte er jo bare sjarmerende
Wow! Så mange svarte-barte; det må være litt av et syn ;D
Det er veldig moro, sissimor, å se disse vrimle rundt, og det hender jo også at de ligger på rad foran frontglasset og ser ut som en lang rekke med sorte maur

Lene, det hadde vært veldig koselig om en gruppe av de svarte kunne kommet til deg, for de skal jo omplasseres etterhvert alle sammen. Det var det med de dumme avstandene i dette landet da...
Black er virkelig en søt cory og før jeg fikk den så befant den seg på min "må ha" liste. Den er så flott fløyels-sort, og når den barter oppover glasset så ser man at bartene og magen er helt hvit på undersiden
De har også en merkelig oppførsel til tider, jeg mistet for lenge siden et sånt sugekopp-feste til et filter oppi karet til voksengruppen min og de la sin elsk på den med engang. De har flere røtter i karet men allikevel er det veldig stas å klumpe seg sammen oppå denne plastikk-tingen, og det ser ut til at de bytter på å ligge på den

I dag skal det sorteres ut noen endlers-hanner som kan gå i toppen av juwelen sammen med rasboraene, de er ganske sky enda og trenger nok litt mer selskap, det beste hadde vært fler av sin egen art selvfølgelig.
Disse galaxy-rasboraene kom visst fra Dahl's så jeg kunne jo ringe og spørre om de har flere igjen, kunne godt tenke meg en stor stim av dem for de er veldig vakre

Jeg må også få tak i noen nannostomus mortenthaleri (smykketetra) for de passer fint som samboere til barlowiene, disse brødrene trenger flere fisk å være opptatt av enn bare hverandre tror jeg for de krangler mer nå, enda de går alene i 160-liter med 7 huler å velge i.
Det er ingen alvorlig krangling altså, men spesielt den minste driver og erter på seg den største ganske ofte ved å stelle seg rett foran huleinngangen hans med alle fargene skrudd på, for deretter å bli jaget noen runder, også gjøre det samme om igjen.
Lurer litt på om det kan være forsøk på å klatre oppover på rangstigen nå som den minste begynner å nærme seg de andre i størrelse..?

Litt bilder her før jeg setter i gang med jakten på endlers-hannene, først et av en C.melanotaenia-yngel
Har ramlet litt ut av hvor gamle disse er nå, men de klekket rundt juledagene så de nærmer seg vel 3 måneder.
[External Image]

Og en Adolfoi, disse begynner å bli store nok nå til at jeg kan prøve meg på oppdrett, men da må det først komme inn en god del nye kar på akvarierommet og det skulle jeg jo egentlig ikke ha da.... :b
[External Image]
En L-134 igjen, jeg er så forelsket i disse og angrer som bare det på at jeg ikke bydde på flere på auksjonen. En fantastisk vakker malle dette her altså
[External Image]
Da jeg skulle flytte over endlersene fra 325-liter'n fant jeg Neptun flytende i overflaten borti et hjørne
Jeg har jo merket at han ikke har vært seg selv den siste uken så dette kom ikke uventet, men det blir jo allikevel litt trist.
Han var blant de første fiskene jeg skaffet meg for to år siden og da var han rundt et år gammel, så da ble han jo 3 år ca. og det er ikke så altfor gal alder for en kampfisk egentlig.

6 stk. endlers-hanner har nå flyttet inn i juwelen, de er ikke helt komfortable med denne ordningen enda ser jeg, for de liksom "lister" seg rundt i karet med en sånn rykkvis svømming som er typisk for stim-fisk når noe er skummelt.
Det ser ut til at de tar ett skritt av gangen
De skal bli en større flokk etterhvert, men alle ynglene har ikke farget ut enda så jeg må vente litt for å få plukket ut de jeg synes er fine.
Har et bilde av de her, men dette ble tatt rett etter de kom i karet så noen av fargene har rett og slett forsvunnet i skrekken.
De har vanligvis en lysegrønn farge mellom det oransje, bortsett fra to av de som bare er blå og svarte

[External Image]
Så synd med Neptun, men jeg tror nok han oppnådde en ganske bra alder ja...
Ja, jeg trøster meg med at han nok hadde et ganske greit liv

Jeg må legge inn et bilde her av en av plantene i 325-liter'n. Den var helt grønn når jeg satte den inn og den var full av noe slags frøkapsler (?) som bøsset til overalt i vannet, og det virket nesten som om den ikke var egnet til akvarium.
Men nå har den altså begynt å blomstre opp og fått lilla-rosa farge på toppen av bladene
Tror det er en Ludwigia-variant, men jeg finner ingen bilder her i basen som ligner helt på den...noen som vet kanskje?
Det er visst også en cory-frøken som har likt den rosa fargen siden hun har valgt å legge igjen en liten suvenir [External Image][External Image]
Litt flere bilder av planten, man kan jo se på stilken hvor alle disse frøkapslene har sittet.
[External Image][External Image]
Så synd med Neptun... det er alltid trist når man har hatt en fisk over så lang tid og blitt kjent med den:/

Men du...det er fullt mulig jeg må trasse meg den lange veien for har en samboer her som fikk se ett bilde av de svarte og meldte seg umiddelbart til å kjøre!
Lene, hvis jeg får denne flokken til å vokse opp så er dere hjertelig velkommen til å hente dere en gruppe

Og når jeg først er inne på sp.black, her er bilde av en trinn frøken som viklet seg inn i plante-buskas på jakt etter mygglarver.
Fikk ikke så klart bilde sånn i farten, men visst er hun søt vel?
[External Image]

Og det er jammen godt å se at rekene har næringsvett, ikke at jeg egentlig har vært så bekymret for det men...*host*
[External Image]

En liten C.melanotaenia igjen, disse og gold laser hadde jeg jammen ikke sett forskjell på nå hvis ikke det hadde vært for det litt lengre snutepartiet til melanotaenia.
Gold laser-barna har jo ikke fått stripen sin enda så nå er det bare en eneste stor mølje av gule barn som barter rundt [External Image]
Herlige sorte frøken! Er jammen litt forelska tror jeg
Disse sorte er så vakre! De står øverst på ønskelista mi altså, sammen med adolfoi. Flotte bilder du tar!
Jeg har kjøpt meg nye suller og det er derfor jeg er så tidlig oppe, i tilfelle postmannen putter noe i postkassen.
Vanligvis får jeg hentelapp, men man vet aldri. Også skal jo snart den lille i barnehage og den store på skole, og siden mannen min er i nordsjøen igjen, så blir resten av dagen bare meg og fiskene
Skal rydde opp litt i akvarierommet i dag, muligens sy en ny liftgardin der også, som er litt mer lystett.
Og jeg må få musikken på plass! Mistet nemlig her om dagen docking'en til Ipod rett i flisgulvet, og den har ikke vært seg selv siden kan man si..

Skulle veldig gjerne vært en tur hos Richard i zoohjørnet også, men jeg får se an litt hva jeg rekker. Ting tar tid når man må ta to busser begge veier, og muligens med et akvarie under armen også da... :/
Men det ser ut til å bli en fin gråværsdag i dag, og det er jo perfekt for å styre litt med de svømmende små

Britti, så koselig å høre at du liker bildene, de blir tatt med et to år gammelt mobilkamera, og hvis jeg husker å pusse rutene jevnlig så blir ikke resultatene så verst
Ønsker meg så klart topp-utstyr, men mobilen gjør jobben greit sånn til hverdags
Marita Ekdahl
Britti, så koselig å høre at du liker bildene, de blir tatt med et to år gammelt mobilkamera, og hvis jeg husker å pusse rutene jevnlig så blir ikke resultatene så verst :) Ønsker meg så klart topp-utstyr, men mobilen gjør jobben greit sånn til hverdags ;)

Wow, virkelig? Nå ble jeg enda mer imponert. Du får jo bedre bilder med ditt mobilkamera enn jeg får med mitt relativt nye speilrefleks, med macroobjektiv! :P Da synes jeg virkelig du fortjener skryt!
Tilfeldig bekjentskap
© Maren Saxe
Reklame for plussmedlemskap