Anders' akvarierom [NR. 1] (side 41)

Plussmedlem
Nå har jeg byttet vann i 5-6 akvarier. Jeg begynner også å klargjøre til at Corydoras eques og adolfoi skal flytte ut. Jeg har ombestemt meg litt når det gjelder hvor disse artene skal plasseres, så av diverse grunner skal Corydoras eques ta akvariet i midten til venstre i stedet for det øverste til venstre. Adolfoi flytter inn i akvariet øverst til høyre.
Filteret der equesene skal flytte inn ble kickstartet nå, så det bør være klart til innflytting.

Når jeg hadde tappet ut vannet fra akvariene og holdt på med fylling i et annet akvarium, så jeg at Green Laser var fremme og i full fart.
"Det skulle ikke mer til, nei. Her blir det sikkert egg", tenkte jeg. Den lave vannstanden hadde satt dem i aktivitet. Men når jeg skulle begynne å fylle i akvariet til Green Laser hadde de jo allerede pøst ut en god mengde egg! Det er egg under sverdplanteblad, på glasset... de brukte ikke lang tid, nei! Fy søren, for en produktiv gruppe! Her sitter andre og ergrer seg over at Green Laser ikke vil legge egg, mens mine stopper aldri :p Jeg vil bare si, at de som vil adoptere egg, er velkomne! Hehe




Et dårlig bilde av Corydoras eques. Fargene var ihvertfall ikke bra på dette bildet... men den hadde litt dårlig tid, midt i flyttesjaua! Måtte gjøre ting klart
[External Image]
Plussmedlem
5 Corydoras eques på flyttefot De flytter til 85 literen i midten til venstre.


[External Image]

Dette blir akvariet til Corydoras eques fra nå.
[External Image]
Plussmedlem
Nå har jeg studert Green Laser-egglegging Det her var noe annet enn i går; i dag pøser de ut haugevis med egg! Det er konstant en hunn eller to som har egg i bukfinnepungen. Åh, jeg har så lyst til å plukke! Jeg kunne jo brukt 54 literen som yngelakvarium...

Det er gøy å se på! Det har virkelig blitt lagt ganske mange egg. Hele gruppen er med på leken i dag. Til og med minstemann i gruppen (eget oppdrett) prøver seg, men skjønner nok ikke helt greia
Kjenner jeg blir litt missunnelig her nå... Hmpf...

Syns du skal plukke jeg ;D
Plussmedlem
Sissimor
Kjenner jeg blir [I]litt[/I] missunnelig her nå... Hmpf... Syns du skal plukke jeg ;D


Det skjer nok noe hos deg etterhvert også
Kjenner at det er VELDIG fristende å plukke egg, ja... men har jo smågrønninger gående her fra før, da. Vel, det skader vel ikke med en gjeng til av disse skjønnhetene?
Plussmedlem
Da har jeg plukket egg :p

De er plassert i håv i 54 literen, og det ble ca. 58 egg Jeg gadd ikke lete så veldig i dag, så det er nesten garantert flere som er lagt. Jeg tok heller ikke med alle i tellingen, da noen så litt most ut...

Så da får jeg håpe på masse yngel
Så flott!

Laserne dine sparer hvert fall ikke på eggene, du er flink!
Hvor mange yngel er det du har nå?

Til sommeren vis du har yngel må jeg få kjøpe av deg, går fint å sende dem med buss om sommeren.
Har utrolig lyst på Green Laser.

Lykke til!
Plussmedlem
Emil E
Så flott! ;) Laserne dine sparer hvert fall ikke på eggene, du er flink! Hvor mange yngel er det du har nå?


Jeg vet ikke! Jeg har ikke tall på hvor mange som er i 98 literen, men jeg tror kanskje det er færre enn først antatt... men jeg håper det er 30 iallefall. Jeg har planer om å ta dem ut og telle før salg, men det blir ikke ennå


Emil E
Til sommeren vis du har yngel må jeg få kjøpe av deg, går fint å sende dem med buss om sommeren. Har utrolig lyst på Green Laser. Lykke til! :)


Hadde vært hyggelig å selge noen til deg, jeg vet de blir tatt vare på der. Jeg må finne ut litt av bussruter og sånt før jeg sier om jeg kan sende med buss, blir det for langt unna går det nok ikke dessverre. Jeg tviler vel på at det går buss direkte til Bergen fra Notodden, men kanskje fra Kongsberg eller noe, hvis jeg er heldig. Vi får snakke om det når det blir aktuelt
Det er de største som skal selges til sommeren. "Eggene" blir vel ikke før til vinteren.
Plussmedlem
Det ser ut til å gå fint med Green Laser-eggene jeg plukket for et par dager siden Såvidt jeg ser, er de fleste gylne og fine i fargen. Det blir det yngel av...
Om et par dager er de nok klekket, tenker jeg.

Lurer litt på hva jeg skal gjøre med Corydoras adolfoi, jeg, faktisk. Det er ikke så fristende å flytte dem :p Og karet de skal over i er visst ganske fullt av det jeg tror er BGA. Æsj! Verste algen som finnes, tror jeg. Er ikke sikker på om det er BGA, men det kan likne stygt, og det sprer seg fort! Jeg må tenke litt mer, men regner med at jeg flytter dem likevel. De trenger strengt talt ikke så mye plass.

Nå skal jeg vente spent på om hvordan klekkingen av eggene blir. Også må jeg legge til et bilde eller to av Corydoras eques, som ser ut til å ha det greit i sin nye 85 liter Oppdaterte forresten profilen til det akvariet i dag.



[External Image]

[External Image]
Plussmedlem
Intressant adferd - corydoras pastazensis
Det er to arter som bor alene i 230 literen min nå. Det er Corydoras pastazensis og Corydoras CW006 (jeg har bare to av sistnevnte). Corydoras pastazensis er en råkul art! Jeg har blitt skikkelig glad i den Den har en adferd blant hannene jeg syntes er intressant, men dessverre ikke helt ufarlig; jaging. Dette er en av få Corydoras som faktisk jager hverandre! Her er det snakk om hanner, altså.
Puttet oppi et par fôrtabletter akkurat, jeg ville se litt på dem nå som jeg hadde så god tid, og jeg så klare tendenser til jaging. Dessverre kan jo dette faktisk medføre død! Håper virkelig at jeg ikke opplever det, og jeg håper det at de har ganske god plass kan være med på å forhindre det.
En annen ting jeg ser, som er enda mer spennende; det ser ut som om det er tendenser til flørting Det virker som en hann i ny og ne prøver seg på en hunn (uten hell, selvfølgelig...)
Jeg drømmer vel sikkert, men tenk hvis jeg skulle få lek på denne sjeldne langsnuten her, da! Det er ikke noen jeg vet om som har drettet den, og lek på langsnutede Corydoras kan være ganske vanskelig. Åhh, jeg drømmer, det kommer sikkert ikke til å skje, men det hadde vært utrolig gøy!

Jeg tenkte jeg skulle ta med kameraet istad, da, men batteriet var ikke ferdig ladet. Prøver sikkert litt senere. Ser forresten nå at det er ferdig ladet.
Plussmedlem
Det tok ikke så lang tid før jeg fikk tatt noen bilder av mine lekre Corydoras pastazensis Det var en som jeg fikk lov til å fotografere litt uten å stikke av

















Hann og hunn
[External Image]

[External Image]

"Er jeg ikke tøff?"
[External Image]
Krysser virkelig fingrene for at du får lek på disse fantastiske langsnutene ;D
Åh nei - enda en på ønskelista! Og langsnuter trenger litt plass...
Utrolig flotte!
Har veldig lyst på langsnuter etterhvert!
Plussmedlem
Takk til dere over. Linda og Emil, jeg skjønner godt at dere har lyst på langsnuter, det er virkelig noe spesielt med dem, og de har en litt annen personlighet enn andre Corydoras, syntes jeg Også har man jo aggressjon hos noen, da...
Linda, du er nok en grunn til å gjøre oppdrettsforsøk på disse
______________________________________________

Jeg beklager, men jeg må blåse ut liitegrann for et filter igjen... erkefienden min, Eheim Classic 2213-filteret til 230 literen. Grrr!
I går renset jeg det, da det var ganske fullt av møkk og ikke ideelt trykk i det. Når jeg startet det, fosset vannet endelig ut på ordentlig måte igjen, og den fæle durelyden var borte. Ahh... herlig!

I dag hadde det samlet seg en del råtnede planterester på innsugsristen der, og jeg ville bare ta av dette. Når jeg tok av innsugsristen falt selvfølgelig alle de døde planterestene av, og noe ble sugd inn i filteret (litt på grunn av at jeg sugde deg opp, også). Og tror du ikke da at filteret begynte å dure mer igjen, da? Forbasket, altså! Jeg er sikker på at planterestene satt seg fast helt i bunnen ved enden av slangen og lager dårligere trykk! Fy søren, det skulle ikke vært lovlig å være så sinna på et filter slik jeg har vært med dette! Det er helt uhyggelig å tenke på, men jammen har det fått bli her hos meg. Men det gjør jo bare meg sint hver bidige gang det får en ny sjanse :p

Kanskje planterestene forsvinner hvis det går litt tid og det begynner å råtne litt mer? Ellers må jeg ta det opp - IGJEN!

Orker ikke skrive mer, og beklager at det ble skrevet her, men jeg MÅ bare få det ut :p Ta det som underholdning ved å tenke på hvordan jeg ser ut bak skjermen, gørrsinna!
Det er jo helt on topic irritasjon da Anders, så bare få det ut du, vi tåler såpass. Jeg gneldrer litt over filtre jeg også, godt å ikke føle seg helt ensom om slikt ;o)
Plussmedlem
Corydoras eques ser ut til å ha det greit i sin nye 85 liter. Jeg ser stadig på dem, og jeg har tenkt litt på det at en i gruppen er faktisk vesentlig tynnere enn de andre... og jeg som har vært så sikker på at det ikke er noen hanner. Men jeg er søren ikke 100% sikker! Jeg tror jeg sier at det er bare damer til det motsatte er bevist :p

Plussmedlem
Heisann! Jammen blir det litt sjeldnere oppdateringer nå som våren og sommeren kommer. Og i disse ukene (helgene) er det konfirmasjoner og sånt... jeg skal ha om to uker (13. mai), og det blir bra! I dag syklet jeg meg bort til Elkjøp med min nye sykkel Jeg skulle se på speilreflekskamera. De hadde inne Canon EOS 600D, og til den prisen jeg hadde tenkt. Hehehe, jeg vet hva det fort kan bety Jeg gleder meg masse til å endelig få nytt kamera. Få tatt litt ordentlige gode bilder, og ikke minst slippe sprukken skjerm

En ting vet jeg; nytt kamera må behandles fint... finere enn det jeg har nå :p Må nok satse på å kjøpe en kameraveske når jeg først kjøper kamera! Dessuten vil jeg ha det som kalles UV-filter (tror jeg?) som beskytter linsen. Det er mye smart utstyr

I akvariene går ting sin vante gang, selv om jeg har vært litt sløvere i det siste, det må jeg si. Det blir jo selvsagt å være mer ute og sånt på denne tiden Men dette er en flott årstid for nytt kamera, da! Tusle rundt og ta bilder av blomster og andre sommerlige ting. OG tusle turer i skogen, alene, og gå og knipse! Jeg lurer faktisk på å lage en liten blogg om meg og kameraet! *Hehe*
Dessuten vurderer jeg eget blomsterbed, og jeg har en anelse om hvor og hvordan. Spennende prosjekt! Jeg har økende interesse for blomster og sånt i hagen, så det blir fort litt mye blomster-bilder på meg

Det var et litt halvveis off topic-innlegg fra meg

Plussmedlem
Da er ukens vannbytter unnagjort... faktisk syntes jeg det var litt av et pes i dag, det pleier jeg aldri å tenke over. Grunnen er nok at jeg byttet vann på noen fler akvarier enn normalt i dag, 8 stk. 6 akvarier tilsammen i reolene, 54 literen og 230 literen. Tre av 85 literene byttet jeg ikke vann på; det ene er ikke i gang, de to andre var det ikke noe poeng i å gjøre noe med

I morgen er det fattern's bursdag. Derfor fant jeg ut at det var best å ta de akvariene som trengte vannbytte i dag Tror jeg må finne på noe "rart" til han i morgen... jeg er kjent for å kunne være litt morsom, hehe :p
Plussmedlem
Corydoras-yngelen i 54 literen
Det ser ut som om klekkingen av eggene jeg plukket for en stund siden har gått greit. Det virker til å være en del yngel i 54 literen Det er hyggelig med litt yngel igjen... det er noe eget med det.
De ser ut til å være friske og fine også, det er jo bra! Jeg har egentlig gode erfaringer med å plassere eggene direkte i et akvarium fra før av, og det ser ut til å gå like fint denne gangen, så vidt jeg kan se iallefall

I kveld skal de få finknust diskusgranulat. Det blir sikkert godt mottatt!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap