Apistogrammet (side 41)

Trist når sånne vakre blir borte, men det blir jo litt av ett syn å få noen marginatuser også da.
Ja dette gleder meg til Cathy
Alltid trist å miste fisk, og har selv et par single apistoer gående. Panduro hua og trifasciata hua. Sistnevnte har jeg ikke lokasjon på. Tamshiyacu panduro hua har jeg liksom ikke hatt hjerte til å gi bort selv om jeg med stor sannsynlighet ikke får en ny han til. Får se om litt om jeg gir henne bort.

Som vanlig er det gøy å se bilder fra karene dine Simen. Skal oppdatere litt i min egen tråd også =)
Apistogramma allpahuayo fra Rio Pintoyacu er en av artene som etterhvert skal få gå i to kar. På bildet ser dere alfa-hannen som alltid villig poserer...

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Åh nei for en fin fisk!
Takk Linda, idiotsikre knips med så flotte fisker

Apistogramma rositae fra Rio Santiago vassdraget. Disse er en monogam art, men likevel nyter han livet godt hos to huer. Dette vil sannsynlig endre seg når de blir noget større, og "alfa-hua" har blitt kåret eller tatt seg til rette.

Alfahannen og hua til venstre.
[External Image]

Alfahannen all by him self.
[External Image]

Hua til høyre i karet, i en særdeles truende positur... hit men ikke lengre!
[External Image]
Apistogramma baenschi fra Rio Huallaga. Herr og fru i rekkefølge...

[External Image]

[External Image]
Hei utrolig fin tråd for å ikke snakke om fiskene dine ser ut som du har en del kunnskap om apistogramma så har derfor et spørsmål til deg.
Kan apistogramma cacatuoides og apistogramma baenschi krysses? I så fall hvem arter kan ikke krysses med hverandre?
Tusen takk for hyggelig tilbakemelding Anders86! Interessen for Apistogramma er godt over middels, og stigende he he he. Litt kunnskap og erfaring får man etterhvert, men det er andre som ligger langt over mitt nivå ja. I innlegg nr. 18 på tråden min fikk jeg et innlegg med link av Fart66, som besvarer dette spørsmålet. Denne informasjonen er også å finne på apisto-sites.no! En himmelsk hjemmeside med reiseskildringer, nyheter og annet snacks rundt Apistogramma. Her anbefaler jeg deg å titte - uansett interesse...

Ser forøvrig at de ikke er fra samme gruppe/komplex (eller hva det heter), så jeg tolker dette til å være trygt i forhold til å unngå kryssing av artene. Men det kan også være lurt å spørre om det er noen som har erfaring med dette, da enkelte arter kan bli litt vel store og robuste for et samboerprosjekt. Selv har jeg ingen erfaring med A. cacatoides. Nå håper jeg noen med litt mer faglig tyngde kommer inn å "redder meg" eller bekrefter mine tolkninger he he he.

Har/skal du skaffe deg Apistogramma Anders?
takk fro svar
skal ta en titt på linkene du la ut har begge artene, kakaduene går i en 720l sammen med 20 neon tetra og 7 stk l032. Inka går i en 120l sammen med 10 stk l144 yngel, planen var å ha begge apistoartene i 720l men da jeg var usikker på kryssninger satte jeg de hvert sitt akvarie.
Er apistogramma og Maller som har fattet min interesse etter å ha prøvd ut litt forskjellig. Veit at inka er vf men regner med at kakaduene er oppdrett. var dårlig med farge på inka når de var i butikken så håper at den tar seg opp etter hvert
Det er heftig Anders! Sjekk ut prosjektet og denne tråden til TEB? De burde du se. For å få full glede av dine Apistogramma med tanke på atferd/trivsel/yngelpleie mm, ville jeg ikke latt neontetraene og mallene gått sammen med Apistogrammaene. Dette finner du mye informasjon om på div tråder her og der. Anbefalte akvarievenner med disse dvergciklidene er otocinclus (algeeter) og Nannostomus. Lykke til videre med prosjektet! Håper du deler utviklingen med oss, rikelig med skriftlige/billedlige oppdateringer
Tror nok ikke disse kan krysses. Cacatuoides er vel en egen familie og baenschi tilhører nijsseni gruppen =)
Får sette meg ned en kveld og lese en del til skjønner jeg hehe tenkte det gikk greit siden alle artene var fra sør Amerika. Mallene blir det uaktuelt å kvitte seg med, så får nok se på noe reol muligheter å tråden til teb skal jeg følge med på i tiden fremover. Nok en gang tusen takk for svar
Apistogramma atahualpa fra Rio Itaya.

Utviklingen i dette karet har vært av den særdeles hyggelige sorten. Hannen har gått fra å være en skikkelig hissigpropp og ikke vite hva hua skal brukes til - til å være flere hakk mer tolerant ovenfor henne. Hua har fulgt opp med å gå fra en mørk drakt, til å slå ut i full blomst med en mer rød-oransje farge ala hannen. Snakk om å kle sitt tidligere navn Apistogramma sp. "sunset"!

innlegg 459 på denne tråden ligger det en link til linken til fangstrapporten hvor foreldrene til mine A. atahualpa ble fanget. Har du ikke sett den, så sjekk det ut!!!

Bilde nr.1; Hua i front og hannen bak.
Bilde nr.2; Hua
Bilde nr.2; Trurukke det var hua igjen gitt
Flotte bilder Simen

Det er tydlige farge forskjeller på din og min lokasjon. Hannen min er nær hvit i bunnfargen. Desverre fikk jeg kun tatt et par bilder i kveld før batteriene var tomme, ..... og selvfølgelig ingen nye..

Skal likevel oppdatere tråden min i løpet av kvelden med noen nyheter =)
Perfekt timing Leif, jeg sitter klar
Da har det kommet en nydelig favn med mangrove-røtter fra Askakvazoo/Vestli hobby&fritid hjem til meg. Fantastiske formasjoner! Og prisen… dette kan jo fyres med he he he. Setter virkelig pris på servicen fra dette stedet... hvis du leser dette Thomas, takk for alt - helmaks!!!

I samme leveranse dukket også mine etterlengtede Nannostomus marginatus opp! Nå gleder jeg meg til å presentere dem i sine nye habitater. Har bestemt meg for å dele stimen i to, og ha dem i hvert sitt kar;
10stk N. marginatus i 222liter’n med Apistogramma panduro (Rio Tahuayo)
10stk N. marginatus i 160liter’n med Apistogramma atahualpa (Rio Itayo)

Neste Thomas skal ordne for meg er Boraras briggitae (moskito-rasbora);
15 stk Boraras briggitae i 105liter’n med Apistogramma allpahuayo.

Skummelt å handle på steder der du føler du får mye for penga. Så når neste fisk kommer inn, kan jeg jo likså godt ordne meg litt filtermatte, innefilter, tilbakeslagsventiler… og kanskje flere tetras!?!! Hmmm. Så det er sagt, dette er ment som dither-fish - og ikke et tegn på mindre interesse for Apistoer. Jeg går med skumle planer
Fint å se at du har begynt å røre litt på deg igjenn Simen. Gleder meg til å se bilder etter om-møblering....
Masse gode hjelpere Finn Erik, helt suverent . I mellomtiden nyter jeg synet av andres bragder. Mange artige stor-akvarier og akvarie-reol prosjekter som settes igang om dagen. Kjenner jeg begynner å klø sjæl he he he.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap