Dette er en Corydoras bilde tråd:-) (side 42)

Plussmedlem
Legger inn et innlegg med noen bilder for å holde litt liv i denne tråden. Den blir jo aldri "oppbrukt", for det tas jo nye bilder av Corydoras hele tiden!

Litt "mix" fra meg, diverse fisk.

















Corydoras Green Laser - dette viser at Corydoras MÅ ha sand!
[External Image]


Corydoras vittatus (langsnutet art), elsker nesegrevet, jeg
[External Image]


Corydoras adolfoi
[External Image]
adolfiene er fine. Sukk. Men det finnes SÅ mye flott at det er til å bli sprø av.
Forstår ikke helt logikken der, Anders.
Fordi fisken stikker snuta nedi sanda så MÅ den ha sand? Tror du blander 'kan' og 'må'.
Plussmedlem
Torbjørn Jørgensen
Forstår ikke helt logikken der, Anders. Fordi fisken stikker snuta nedi sanda så MÅ den ha sand? Tror du blander 'kan' og 'må'.


Joda, Torbjørn, selvfølgelig er "må" skrevet i en litt annen betydning.

For å forklare det litt nærmere; Corydoras bør absolutt leve på sand i et akvarium. For det første er dette pga. de skjøre bartene deres som lett ødelegges av skarpt underlag, eller bakterier som lettere samler seg opp mellom gruskorn enn på sand. Og når Corydoras ødelegger bartene sine, ødelegges mye av evnen de har for å lete etter mat. Corydoras uten barter = noe som absolutt ikke bør forekomme...

For det andre; Corydoras lever ikke på grus i naturen. De har derfor tilpasset seg et liv på sand/et underlag de lett kan grave i med snutene sine, dette gjør de for å lete etter mat og partikler som ligger "begravd" nede i bunnlaget. Og hvis man ikke lar Corydoras få sand... da har de jo ikke muligheten til å grave etter mat i underlaget på den måten de vil, som de gjerne bruker massevis av tid på. Og jeg mener at man skal, som best man kan, tilpasse omgivelsene etter fiskenes behov.

Derfor sier samtlige Corydoras-akvarister at Corydoras bør ha sand, eller som jeg sa det så dumt; ha sand

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Dette ble litt off topic... tilbake til bildene

Som fiskeeiere har vi ansvar for å gi dem best mulig forhold å leve i. For coryer er det best på alle vis å gi dem sand som substrat. Det er dette som er naturlig for dem. De stikker ikke bare trynet ned i sanda, men de siler sanda igjennom gjellene også. Og, som nevnt, det kan skade bartene deres å gå på grus, eller faktisk også BB. Vårt ansvar for å ikke skade fiskene våre, gjør at coryene må og skal ha sand. Jeg selger ikke coryer til folk som ikke kan gi dem sand som bunnsubstrat.
Den samme gamle regla ja.

Disse har det fælt de da:
http://www.youtube.com/watch?v=6JCZA-4CQH8
http://www.youtube.com/watch?v=YgIo0R6ZrzM&feature=plcp , eller?

Føler det blir litt på samme nivå som å si at hvis fisken yngler så har den det bra.
Plussmedlem
Men, si meg, er det noen grunn til å ikke gi Corydoras sand når det er det de absolutt bør ha? Jeg skjønner ikke helt det heller.

Fiskene på videoene lever jo som du ser i naturen, og jeg ser at det på video 1 er mye sten der fiskene er filmet. Det er nok helt sikkert forskjell fra sted til sted det der, noen steder er det selvsagt mer sten enn andre steder. Sånn er jo naturen laget. Men hvis du ser på andre videoer; sand og mudder er i hovedsak på bunnen! Og det er uansett ikke dekket av skarp grus noen steder. Det er jo en grunn til at fiskene har sine instinkter, ikke sant? Det er jo et resultat av hvordan det ser ut der de lever.
Husk også at Corydoras i naturen har ganske mye mer enn 100 liter å bevege seg på, og i et akvarium med grus må de leve konstant på det bunnlaget...

Jeg vil ikke diskutere lenger om dette i akkurat denne tråden, da det ikke er det den er for, og vi vil sikkert ikke komme til enighet på en stund

Jeg vil iallefall gi Coryene mine sand så de kan bruke instinktene som evolusjonen har skapt. Hvorfor ikke? Når jeg har fisk så vil jeg tilpasse akvariene mine etter hvordan de aller helst bør ha det. Dessuten har jeg sett alt for mye barteløse Corydoras...
100% enig med alt du skrev der Anders! Kun sand for mine vakre bartefjes også
Kom over en ensom fullvoksen Trilineatus når jeg var innom dyrebutikken, så den måtte nesten bli med hjem.

[External Image]
Corydoras cochui VF
[External Image]

Corydoras gossei
[External Image]
Lars, den øverste der var en hjerte-smelter altså!
Fått noe yngel på den...? Evt er det et ønskemål?

Torbjørn Jørgensen
Forstår ikke helt logikken der, Anders. Fordi fisken stikker snuta nedi sanda så MÅ den ha sand? Tror du blander 'kan' og 'må'.

Oh no...Don't get me started.....!

Men jeg skal spare plass og tid her (bilde-tråd jo) så jeg sier bare:
Lytt til Anders og Inger Anne sine svar, de var helt riktig skrevet!
Plussmedlem
Kan jo ta med noe Ian Fuller snakket om på sitt foredrag..
Han har med årene gått over til finere og finere sand, nå bruker han sand så finkornet at "it's like kitchen flour" dvs mel.....
Han hadde også bilder som viser hvorfor, bilder hvor sandspruten sto ut av gjellene på småcoryer som gikk og silte ut mat...
mona o
Lars, den øverste der var en hjerte-smelter altså! :) Fått noe yngel på den...? Evt er det et ønskemål? :)


Har ikke fått lek på dem enda, nå er gruppen delt i to på 13 og 14 hver. Disse viste de tradisjonelle tegnene som VF cory ofte gjør, litt vell slank og slapp i fisken. Så etter en kur og noen uker på skikkelig "fatcamp" så har de blitt gode og runde. Tre av 30 klarte seg dessverre ikke...

I løpet av mnd skal jeg rigge til en 115l til dem hvor de skal gå sammen med Sakuareker. Regner med de begynner å leke da, er jo ikke en umulig cory dette her og med samme oppsett som i C. Hastatus karet regner jeg med det går av seg selv...
Lars Jamne
[QUOTE=mona o]Lars, den øverste der var en hjerte-smelter altså! :) Fått noe yngel på den...? Evt er det et ønskemål? :)


Har ikke fått lek på dem enda, nå er gruppen delt i to på 13 og 14 hver. Disse viste de tradisjonelle tegnene som VF cory ofte gjør, litt vell slank og slapp i fisken. Så etter en kur og noen uker på skikkelig "fatcamp" så har de blitt gode og runde. Tre av 30 klarte seg dessverre ikke...

I løpet av mnd skal jeg rigge til en 115l til dem hvor de skal gå sammen med Sakuareker. Regner med de begynner å leke da, er jo ikke en umulig cory dette her og med samme oppsett som i C. Hastatus karet regner jeg med det går av seg selv...

De selges på Tam-alna også kr.99,- pr. stk VF.
Var på tide Imazo tok disse inn, vi har mast på dem lenge nå og plutselig begynte dem å dukke opp med jevne mellomrom nå i høst...

Hørte at disse er observert i hele 38 grader i ene området hvor de er fanget, rimelig imponerende at de har taklet det. Yret visstnok av liv under vann i det området også, og rikelig med yngel/ungfisk ble også observert…
Plussmedlem
Virkelig noen flotte Coryer, Lars! Gossei er et ønske, håper på å få tak i den en dag. Og jammen er den Cochui'en ganske lekker den også

11-12 akvarier er ikke nok :p
Plussmedlem
Må forresten legge igjen et bilde her nå. Det er en flott, prikkete art; Corydoras CW032


[External Image]
Anders K
11-12 akvarier er ikke nok :p


Akkurat, er derfor jeg har gått sammen med noen kompiser og leier en kjeller på 150kvm og rigget opp godt over 100 kar der. Da er det lettere å holde mange artskar…
<embed src="https://www.youtube-nocookie.com/v/ZPZ_P04_PTk?version=3&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="281" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap