Tropheus Bilder (side 42)

saffen
[ blander du kh+ med natron? eller bruker du rein kh+?

Kun 4 måleskje med Kh+ og ingen annet.

Salt er effektiv som desinfeksjonsmidler. Kan brukes også som saltkur i sykdom tilfelle men skal ha en maks blanding på 0,3% saltinnhold. Dvs. 3 gram salt pr. liter vann. Bruk havsalt som du får kjøpt på RIMI, 2 kg. pose til 12 kroner. Enkelt akvarister bruker også litt salt i karet som forebyggende.
badat
men skal ha en maks blanding på 0,3% saltinnhold. Dvs. 3 gram salt pr. liter vann.

Merkelig at alle importører og eksportører jeg kjenner til bruker det dobbelt av dette ved innkopping og ved medisinering,. Tror ikke de har lest den maksgrensen din badat Tropheuser tåler vannvittig mye hvis man ser bort ifra soten..

Grunnen til at jeg nevner dette er at når noen som tar imot tusenvis av tropheuser hver måned uttaler seg om problemstillinger som vi "hobbyakvarister" kommer over- syns jeg det er viktig at man får frem det som fungerer og ikke det man har lest.
saffen
[QUOTE=badat][QUOTE=saffen]frode. ja kontrollerer ph og gh ofte. og det er som du sier noe svingende ja. da sær ved vann bytte. så går litt gips med kan man si ja. og som sagt er også litt ny på tropehus område så alle metoder og råd for og holde mest mulig stabile verdier mottaes med stor takk. har kjøpt kh buffer på webzoo men ikke helt funnet blandingen med den og natron enda da.

Jeg har Marmorjet sand. Sanden er kritthvit og har finkorn. Jeg bytter vann en gang i uken eller 2 uker, så jeg vet ikke om sanden klarer å holde på Ph-verdien lengre enn det. Men Phen har aldri sunket i karene mine. Jeg bytter hvergang ca. 100 liter vann. Tilsett deretter 4 måleskje med Kh+ og dermed har jeg Ph mellom 8,3 til 8,5. Sanden kan blir blåst bort som Vibsi beskrevet hvis du har utblåsing peker nedover.

blander du kh+ med natron? eller bruker du rein kh+?

Begge øker kh, derfor bruker du bare en av dem.
Jeg kjøper "Sodium Hydrogen Carbonate" på apoteket i 1 kg pakke. Dette er Natron .Koster ikke mye og holder en god stund. Tror ikke jeg betalte mye over 100,- lappen for denne pakken.
Apoteket selger også gips for en billig penge. Som du bruker for å øke gh.

Frode
Her får du levert argonittsand til døren til 450,- danske kroner.. Muligens smeller det på en hundrings i toll, men uansett blir det ganske likt en 9 kgs sekk fra carib sea her i Norge..
saffen
frode. ja kontrollerer ph og gh ofte. og det er som du sier noe svingende ja. da sær ved vann bytte. så går litt gips med kan man si ja. og som sagt er også litt ny på tropehus område så alle metoder og råd for og holde mest mulig stabile verdier mottaes med stor takk. har kjøpt kh buffer på webzoo men ikke helt funnet blandingen med den og natron enda da.

Som sagt så hadde jeg problemer med store vannverdi svingninger siste jeg prøve å holde tropheus. Det endte med at jeg ga opp hele prosjektet da.

Men nå med argonite sand fungerer alt 110%

Tror nok at løsningen for deg og vil være å bytte ut til argonite sand.

Pleier å handle hos Aquazoo eller Bergen Akvarieutleie, men de har ikke inne argonite sand nå.
Jeg måtte opp til Midtun zoo for å få argonite sand. Betalte 1000,- for 5 poser.
Dette holdt til en 325l og en 160l.

Vannet i Bergen og omegn passer best til fisk fra Sør-Amerika. Jeg har en del av det ,og der er det bare og fylle på med springvann uten og tenke på tilsetningsstoffer.

Frode
Kristian Hennig
[QUOTE=badat]men skal ha en maks blanding på 0,3% saltinnhold. Dvs. 3 gram salt pr. liter vann.

Merkelig at alle importører og eksportører jeg kjenner til bruker det dobbelt av dette ved innkopping og ved medisinering,. Tror ikke de har lest den maksgrensen din badat Tropheuser tåler vannvittig mye hvis man ser bort ifra soten..

Grunnen til at jeg nevner dette er at når noen som tar imot tusenvis av tropheuser hver måned uttaler seg om problemstillinger som vi "hobbyakvarister" kommer over- syns jeg det er viktig at man får frem det som fungerer og ikke det man har lest.

0,3% er litt lavere enn mengden du ambefalte: 200 gram salt i 50 liter vann. 0,3% er en ambefalt mengde men en kan muligens justere litt opp og ned etter fiskens størrelse. Skal det være dobelt av 0,3% så skulle du har forslått 300 gram pr. 50 liter vann du da. Muligens VF Tropheus klarer dette men ikke opprett og helst ikke yngel.
Frode Storheim
[QUOTE=saffen]frode. ja kontrollerer ph og gh ofte. og det er som du sier noe svingende ja. da sær ved vann bytte. så går litt gips med kan man si ja. og som sagt er også litt ny på tropehus område så alle metoder og råd for og holde mest mulig stabile verdier mottaes med stor takk. har kjøpt kh buffer på webzoo men ikke helt funnet blandingen med den og natron enda da.

Som sagt så hadde jeg problemer med store vannverdi svingninger siste jeg prøve å holde tropheus. Det endte med at jeg ga opp hele prosjektet da.

Pleier å handle hos Aquazoo eller Bergen Akvarieutleie, men de har ikke inne argonite sand nå.
Jeg måtte opp til Midtun zoo for å få argonite sand. Betalte 1000,- for 5 poser.

Vannet i Bergen og omegn passer best til fisk fra Sør-Amerika. Jeg har en del av det ,og der er det bare og fylle på med springvann uten og tenke på tilsetningsstoffer.

Frode
Nå har vi over 100 tropheus i vårt hjem kanskje litt mindre etter salg av yngel.

1: vi har aldri noen problemer med verdiene!
2: vi har 3 typer sand i forskjellige kar!
3:vi bor i bergen
4: ingen springvann i norge kan inneholde ph på over 7,9. når denne er så lav så er automatisk KHèn lav. kalkmengden i vannet kan varier mye!
Problemet med by vannet er at det er tilsett utrolige mengder klor å dette er ikke bra!

Så kommer det store vi har biltemasand , faxegrus og argonitt sand, alle forskjellige kar, alle veridene i karet er like hele dagen hele uke, har aldri svingninger som er store og etter 8 dager er fortsatt verdiene stabile like de etter vannbytte! Vi har GH på 2 i vannet ph på litt under 7,5 KH på null i spring vannet. for og holde ph stabil er det utrolig viktig og heve KH så høyt at du kommer opp mot 12 over det! hvordan du gjør det enkelt. 8 pakker natron kjøpt på rema og en pose med KH buffer til saltvann, tre poser koster 149 kroner! denne blandingen holder til ca 4000-5000 liter vann! da har du ph på ca8.5 kh på litt over 14! dette frembringer lek hele tiden. Vi skriver liste over alle vannbytter og måler gjevnlige kvaliteten på vannet! skriver dette ned på skjemaer.
Gjentar alle våre kar holder samme vann kvalitet hele uken med Argonitt sand biltema og faxegrus, og vi har forskjellige steintyper i alle kar! pris tilsettningstoffer 149 pluss 80kr i natron, 5 kg gips 98kroner den holder i mange år. skifter du i snitt på 375 literen 100 liter i uken blir så holder denne blandingen i 1 år kostet deg maks 230kroner pluss gips!

Vi bruker dette, og våre fisker yngler. yngler mye. vi har hatt yngel på alt vi har utenom lufubuene men de er litt små enda, men seer tegn.

Kan noen fortelle meg hvofor vi får til dette og alle andre ikke?

Men super plusse med argonitt er lite algevekst på sanden!
Mål adri vannet før det er gått 24 timer etter vannbyte da finner dere rette verdier!
på natten kan ph synke vist det er plnter i karet, for disse øker co2 mengden når lyset er av. Co2 fører til ph fall. går ikke mange timen etter lyset er av før dere ser et lite fall. eller like etter lyset er på. måling må skje helst til samme tid hver dag, og dere må ha lik mengde lys på hver dag når dere skal gjøre målinger for og få mest mulig nøyaktig test!
Evolution
[QUOTE=Frode Storheim][QUOTE=saffen]frode. ja kontrollerer ph og gh ofte. og det er som du sier noe svingende ja. da sær ved vann bytte. så går litt gips med kan man si ja. og som sagt er også litt ny på tropehus område så alle metoder og råd for og holde mest mulig stabile verdier mottaes med stor takk. har kjøpt kh buffer på webzoo men ikke helt funnet blandingen med den og natron enda da.

Frode
Nå har vi over 100 tropheus i vårt hjem kanskje litt mindre etter salg av yngel.

1: vi har aldri noen problemer med verdiene!
2: vi har 3 typer sand i forskjellige kar!
3:vi bor i bergen
4: ingen springvann i norge kan inneholde ph på over 7,9. når denne er så lav så er automatisk KHèn lav. kalkmengden i vannet kan varier mye!
Problemet med by vannet er at det er tilsett utrolige mengder klor å dette er ikke bra!

Så kommer det store vi har biltemasand , faxegrus og argonitt sand, alle forskjellige kar, alle veridene i karet er like hele dagen hele uke, har aldri svingninger som er store og etter 8 dager er fortsatt verdiene stabile like de etter vannbytte! Vi har GH på 2 i vannet ph på litt under 7,5 KH på null i spring vannet. for og holde ph stabil er det utrolig viktig og heve KH så høyt at du kommer opp mot 12 over det! hvordan du gjør det enkelt. 8 pakker natron kjøpt på rema og en pose med KH buffer til saltvann, tre poser koster 149 kroner! denne blandingen holder til ca 4000-5000 liter vann! da har du ph på ca8.5 kh på litt over 14! dette frembringer lek hele tiden. Vi skriver liste over alle vannbytter og måler gjevnlige kvaliteten på vannet! skriver dette ned på skjemaer.
Gjentar alle våre kar holder samme vann kvalitet hele uken med Argonitt sand biltema og faxegrus, og vi har forskjellige steintyper i alle kar! pris tilsettningstoffer 149 pluss 80kr i natron, 5 kg gips 98kroner den holder i mange år. skifter du i snitt på 375 literen 100 liter i uken blir så holder denne blandingen i 1 år kostet deg maks 230kroner pluss gips!

Vi bruker dette, og våre fisker yngler. yngler mye. vi har hatt yngel på alt vi har utenom lufubuene men de er litt små enda, men seer tegn.

Kan noen fortelle meg hvofor vi får til dette og alle andre ikke?

Men super plusse med argonitt er lite algevekst på sanden!

Det er nok variasjoner fra hvor vi får vannet i fra. Dere er på feil side av broen i forhold til meg ;o)
Jeg får vannet mitt fra Jordalsvannet. Dere får nok vannet fra et annet sted siden dere bor over broen.
Men siden jeg ser saffen sliter med de samme problemene som jeg gjorde for noen år tilbake ,anbefaler jeg ham å prøve argonite sand.

Jeg kjenner folk i vannverket her i Bg.Kommune. Har snakket mye med dem da vannverdiene varierte veldig for noen år tilbake.
Klor blir ikke tilsatt drikkevannet lenger. De gjorde det før, men de har sluttet med det. Det de bruker klor til er å rense mellom basseng som er på vann nettet ut mot brukerne. De påstår at de skyller godt vekk etter renhold.
Jeg hadde et uhell med fiske død for noen år tilbake. Dette klarte jeg og spore tilbake til et stort vedlikeholds arbeid på et mellom basseng . Fikk selvfølgelig ikke dekket tapene mine av kommunen. Etter dette uhellet bruker jeg klor filter på slangen når jeg bytter vann. I tilfelle det har vært arbeid på vann nettet.

Frode
For to år siden bodde vi på nestun i bergen, og der luktet det klor av vannet! Helt sykt..
Vannverdiene var helt annerledes i springen også en hva de er nå når vi bor på bondelandet Tror det er derfor vi klarer å holde stabile vannverdier. Skal få erik til å sende deg den formelen igjen eg Saffen.
Argonittsand er et godt alternativ det! Hadde vi hatt en dyrebutikk her som solgte det så hadde vi nok hatt det i flere kar. Men jeg er så kresen at jeg helst vil se på sanden hehe. Ikke bare på bilde på nettet
Hva het argonittsanden de hadde på midtun? Har aldri sett det der oppe, men visst de har den inne så vil jeg kjøpe noen sekker.
720 literen skal total"renoveres". Kirizaene er til salgs, og det skal hvit argonittsand i, og BTN moduler Og en gruppe Tropheus selvfølgelig.
Men det blir ikke før i juli når vi skal på helgetur til danmark.$$ Billigere $$
Min mor og min far spanderer tur på hele familien,og tror de ble litt skuffet...
Vi skal på akvariebutikker, og på fiske omvisning til Carsten hehe Blir ikke mye tid til familien gitt....
hvor på NESTTUN bodde dere da vibsi? kommer derfra jeg.
saffen
hvor på NESTTUN bodde dere da vibsi? kommer derfra jeg. :)

i heldalsåta. Helt på toppen i noen ferskenfargete rekkehus
Eller egentlig erik som bodde der. Eg bodde der bare i noen mnd før eg fikk han med meg ut på landet (eg e jo flatøyværing)
Vet noen om noen gode bøker om tropheus? Helst på norsk eller dansk. Jeg har BTN Tanganyikaciklider, men kunne tenkt meg mer lesestoff om tropheus... Evt noen gode sider med faktaopplysninger...
Nå er faktisk denne tråden over 1 år Kommet mange nye troffe fans siden også. Det er kjempebra!!
Vibsi
Vet noen om noen gode bøker om tropheus? Helst på norsk eller dansk. Jeg har BTN Tanganyikaciklider, men kunne tenkt meg mer lesestoff om tropheus... Evt noen gode sider med faktaopplysninger...

http://www.webzoo.no/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=84&produktid=1141&Navn=05.%20Maller&HKatID=27 sett denne?

http://www.webzoo.no/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=84&produktid=1800&Navn=05.%20Maller&HKatID=27

var jo noen herlige priser på dm da ja.

der oppe ja. vet sånn ca hvor det er ja. er ikke så langt unna der jeg kommer fra da er jo nesttun stril jeg så
Ja har sett på de men som du sier så var det jo en blooodpris på de.
Den første boken er stort sett bare bilder. Den har eg sett i på aquazoo på kilden
Men den andre boken kunne vert interessant...noen som har den?
sjekk prisen her!!!!!
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/enkeltSok.do?innsnevre=ja&enkeltsok=tropheus
koster 650 på webzoo, og nesten 1200 ,- her!!!!!
Vibsi
sjekk prisen her!!!!! http://www.bokkilden.no/SamboWeb/enkeltSok.do?innsnevre=ja&enkeltsok=tropheus koster 650 på webzoo, og nesten 1200 ,- her!!!!!

hehe ja så prisen på bokkilden ja hehe. den er på engelsk og da.

har bestillt btn boken på webzoo no da.
har lyst på den eg og...men venter fremdeles på en pakke som eg har betalt.
Tror eg venter til den har dukket opp
badat
[QUOTE=Kristian Hennig][QUOTE=badat]men skal ha en maks blanding på 0,3% saltinnhold. Dvs. 3 gram salt pr. liter vann.

0,3% er litt lavere enn mengden du ambefalte: 200 gram salt i 50 liter vann. 0,3% er en ambefalt mengde men en kan muligens justere litt opp og ned etter fiskens størrelse. Skal det være dobelt av 0,3% så skulle du har forslått 300 gram pr. 50 liter vann du da. Muligens VF Tropheus klarer dette men ikke opprett og helst ikke yngel.

Jeg anbefaler 200g pr 50 l til de som ikke har hatt så mye troffer før, av den grunn at hvis de begynner og slite, ser vi det litt før de eventluelt ser at noe er galt.. Jeg bruker hvertfall 300 g pr 50 liter når jeg skal kjøre en ordentlig kur, noe som jeg har gjort på alt jeg har fått inn, yngel, sjøoppdrett og viltfangede..
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap