Tante Astrid´s undervannsverden (side 42)

er fristet til å begynne med det selv, da kranvann har en ph på 7.5-8 og kh på null, med røtter blir det jo jojo.. går det ann å senke ph'n lavt med ekstraktet, så tilsette natron for å heve kh og ph igjen? eller er jeg på bærtur langt ute på viddene nå?
Det er bare å tømme ut alt og begynne med tanganyika eller malawi biotop isteden

De har forresten fått denne godbiten på flere dyrebutikker her i byn nå. Dog ikke helt i den fargeprakten - de har nok vært mer brunlige - men mønsteret er det samme. Helt fantastisk flotte - må si det har kosta en del selvdisiplin å gå forbi gitt. Hadde jeg hatt plass i Asia karet så hadde jeg ikke nølt - men der er det nok overbefisket nok som det er. Så.... det får være til senere en gang.
men jeg *liker* ikke ciklider :p
den fisken der var jo litt stilig da. stilig navn og, samurai gurami :p
Er dette en fargevariant av sjokoladeguramien, Liv? Nydelig fisk, men ganske krevende vil jeg tro, om det dreier seg om en sjokolade da.

Du er absolutt inne på noe Sanne. Jeg gjør dette selv. Kjører ph og kh helt i bånn ved å tilsette eikebarkekstrakt og så tilsetter jeg natron for å heve ph og kh igjen. Ser ut som det fungerer, men det krever at det ikke er så voldsomt med sirkulasjon i vannet at all co2 piskes ut. Jo mer co2 det er i vannet dess høyere kh og lavere ph kan du få samtidig. Ellers så følger jo disse verdiene hverandre hele tiden uansett hvor mye man putter oppi av diverse remedier.

Ellers så går det an å få kjøpt et middel som heter ph-konstant som visst ikke skal påvirke kh. Dvs at man kan holde en lav ph uten å være engstelig for at lite kh fører til ustabilitet. Må tilføye at jeg hverken har prøvd dette eller lest om andres erfaringer, men må innrømme at jeg har litt lyst til å prøve det ut etter problemene jeg har hatt den siste tiden.

Forresten ørlite grann nitritt igjen i dag i søramerika-karet. Hva er det som skjer der egentlig? *Klør meg voldsomt i hodet og ser ut som et spørsmålstegn*
samurai gurami
vel, akkurat den siden bruker ikke populærnavn på den, men en annen side jeg så på kalte den samurai gurami. det er altså en egen art, og skal ikke være så vanskelig som enkelte guramier, men ikke lett heller.

nesten lyst til å prøve det, da ph noen ganger synker helt ned til 6, og så må jeg buffre opp til 7, men jeg får fader ikke opp kh, så det synker jo igjen... absolutt ikke bra for fisken..
Aha, en nær beslektet art av sjokoladeguramien ser jeg. Har faktisk bilder av arten i en av bøkene mine, men den er ikke fullt så fargerik der som på bildene dere har linket til. Det ligger forresten bilder av den i basen her på AF også. Stilig fisk, men jeg tror jeg holder meg til de enklere selv om det er spennende med munnrugende fisk. Den krever nok ganske surt vann for å ha det optimalt.
Hvilken KH har du i springvannet, Astrid?
Kh i kranen er på 2 mens ph varierer litt, men ligger vanligvis mellom 7 og 7.5. Gh på 3. Når alt er mikset i bøttene og stått over natten så er kh på 4 og ph på rundt 7. Etter en ukes tid så er ph i underkant av 7 og kh rundt 3, men i det siste har jeg altså hatt noen ph-dropp ned til 6 og 0 i kh. Lurer på om det kan ha vært veldig variabelt vann i kranen den siste tiden. Tester jo ikke det hver gang.
Tante Astrid
Er dette en fargevariant av sjokoladeguramien, Liv? Nydelig fisk, men ganske krevende vil jeg tro, om det dreier seg om en sjokolade da.


Den er veldig lik sjokoladeguramien, men blir større (8 cm). Den er munnrugende (det er kanskje sjokoladen og?) . Har lest litt mer på nettet om den nå. Helt nydelig fisk. De som var i butikken var nok ennå mer sjokoladegurami enn de på bildet på linken jeg la inn. Stripene er veldig tydelige, men fargen er mer brun enn rødlig som den var på linken.

Det får bli en fisk å sette på "parking lot" så lenge - Kanskje ha den som hovedfisk i et eget kar senere en gang. Den er fantastisk nydelig!!
Jeg har KH 2 i springen også, men jeg sliter ikke med jojo-PH, til tross for bruk av eikebarkekstrakt.
Jeg har heller ikke problemer med at PH svinger når jeg bruker eikebarken. Er det PH Constanten til Amtra du tenkte på Astrid? Jeg bestilte den samtidig som jeg bestilte eikebarkekstraktet, men har heldigvis ikke behøvd å bruke den heldigvis.
Vil tro det er røttene som skaper problem her hos meg og muligens også at det er såpass tett beplantet. Røttene farger faktisk vannet fremdeles selv om de ble puttet i karet for rundt et år siden. Ja, det er den ph-konstanten jeg lurer på om jeg skal prøve. Kan jo droppe både natron og eikebarkekstrakt og bare bruke den. Det var i alle fall tanken.

I asia-karet synker også ph litt, men der tilsettes det ingenting og verdien stopper på litt over 6 i ph og rundt 2 i kh. Perfekt for fiskene der med andre ord. Prøvde å droppe tilsetninger i søramerika-karet i vår og det kostet meg noen otto da ph droppet brutalt en god del under 6 og ikke målbart på den testen jeg har. Kh var heller ikke målbart. Faktisk var det enklere å holde en stabil verdi da jeg kjørte co2 i karet siden kh da kunne justeres lenger opp uten at ph økte.
Jeg vet at jeg har skrevet flere ganger at jeg skal ha kuhlii-ål i asia-karet. Dette var egentlig ikke førstevalget mitt siden jeg synes Myers ormefisk, Pangio myersi, er mye finere. Den har en mer oransje bunnfarge og bredere mørke bånd. Dessverre så har jeg til gode å se den på bestillingslistene. Det har likevel hendt seg at jeg har sett den i butikkene, men den har da vært bestillt, mottatt og solgt som kuhlii-ål. Siden jeg ikke hadde sett de på evigheter, og den som sagt dukker opp veldig vilkårlig, så hadde jeg slått fra meg denne og tenkte å nøye meg med andrevalget, altså kuhlii-ål. Vel, i dag var det kommet kuhlii-ål i butikken og jeg bare sier at jeg vil ha 15 stykker uten å se nærmere på de før de havner på disken. Stor er gleden da jeg kan konstantere at det er Pangio myersi som svømmer i posen

Disse går nå til innkopping. I tillegg så oppdaget jeg at en gjeng nøkkelhullciklider hadde havnet hos malawiene. En av de ansatte reddet de skyndsomt over i et annet kar. Dette er en av yndlingsciklidene mine og selv om jeg vet jeg ikke burde så står det altså nå et par til innkopping i søramerika. De er veldig små enda så jeg håper det går bra selv om jeg hatt noen små uforklarlige utslag på nitritt i dette karet. Litt barberte i finnene også, men det vokser nok ut igjen. Har savnet å ha ciklider i dette karet og hadde egentlig tenkt å vente til det hadde stabilisert seg oppi der, men da jeg så de forskremte små i butikken så greide jeg ikke stå i mot. Jeg må bare innrømme det, jeg eier ikke motstandskraft i slike tilfeller
åssen ser de ålene ut da? den har ikke noe bilde i basen (ennå? :p) står faktisk knapt annet enn at den finnes og hvor lang den er...
Her kan du se noen, til dels feite, eksemplar av arten. Den finnes også i en albinoform.
syns de to artene ser veldig like ut jeg... nå er jeg neimenn ikke sikker på hva jeg har :p
Ikke så enkelt når bildene her i basen antagelig består av begge artene. Her er noen bilder av kuhlii-ål. Som du ser så har de en gråere bunnfarge og istedenfor klare rette strek, som myersi har, så er de bredere nederst mot buken. Myersi får dermed nesten firkantede mørke felt mens kuhliiene har nesten halvsirkelformede felt.
mine er forøvrig fra to forskjellige butikker, så jeg kan jo ha blandings... men de klynger seg sammen, alle 5..
denne ser ut etter beskrivelsen din som myersi, med de fiskantene nederst.. eller er jeg på bærtur nå?

dumme fisker, hvorfor må det være nesten like :p
Gratulerer med nye fisk, så gøy at du fikk tak i de du helst ville ha! Og nøkkelhullciklider er kjempesøte Gleder meg til bilder!!
Ja, jeg er enig, Sanne, den du har på bildet ligner mest på en myersi.
Har nå sluppet ut fiskene i sine respektive kar, men svusj, vekk var de. Blir ikke bilder med det første altså

Nøkkelhullciklidene er kanskje den "mildeste" av alle ciklidene. At de havnet sammen med malawi er nesten brutalt. Dessuten var disse så små. De er faktisk mindre enn tetraene mine og det er nok bare dvergøksefiskene som er enda mindre. Ser de er litt rundt og undersøker og napper litt nå så jeg håper det går bra med de. De er heldigvis ikke så skjøre som for eksempel sommerfuglciklidene. De er egentlig alt for små til å skille på kjønn også, selv om jeg prøvde å plukke ut to forskjellige. Ut fra oppførselen etter at jeg kom hjem så er det muligens to hanner. Det går nok greit likevel. De er ikke så aggressive mot eget kjønn disse. Spiller uansett ingen rolle for meg siden jeg ikke har tenkt å avle på de.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap