- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Tropheus tråd (side 42)
Tropheus tråd (side 42)
Postet 21.05.09 kl 21:59
Postet 21.05.09 kl 23:45
Postet 21.05.09 kl 23:47
Postet 21.05.09 kl 23:50
Postet 22.05.09 kl 00:17
Postet 22.05.09 kl 00:21
Endret: 22.05.09 kl 00:26
Postet 22.05.09 kl 00:28
Troffe yngel
Har nå troffe yngelen min gående sammen med malawiynglene....
Kanskje dumt spørsmål, men, kan da disse gå sammen senere? Blir de da vandt til annen fisk slik at de kan gå sammen med andre, eller vil problemene komme når de blir eldre?
De bør vel være en min 5-6cm før de settes tilbake i hovedkaret???
Kanskje dumt spørsmål, men, kan da disse gå sammen senere? Blir de da vandt til annen fisk slik at de kan gå sammen med andre, eller vil problemene komme når de blir eldre?
De bør vel være en min 5-6cm før de settes tilbake i hovedkaret???
Postet 22.05.09 kl 10:10
Postet 22.05.09 kl 11:28
Postet 22.05.09 kl 13:19
Endret: 22.05.09 kl 13:20
Plantemidler går helt fint å bruke!
Jeg bruker det selv i Tanganyika karet der jeg har Crinum Calamistratum, Crinum Thaianum og Sverdplante.
Som plantemiddel bruker jeg Tropica sine produkter, samt JBL sine sticks.
Fungerer veldig bra her...
Jeg bruker det selv i Tanganyika karet der jeg har Crinum Calamistratum, Crinum Thaianum og Sverdplante.
Som plantemiddel bruker jeg Tropica sine produkter, samt JBL sine sticks.
Fungerer veldig bra her...
Postet 22.05.09 kl 13:36
Postet 22.05.09 kl 13:38
høres bra ut... har jo hatt middel i karene da og ingen fisk ha daue heller da.. men var no bare for sikkerts skyld da.. og som sagt vi har anubiser i karene og de ser rett og slett ikke ut.. og kjøpte en gedigen svære jæ...vel av en anubias på auksjonen her i bergen og den vil jeg gjerne beholde da. men ser ikke ut til at det lar seg gjøre uten middel. Men planter heller ikke plantene direkte i sanden. kan virke som om at sanden er for fin????? slik at planten råttner. eller så er det at den ikke har fått den næringen som den trenger. ikke vet jeg. har dessverre ikke så grønne fingre da. bare liker og tro det.
din tur no vidar til og legge ut bilder. må komme og ta en titt på musangane en gang.. de er steike flotte altså.
din tur no vidar til og legge ut bilder. må komme og ta en titt på musangane en gang.. de er steike flotte altså.
Postet 22.05.09 kl 16:44
saffennoen som har noen formening om bruk av plante midler flytende eller sticks i tangyanika kar? har en stooorrr anubias plante som jeg gjerne vil beholde. og tidligere har allr planter dauet bort i t karene..
Du kan jo kjøpe noen gjødselkuler som du stikker ned i sanda rundt planterøtterne, de løser seg opp langsomt og gir næring direkte til planten.
Postet 22.05.09 kl 17:23
Postet 22.05.09 kl 17:26
MariflyflyHar nå troffe yngelen min gående sammen med malawiynglene.... Kanskje dumt spørsmål, men, kan da disse gå sammen senere? Blir de da vandt til annen fisk slik at de kan gå sammen med andre, eller vil problemene komme når de blir eldre? De bør vel være en min 5-6cm før de settes tilbake i hovedkaret???
Jeg ville ikke hatt en blanding av troffer og malawi i ett og samme kar. Når det gjelder å sette yngelen tilbaket til hovedkaret, når de blir 5-6 cm er de en smule for store. De skal være små nok til å ikke bli oppfattet som en trussel og store nok til å ikke bli spist. Rundt 3 cm ville jeg hatt de tilbake. Bare husk på å ha gjemmesteder, og sett de tilbake om kvelden når det er mørkt og akvarielyset er slått av.
Postet 22.05.09 kl 17:28
saffenhar prøvd det men syntes ikke de var nor særlig da
Er du sikker på at denne planten tåler vannkvaliteten til troffene? Når det gjelder om det blir for tett rundt røttene, ja det kan det bli hvis en har finkornet sant. Imidlertid å fikser du det enkelt med å rote litt rundt i sanda ved planten med en gaffel eller lignende, et par ganger i uka. Lykke til
Postet 22.05.09 kl 17:31
Postet 22.05.09 kl 17:45
Jeg har meget god erfaring med sverdplante. Fisken spiser de ikke, jeg gjødsler aldri, de får naturlig gjødsel av fiskebæsj, den vokser raskt og er det mest perfekte stedet for nyspyttet yngel å gjemme seg.
Verdens peneste plante? Vel, det kan diskuteres, men uansett - litt grønt pynter veldig opp og når planten trives og vokser og blir så stor og tett at yngelen har det perfekte gjemmestedet - vel da er jeg fornøyd.
Verdens peneste plante? Vel, det kan diskuteres, men uansett - litt grønt pynter veldig opp og når planten trives og vokser og blir så stor og tett at yngelen har det perfekte gjemmestedet - vel da er jeg fornøyd.
Postet 22.05.09 kl 17:48
Endret: 22.05.09 kl 17:51
Den "vanligste" Anubias planten er vel Barteri, så rekner med det er den Saffen har...?
Har tenkt en tur til Bergen om kort tid og tenkte da en tur til Radøy og en tur til dere på Frekhaug... Har sittet her de siste dagen og vært misunlig på dere.... :p
De var knall flotte de nye som dere kjøpte Saffen!
Kommer vel bilder av Red Cheeken på Radøy Zoo og rekner jeg med? :p
Har tenkt en tur til Bergen om kort tid og tenkte da en tur til Radøy og en tur til dere på Frekhaug... Har sittet her de siste dagen og vært misunlig på dere.... :p
De var knall flotte de nye som dere kjøpte Saffen!
Kommer vel bilder av Red Cheeken på Radøy Zoo og rekner jeg med? :p
Postet 22.05.09 kl 19:01