Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 42)

I dag kunne jeg for første gang SE skikkelig at Green Laser yngelen har spist. Måtte bruke forstørrelsesglass da [External Image]

Yngelkarene står på spesialbenken og har håndklær kastet over seg for å bli mørklagte, slik at den levende artemiaen svømmer ned til lyset jeg har ordnet ved bunnen. Der vil yngelen få tak i maten jeg gir dem. Spionerte inn under håndkleet istad, og så et par yngel ligge med oransje knappenålsmager. Kikket på Condiscipulus'enes yngelkar også, og de så like fornøyde ut! *puh* Jeg sukker alltid lettet ut når jeg ser bevis på at yngelen tar til seg føde... det er et godt tegn som jeg går og venter på fra det øyeblikket de klekker. Alt er liksom litt svevende før det - vil de ta til seg næring, eller gjør de ikke?

Vrikket nettopp en diger posteske inn døra på akvarierommet her. Det føles nesten alltid som julaften når en større bestilling kommer fra Tyskland!

Hadde ikke ventet å se denne pakken på minst en uke. Fikk email om at den var sendt fra Aquaristikshop i Tyskland på onsdag, og så er den her allerede i dag, på fredag!? Kjempebra, må være ny rekord tror jeg. 3 dager fra Tyskland og inn på mitt akvarierom, og tiden er altså INKL fortolling (som kan være en skikkelig flaskehals i perioder).

I denne store kassen var det en del
- En Eheim Classic 2213, som skal drifte det siste 85 liters karet mitt (det har hang-on filter pr i dag). Når 2213 er innkjørt, vil alle akvariene mine i reol ha utvendige filtere. De eneste jeg ikke gidder å bruke det på er 45 og 19 litern, de har Eheim Liberty hang-on filter. Så det er forsåvidt utvendig der også
- Noen esker med forbruksmateriale som hvite filtervattskiver fra Eheim, til alle mine Eheim Pro 2224. Med 9 stykker i drift og et kresent syn på vannklarhet, så bruker jeg noen sånne filtervattskiver tilsammen i løpet av et år.
- filtermateriale til Eheim Classic'en i samme eske
- to splitter nye 11 liters Savic plastkar ( skinnende og fine de er som nye!) til yngelbruk! Sånne plast-kar er rett og slett uunnværlige for Corydoras oppdrettet mitt!
- to nye 18 w lysrør, en type fra Dennerle jeg aldri har prøvd før: "African Lake".
Mine vanlige Dennerle "Amazon Day" rør har 6000 K...og jeg sliter alvorlig med trådalger mange steder. Men så fikk jeg se at dette "African Lake" røret har 5000 K istedet. Skader ikke prøve og se om det tilfeldigvis skulle utgjøre noe forskjell... man vet aldri. Håper jeg liker lyset. Det står "Clear and fresh light" så det høres jo veldig fint ut

Det var diverse andre ting i kassa også, men det var hovedtrekkene Nå skal jeg kaste meg over filteret og få det montert.
har du noen lazers klar til sommern da? noen du har fått tidligere..
Nei, dessverre. De jeg oppdrettet i fjor, ble solgt i fjor høst.
Vet ikke om jeg skal le eller gråte Mona , for det ser ut til at vi får de samme problemene med de Grønne laserne hver gang det blir yngel på de.

Ved det første kullet mine fikk i vinter kom det også noen med knekket/kroket hale og som svømte i sirkel. Om de ble født på "overtid" vet jeg ikke ,men muligheten er der jo selvfølgelig.

Men litt snodig er det jo at dette skjer i år og i fjord var det pilespisshaler
Ja, det var pussig, Sølvi Har du også dette på dine altså? Hvordan gikk det med de krokete hos deg? Falt de fra?

Men jeg syns dette med pilespisshale i fjor var mye, mye verre. Det var noe som oppstod da de var mange uker gamle. På en måte en "påført" lidelse, eller "min feil", om man kan si det sånn, og det var utrolig frustrerende å ikke vite hva som var årsaken så lenge.

Men dette med deformert nyklekte yngel er noe helt annet. Statistisk sett så er det ikke unormalt at ikke alle yngel er født perfekte, av og til skjer feil fra naturens side eller noen faller fra av medfødte årsaker. Det er på en måte naturlig at det skjer. Litt synd, men sånn er det.

Sølvi Gullaksen
Vet ikke om jeg skal le eller gråte Mona , for det ser ut til at vi får de samme problemene med de Grønne laserne hver gang det blir yngel på de. Ved det første kullet mine fikk i vinter kom det også noen med knekket/kroket hale og som svømte i sirkel. Om de ble født på "overtid" vet jeg ikke ,men muligheten er der jo selvfølgelig. Men litt snodig er det jo at dette skjer i år og i fjord var det pilespisshaler :)
Joda det var mye verre med pilespisshalene,holdt på bli helt tullete pga. det.

Men dette her er litt nytt for meg også så synes det var litt merkelig.

De falt nok fra ja,dvs. en holdt ut ganske lenge, men nå har jeg ikke sett den på en stund.Så regner med at den ikke er i live lenger. Denne var heller ikke av den som var mest kroket,måtte studere den litt for å se at den ikke var helt som den skulle.

Yngel-benken - tilpasset fôring med levende, nyklekt artemia
Dette er benken som jeg fikk mannen min til å snekre etter anvisning og mål fra meg. Den passer akkurat til de to
[URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=278150+*+278151+*+278152+*+278153+*+278154&userid=cnj4nCcHkms3JPcpbl8ubH2tK9pBzdkfZjw&t=temartic_e]11 liters plast-karene[/URL] jeg bruker til Corydoras-yngel. De står tett inntil hverandre på benken. Plast-kar veier nesten ingenting, og er utrolig enkle når det kommer til daglig rengjøring og skrubbing i dusjen. Løftes lett med to fingre Perfekte til yngel.

Det spesielle med denne benken er at det i bordplaten er skåret ut en avlang, rektangulær åpning i den. Den er lang nok til å komme under begge karene. Denne åpningen er ca 28 x 5 cm.

Dette gjør at når jeg setter plast-karene oppå bordplaten, så kan man se ned igjennom åpningen til hyllen under. På denne hyllen ligger en lampe, i dette tilfellet Arcadia Arcpod, snudd opp slik at den lyser opp mot åpningen i bunnen på karene. Et stort badehåndkle i en mørk farge slenges over når det er fôringstid, og dermed er eneste lyskilde denne rektangelen i bunnen av karene. Der stimler den lille artemiaen sammen, over det lysende feltet i bunnen. Dette er viktig når man fôrer bunnlevende fisk som Corydoras

Dette forenkler alt for meg, så jeg er glad jeg fikk ordnet dette. Aner ikke hvorfor jeg ikke har tenkt på dette før, med en benk som er formet slik.
Krakken eller benken kan brukes til avstillingsplass for dill & dall når den ikke er i bruk til yngel. Trenger alltid en plass å legge ting, det er helt sikkert Den kan få et malingstrøk, men foreløbig har jeg ikke giddet det.

[External Image]

Lampen ligger oppovervendt og påslått på hyllen under karene
[External Image]

Når lyset er påslått under, ser det slik ut i karene ovenfra. Artemiaen samler seg i lysfirkanten.
[External Image]


Yngeloppdateringer
I dag fant jeg 1 død yngel hos Green Laser yngelen, og 3 døde hos C. condiscipulus yngelen. Det er fremdeles noen sånne "vispere" hos Green Laser yngelen, og jeg begynte og suge dem opp og samle dem i bøtta... men så ombestemte jeg meg likevel, og tok dem opp i karet igjen. De får dø ut den naturlige måten, naturen får bestemme hvem som overlever. Jeg orket ikke kverke dem [External Image]

Green Laser er det da 99 av, og C. condiscipulus er det 91 av.
For å ha en viss oversikt over antallet vil jeg notere ned sånne opplysninger fortløpende, slik at jeg har en viss peiling på antallet yngel jeg har fremover. Det er kanskje ikke 100% eksakt, jeg kan ha telt feil noe sted underveis, men da vil jeg vite sånn ca hvordan det ligger an.

Den nye yngelbenken min fungerer strålende! Det ligger artemia der og spreller akkurat nå, samlet tett i den lysende firkanten på bunnen. Yngelen samler seg naturligvis også der

Dette er noen bilder av C. condiscipulus yngelen, knipset i dag rett før fôring.
De er akkurat en uke gamle på bildene, for de klekket mandag og i dag er det søndag.
Det er ingen "vispere" blant dem, kun hos de grønne. C. condiscipulus yngelen har et annet mønster enn yngelen fra de grønne allerede nå, helt tydelig. De minner meg egentlig litt om yngelen fra en annen langsnutet art; C140.
De er ordentlig søte!

[External Image]

[External Image]

[External Image]
CC yngel og Green Laser yngel
Det blir nok mye yngelprat en periode fremover nå Det skjer bare helt naturlig at det er det fokuset mitt dreier seg om, særlig i starten av yngelens første sårbare levetid. Det er spennende å ha yngelkull, særlig på arter man sjelden eller aldri har hatt det på før.

Jeg pleier å stelle yngelkarene mine sånn midt på dagen, dvs blir det gjerne utpå ettermiddagen før jeg er ferdig.
Nå har jeg flyttet alle ynglene fra skitne tanker og over til rene tanker. Det er ikke lett å få til alltid, men i dag greide jeg det jeg ville: å tømme Green Laser tanken for skittent vann uten å få med en eneste yngel i bøtta! Men med de andre havnet 5 yngel i bøtta og måtte jaktes på med pipette for å få opp igjen.
C. condiscipulus-yngelen er blitt ordentlig sprelske, og kan virkelig det med å sno seg unna nå. De piler ut av pipetten igjen lynraskt, så det ble en del prøving før jeg fikk tak i alle igjen. Tror forresten jeg heretter skal kalle Corydoras condiscipulus yngelen for CC yngel for å være mer kortfattet! Det blir for langt å skrive hver gang.

Fant èn Green Laser som var så godt som død, den gikk i bøtta, men det var ingen frafall i karet med CC yngel. Nå ligger de og gasser seg med en ny forsyning levende, nyklekt artemia Det er herlig å se dem spise og ligge der med oransje runde mager, betryggende og lovende for fremtiden.

NOTE TO SELF:
Status nå på antall er:
98 Green Laser yngel
91 CC yngel
hei Mona

Så søte dine små er.

Nå har jeg fått lagt inn bilder av karrene mine.

i 64l er det masse for øyeblikket men det retter seg snart. Vil at skalarene og perleguramiene som jeg fikk i hus idag skal slå seg til ro i 120l med minst mulig masete fisker rundt seg.
I dag har vært første dagen hvor yngelen har spist opp all maten jeg har gitt. Det gjelder i begge kar.
Den første leveuken spiser Corydoras-yngel svært lite, og det er veldig lett å overfôre. Jeg gjør iallefall alltid det, jeg gir alltid for mye disse første levedagene, tydeligvis. Men det er bl.a. derfor jeg er så nøye på renhold og 100% vannbytte hver dag.

På dagen i dag før de fikk mat, så jeg at for første gang siden de klekket så hadde de spist opp alt jeg ga dagen før. Når jeg skulle slukke lysene på akvarierommet ved midnatt nå, så jeg at de hadde spist opp alt igjen (det de fikk i ettermiddag). De fikk ny runde artemia å kose seg med utover natten.
Her er noen bilder jeg tok for en time siden av Green Laser yngelen. 8 dager gamle (klekket de ikke forrige mandag...? Går litt i surr)

Oransje og mette mager
[External Image]

[External Image]

[External Image]
De er gode og mette de der ja! Det er alltid godt å se slike mager. Jeg er også like fascinert hver gang jeg ser tett-innpå-bilder av knøttsmå corydorasyngel. De er fullkomne med barter fra første stund.
Hei Mona! Så nydelige yngel du har, kjempeartig å følge med på oppveksten dems!

Jeg lurer på et par ting som jeg håper du kan ta deg tid til å svare på:
- Når du lar yngel vokse opp sammen med foreldrene, hvor nøye er du da med temperaturen på vannet du bytter? Jeg har ikke tatt noen sjanser etter at jeg ble klar over at jeg har yngel i karet og har samme temperatur på det nye vannet. Adolfoiene leker som bare det uansett, men triliatenusene har ikke vist antydning enda så fulle av egg hunnene er. Men kaldtvannsbytte er uaktuelt. Er du også nøye på dette når du lar ynglene vokse opp med foreldrene? Og har det noe å si for foreldrenes leksvillighet?
- Jeg tror adolfoiene har tatt pause for sommeren nå. De var meget aktive for noen uker tilbake, rundt påsketider, da lekte de flere ganger i uka nesten som en "siste innspurt før pause" og nå har de sluttet helt. Hvordan står det til hos dine, har dem tatt sommerferie? Og når sånn ca pleier de å starte opp igjen på høsten? Har nemlig tenkt å ha adolfoiene over i artskar til høsten så jeg kan få til oppdrett for alvor så vil planlegge det litt.
Jeg bruker aldri kaldt vann til vannbytter der det er mulighet for små yngel, dvs i kar der foreldrene leker. Jeg mellomlagrer alt vann jeg bruker, så det pleier å holde fra 20 til 22°C når det tømmes i akvariet. De voksne Corydorasene leker likevel

Når yngel vokser opp sammen med foreldrene, er naturligvis oppvekst-prosenten svært lav sett i forhold til hvor mange egg som faktisk legges. Sammenlignet med det å plukke eggene ut og drette yngelen separat, altså.
Det vokser kanskje opp fra et til to-tre yngel av hvert kull i et akvarium (avhengig av forholdene i akvariet), mens det i kull man tar ut kan være alt fra 50 til 90-100% som overlever.

Når jeg ser på antallet C. adolfoi jeg plukket ut av de voksne sitt kar etter et år, så var gjennomsnittet på yngel som vokste opp hver mnd 3 stk. Det er jo ikke mange når man tenker på hvor ofte mine faktisk leker (hver uke) og legger egg. De dabber kanskje av noe om sommeren, men litt leker de i blant da også. Mine C. adolfoi har ikke tatt sommerferie enda.

Når Corydoras starter opp igjen på høsten etter "eggleggingstørken" om sommeren, er veldig varierende så det tør jeg ikke svare noe eksakt på. Alt jeg kan si er sånn ca fra September til Desember (noen før, noen senere også)
Takk for svar Kom på et par til i farta: Jeg planlegger som sagt et artskar for min gruppe på foreløpig ni stykker. Hvor stort kar vil du anbefale til dem og hvilken filtrering og hvor mye sirkualsjon/sterk strøm i vannet burde jeg ha?
9 stk C. adolfoi? Det har jeg hatt i alt fra 63 til 98 litere. Et sted derimellom kunne passe
Sand, eikeløv, røtter og mye tettbuskete planter og javamose vil gjøre at yngel finner nok skjulesteder på bunnen, og flere overlever.

Sirkulasjon til Corydoras kan være ganske lav. Det er ikke antall liter i timen det kommer an på, det er filterbeholderens volum. Kapasiteten til et filter avhenger altså av hvor mye filtermateriale det er plass til i filteret. I min 98 liter med C. adolfoi gruppen har jeg Eheim Pro 2224 som filtrering. Har det samme filteret i alle 98 literne mine (5 stk), pluss at noen 85 litere også har det filteret.

Dette er jeg veldig godt fornøyd med, og jeg finner trygghet i å overdimensjonere filterne. Da unngår man mange problemer og ubehagelige overraskelser underveis.
Jeg bestemte meg for å gjøre kort prosess og drive culling i Green Laser kullet likevel. Orker ikke se på de "visperne" lenger. Det er nå åpenbart at de henger etter, magene deres er små (selv om de spiser bittelitt), hele kroppsfargen er mørkere enn normalt, de er tynnere, mindre og klarer ikke svømme rett frem eller noe.
Så i dag silte jeg ut de visperne jeg kunne finne i kullet, og hele 12 stykker havnet i bøtta.

Har jeg regnet og telt riktig, er det ca 85 Green Laser yngel igjen i yngeltanken nå.

Det er fælt å "leke Gud" overfor sånne hjelpesløse små yngel [External Image], men de så ikke ut til å ha det noe godt. Derfor valgte jeg å ta dem ut og avlive dem likevel, selv om jeg opprinnelig hadde tenkt å la ting gå sin gang på egenhånd. Når det vel var gjort og jeg var ferdig, føltes det godt å ha det gjort.
Nå har jeg begynt på prosjekt "Omgjøring av øverste 160 liter". Har fanget inn alle fiskene, noe som tok sin tid, og omplassert de i andre kar mens jeg holder på. Stimen med N. eques tetraer er solgt, og de skal fraktes helt til Bergen i slike bøtter m/tett lokk fra Clas Ohlson Corydoras spilurus-gjengen har jeg tenkt å gi en gjestevisitt i C. sterbai'enes 85 liter. Det er mye lavere ph hos Sterbai-gruppen, så jeg kunne ikke bare flytte dem rett over med håv, men må akklimatisere dem. De står i plast-kar og venter nå.
Nannostomus-tetraene ble helt paniske over håven, og gjorde noe rart - de stupte ned og sto på huet i sanda bortover. Så lenge øya var dekket av sand, trodde de visst at de var trygge... :p Men "strutsehode-teknikken" fungerer ikke så godt

Nedtappingen av vannet er det letteste, og ikke særlig anstrengende. Lang slange på plastbøyle ned i karet, og slangen snirkler seg ut i gangen og inn på badet, der den ender i sluket under dusjen. Gravitasjonen sørger for resten.
Sanden på bunnen gleder jeg meg ikke noe særlig til å begynne og spa ut... tung møkkajobb.
Jeg har tatt vare på sverdplanten som sto i dette karet, har bare fjernet de mest algegrodde, eldste bladene, og spart noen avleggere av de svære flyteplantene. Ellers har jeg egentlig ikke peiling på hva jeg skal ha av planter her når det er ferdig, men jeg har veldig lyst på H. difformis, altså "gulrotgress". Forhåpentligvis er det noen som selger det under "Rubrikk", det må jeg skrive bak øret så jeg husker å sjekke.

Hvis jeg er heldig så vil dette karet på sikt bli oppvekst-kar for en hel gjeng nydelige små Corydoras - både de med stripete hale og de grønne.

Nedtapping av vann


[External Image]
mona o
Nannostomus-tetraene ble helt paniske over håven, og gjorde noe rart - de stupte ned og [I]sto på huet i sanda[/I] bortover. Så lenge øya var dekket av sand, trodde de visst at de var trygge... :p Men "strutsehode-teknikken" fungerer ikke så godt ;-)

Det skulle jeg ha likt å se. *Glis*
Det får meg til å tenke på et sitat fra Douglas Adams' "The hitchhiker's guide to the galaxy": Det som omtales er hva man kan bruke et håndkle til:
"wrap it round your head to ward off noxious fumes or avoid the gaze of the Ravenous Bugblatter Beast of Traal (a mind-bogglingly stupid animal, it assumes that if you can't see it, it can't see you)".
Yngelbilder
Greier ikke la være, hehe Har tatt noen nye yngelbilder i dag.

Jeg satte meg ned på kne og studerte yngelkaret her nettopp, og jeg kan ikke noe for det... Corydoras-yngel er søte at jeg bare kjenner det brer seg et glis fra øre til øre der jeg sitter! [External Image]
De er så proppmette nå at ingen toucher bunnen med annet enn tuppen av magen og den nedre spissen på halefinnen. De har hogd innpå i hele dag.

Det ser ut til at CC yngelen har et hakk større appetitt enn Green Laser yngelen, for de spiser opp maten sin fortere.

De observante av dere ser godt forskjell på yngelen;
de med svarte spotter er CC yngel, og de uten mønster er Green Laser yngel.

Først poster jeg 3 bilder av CC yngelen. Etterpå kommer et par av de grønne ynglene, men de bildene ble ikke særlig skarpe. Vil likevel vise dem, pga mageinnholdet som lyser oransje

10 dager gamle Corydoras condiscipulus yngel
[External Image]

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap