Inger Annes akvarieprosjekt (side 42)

Lille Mandarin har nå fått nytt tilholdssted like ved sideglasset, og det er jeg ikke ulykkelig for. Det betyr at jeg får se han mye Og nå i kveld lot han meg også få ta bilde! Nå får dere se han skikkelig, lille, vakre nurket mitt.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
De fluffy skivene stortrives hos meg, og det er jeg jo ikke akkurat ulykkelig for.

[External Image]

Jeg gjentar meg selv med bilder av denne, men jeg synes den er pen, jeg. Den største av dem er forresten den som er SG-alarmen min.

[External Image]
Mandarinen er bare vakker, det er ikke noe annet å si
Gratulerer med nytt tilskudd på familietreet! Han var virkelig en sjarmis av dimensjoner da jeg tittet på ham hos JH, og bildene er jo bare helt fantastiske.
På det ene hvor han lukker øynene og bare nyter, så kan man helt klart se at han synes livet er herlig! :p
[External Image]
Jeg har en liten tråd gående på Saltvannsforum. Akkurat nå fikk jeg denne kommentaren på bildene av mandarinen: "Ser ut til at det er en flott liten mandaringutt du har fått deg. Om du ønsker en make, så har korallen inne flere av samme kull"
Sånt er ikke sunt å få høre! Frister...
Når man har en såååå søt liten skapning må den jo få en make syns jeg
Eeeh! Jeg har visst sendt en e-postforespørsel til Kenneth på Korallen om det stemmer at han har noen mandariner inne. Og om han har en liten dame blant dem.

Han som tipset meg på SF skrev forresten noe mer: "Tror forøvrig ikke denne har hatt hvitprikk, for disse fiskene er vel etter min kjennskap, faktisk immune mot dette. Ihvertfall en av typene. Dette pga. skinnet deres ikke er "vanlig" fiskeskinn. Men det er mulig den var grå og "slimete" når du så den, og dette er normalt på natten for disse. Det er flere som har trodd mandarinen deres har vært død, når de har lyst inn i akvariet med lommelykt, etter at hovedlyset er av. For de ligger der, helt grå, på bunn. Men dette er altså helt normalt for disse fiskene."
Takk og pris for at jeg har fått denne advarselen. Ellers hadde jeg nok fått panikk når jeg en gang opplever dette!
Hahaha! Den pussereka mi har virkelig attitude! I dag så regelrett jaget den bort Lillemann fra maten. Den kom løpende i lange steg, og brukte følehornene til å plage Lillemann, slik at Lillemann til slutt stakk av! [External Image] Reka blir nemlig helt spinnvill når jeg fôrer med frossenfôr. Nå har den greid å kapre hovedklumpen med artemia, og sitter og virkelig stooorkoser seg med godisen.
Det der med at mandarinen er grå og slimete om natten når den ligger og sover, har jeg faktisk hørt at andre fisk (saltvann) gjør også. Slimet er luktløst og med det slimet maskerer de sin egen lukt for rovdyr, slik at de ikke blir spist når de sover. De kan altså sove trygt, innkapslet i en luktløs kamuflasjehinne
Jeg har fått svar fra Kenneth, og han har mandariner inne. Og det til en fin pris! Og nå fikk jeg enda et svar fra han; han skal holde av en mandarindame til jeg kommer til Moss om to uker. [External Image] Da ble det visst en mandarin til, i stedet for dvergkeiser. Det er kanskje like greit, da dvergkeiserne kan være litt risiko i forhol til koraller. Jeg gleder meg til å gi selskap til Lille Mandarin. Jeg har til og med tenkt på navn til den nye: Klementine. Vel, jeg er ikke sikker på om jeg kommer til å beholde det, men den er i hvert fall morsom i forhold til navnet til Lille Mandarin.

Jeg har ikke sett snurten av eremitten jeg kjøpte på mandag. Det siste jeg så av den, var da jeg slapp den ned i akvariet. Siden har det vært som om han har gravd seg inn under sanda.
WoW,gratulerer så mye!Og navnet var jo også passende,Klementine,gratulerer.
I kveld satt Sjarmøren 3 cm unna Lille Mandarin og tittet på han. Heldigvis uten å vise noe som helst interesse for den lille samboeren. Så nå vet jeg med sikkerhet at det ikke er noen fare med Sjarmøren sammen med Lille Mandarin. Puuuh!
Koselig og lese om karet ditt, mandarinen er jo bare så søt at han ser ikke ekte ut! Blir stas med en make til han
Ja, jeg gleder meg til å få en make til Lille Mandarin. Særlig når man ser bilder av parringsleken til disse fiskene (akkurat det er nok noen år framover - jeg vet ikke når de blir kjønnsmodne). Hvis dere vil se noe skikkelig rørende, så søk på mandarin fish på Google Image, og titt på bildene av mandariner under parringslek. Det er skikkelig rørende og søtt. Det ser så inderlig ut.
Hvis hunnen skal hete Klementine, må du jo ha et matchende navn til hannen!
Tenkte først på Appelsinen, men det blir litt rart, men hva med Sitrus? Kanskje holde en navnekonkurranse for å finne et navn som matcher hunnen (knallbra navn med Klementine).
Hannen heter allerede Lille Mandarin - det var derfor jeg tenkte på Klementine.
Lille Mandarin er god og rund i magen sin. Det er godt å se at han spiser godt.

Det er merkelig hvordan man kan forandre smak. Før jeg fikk de i hus, syntes jeg at skiver var litt kjedelige. Men jeg har blitt ganske så forelsket i dem etterhvert. De er fascinerende skapninger. Nå har jeg for første gang opplevd at en av dem har flyttet på seg. Jeg visste jo at de kunne det, hvis de ikke var fornøyde med plasseringen sin, men det er spennende å oppdage at det faktisk gjør det. De ser jo veldig stasjonære ut.

Jeg begynner å fatte hvorfor folk ikke liker glassroser. Nå har drittsekkene etablert seg på innsiden av overrenningsboksen. Der har jeg overhodet ingen mulighet til å få tak i de! Så de kommer nok til å sitte der og spre sitt avkom til evig tid! Grrr! De to største beistene som jeg slet med å få tak i i karet, har jeg endelig fått gjort litt med. Den ene ser ut til å endelig være borte, og den andre har jeg i det minste greid å såre. Litt mer tålmodighet, og jeg skal greie å utrydde den for godt. Det går litt sport i det: å se hvem som er kjappest - glassrosene eller jeg! Men det er massevis av små å krige med fortsatt. Og det ser ut til at peppermynterekene mine har glemt sine gamle kunster.

Leste litt om glassroser her og hvordan de tok knekken på de ved og gi de ett elektrisk støt,kan virke som om glassroser er en av saltvannsakvariumene mer "irriterendes" fiender,misunner deg ikke for og ha dem...
Første gangen jeg leste navnet så synes jeg de hørtes så fine ut,men har jo lest nå i ettertid hvilken plage de kan være,brrrr!
Ja, glassrosene er fine å se på, og ganske fascinerende også. Men de er og blir saltvannsakvaristikkens onde versjon av pestsnegler: de formerer seg som pesten, og de kan gjøre ugagn ved å stikke andre koraller.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap